selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 01:46

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Thu Apr 14, 2011 14:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

HerrJanzon wrote:
Jag tillhör den lilla falang som tror att om filerna är bit-identiska så har vilken läsare man rippade med ingen betydelse längre. Om man hör skillnad... så beror det på nåt annat.
Håller med. Är något identiskt så är det. Hör man en ljudskillnad så är det inte identiskt. Begreppet identiskt är just det. "Ingen skillnad". Hör man en skillnad mellan olika rippar så måste det finnas en skillnad någonstans. Kanske mätverktyget för att kolla bit-liknad inte är bra nog?

/ B

PostPosted: Thu Apr 14, 2011 14:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kravm wrote:
Jag var bara intresserad av huruvida det finns en vetenskaplig förklaring till varför två likadana (enligt Accuraterip) digitala låtar kan låta signifikant olika genom samma DS.
Om du söker en vetenskaplig orsaksförklaring så är frågan vad du vill ha förklarat.

Önskar du en förklaring till varför en svag men mätbar störning på en bitström ger en mätbar förvrängning efter D/A-omvandling, så är det inget problem. Det finns massor skrivet om detta.

Önskar du en förklaring till varför en DS från Linn kan påverkas av störningar på inkommande bitström, så tror jag att det kan bli svårt. Det är nog inte så många som gjort annat än grundläggande mätningar på Linns DS. Att D/A-omvandlingen skulle vara opåverkbar av störningar från nätverket är än så länge ett obevisat påstående.

Önskar du en förklaring till om, och i så fall varför, en störning kan lagras tillsammans med digital information, så vet jag inte riktigt var du ska leta. Jag vill också veta mera! Enligt HiFi&Musik har Naim sagt att de funnit att identiska filer kan låta olika beroende på hur de lagras. Förutom datan är det alltså enligt dem något mer som lagras; en signatur som beror av den använda utrustningen. Jag vet inte om Naim har någon närmare förklaring till hur detta fungerar. Det borde inte vara alltför svårt att bekräfta detta om man analyserar och jämför den analoga vågformen från filer som upplevs låta olika när de återges via en DS-spelare.

Tyvärr är det så att de som skrattar och skakar på huvudet ofta inte är särskilt insatta i ämnet, utan är kvar på stadiet "digitalt är alltid lika".

PostPosted: Thu Apr 14, 2011 14:49 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Kablar har ju även visats ge lite olika resultat. Finns en tråd (sportbils...tror jag) kring med en massa testresultat. Såg något på Linn forumet ang. någon Monster kabel som även testats bra...inkl en jäkla massa kommentarer för och emot :wink:

Någon som testa Flac vs Wav förresten?

Häls Per

edit:staffel :D

PostPosted: Thu Apr 14, 2011 14:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Tyvärr är det så att de som skrattar och skakar på huvudet ofta inte är särskilt insatta i ämnet, utan är kvar på stadiet "digitalt är alltid lika".
Är inte det stadiet överspelat? Hoppas det i alla fall. Men om 00110001001 låter annorlunda än 00110001001 så måste det finnas en skillnad någonstans. Kanske produktionen av 00110001001 inte var 100%, kanske återgivningen av denna påverkas någonstans av något som gömmer sig i 00110001001? Jag är ingen mät-nisse, men hör man en skillnad måste det finnas en fysisk skillnad någonstans, allt annat vore mycket märkligt.

/ B

PostPosted: Thu Apr 14, 2011 14:55 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Bill: inget F/E test då? (ref annat forum) :wink:

PostPosted: Thu Apr 14, 2011 15:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Perka wrote:
Bill: inget F/E test då? (ref annat forum) :wink:
Jodå, f/e-lyssning fyller sin funktion :-) Men denna är som alla sk tester inte en 100 % sanning. Det är inte tunedem heller, den testen säger ju egentligen bara hur det musikaliska innehållet förmedlas. Förvisso en stor och viktig bit men inte allt.

Vad jag tycker är beklämmande på Faktiskt är just förnekandet av att "musikaliska" kvaliteter kan förändras av elektroniken. För musikalitet är ju egentligen bara en musik-beskrivning av en eller flera tekniska parametrar.

Lika beklämmande är det att läsa kommentarer här och på en del andra forum att musiken lever sitt eget liv och inte kan mätas, att det är någon annan mystisk egenskap som gör skillnad. Självklart är det så att om man hör en skillnad så finns det en skillnad någonstans. Det är dock inte säkert att den finns i den använda apparaten, det kan lika gärna vara i sig själv eller i kringmiljön. Och det ena är inte sämre än det andra, det viktiga är väl att man kan isolera försämringarna och förändra saken till det bättre?

/ B

PostPosted: Thu Apr 14, 2011 15:31 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Lejonklou wrote:
Enligt HiFi&Musik har Naim sagt att de funnit att identiska filer kan låta olika beroende på hur de lagras. Förutom datan är det alltså enligt dem något mer som lagras;
Har inte läst artikeln. "Förutom datan är det alltså enligt dem något mer som lagras" - säger Naim det eller var det din tolkning av den första meningen ovan? Tänkte bara i nån Naim-modell är väl disken i spelaren vilket möjligen gör att lagringen har större betydelse.(?).

