selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 16:40

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 190 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 713 Next
Author Message
 Post subject: Re: Alltid source first?
PostPosted: Wed Apr 27, 2011 11:27 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

siffernisse wrote:
Quote:

Dvs en KDS med Kinos vs ADS med KK skulle nog kunna va ganska likt.
Dock är mina praktiska erfarenheter att man föredrar ofta systemet med bästa källan i slutändan.

mvh
Vad jag tror spelar mindre roll, men det skulle vara en riktigt "intressant" rolig jämförelse.
Jag har alltid försökt köra enl. source-first, men strävat efter en viss balance givetvis.

/Teuvo

PostPosted: Wed Apr 27, 2011 12:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Teuvo wrote:
Jag har alltid försökt köra enl. source-first, men strävat efter en viss balans givetvis.
Det är väl vad vi alla gör? Men vi har vår egen uppfattning om vad denna balans är :-)
Om det inte var för balansens skull så skulle inte många hålla på med tex aktiv delning utan enbart spara pengar till en KDS. Men det byts friskt såväl med försteg, slutsteg och högtalare utan att man sitter på bästa källan. Och det är väl bra, en ensam KDS gör väl ingen lycklig?

/ B

PostPosted: Wed Apr 27, 2011 13:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Men det byts friskt såväl med försteg, slutsteg och högtalare utan att man sitter på bästa källan. Och det är väl bra, en ensam KDS gör väl ingen lycklig?
Det märks att du inte testat Bill...
Jag har lekt med tanken att sälja allt utom KDS och spendera någon månad på att jämföra hörlurar som kan drivas direkt ut från KDS.
Bara för ATT.

Fast då blev familjen tokig, de vill ju lyssna på musik med.
Men en kompromiss vore att plocka fram sin 80tals Nait mkII och koppla in Komponent 110.
Sedan lägger man all tid till att tokoptimera systemet!
Välkommen att tappa hakan Bill. :mrgreen:

PostPosted: Wed Apr 27, 2011 13:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Bill50x wrote:
Alla apparater försämrar signalen, mer eller mindre. Men vad som är försämring kan man alltid diskutera. Blir det sämre om en apparat adderar något som ersätter det man tappar vid återgivningen hemma?
varje förändring är en försämring så det finns inget att diskutera.
Som jag redan skrivit, ALLA ändringar är negativa, man kan inte kompensera något som tidigare försvunnit/ändrats. Man kan heller inte lägga till/ändra något som gör återgivningen bättre eller mer levande utan att försämra annat så slutresultatet blir negativt. Det mest logiska därför är att göra varje komponent i hifisystemet så bra som möjligt.
Även många som inte tror på source first har samma synsätt.
Är således förvånad att du har en annan åsikt.

Nej jag skrev inte "alla" för uppgiften för en källa är något helt annat. De är istället olika bra på att UTVINNA signalen från mediet; vinyl, CD eller flac-fil
Nix, en källa har ingen annan uppgift. Den ska helt enkelt återge exakt det som insignalen är. Precis som försteget ska göra, återge exakt det som är insignalen. Det är alltså ingen skillnad mellan tex en KDS eller en KK.

Och nej, jag har ingen annan åsikt om vad respektive komponent ska göra i systemet. Vad har du fått det ifrån? Självklart ska varje apparat vara så felfri som möjligt. Men återigen, ingen apparat är felfri och det handlar om att välja vilka fel som man kan tänkas acceptera.

Därutöver kan det finnas färgningar som apparater adderar och som uppfattas positivt. Lite värme på instrument eller röster? Lite extra klang på vissa instrument? Lite extra rytm? En ersättning (som jag skrev tidigare) för att lyssning hemma inte är detsamma som live.

/ B
Bill, skivspelarens "insignal" är ett spår i skivan och mekaniskt avläsning, CDspelaren har höjder på en skiva och optisk avläsning, DS har en bitström.
ALLA har en analog utsignal.
Hur får du det till att "Den ska helt enkelt återge exakt det som insignalen är"??

Sedan, läs det jag fetat av din text. sedan läser du det du själv skriver efteråt -
du talar ju mot dig självt.
Och hur kan du tycka att vi har samma uppfattning, ditt sista stycke visar ju tydligt att du har en helt annan uppfattning.
"Lite extra rytm" :shock: :roll:

PostPosted: Wed Apr 27, 2011 13:50 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
Jag har lekt med tanken att sälja allt utom KDS och spendera någon månad på att jämföra hörlurar som kan drivas direkt ut från KDS.
Bara för ATT.
Kul idé men med avigsidor som du nämnde?! Men när detta nu är på tapeten så brukar jag själv, när spontaniteten inte går att stoppa, visa source first med att spela på KDS kopplad till en Linn Intek...är skrämmande hur mycket av det som är viktigt som kommer fram. Jämförde senast idag mot en Majik DSi och vid den jämförelsen låter DSi'n minst 20 år gammal och väldigt trött, inte tvärtom. Visst är kombon KDS samt Intek lite extrem kanske och dyr i jämförelse men den ger verkligen en aha upplevelse när det gäller musiken...
:)

/ Anders

anders@digitalinterior.se

PostPosted: Wed Apr 27, 2011 14:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Men det byts friskt såväl med försteg, slutsteg och högtalare utan att man sitter på bästa källan. Och det är väl bra, en ensam KDS gör väl ingen lycklig?
Det märks att du inte testat Bill...
Bara för ATT.

