HCL wrote:
Det mesta bör nog stämma hyggligt för ett riktigt bra resultat d.v.s högtalarna bör helst vara konstruerade med aktivering i åtanke, för att aktiveringen skall ge liknande utdelning som medd Linns högtalare.
Med något lägre ambitionsnivå i tankarna så finns det några bör och ett par måsten:
- inget av elementen bör dippa impedansen så att den drivande förstärkaren får svårigheter (detta är nog mycket ovanligt dock)
Bra att det är ovanligt. Men det kan man läsa på varje element antar jag.?
Har linn samma impedans på alla element?
Quote:
- ursprungskonstruktionen bör inte vara gjord så att element och filter agerar allt för integrerat (d.v.s att man i det passiva filtret kompenserat för elementens brister), det bör m.a.o vara bra element
Jo, man vet ju alldrig vad stormarknadstillverkarna kan ha hittat på.
Quote:
- elementen måste kunna hantera det frekvensområde som det aktiva filtret ger (Linns filter brukar delas lägre än vad som är vanligt med passiva filter för de flesta andra högtalare - i varje fall var det så förr - är inte helt uppdaterad på brytfrekvenserna för de nyare systemen)
Vad händer om en diskant får lite för brett omfång?, riskerar den låta illa, smälta i lindningen?
Det är väl bara att byta diskant i värsta fall.
Quote:
- känsligheten för respektive element måste gå att kompensera med förstärknngsjusteringen i de aktiva filtren
Varför skulle detta inte kunna gå med vilka eleent so hellst?
Edit: Du menar att omfånget på filterjusteringen måste räcka till.
Quote:
+ något mer som jag glömt
För egen del har jag använt aktivt Isobarik filter till en PA-rigg med helt grymt resultat. Bästa PA jag någonsin hört.
Coolt! Misstänkte att det skulle gå med lite tur!