selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 15:02

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 190 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 513 Next
Author Message
 Post subject: Re: Alltid source first?
PostPosted: Mon Apr 25, 2011 01:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Skulle vilja säja att det är väl inljusterat, men det finns andra grejer som spökar som mjuka fladrande väggar svajande golv, på låg volym har det allt man vill ha från systemet men höjer man gör sig rummsproblemen snabbt påminda, att alltid utgå från att intuningen är den enda felande länken tror jag att man kanske aldrig hittar rätt.

Med nuvarnade uppställning av systemet, kan jag i stort sett garantera att vidare intuningen inte kommer att få det att spela magiskt, förmodligen bara sämre enligt tunedem

Helt klart är det enklare att få ett par stativare att spela mera rätt i detta rum, men detta beror mest på att de kommer inte att dra igång rummet på samma sätt, sen är det ju en helt annan sak om man är nöjd med det en stativare levererar, för enligt tunedem kan faktiskt endast en diskant spela mera rätt än en komplett högtalare, men jag skulle ändå välja den kompletta högtalaren hellre med Iphone som källa jämfört med KDS/KK/SOLO/diskant även om diskanten skulle spela mera tune

Själv sitter jag med ganska stora rumsproblem som gör att inte ens Keltikarna kan ge tryck, det spelar magiskt bra, men tyvärr spelar det inte mera än ett par Katan jämfört med vad jag hör att Keltikar kan leverera vilket gör mig vädigt less, som grädde på moset kan jag tala om att mina Keltikar nu mera spelar på en annan adress, där spelar de inte lika rätt tunedem mässig ,eftersom de inte har fått någon riktig intuning, men dubbelt så kul att lyssna på dom, och ja alla mina grejer är där så det är ingen skillnad i elektronik, enda skillnaden är att det är sämre nätvärksgrejer sämre bänk tja helt enkel väldigt få saker är lika optimerat som hemma hos mig den stora skillnaden är rummets förutsättningar

Jag tror att både jag och Mnm har liknade ideeér om hur vi vill ha det, förhoppningsviss går det att lösa hos MnM med ommöblering samt kanske staga upp någon vägg, men sen sak är säker Betong golv/väggar är väldigt svåra att ersätta med extra gipsskivor utan det krävs ganska stora ingrepp när man har rum som inte alls kan hålla kvar musiken i rummet.

Själv kommer jag testa i ett litet rum med betonggolv, rummet är endast 17 KVm

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Mon Apr 25, 2011 08:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

På någon annan adress spelas det musik dygnet runt,undrar hur det ska gå att orka ta sig genom ett nattskift i kväll. Sjuka grejor detta!

Kan inte låta bli att sticka ut hakan igen:

Rockar fett även att plugga i en Iphone 4 till Klimax Kontrolen och spela spotify premium.

Hinner inte skriva mera dags för HAIR och Aquarius(på iphone vidare till KK till 4200 till KELTIK)
Rockar som självaste fan..

PostPosted: Mon Apr 25, 2011 11:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

haraldur wrote:
Kan inte låta bli att sticka ut hakan igen:

Rockar fett även att plugga i en Iphone 4 till Klimax Kontrolen och spela spotify premium.
Source-first är väl inte beroende på priset, storleken och tillverkare av typ källan? Det handlar väl mer om att källan ska vara bra och att det är bättre att uppgradera denna innan man ger sig på senare led.

Men någonstans finns det en gräns. Det är väl inte många här som har en Klimax DS och sedan en Intek/Kan efter (trots att man sitter på anläggningar som kostar mer än denna kombination)? Tänkte väl det... Alltså, med logiken som vapen kan man hävda att det inte alltid är uppgradering av källan som ger mest musikaliskt utbyte :-)

/ B

PostPosted: Mon Apr 25, 2011 11:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En Klimax ds gör saker för musiken som man inte kan uppnå på annat sätt än just med Klimax ds, men för det så blir ju inte alla andra prylar i kedjan oviktiga, alla tycker vi lite olika vad vi gillar, tror de flesta här på forumet gillar Linns filosofi, men det kan ju vara så att olika mänskior upplever saker lite olika och således kanske då föredrar KK före KDS