PostPosted: Thu Apr 14, 2011 16:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

HerrJanzon wrote:
"Förutom datan är det alltså enligt dem något mer som lagras" - säger Naim det eller var det din tolkning av den första meningen ovan? Tänkte bara i nån Naim-modell är väl disken i spelaren vilket möjligen gör att lagringen har större betydelse.(?).
Det var min tolkning av vad som påstods. Exakt vad Naim har sagt vet jag inte, men slutsatsen av att själva lagringen sätter spår i filen innebär väl just att det lagras något mer förutom data (som är identisk)? Den analoga representationen av den digitala informationen känns som det första man bör undersöka, tycker jag. Kanske har någon redan gjort det, men jag har inte sett någon rapport kring det temat.

Varför skulle lagringen ha större betydelse om disken sitter i spelaren, förresten? Så länge vi pratar om "lagrade störningar" så lär det väl inte spela någon roll. Däremot kan det säkert bli andra störningar vid själva avläsningen om en hårddisk sitter nära DA-omvandlaren både elektriskt och fysiskt.

PostPosted: Thu Apr 14, 2011 17:15 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Menade just att citatet

"Enligt HiFi&Musik har Naim sagt att de funnit att identiska filer kan låta olika beroende på hur de lagras."

inte behöver betyda att nåt magiskt lagras i själva filen. De kan syfta på om filen lagras på t.ex roterande disk eller SSD i spelaren. Flera här på forumet menar att disken i NASen har betydelse. Om det är så tänker jag att det kanske är ännu värre om man har disken i spelaren (pga av vibrationer/störningar eller nåt...).

PostPosted: Thu Apr 14, 2011 17:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Detta är en intressant fråga. Kan en identisk (och nu menar jag verkligen identisk, i alla avseenden) fil låta annorlunda beroende på vilket media, eller miljö, den spelas ifrån?

/ B

PostPosted: Thu Apr 14, 2011 18:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

kan ju vara så att filen taggas olika på olika medier? för att datorn ska hålla ordning var på lagringsmediat filen ligger vilket gör att filer kanske får tillägg varje gång de flyttas mellan olika diskar, t.e.x lagras ju info om när filen skapats eller senast ändrats

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Thu Apr 14, 2011 18:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
kan ju vara så att filen taggas olika på olika medier? för att datorn ska hålla ordning var på lagringsmediat filen ligger vilket gör att filer kanske får tillägg varje gång de flyttas mellan olika diskar, t.e.x lagras ju info om när filen skapats eller senast ändrats
Det kan ju vara en teori. Men läser en spelare även denna info eller läser den bara ursprunget? Kan själva taggningen spela roll (tänker på den metainfo som man lägger till filen och har som sökbegrepp eller tilläggsinfo)?

Lite skrämmande, till slut vågar man ju inte göra någonting med filerna utan risk för att det låter sämre, eller åtminstone annorlunda.

Personligen skulle jag vara gladare om det bara var inbillning så man kunde skyffla omkring data som man önskar :-)

/ B

PostPosted: Thu Apr 14, 2011 19:40 
Moderator
Moderator

Bill50x wrote:
Personligen skulle jag vara gladare om det bara var inbillning så man kunde skyffla omkring data som man önskar
Bill50x och alla andra, gör egna tester, utvärdera och fatta beslut huruvida saker har någon betydelse för er, samt om betydelsen är så stor så det ska påverka hur ni till exempel rippar eller kopierar data. Berätta gärna här på forumet vad ni kommer fram till.

PostPosted: Thu Apr 14, 2011 21:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

HerrJanzon wrote:
Menade just att citatet

"Enligt HiFi&Musik har Naim sagt att de funnit att identiska filer kan låta olika beroende på hur de lagras."

inte behöver betyda att nåt magiskt lagras i själva filen. De kan syfta på om filen lagras på t.ex roterande disk eller SSD i spelaren.
Citatet från Naim, som jag just nu inte lyckas återfinna, innebar att identiska filer kan låta olika beroende på hur de tidigare lagrats. Det handlade alltså inte om att det låter olika när man till exempel matar en Naim DAC från olika digitala källor, det har de varit tydliga med från början. I jämförelse med Linn är Naim mycket ärligare i sin kommunikation.

PostPosted: Thu Apr 14, 2011 22:07 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Verkar som att det här ämnet tilldrar sig mycket intresse och känslor. Alltså fler än jag som funderat över frågan med kvaliteten på digitala medier och har åsikter. Men frågan är hur långt man kommer med den vetenskapliga analysen, jag har i alla fall inte kunskaper på detalj nivå. Som sagt, alla lever efter sin egen religon. Finner man gjädje i att testa olika prylar och dessutom tycker att man faktiskt kan höra skillnader till det bättre.. Då ska man givetvis fortsätta med det.

För min egen del kommer jag utgå från att en perfekt rip låter lika bra som nästa perfekta rip. Bara ettor och nollor. Skulle tro att min anläggning påverkas mycket mer om grannen skulle sätta på micron eller köra sin radiobil. Who knows, bara man uppskattar sin kära Linn anläggning!

Post new topic  Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00