selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 10:18

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 506 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 534 Next
Author Message
PostPosted: Sat May 28, 2011 22:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Samma gäller de kanske runt tio meter kabel som används. Är skillnaden i resistans mellan 1,5 resp 2,5 mm2 tillräckligt stor för att motivera den grövre kabeln?
Det finns saker som gör skillnad men som är svåra att förklara. Vissa egenskaper hos kablar tycker jag hamnar i den kategorin. Det är inte alls så att "ju grövre, desto bättre" utan snarare verkar det som att varje fabrikat har sin egen optimala grovlek. Till exempel kan en 1,5 mm2 av fabrikat A låta bättre än deras grövre modeller, medan av fabrikat B låter 4 mm2 bäst. Man måste helt enkelt prova sig fram.

Flera separata linor från proppskåpet låter oftast sämre. Prova innan permanent installation, tycker jag.

Jag är på krigsstigen vad gäller effektsiffror i HiFi-sammanhang. Vad de flesta egentligen frågar efter är antingen "hur högt kan jag spela", "hur får jag hög dynamik/bra tryck" eller "hur får jag bättre ljud". Det finns inga siffror eller kuber som kan svara på de frågorna, men ändå fortsätter tidningar och tillverkare att mata oss med dem. Och låtsas att de svarar på frågan.

Minns ni tiden när alla pratade om effekt på högtalare? Hur många watt har dina burkar, då? Mina har tusen! Den grejen försvann, för siffran var meningslös och så småningom förstod folk det. Nästa irr-siffror i kön på väg ut är watt och ampère på förstärkare. Hur många ampere matar ditt Chakrasteg, då? Min NAD matar tusen! Fatta vilken kontroll!

Men hur får man då svar på frågorna om ljudvolym, dynamik och bättre ljud? Man måste testa praktiskt. Det kan mycket väl vara så att förstärkaren med den klenaste irr-kuben upplevs som roligast att lyssna på musik med, känns mest dynamisk och stark nog för de volymer man önskar (med en viss högtalare i ett visst rum). Medan den stora starka testvinnaren upplevs som klen oavsett hur högt man vrider upp volymen.
Bill50x wrote:
Vad jag också funderat över när det gäller (el-)kablage och säkringar, kan det vara så att det finns någon form av filterverkan i de som låter extra bra? Att nätdelen i apparaterna får ett enklare jobb? Rimligen borde då denna filterverkan lika gärna kunna finnas direkt i apparaterna, eller?
Det är inte troligt att någon apparat får ett "enklare jobb", MEN den filterverkan som alltid finns i kablage är helt klart viktig för hur det låter. Eftersom impedansen är låg i både elkablage och högtalarkablage så brukar dess inverkan på ljudkvalitet ofta förringas. Men jag finner att små skillnader i kapacitans och induktans kan ge större påverkan än man väntar sig. Det är inte alltid proportionerligt.

PostPosted: Sat May 28, 2011 22:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
pekka71 wrote:
Nätdelen är på 750w dynamik går att läsa under upgrades på Linn
Du har läst fel eller missförstått texten. Nätdelen är på 300W och det betyder att den förbrukar MAX 300W. Det uppstår ingen momentan belastning på ditt elnät som överstiger detta.

Den switchande nätdelen har visst en reserv. Därför kan den momentana effekten ut ur nätdelen vara högre än 300W. Hur mycket högre och vid vilka frekvenser beror på reservens storlek.

Liknelsen du använder är felaktig. Det odlas mängder av myter kring effekt, alla går ut på att groteskt överdriva behov och förbrukning. Det resulterar i onödiga utgifter och sämre prestanda.
http://www.linn.co.uk/why_dynamik

2009 – 5th generation – Dynamik
2006 – Development started on Power Amplifier Dynamik < 750W
2007 – Development started on Line Level Dynamik 20W < 50W

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

Last edited by pekka71 on Sat May 28, 2011 22:58, edited 1 time in total.