Med Tunedem metoden kommer alltid KDS ligga före KK, men tunedem är i alla fall för mig inte den enda viktiga parametern (om än vädigt viktig), frågar man sina icke Hifi vänner vad de tycker om systemen föredrar de nästan alltid ett häftig sound före tunedem, detta beror oftast på att lyssningen inte är under så lång tid vilket gör att de inte hinner få trötta öron för attt allt inte spelar riktigt i tune, tycker dessa mänskior fel då? eller kanske de har ett annat sätt att se på musiken?

PostPosted: Mon Apr 25, 2011 12:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
En Klimax ds gör saker för musiken som man inte kan uppnå på annat sätt än just med Klimax ds,
LP12 8)

/Erik

PostPosted: Mon Apr 25, 2011 13:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
... frågar man sina icke Hifi vänner vad de tycker om systemen föredrar de nästan alltid ett häftig sound före tunedem, detta beror oftast på att lyssningen inte är under så lång tid vilket gör att de inte hinner få trötta öron för att allt inte spelar riktigt i tune, tycker dessa mäniskor fel då?
Eller så beror det på:
- Man förväntar sig ett "häftigt sound" och tycker det är det rätta
- Det låter mer likt verkligheten

Det går ju alltid att spekulera om orsaken varför så få (relativt sett) människor föredrar det tune-mässiga ljudet. Själv tycker jag tex att ett par små bassvaga stativare inte ger den rätta känslan, oavsett hur bra de är tunedem-mässigt. Kanske är jag inte ensam om den känslan?

/ B

PostPosted: Mon Apr 25, 2011 13:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Många pratar om tunedem som om det vore en ingrediens i matlagning. "Vi tar lite djupbas, lägger på lite 3d-effekter, lite livesound och sen toppar vi med en rejäl skopa tunedem" eller "Tunedem är viktigt men inte det enda viktiga". Den typen av resonemang är för mig ett tecken på att personen som säger så inte har övat tillräckligt på att tillämpa metoden korrekt alternativt inte förstår den. För att tunedem ska vara användbart måste man utgå från den metoden helt och hållet. Så fort man tar ett steg åt sidan från metoden, t.ex. för att försöka framhäva ett visst ljudideal så faller hela intuningen. Min erfarenhet är att man måste följa tunedem slaviskt från början till slut även om det kanske låter konstigt nånstans på vägen. Enbart då blir slutresultatet "magiskt" (såväl ljud- som musikprestanda).

Jag har själv alltid varit en sucker för snyggt ljud. Jag hatar stående basvågor och vass diskant. Och konstigt nog är det först nu, när jag slaviskt tillämpar tunedem, som alla såna ljud har försvunnit. När jag trasslade med att försöka få det att låta på ett speciellt sätt var det helt kört.

Vad det gäller rummet så bör väggar och golv vara stabila för att kunna maximera prestandan. Särskilt väggen bakom högtalarna och golvet.

/ Jacob

PostPosted: Mon Apr 25, 2011 13:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ok, om man ska följa tunedem slaviskt, så innebär det i sin värsta form att man skulle föredra som ett ex endast ett mellanregister som spelade perfekt i tunedem före en komplett högtalare som spelade en gnutta sämre i tunedem, om man väljer tunedem slavisk ska valet vara det ensamma mellanregistret man ska välja, annars väljer man in andra parametrar

Jag vet att exemplet inte är reallistiskt, men det förklarar vad jag menar med att det finns fler saker än strikt tunedem som har betydelse, sen anser även jag att tunedem är det viktigaste för att man ska bli nöjd

PostPosted: Mon Apr 25, 2011 14:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo wrote:
"Tunedem är viktigt men inte det enda viktiga". Den typen av resonemang är för mig ett tecken på att personen som säger så inte har övat tillräckligt på att tillämpa metoden korrekt alternativt inte förstår den. För att tunedem ska vara användbart måste man utgå från den metoden helt och hållet. Så fort man tar ett steg åt sidan från metoden, t.ex. för att försöka framhäva ett visst ljudideal så faller hela intuningen. Min erfarenhet är att man måste följa tunedem slaviskt från början till slut även om det kanske låter konstigt nånstans på vägen. Enbart då blir slutresultatet "magiskt" (såväl ljud- som musikprestanda).

