Kravm wrote:
Jag var bara intresserad av huruvida det finns en vetenskaplig förklaring till varför två likadana (enligt Accuraterip) digitala låtar kan låta signifikant olika genom samma DS.
Om du söker en vetenskaplig orsaksförklaring så är frågan vad du vill ha förklarat.
Önskar du en förklaring till varför en svag men mätbar störning på en bitström ger en mätbar förvrängning efter D/A-omvandling, så är det inget problem. Det finns massor skrivet om detta.
Önskar du en förklaring till varför en DS från Linn kan påverkas av störningar på inkommande bitström, så tror jag att det kan bli svårt. Det är nog inte så många som gjort annat än grundläggande mätningar på Linns DS. Att D/A-omvandlingen skulle vara opåverkbar av störningar från nätverket är än så länge ett obevisat påstående.
Önskar du en förklaring till om, och i så fall varför, en störning kan lagras tillsammans med digital information, så vet jag inte riktigt var du ska leta. Jag vill också veta mera! Enligt HiFi&Musik har Naim sagt att de funnit att identiska filer kan låta olika beroende på hur de lagras. Förutom datan är det alltså enligt dem något mer som lagras; en signatur som beror av den använda utrustningen. Jag vet inte om Naim har någon närmare förklaring till hur detta fungerar. Det borde inte vara alltför svårt att bekräfta detta om man analyserar och jämför den analoga vågformen från filer som upplevs låta olika när de återges via en DS-spelare.
Tyvärr är det så att de som skrattar och skakar på huvudet ofta inte är särskilt insatta i ämnet, utan är kvar på stadiet "digitalt är alltid lika".