Fast då blev familjen tokig, de vill ju lyssna på musik med.
Men en kompromiss vore att plocka fram sin 80tals Nait mkII och koppla in Komponent 110.
Sedan lägger man all tid till att tokoptimera systemet!
Välkommen att tappa hakan Bill. :mrgreen:
Jag tappar gärna hakan, det händer allt för sällan ;-)

För min egen del skulle jag aldrig stå ut med "trista" förstärkare och högtalare bara för att det sitter en högklassig källa framför. Men visst låter min LP12:a alldeles utmärkt direkt ut från Linton till ett par bra hörlurar (även om det i viss mån är en elektrisk missmatch) - ja, jag har testat :-)

Men nu är jag inte rätt person att avgöra sådant, jag tradar gärna lite musikalitet om jag måste för att få ett bättre ljud. Dvs sådant som utsträckt frekvensgång, att jag kan placera musikerna på sina platser mellan (och ibland utanför!) högtalarna, att jag känner "rummet". Det är sådant som i alla fall ger mig en känsla av verkligheten även om det musikaliska framförandet inte är perfekt. För det finns ju faktiskt mindre perfekta musiker också, så det kan i alla fall låta riktigt/rätt :-)

/ B

PostPosted: Wed Apr 27, 2011 15:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill, skivspelarens "insignal" är ett spår i skivan och mekaniskt avläsning, CDspelaren har höjder på en skiva och optisk avläsning, DS har en bitström.
ALLA har en analog utsignal.
Hur får du det till att "Den ska helt enkelt återge exakt det som insignalen är"?

Och hur kan du tycka att vi har samma uppfattning, ditt sista stycke visar ju tydligt att du har en helt annan uppfattning.
"Lite extra rytm" :shock: :roll:
Jag ska villigt erkänna att jag enbart tänkte på digitala återgivare. Och tänkte inte heller på att signalen ska omvandlas från digital till analog. Men i princip ska en typ DS "bara" återge det som matas in, om än med en omvandling på vägen. Fast det blir ju förstås allt svårare ju fler processer signalen ska genomgå mellan in och ut :-)

Lite extra rytm, ja. Jag skulle önska att max "rytm" var det optimala, dvs en exakt kopia av det man stoppar in. Men jag tror också att viss förändring av signalen kan uppfattas som mer rytmiskt drivande, som mer melodisk. Det beror lite på vad man lyssnar efter.

På den tiden när Linns förstärkare lät ganska rått och hårt (liiite överdrivet, men om ni jämför Kairn med 5103 vet ni vad jag menar) men ändå hade en massa spelglädje (för det var vad som prioriterades) så dömdes andra förstärkare ut därför att de lät mer mjukt och laid-back. Nu när Klimax-serien (och även en del andra apparater från Linn) har just dessa egenskaper (flytet, en lugn återgivning osv) då är det helt plötsligt acceptabelt. För min egen del är det just detta självklara flyt som gör att vissa (vissa, naturligtvis inte alla) rörförstärkare låter så naturligt. Trots diverse tillkortakommanden som blöt bas osv.

/ B

PostPosted: Wed Apr 27, 2011 15:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Som innehavare av forumets mesta source first system :?: så kan jag inte annat en att hålla med
har prövat jacka in en Majik I (ny) i systemet gav inte i närheten det lyft som Radikal gjorde som förvandlade
hela systemet.

Slutsteg: LK100 x3
Högtalare: AV5140 (Aktiva K600)
Möbel:Quadraspire Q4 Bamboo vägghylla , WOG bänk till resten.

PostPosted: Wed Apr 27, 2011 15:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mindrunner wrote:
Som innehavare av forumets mesta source first system :?: så kan jag inte annat en att hålla med, har prövat jacka in en Majik I (ny) i systemet gav inte i närheten det lyft som Radikal gjorde som förvandlade hela systemet.
Mjae, byte till Keel, ny tonarm och pickup samt en Urika krävs väl för en förstaplats... :-)

Själv har jag en Linto/Lingo2 in i en Kairn/LK-140, det är väl nästan jämnt skägg!

Radikalen suktar jag efter, men Keel kommer först.

/ B

PostPosted: Wed Apr 27, 2011 15:25 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Quote:
Jämförde senast idag mot en Majik DSi och vid den jämförelsen låter DSi'n minst 20 år gammal och väldigt trött, inte tvärtom.
Vilket bevisar hur blåsta vi blivit som köpt Linns instegsprodukter för 100K och även hur usel Linns utvecklingsavdelning tydligen fungerar. Det är bara den dyraste och bästa källan som duger. Resten kan man plocka ihop på loppis.