Jag har själv alltid varit en sucker för snyggt ljud. Jag hatar stående basvågor och vass diskant. Och konstigt nog är det först nu, när jag slaviskt tillämpar tunedem, som alla såna ljud har försvunnit. När jag trasslade med att försöka få det att låta på ett speciellt sätt var det helt kört.
Kanske är det så att "tune-dem" bara är ett annat sätt att förklara när det låter "rätt"? För egentligen är det väl så att vi alla vill att det ska låta musik? Varför skulle någon vilja välja bort musiken bara för att mellanregistret låter lite renare? Varför skulle någon välja "följa melodin bättre" när diskanten är så vass så det skär bitar ur hjärnan?

Vi har olika vägar att hitta nirvana men trots allt är det en gemensam punkt vi strävar mot.

Att återge musik.

/ B

PostPosted: Mon Apr 25, 2011 14:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:

Vi har olika vägar att hitta nirvana men trots allt är det en gemensam punkt vi strävar mot.

Att återge musik.

/ B
Jag är inte så säker på det.
Tune dem är det enda som stringent leder mot musik med given anläggning.

/Erik

PostPosted: Mon Apr 25, 2011 15:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Erik wrote:
Bill50x wrote:

Att återge musik.
Jag är inte så säker på det.
Tune dem är det enda som stringent leder mot musik med given anläggning.
Tunedem är möjligen en bra metod, men inte det enda rätta. Precis som f/e-lyssning (som det propageras för på Faktiskt.se) inte heller är det enda rätta.

För mig är det enda rätta inte att följa melodin, känna svänget osv. Jag vill också ha en upplevelse av ett tänkt rum, känna att musikerna sitter framför mig. Oavsett hur det låter eller hur det svänger. Jag vill helt enkelt vara delaktig i det skeende som skapade musiken. Och det är mycket sällan jag upplever detta, oavsett om jag lyssnar på en Linn-anläggning eller en "audiofiloptimerad".

Jag har lyssnat på Linn-anläggningar som bara varit en blek kopia av det jag söker, knappast ens det. Jag har lyssnat på sk "dyr-fi" som låtit perfekt - och engagerat mig på en nollnivå. Jag har lyssnat på röranläggningar som låtit såsigt och trist. Men jag har från olika anläggningar/principer också hört raka motsatsen, enkla apparater som låtit magic, apparater som borde låta skräp som ändå ger musik. Kanske är det "tune-dem" men jag tvivlar. Låt "tunedem" stå för något specifikt, inte för att "låta bra". Det blir enklare så.

/ B

PostPosted: Mon Apr 25, 2011 15:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Kanske är det "tune-dem" men jag tvivlar. Låt "tunedem" stå för något specifikt, inte för att "låta bra". Det blir enklare så.

/ B
Jag håller helt med jajo, har man förstått tune dem inser man att det är det rätta.

/Erik

PostPosted: Mon Apr 25, 2011 18:04 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Jag följer alltid tune dem till 100% När man tex fått till högtalarplaceringen korrekt så har iaf jag också fått med det andra på köpet. Dvs alla hifiparametrar faller på plats trots att jag inte lyssnar efter sådant.

PostPosted: Mon Apr 25, 2011 18:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Erik wrote:
Bill50x wrote:
Kanske är det "tune-dem" men jag tvivlar. Låt "tunedem" stå för något specifikt, inte för att "låta bra". Det blir enklare så.
Jag håller helt med jajo, har man förstått tune dem inser man att det är det rätta.
Hallelujah ;-)

Men det handlar kanske inte om förståelse utan acceptans?

/ B

PostPosted: Mon Apr 25, 2011 18:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Enfald.

Post new topic  Reply to topic  [ 190 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 513 Next

All times are UTC+02:00