selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 01:42

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sat Apr 16, 2011 07:52 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Vad är det som måste stämma för att man ska kunna köra en linn-aktivering på icke linnhögtalare?

Kan tänka mig att dom flesta högtalare på marknaden skulle få ett enormt musiklyft av att få linn-delningsfilter via en extern aktivering.

Vad mer än en ingång till varje element och bortlödda delningsfilter måste stämma för att det ska gå att aktivera en ikke linn högtalare?

Räcker det att impedansen stämmer?

PostPosted: Sat Apr 16, 2011 08:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det mesta bör nog stämma hyggligt för ett riktigt bra resultat d.v.s högtalarna bör helst vara konstruerade med aktivering i åtanke, för att aktiveringen skall ge liknande utdelning som medd Linns högtalare.

Med något lägre ambitionsnivå i tankarna så finns det några bör och ett par måsten:
- inget av elementen bör dippa impedansen så att den drivande förstärkaren får svårigheter (detta är npg mycket ovanligt dock)
- ursprungskonstruktionen bör inte vara gjord så att element och filter agerar allt för integrerat (d.v.s att man i det passiva filtret kompenserat för elementens brister), det bör m.a.o vara bra element
- elementen måste kunna hantera det frekvensområde som det aktiva filtret ger (Linns filter brukar delas lägre än vad som är vanligt med passiva filter för de flesta andra högtalare - i varje fall var det så förr - är inte helt uppdaterad på brytfrekvenserna för de nyare systemen)
- känsligheten för respektive element måste gå att kompensera med förstärknngsjusteringen i de aktiva filtren

+ något mer som jag glömt

För egen del har jag använt aktivt Isobarik filter till en PA-rigg med helt grymt resultat. Bästa PA jag någonsin hört.

PostPosted: Sat Apr 16, 2011 09:56 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

HCL wrote:
Det mesta bör nog stämma hyggligt för ett riktigt bra resultat d.v.s högtalarna bör helst vara konstruerade med aktivering i åtanke, för att aktiveringen skall ge liknande utdelning som medd Linns högtalare.

Med något lägre ambitionsnivå i tankarna så finns det några bör och ett par måsten:
- inget av elementen bör dippa impedansen så att den drivande förstärkaren får svårigheter (detta är nog mycket ovanligt dock)
Bra att det är ovanligt. Men det kan man läsa på varje element antar jag.?
Har linn samma impedans på alla element?
Quote:
- ursprungskonstruktionen bör inte vara gjord så att element och filter agerar allt för integrerat (d.v.s att man i det passiva filtret kompenserat för elementens brister), det bör m.a.o vara bra element
Jo, man vet ju alldrig vad stormarknadstillverkarna kan ha hittat på.
Quote:
- elementen måste kunna hantera det frekvensområde som det aktiva filtret ger (Linns filter brukar delas lägre än vad som är vanligt med passiva filter för de flesta andra högtalare - i varje fall var det så förr - är inte helt uppdaterad på brytfrekvenserna för de nyare systemen)
Vad händer om en diskant får lite för brett omfång?, riskerar den låta illa, smälta i lindningen?
Det är väl bara att byta diskant i värsta fall.
Quote:
- känsligheten för respektive element måste gå att kompensera med förstärknngsjusteringen i de aktiva filtren
Varför skulle detta inte kunna gå med vilka eleent so hellst?
Edit: Du menar att omfånget på filterjusteringen måste räcka till.
Quote:
För egen del har jag använt aktivt Isobarik filter till en PA-rigg med helt grymt resultat. Bästa PA jag någonsin hört.
Coolt! Misstänkte att det skulle gå med lite tur!

PostPosted: Sun Apr 17, 2011 21:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

DUBBELPOST

Last edited by HCL on Sun Apr 17, 2011 21:34, edited 1 time in total.

