Bill50x wrote:
Samma gäller de kanske runt tio meter kabel som används. Är skillnaden i resistans mellan 1,5 resp 2,5 mm2 tillräckligt stor för att motivera den grövre kabeln?
Det finns saker som gör skillnad men som är svåra att förklara. Vissa egenskaper hos kablar tycker jag hamnar i den kategorin. Det är inte alls så att "ju grövre, desto bättre" utan snarare verkar det som att varje fabrikat har sin egen optimala grovlek. Till exempel kan en 1,5 mm2 av fabrikat A låta bättre än deras grövre modeller, medan av fabrikat B låter 4 mm2 bäst. Man måste helt enkelt prova sig fram.
Flera separata linor från proppskåpet låter oftast sämre. Prova innan permanent installation, tycker jag.
Jag är på krigsstigen vad gäller effektsiffror i HiFi-sammanhang. Vad de flesta egentligen frågar efter är antingen "hur högt kan jag spela", "hur får jag hög dynamik/bra tryck" eller "hur får jag bättre ljud". Det finns
inga siffror eller kuber som kan svara på de frågorna, men ändå fortsätter tidningar och tillverkare att mata oss med dem. Och låtsas att de svarar på frågan.
Minns ni tiden när alla pratade om effekt på högtalare? Hur många watt har dina burkar, då? Mina har tusen! Den grejen försvann, för siffran var meningslös och så småningom förstod folk det. Nästa irr-siffror i kön på väg ut är watt och ampère på förstärkare. Hur många ampere matar ditt Chakrasteg, då? Min NAD matar tusen! Fatta vilken kontroll!
Men hur får man då svar på frågorna om ljudvolym, dynamik och bättre ljud? Man måste testa praktiskt. Det kan mycket väl vara så att förstärkaren med den klenaste irr-kuben upplevs som roligast att lyssna på musik med, känns mest dynamisk och stark nog för de volymer man önskar (med en viss högtalare i ett visst rum). Medan den stora starka testvinnaren upplevs som klen oavsett hur högt man vrider upp volymen.
Bill50x wrote:
Vad jag också funderat över när det gäller (el-)kablage och säkringar, kan det vara så att det finns någon form av filterverkan i de som låter extra bra? Att nätdelen i apparaterna får ett enklare jobb? Rimligen borde då denna filterverkan lika gärna kunna finnas direkt i apparaterna, eller?
Det är inte troligt att någon apparat får ett "enklare jobb", MEN den filterverkan som alltid finns i kablage är helt klart viktig för hur det låter. Eftersom impedansen är låg i både elkablage och högtalarkablage så brukar dess inverkan på ljudkvalitet ofta förringas. Men jag finner att små skillnader i kapacitans och induktans kan ge större påverkan än man väntar sig. Det är inte alltid proportionerligt.