PostPosted: Sat May 28, 2011 22:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sen kan jag efter att testat bara säga att säkring i elcentralen är av ondo, testa om ni törs, kan bli svårt att köra med säkring efter att ni provat ;)

PostPosted: Sun May 29, 2011 00:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
Linn delar in nätdelarna i olika klasser. < 750W betyder att de utvecklade nätdelar för slutsteg på mindre än 750W. Nätdelarna till Klimaxslutsteg och subwoofers har högre effekt. Året efter började de utvecklingen av nätdelar för försteg etc. på mindre än 50W.

Så vitt jag vet har alla Majik och Akurate slutsteg nätdelar på 300W. De drar inte mer än så, även om du krämar på för fullt med alla kanaler. Ett troligt undantag är det ögonblick de slås på.

PostPosted: Sun May 29, 2011 00:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Men hur får man då svar på frågorna om ljudvolym, dynamik och bättre ljud? Man måste testa praktiskt. Det kan mycket väl vara så att förstärkaren med den klenaste irr-kuben upplevs som roligast att lyssna på musik med, känns mest dynamisk och stark nog för de volymer man önskar (med en viss högtalare i ett visst rum).
Visst kan man testa allt praktiskt. Men det är ju ofta som att alltid starta från noll. Bäst vore om man kunde koppla de ljudmässiga skillnaderna till något som lätt går att verifiera. Tex att koppla en viss högtalares belastning till en viss konstruktion av effektförstärkare. Det kräver givetvis en viss kunskap (tom en stor kunskap) men samtidigt ger det en bättre möjlighet att hitta rätt.

/ B

PostPosted: Sun May 29, 2011 00:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
Sen kan jag efter att testat bara säga att säkring i elcentralen är av ondo, testa om ni törs, kan bli svårt att köra med säkring efter att ni provat ;)
Jag tror dig och väljer att inte testa.

Det är möjligt att det låter bättre med en säkring på 16A än en på 10 eller 6. Men det kan lika gärna vara större skillnad på olika fabrikat av säkringar. Eller elcentraler. Vägguttag låter också tydligt olika, vilket inte beror på att de klarar olika stora mängder ström. Kontakttryck är en parameter jag funnit spela roll. Tyvärr är det svårt att samla och utbyta information om sånt här, då modellerna ständigt byts ut och olika fabrikat dominerar på olika platser.

PostPosted: Sun May 29, 2011 00:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
pekka71 wrote:
Jag tror dig och väljer att inte testa.

Det är möjligt att det låter bättre med en säkring på 16A än en på 10 eller 6. Men det kan lika gärna vara större skillnad på olika fabrikat av säkringar. Eller elcentraler. Vägguttag låter också tydligt olika, vilket inte beror på att de klarar olika stora mängder ström. Kontakttryck är en parameter jag funnit spela roll. Tyvärr är det svårt att samla och utbyta information om sånt här, då modellerna ständigt byts ut och olika fabrikat dominerar på olika platser.
I ett normalt hus är det inga problem att ersätta en slutsäkring med en spik. Det är ingen risk att kablarna i väggen börjar brinna och blir strömmen för hög så ryker huvudsäkringen.

Den risk man tar är att det tar för lång tid för huvudsäkringen att lösa ut så den felaktiga apparaten (den som orsakar säkrings-brott) går sönder. Att under någon halvtimme testa "säkringslöst" för att kolla ljudkvaliteten är troligtvis helt utan risk. Att ersätta en säkring som hela tiden löser ut med en spik är däremot en mycket dålig idé :-)

/ B

PostPosted: Sun May 29, 2011 11:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Bäst vore om man kunde koppla de ljudmässiga skillnaderna till något som lätt går att verifiera. Tex att koppla en viss högtalares belastning till en viss konstruktion av effektförstärkare. Det kräver givetvis en viss kunskap (tom en stor kunskap) men samtidigt ger det en bättre möjlighet att hitta rätt.
Jag anser att det är precis tvärt om. Genom att lura folk att använda meningslösa siffror, när de egentligen är ute efter hög volym/bra tryck/större upplevelse av musik, så minskar deras möjlighet att hitta rätt. Syftet med apparaterna är att få upplevelser. Upplevelsen av att musiken spelas högt nog, av dynamik och de känslor musiken uttrycker.