PostPosted: Wed Apr 27, 2011 15:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
På den tiden när Linns förstärkare lät ganska rått och hårt (liiite överdrivet, men om ni jämför Kairn med 5103 vet ni vad jag menar) men ändå hade en massa spelglädje (för det var vad som prioriterades) så dömdes andra förstärkare ut därför att de lät mer mjukt och laid-back. Nu när Klimax-serien (och även en del andra apparater från Linn) har just dessa egenskaper (flytet, en lugn återgivning osv) då är det helt plötsligt acceptabelt.
Om du bara hade jämfört skulle du veta att klimaxgrejjer inte låter som du beskriver.
Vissa apparater låter alltid laidback, vissa andra är alltid "på". Bra grejjer återger laidback inspelningar som de ska och ösiga inspelningar som de ska.
Min uppfattning är att Linns produkter alltid varit duktiga på att återge skillnader i inspelningarna.
Om det är något som är linns kännetecken är det just det. */
Är ingen skillnad mellan gamla o nya Linngrejjer därvidlag - mer än att nyare är ÄN bättre på det.

*/ ett bra test är att spela Dylan som på sämre system där sången låter lika entonigt känslolös oavsett skiva/låt. Spela sedan på ett bra system. Då är han ibland glad, ledsen, upprymd, lycklig etc etc...

Bill50x wrote:
Jag tappar gärna hakan, det händer allt för sällan
Det märks att du inte hört verkligt bra system på fler än ett sätt, inte bara på det sätt du skriver :wink:

Till sist Bill, du har inte demat Radikal vs Keel va? GÖR DET :!:

Nä nu har jag inte tid längre med detta. Så vänta ingen respons.
EDIT, sista meningen lät lite tyken - var inte meningen

Last edited by sportbilsentusiasten on Wed Apr 27, 2011 16:16, edited 1 time in total.

PostPosted: Wed Apr 27, 2011 15:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Mindrunner wrote:
Som innehavare av forumets mesta source first system :?: så kan jag inte annat en att hålla med, har prövat jacka in en Majik I (ny) i systemet gav inte i närheten det lyft som Radikal gjorde som förvandlade hela systemet.
Mjae, byte till Keel, ny tonarm och pickup samt en Urika krävs väl för en förstaplats... :-)

Själv har jag en Linto/Lingo2 in i en Kairn/LK-140, det är väl nästan jämnt skägg!

Radikalen suktar jag efter, men Keel kommer först.

/ B
För att få en toppad 12:a ja men jag åsyftade bästa source sämsta playback combon som någon har på forat

Nja Linto/Kairn/LK140 är väl några snäpp bättre en Intek

Radikal före Keel :!:

Slutsteg: LK100 x3
Högtalare: AV5140 (Aktiva K600)
Möbel:Quadraspire Q4 Bamboo vägghylla , WOG bänk till resten.

PostPosted: Wed Apr 27, 2011 16:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag rekommenderar varmt två saker:
1. Att besöka en Linnhandlare och få en demonstration i hur Tune Method fungerar, samt
2. Att helt förutsättningslöst lyssna och jämföra olika apparater med varandra, helst i ett väl intunat system.

Lägger man några timmar på ovanstående så blir det otroligt mycket enklare att dra slutsatser och fatta beslut vad gäller ens egen anläggning.

Varför skriver jag detta? För att det är vanligt att debatter på internet baseras på spekulationer. Och att teoretisera kring tumregler som Source First är bortkastad tid. Det är en kackig teori som lätt kan pratas omkull eller vändas upp och ner. För mig är Source First ett resultat av praktiska tester, ingenting annat. Lyssnar jag och jämför vilken anläggning som ger mig de största musikaliska kickarna, så hamnar jag rent ekonomiskt med en anläggning där det mesta spenderas i början av kedjan.

Så för att besvara ursprungsfrågan: Ja, rent praktiskt verkar det alltid bli Source First som vinner.

PostPosted: Wed Apr 27, 2011 17:03 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Lejonklou wrote:
Jag rekommenderar varmt två saker:
1. Att besöka en Linnhandlare och få en demonstration i hur Tune Method fungerar, samt
2. Att helt förutsättningslöst lyssna och jämföra olika apparater med varandra, helst i ett väl intunat system.

Lägger man några timmar på ovanstående så blir det otroligt mycket enklare att dra slutsatser och fatta beslut vad gäller ens egen anläggning.
Check!
Lejonklou wrote:
Så för att besvara ursprungsfrågan: Ja, rent praktiskt verkar det alltid bli Source First som vinner.
Vanligtvis ja, är klart tveksam i detta fall :?

LP12 Troika/Karma Ekos2 Keel Karousel Lingo1
Naim SuperLine+SuperCap
Naim NDS+555PSDR, Naim Unity Core,
Naim NAC52+52PS Naim XO Snaxo 362+SuperCap
Six-pack Naim NAP135CB med Briks
Mana

LP12 Naim NAC32, Naim NAP140, Kan I

PostPosted: Wed Apr 27, 2011 17:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

MNn wrote:
Lejonklou wrote:
Vanligtvis ja, är klart tveksam i detta fall :?
I vilket fall?

/ B

Post new topic  Reply to topic  [ 190 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 713 Next

All times are UTC+02:00