Erik wrote:
Bill50x wrote:
Vi har olika vägar att hitta nirvana men trots allt är det en gemensam punkt vi strävar mot.
Att återge musik.
Jag är inte så säker på det.
Tune dem är det enda som stringent leder mot musik med given anläggning.
Tunedem är möjligen en bra metod, men inte det enda rätta. Precis som f/e-lyssning (som det propageras för på Faktiskt.se) inte heller är det enda rätta.
För mig är det enda rätta inte att följa melodin, känna svänget osv. Jag vill också ha en upplevelse av ett tänkt rum, känna att musikerna sitter framför mig. Oavsett hur det låter eller hur det svänger. Jag vill helt enkelt vara delaktig i det skeende som skapade musiken. Och det är mycket sällan jag upplever detta, oavsett om jag lyssnar på en Linn-anläggning eller en "audiofiloptimerad".
Jag har lyssnat på Linn-anläggningar som bara varit en blek kopia av det jag söker, knappast ens det. Jag har lyssnat på sk "dyr-fi" som låtit perfekt - och engagerat mig på en nollnivå. Jag har lyssnat på röranläggningar som låtit såsigt och trist. Men jag har från olika anläggningar/principer också hört raka motsatsen, enkla apparater som låtit magic, apparater som borde låta skräp som ändå ger musik. Kanske är det "tune-dem" men jag tvivlar. Låt "tunedem" stå för något specifikt, inte för att "låta bra". Det blir enklare så.
/ B