PostPosted: Sun May 29, 2011 11:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Jag anser att det är precis tvärt om. Genom att lura folk att använda meningslösa siffror, när de egentligen är ute efter hög volym/bra tryck/större upplevelse av musik, så minskar deras möjlighet att hitta rätt. Syftet med apparaterna är att få upplevelser. Upplevelsen av att musiken spelas högt nog, av dynamik och de känslor musiken uttrycker.
Mycket bra skrivet! Det finns "ingen anledning" att bry sig om effektangivelser och frekvensomfång. Det viktigaste är ju att det låter bra. Fokusera på musiken - det räcker :wink: .

/mvh

PostPosted: Sun May 29, 2011 11:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
Lejonklou wrote:
pekka71 wrote:
Nätdelen är på 750w dynamik går att läsa under upgrades på Linn
Du har läst fel eller missförstått texten. Nätdelen är på 300W och det betyder att den förbrukar MAX 300W. Det uppstår ingen momentan belastning på ditt elnät som överstiger detta.

Den switchande nätdelen har visst en reserv. Därför kan den momentana effekten ut ur nätdelen vara högre än 300W. Hur mycket högre och vid vilka frekvenser beror på reservens storlek.

Liknelsen du använder är felaktig. Det odlas mängder av myter kring effekt, alla går ut på att groteskt överdriva behov och förbrukning. Det resulterar i onödiga utgifter och sämre prestanda.
http://www.linn.co.uk/why_dynamik

1999 – 3rd generation – 500W Power Amplifier PSU

2000 – 500W Power Amplifier developed for Sizmik bass re-inforcement loudspeakers
2001 – 500W Power Amplifier enhancements – Class V, adjustable voltage rails.
2004 – 500W Power Amplifier enhancements – Lower Noise and Auto-ranging.

Som jag förstår det är detta de gammla nätdelarna före dynamik och om nu inte Linn ljuger så påstår de att dynamik ger 30% effektökning vilket borde ge en summa över 500 w

PostPosted: Sun May 29, 2011 11:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

torig wrote:
Lejonklou wrote:
Mycket bra skrivet! Det finns "ingen anledning" att bry sig om effektangivelser och frekvensomfång. Det viktigaste är ju att det låter bra. Fokusera på musiken - det räcker :wink: .

/mvh
Tror inte att det är någon som bryr sig i siffror på detta forum utan alla lyssnar hur det låter, ta t.e.x en klout som är specad till 160w i 4 ohm, ganska säker att den kör åttor i kraft runt en 2200, sen att 2200 spelar på mycket bättre är en annan sak, men orkar inte 2200 driva elementet rätt kanske klouten ändå är mera rätt

PostPosted: Sun May 29, 2011 12:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
Tror inte att det är någon som bryr sig i siffror på detta forum utan alla lyssnar hur det låter, ta t.e.x en klout som är specad till 160w i 4 ohm, ganska säker att den kör åttor i kraft runt en 2200, sen att 2200 spelar på mycket bättre är en annan sak, men orkar inte 2200 driva elementet rätt kanske klouten ändå är mera rätt
Det här verkar du snöat in på eftersom du skrivit inlägg i den här riktningen flera ggr. Jag tycker du skall jämföra innan du cementerar denna åsikt, både hos dig själv och hos oss andra, som en sanning. Jag tror (OBS! tror - eftersom jag inte jämför de båda mot varandra) inte det är så som du skriver. 5125 (pre-Dynamik) har jag jämfört med Klout och där tyckte jag att de båda hade sina fördelar. Inte solklar fördel för Klout således. 5125 är ju långt ifrån något kraftsteg även om det har hög uteffekt på papperet. 2200 f.f.a. med Dynamik kommer troligen inte tillkorta på något sätt jämfört med Klout som, enligt vissa, hade en tendens att stänga av sig när man spelade riktigt högt (på f.f.a. just Keltik). Några föredrog då LK240 eftersom den inte stängde av lika lätt.

