selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 13:32

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 48 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject: Ny isobarik från Linn?
PostPosted: Fri Apr 01, 2011 10:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

http://forums.linn.co.uk/bb/showthread.php?tid=10611

vet inte hur mycket svammel det är, men helt klart skulle det vara kul om det kom

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Fri Apr 01, 2011 10:42 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Ja, det har pågått ett rykte ett tag. Den nya Isobariken Isobaragh. Den kommer att motsvara allas önskan om 'live' på riktigt. Linn har också utbildat en hel stab med momentdragarpersonal, som man kan ringa så fort man behöver lite drag.

skrevs den första april då rykten lätt kan antagas vara av dubiös karaktär. :!:

Last edited by [Naim]-(Linn) on Tue Apr 05, 2011 12:02, edited 4 times in total.

PostPosted: Fri Apr 01, 2011 11:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

[Naim]-(Linn) wrote:
Ja, det har pågått ett rykte ett tag. Den nya Isobariken Isobaragh. Den kommer att motsvara allas önskan om 'live' på riktigt. Linn har också utbildat en hel stab med momentdragarpersonal, som man kan ringa så fort man behöver lite drag.
Jag kan bekräfta detta, har hört det från min Linn-handlare i Tyskland också. Den har tydligen Isobarik-bas och en vidareutvecklad 2K-array, priset ligger kring € 4000,- per par.

PostPosted: Fri Apr 01, 2011 13:07 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Brukar man inte starta med en topp-produkt för att sedan avknoppa tekniken till billigare varianter. Låter seriöst skummt att börja i midd segmentet.

PostPosted: Fri Apr 01, 2011 16:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

siffernisse wrote:
Brukar man inte starta med en topp-produkt för att sedan avknoppa tekniken till billigare varianter. Låter seriöst skummt att börja i midd segmentet.
Linn har, tack o lov, en lång historia av att göra en produkt så bra de kan även om den konkurrerar ut tidigare toppmodeller.
Med tanke på den massiva utvecklingen av prestanda i deras produkter på senare år och att den har isobarikbasar är mina förväntningar SKYHÖGA :!:
Hade ingen koll på att Linn jobbade på en isobariktalare men jag har tjatat på dom i åratal. Tydligen har fler kunder gjort det...BRA

Tendaberry, kan du klämma din handlare på mer info?
Utseende och lyssningsintryck tex.

PostPosted: Fri Apr 01, 2011 16:52 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Linn har också en ny minsting på gång. Ken! Kommer att ersätta komponentserien. :roll: Äh, om Linns produkter skämtar man inte.. :mrgreen:

skojfrisk den första april.. Ursäkta mitt skojhumör, men den länkade tråden sa väl i princip ingenting och Pekka undrade om det var svammel..:idea:

Last edited by [Naim]-(Linn) on Tue Apr 05, 2011 12:16, edited 4 times in total.

PostPosted: Fri Apr 01, 2011 17:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Låter spännande!
Men av priset att döma blir det ingen aktiv bas? Absolut inte servodriven bas iaf. Men kanske inte behövs men nya framsteg. Ska bli skitkul att följa.

PostPosted: Fri Apr 01, 2011 18:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det har pratats om en högtalare som ska ligga mellan 140 och 242 pris- och prestandamässigt, men har inte heller hört att den skulle få isobarikbas.

Kanske de burkarna är de du ska ha Pekka?

/M

PostPosted: Fri Apr 01, 2011 23:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
siffernisse wrote:
Linn har, tack o lov, en lång historia av att göra en produkt så bra de kan även om den konkurrerar ut tidigare toppmodeller.
Med tanke på den massiva utvecklingen av prestanda i deras produkter på senare år och att den har isobarikbasar är mina förväntningar SKYHÖGA :!:
Hade ingen koll på att Linn jobbade på en isobariktalare men jag har tjatat på dom i åratal. Tydligen har fler kunder gjort det...BRA

