Bill50x wrote:
Veronica Maggio "Satan i gatan" på vinyl. Sjyst musik, gillar hennes lite coola softa stil. Bra texter också.
Men varning för ljudkvaliteten. Detta måste vara en av de allra sämsta skivor jag stött på. Veronicas röst låter bra och går fram fint. Resten är en enda gröt och det går inte ens att avgöra vilka instrument det spelas på. Kanske det inte ens är instrument, kanske det bara är dator-junk? Skitkass i vilket fall som helst och det är förvånande att "ljudteknikerna" vill ståta med sina namn på omslaget. Hade jag producerat denna skit skulle jag gå och hänga mig 
(har lyssnat på skivan i 320k mp3, rip från cd, och det låter lika illa)
Bra musik är det dock och den positiva kritiken i SvD är välförtjänt./ B
Har inte hört den äkta varan än. Bara gratisSpottan. Typisk "modern" ljudbild. PANG! -ALLT ÄR LIKA STARKT- VAAD BRAAA!! Men det är nog inte det värsta jag har hört. Producenten är ju också låtskrivare och han är fantastiskt bra - Christian Walz. Hit-känsla som är långt långt över skräp som Max Martin och de andra hockeyvråls-dunka-huvudet-i-sargen-låtskrivar/producenterna sysslar med. Det kanske är så, som jag hör det >Christian Walz skruvar upp allt kring melodin och lämnar botten i produktionen ihålig och utan tyngd. Väldigt synd då det är så fruktansvärt bra för övrigt.
Det pågår ju en tvist här om ljudinspelningar. Att det inte finns några dåliga (bara dåliga system/dåligt installerade dito), men att det finns dåliga masteringar råder det något slags konsensus om. Det råder inget tvivel om att det klipper i ljudkurvorna här och i många andra inspelningar från de senaste åren. Vad kan vara bra med det? Det finns ett hårt sound som man kan uppnå genom hård komprimering och limitering. Bra till clubmusik on the dancefloor, men till pop? Radioanpassning är så passé som det kan bli.
Inspelningen av den här skivan kanske är perfekt när den lämnar studion. Men kanske inte lika perfekt när den lämnar masteringrummet för press.. Alltså, en ny skiva måste väl kunna vara dåligt masterad, precis som en kass nyutgåva av AC/DC kan vara det?
Disclaimer. Ja, saker och ting kommer i ett nytt ljus med Linns Klimax-stuff. Men det går alldeles utmärkt att höra saker i andra system också. Och det på ett bra sätt. Det kan också låta anskrämligt även med Klimax. Jag tycker Klimax och topptolva står för tydliggörande och svänger det så svänger det som tusan med Klimax. Svänger det inte så svänger det riktigt antiKlimax så att säga

. Att man kan höra nya instrument hänger ihop med tydligheten. Det går förstås att höra instrumenten annorstädes, men
kanske inte lika tydligt. Om man njuter av lyssningsupplevelsen är det bra. Punkt. .-.-.-..-——>
men det kan alltid bli lite bättre
Disclaimer 2. Allt behöver inte och
ska inte vara som rinnande smör och slickt producerat. Det måste ju få finnas olika ljudbilder med diverse stilar och nivåer vad gäller tekniken för inspelningen. Ruffiga och skuffiga, skira och sköra, men jag vidhåller >att klippa information inte kan vara till någon nytta.