Jag skulle inte bli förvånad alls om den där särskilda karaktären som man får när man driver Keltik hårt med Klout är något som mer är kopplat till slutstegets tillkortakommanden än dess förtjänster, även om det givetvis är förtjänsterna som i grunden gör att det låter riktigt bra. Den extra kryddan man kan få passar dock bra också ibland d.v.s. alla brister i en konstruktion behöver inte med automatik alltid (d.v.s. med all musik) resultera i något man inte gillar. Nästan alltid brukar man dock föredra att bli av med extra krydda när den väl tas bort. T.ex. LK280 hade också en särskild karaktär som gjorde att den lät väldigt disco-aktig jämfört med Klout som var mycket mer torr och kontrollerad.

Att du saknar något i nuvarande setup är tydligt frågan är vad som är grunden till gnaget och hur det fixas.

PostPosted: Sun May 29, 2011 12:51 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

DelNaja wrote:
pekka71 wrote:
...att säkringen är på 10 amp gör ju att den klarar en effektbelastning på 2200 w
Nuförtiden är spänningen i våra vägguttag 230 V, så en 10 A säkring klarar 2300 W.
En porslinsäkring klarar långt högre effekter under en begränsad tid, tror det var ca 20% under en timme? (2800W) eller 50% under några minuter, med de nya automatsäkringarna finns olika typer med olika tröghet.

PostPosted: Sun May 29, 2011 13:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Bill50x wrote:
Bäst vore om man kunde koppla de ljudmässiga skillnaderna till något som lätt går att verifiera. Tex att koppla en viss högtalares belastning till en viss konstruktion av effektförstärkare. Det kräver givetvis en viss kunskap (tom en stor kunskap) men samtidigt ger det en bättre möjlighet att hitta rätt.
Alla siffror är inte meningslösa. Och de som är relevanta kan vara bra att kunna. Vet man med sig att man vill spela högt så är det mycket billigare att räkna på effektbehov vs högtalarens verkningsgrad än att hålla på och testa apparater tills man är nöjd. För att ta ett exempel. Men vissa saker går det inte sätta en enkel siffra på eftersom typ "de känslor musiken uttrycker" troligen inte består av endast en variabel utan en hel massa.

Det handlar inte alls om att lura folk med meningslösa siffror, eller är det vad Linn gör när man anger effekten för sina slutsteg?

/ B

PostPosted: Sun May 29, 2011 14:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Eftersom mitt proppskåp nu är föremål för diskussion så kan jag väl i vart fall få bistå i att hålla med Pekka i att förändringar sker när man tar krämen direkt ur matarkabeln till elecentralen. Det blev ett helt annat liv i musiken. Skillnad i storleksordningen KDS VS KDS MK II.

Det tråkiga var att det spelar lika tunt i princip som det alltid gjort med Keltik tillsammans med datornätdelsslutstegen(förlåt Pekka) Bara det att nu är det mina Keltik som spelar tunt här i stugan. Extra hånfullt var det att vi tillbringade hela gårdagen på takt & ton tillsammans med Jussi med HaparandaKeltikarna. Han bara log sjävbelåtet och med ett behärskat lugn,varpå han uttryckte: "så går det för er småpojkar som slabbar på med det där digitala skitet,köp er en LP12á i stället.."

Jag och han var på samma demo av KDS VS KDS II genom A242 då detta uttrycket myntades. Efter en imponerade demo av Klimax DS så slogs illusionen i kras av en 30¨år gammal LP12á

jag hoppas HCL har fel gällande Klout,risken är att han har rätt. I morgon för jag troligtvis mina Klout,huvva vad ontskönt..

Post new topic  Reply to topic  [ 506 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 534 Next

All times are UTC+02:00