PostPosted: Sun Apr 17, 2011 21:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

doze84 wrote:
HCL wrote:

- inget av elementen bör dippa impedansen så att den drivande förstärkaren får svårigheter (detta är nog mycket ovanligt dock)
Bra att det är ovanligt. Men det kan man läsa på varje element antar jag.?
Har linn samma impedans på alla element?
Quote:
Jo, man vet ju alldrig vad stormarknadstillverkarna kan ha hittat på.
Quote:
Vad händer om en diskant får lite för brett omfång?, riskerar den låta illa, smälta i lindningen?
Det är väl bara att byta diskant i värsta fall.
Quote:
Varför skulle detta inte kunna gå med vilka eleent so hellst?
Edit: Du menar att omfånget på filterjusteringen måste räcka till.
Quote:
Coolt! Misstänkte att det skulle gå med lite tur!
Elementegenskaperna framgår av datablad. Det räcker inte att titta på nominell element-impedans. Jag skulle gissa att det är få högtalarkonstruktörer som inte låter filter och högtalarelement interagera. Det är liksom en del av konstruktionsförfarandet. Risken att något går sönder är nog ofta liten, men att det inte låter så speciellt mycket bättre när man ersätter det passiva filtret i en godtycklig högtalare med aktivt filter och flera slutsteg är nog rätt troligt. Högtalaren bör vara konstruerad med aktivering i åtanke eller vara bygd med riktigt bra element.

PostPosted: Mon Apr 18, 2011 12:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

För att aktivera icke-Linn-högtalare med aktiva filter och slutsteg så bör du först kolla:

* Delningsfrekvenser
* Filtrens branthet
* Ev polaritetsskiftningar för vissa element
* Ev övrig inverkan som tillverkaren medvetet lagt in i de passiva filtren.

...och därefter se om du hittar något filter som passar. Enklare är nog att använda ett
separat filter från någon annan tillverkare.

Fel högpassfilter till en diskant kan göra att du skadar/förstör elementen.

/M

PostPosted: Tue Apr 19, 2011 17:25 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Magnus wrote:
För att aktivera icke-Linn-högtalare med aktiva filter och slutsteg så bör du först kolla:

* Delningsfrekvenser
* Filtrens branthet
* Ev polaritetsskiftningar för vissa element
* Ev övrig inverkan som tillverkaren medvetet lagt in i de passiva filtren.

...och därefter se om du hittar något filter som passar. Enklare är nog att använda ett
separat filter från någon annan tillverkare.

Fel högpassfilter till en diskant kan göra att du skadar/förstör elementen.

/M
Okej, tack så jättemycket för eran info!. Jag tolkar det som att det är möjligt, men bökigt om man vill få det riktigt bra, alltså ingen självklarhet att det blir linn-sväng.
Skulle vara kul att experiementera med mina Kef cresta 10, men iom att dom redan svänger en del, så är det inte säkert att det blir bättre..

PostPosted: Tue Apr 19, 2011 18:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Enklast är om du hittar någon begagnad ljudprocessor typ Behringer DCX 24/96,
DBX Driverack, LEM DX-24, EV DX-34a eller liknande. Räkna med att få betala
kring 2-3.000kr för en sådan.

Där kan du enkelt byta delningsfrekvens, branthet etc. Ett enklare aktivt filter
typ LAB.Gruppen ACN-2 eller något liknande från DBX, Rane m fl kostar ca 500-
1.000kr begagnat.

Du behöver dessutom två slutsteg och lite omlödningar inne i Cresta-burkarna.

/M

PostPosted: Tue Apr 19, 2011 18:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
Enklast är om du hittar någon begagnad ljudprocessor typ Behringer DCX 24/96,
DBX Driverack, LEM DX-24, EV DX-34a eller liknande. Räkna med att få betala
kring 2-3.000kr för en sådan.

Där kan du enkelt byta delningsfrekvens, branthet etc. Ett enklare aktivt filter
typ LAB.Gruppen ACN-2 eller något liknande från DBX, Rane m fl kostar ca 500-
1.000kr begagnat.

Du behöver dessutom två slutsteg och lite omlödningar inne i Cresta-burkarna.

/M
Är det inte näst intill helt osannolikt att några av de varianter du nämner skulle bli bättre än original?

PostPosted: Tue Apr 19, 2011 19:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det beror väl helt och hållet på hur avancerade filter som sitter i Kef-lådorna. Misstänker att det är ganska simpla filter så det kanske blir svårt att överträffa.

/M

Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 

All times are UTC+02:00