selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 16:45

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 842 posts ]  Go to page Previous 148 49 50 51 5257 Next
Author Message
 Post subject: Re: Senaste inköpen
PostPosted: Thu Apr 28, 2011 22:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linncredible wrote:
Lite trevliga nyinköp från HD Tracks, alla i 24/96 - riktigt, riktigt bra... :)
Image
Image
De bägge sista plattorna har har som danskt (!) original resp. Mobile Fidelity LP. Klart bra plattor!

PostPosted: Thu Apr 28, 2011 23:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tendaberry wrote:
De bägge sista plattorna har har som danskt (!) original resp. Mobile Fidelity LP. Klart bra plattor!
Kör Ella & Louis just nu för 3:e gången på raken - GRYM platta! (Man blir ju nyfiken på hur det skulle vara att höra den på gammelvax på en bra 12:a!)

PostPosted: Fri Apr 29, 2011 02:16 
Moderator
Moderator

Linncredible wrote:
Tendaberry wrote:
Kör Ella & Louis just nu för 3:e gången på raken - GRYM platta! (Man blir ju nyfiken på hur det skulle vara att höra den på gammelvax på en bra 12:a!)
Jag undrar om det inte var någon variant av den plattan som High Fidelity använde för att dema Radikal/Urika då dessa introducerades. Man spelade på en Klimax 350-anläggning. Det är ett av mina upplevelser jag fått av ett musiksystem.

PostPosted: Fri Apr 29, 2011 22:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

[quote="per Jag undrar om det inte var någon variant av den plattan som High Fidelity använde för att dema Radikal/Urika då dessa introducerades. Man spelade på en Klimax 350-anläggning. Det är ett av mina upplevelser jag fått av ett musiksystem.[/quote]

Kommer med glädje ihåg demon av Radikal/Urika. Skillnaden på Talking Heads' "Remain In Light" var absolut grym, definitivt en av de största skillnader jag någonsin upplevt på en platta. Demon var mot Lingo/Linto...

PostPosted: Sat Apr 30, 2011 22:12 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Ny skiva med Steve Earle, som producent hittar vi ingen mindre än T Bone Burnett !!

Image

Mycket bra skiva !!

PostPosted: Sun May 01, 2011 13:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Alela Diane's senaste "Alela Diane & Wild Divine". Den är straightare än hennes tidigare plattor, mer folkrock än folk, men absolut hörvärd.

Image

PostPosted: Sat May 07, 2011 11:45 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Var på Bengans imorse, och kom hem med 3 LP:

Veronica Maggio - Satan i gatan
Iron Maiden - The number of the beast
Bob Dylan - More Bob Dylan greatest hits

En salig blandning, som blir trevlig när man är för förkyld för att njuta av värmen utomhus i helgen.

PostPosted: Tue May 10, 2011 08:57 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

För alla LIVE-suktande finns ett nytt fonogram att tillgå >soon at your dealer
Image

PostPosted: Wed May 11, 2011 11:02 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Senste inköpen från CDON och Ginza. Börjar tydligen bli besvärligt att få tag i de äldre InFlames skivorna.

Leonard Cohen-Live
Kent-B-sidor 95-00
Pink Floyd-The Wall
Pink Floyd-Wish You Were Here
Melissa Horn-Säg ingenting till mig
Rumer-Seasons of my soul
Rammstein-Reise Reise
Rammstein-Sehnsucht
Nirvana-Nevermind
Scorpions-Acoustica
Europe-Almost Unplugged
In Flames -The Jester Race/Black Ash
In Flames-Soundtrack to your escape

mvh/

PostPosted: Wed May 11, 2011 11:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Veronica Maggio "Satan i gatan" på vinyl. Sjyst musik, gillar hennes lite coola softa stil. Bra texter också.

Men varning för ljudkvaliteten. Detta måste vara en av de allra sämsta skivor jag stött på. Veronicas röst låter bra och går fram fint. Resten är en enda gröt och det går inte ens att avgöra vilka instrument det spelas på. Kanske det inte ens är instrument, kanske det bara är dator-junk? Skitkass i vilket fall som helst och det är förvånande att "ljudteknikerna" vill ståta med sina namn på omslaget. Hade jag producerat denna skit skulle jag gå och hänga mig :-(
(har lyssnat på skivan i 320k mp3, rip från cd, och det låter lika illa)

Bra musik är det dock och den positiva kritiken i SvD är välförtjänt.
Image

/ B

PostPosted: Wed May 11, 2011 12:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

siffernisse wrote:
Senste inköpen från CDON och Ginza. Börjar tydligen bli besvärligt att få tag i de äldre InFlames skivorna.

Leonard Cohen-Live
Kent-B-sidor 95-00
Pink Floyd-The Wall
Pink Floyd-Wish You Were Here
Melissa Horn-Säg ingenting till mig
Rumer-Seasons of my soul
Rammstein-Reise Reise
Rammstein-Sehnsucht
Nirvana-Nevermind
Scorpions-Acoustica
Europe-Almost Unplugged
In Flames -The Jester Race/Black Ash
In Flames-Soundtrack to your escape

mvh/
Du kanske skulle lugnat dig med att köpa Floyd
http://gaffa.se/nyhet/49276

Slutsteg: LK100 x3
Högtalare: AV5140 (Aktiva K600)
Möbel:Quadraspire Q4 Bamboo vägghylla , WOG bänk till resten.

PostPosted: Wed May 11, 2011 14:31 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Bill50x wrote:
Veronica Maggio "Satan i gatan" på vinyl. Sjyst musik, gillar hennes lite coola softa stil. Bra texter också.

Men varning för ljudkvaliteten. Detta måste vara en av de allra sämsta skivor jag stött på. Veronicas röst låter bra och går fram fint. Resten är en enda gröt och det går inte ens att avgöra vilka instrument det spelas på. Kanske det inte ens är instrument, kanske det bara är dator-junk? Skitkass i vilket fall som helst och det är förvånande att "ljudteknikerna" vill ståta med sina namn på omslaget. Hade jag producerat denna skit skulle jag gå och hänga mig :-(
(har lyssnat på skivan i 320k mp3, rip från cd, och det låter lika illa)

Bra musik är det dock och den positiva kritiken i SvD är välförtjänt./ B
Har inte hört den äkta varan än. Bara gratisSpottan. Typisk "modern" ljudbild. PANG! -ALLT ÄR LIKA STARKT- VAAD BRAAA!! Men det är nog inte det värsta jag har hört. Producenten är ju också låtskrivare och han är fantastiskt bra - Christian Walz. Hit-känsla som är långt långt över skräp som Max Martin och de andra hockeyvråls-dunka-huvudet-i-sargen-låtskrivar/producenterna sysslar med. Det kanske är så, som jag hör det >Christian Walz skruvar upp allt kring melodin och lämnar botten i produktionen ihålig och utan tyngd. Väldigt synd då det är så fruktansvärt bra för övrigt.

Det pågår ju en tvist här om ljudinspelningar. Att det inte finns några dåliga (bara dåliga system/dåligt installerade dito), men att det finns dåliga masteringar råder det något slags konsensus om. Det råder inget tvivel om att det klipper i ljudkurvorna här och i många andra inspelningar från de senaste åren. Vad kan vara bra med det? Det finns ett hårt sound som man kan uppnå genom hård komprimering och limitering. Bra till clubmusik on the dancefloor, men till pop? Radioanpassning är så passé som det kan bli.

Inspelningen av den här skivan kanske är perfekt när den lämnar studion. Men kanske inte lika perfekt när den lämnar masteringrummet för press.. Alltså, en ny skiva måste väl kunna vara dåligt masterad, precis som en kass nyutgåva av AC/DC kan vara det?

Disclaimer. Ja, saker och ting kommer i ett nytt ljus med Linns Klimax-stuff. Men det går alldeles utmärkt att höra saker i andra system också. Och det på ett bra sätt. Det kan också låta anskrämligt även med Klimax. Jag tycker Klimax och topptolva står för tydliggörande och svänger det så svänger det som tusan med Klimax. Svänger det inte så svänger det riktigt antiKlimax så att säga :). Att man kan höra nya instrument hänger ihop med tydligheten. Det går förstås att höra instrumenten annorstädes, men kanske inte lika tydligt. Om man njuter av lyssningsupplevelsen är det bra. Punkt. .-.-.-..-——>men det kan alltid bli lite bättre :twisted:

Disclaimer 2. Allt behöver inte och ska inte vara som rinnande smör och slickt producerat. Det måste ju få finnas olika ljudbilder med diverse stilar och nivåer vad gäller tekniken för inspelningen. Ruffiga och skuffiga, skira och sköra, men jag vidhåller >att klippa information inte kan vara till någon nytta.

PostPosted: Wed May 11, 2011 23:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Skitkass i vilket fall som helst och det är förvånande att "ljudteknikerna" vill ståta med sina namn på omslaget.
Vem har mastrat plattan?

PostPosted: Thu May 12, 2011 07:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

monkeydevil wrote:
Bill50x wrote:
Skitkass i vilket fall som helst och det är förvånande att "ljudteknikerna" vill ståta med sina namn på omslaget.
Vem har mastrat plattan?
Så här står det på omslaget:
A&R: Anders Johansson/Albot&Albot
Mastrat av Björn Engelman, Cutting Room
Vinylmastring Mats "Limpan" Lindfors, Cutting Room

Hade jag kommit ihåg att det var Cutting Room som låg bakom detta missfoster skulle jag gått in och pratat med grabbarna, jag passerade förbi dem igår eftermiddag :-)

/ B

PostPosted: Thu May 12, 2011 21:32 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Håller med Bill! Mycket bra skiva. Kanske inte lika bra som det bästa på Veronicas första skiva "Vatten och bröd", men mycket bättre "och vinnaren är..." Tyvärr hade man uppskattat den mer med bättre dynamik och finare ljud. Sämre har jag dock hört!

/Martin

Post new topic  Reply to topic  [ 842 posts ]  Go to page Previous 148 49 50 51 5257 Next

All times are UTC+02:00