Tendaberry, kan du klämma din handlare på mer info?
Utseende och lyssningsintryck tex.
Det är ju den 1. april idag... Tyvärr! Hakade på Naim-Linn där :-)
Hörde dock nya Akurate-serien med Klimax 350 P tillsammans med Ripnas Statement. Lät bitvis rätt bra, men långt ifrån så bra som jag väntat mig. Beror nog på att det inte var min vanliga handlare (Rainer Pohl i Mainz) utan en lokal handlare, som dessutom har högvis med annan hig-end. Bl.a. Cabasse La Sphère högtalare för € 120.000,- (ja ni läste rätt!). De stod snett bakom 350:orna, direkt bakom stod ett par B&W 800 Diamond. Inte konstigt det inte lät optimalt. När jag påpekade detta, upptäckte handlaren att den ena högtalaren vacklade. Inger inte förtroende precis :-(

Last edited by Tendaberry on Sat Apr 02, 2011 10:43, edited 1 time in total.

PostPosted: Sat Apr 02, 2011 09:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En modell mellan 140/242 har det pratats om under vintern, så det är inte något aprilskämt,
men om det blir något konkret av den vet väl bara Linn.

Om det blir en Majik 150, eller en helt annan serie vet ingen heller misstänker jag.

/M

PostPosted: Sun Apr 03, 2011 08:58 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Magnus wrote:
En modell mellan 140/242 har det pratats om under vintern, så det är inte något aprilskämt,
men om det blir något konkret av den vet väl bara Linn.

Om det blir en Majik 150, eller en helt annan serie vet ingen heller misstänker jag.

/M
Jag tror allvarligt att en majik k-array:are typ 109 kombinerat med en isobarikbas skulle sälja väldigt bra. Jag tror att många kunder skulle köpa. Alltså en högtalare prismässigt strax under 242 men med en bas som går djupare och lika tydligt.

Linn tukan, kaber och Keltik var ju också rätt lika- det som skilde var isobarikkopplingen i Keltik samt därmed olika förmågor till att spela djupbas.
Går man längre tillbaka i tiden så var Linn kan och original- isobariks väldigt lika högtalare
med liknande element.

Ett av Linns varumärken har ju varit just isobarik och de har lyckats väldigt bra ljudmässigt med dessa konstruktioner. Två av de fel företaget gjort de senaste 15 åren är nog satsningen på multikanal ( och därmed i praktiken förkastande av single speaker demonstration, vilket är ett steg bakåt ) samt att man slutat med isobarikprincipen.

PostPosted: Sun Apr 03, 2011 11:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Rutger wrote:
... de fel företaget gjort de senaste 15 åren är nog satsningen på multikanal (och därmed i praktiken förkastande av single speaker demonstration, vilket är ett steg bakåt)...
Hur menar du? Fler aktiva högtalare är väl knappast ett förkastande av single-speaker-metoden. Det handlar väl om att inte ha passiva (icke drivna) högtalare i rummet? Annars är det bara mono som gäller :-)

/ B

PostPosted: Sun Apr 03, 2011 18:16 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Bill50x wrote:
Rutger wrote:
... de fel företaget gjort de senaste 15 åren är nog satsningen på multikanal (och därmed i praktiken förkastande av single speaker demonstration, vilket är ett steg bakåt)...
Hur menar du? Fler aktiva högtalare är väl knappast ett förkastande av single-speaker-metoden. Det handlar väl om att inte ha passiva (icke drivna) högtalare i rummet? Annars är det bara mono som gäller :-)

/ B
Tyvärr Bill 50x.

Jag önskar att det vore som du påstår, men sanningen är att alla övriga högtalare, oinkopplade eller inte, påverkar ljudet negativt. Tom. din mobiltelefon eller armbandsklocka påverkar negativt.
Det kan man enkelt höra då man använder tune- method.

Detsamma gäller också förstås akustiska instrument i samma rum- en gitarr eller ett piano ger totalt katastrofalt resultat. Instrumenten låter mindre stämda och det är inte lika lätt att höra melodierna.

Jag vet att handlare sagt att en " aktiv" högtalare som inte spelar musiken, påverkar ljudet mindre- men de har ju knappast något val om de nu ska sälja flerkanalssystem med många högtalare i samma rum, och inte har minst två olika lyssningsrum för den mera seriösa 2 -
kanalslyssningen.

Jag tror vi kommer att se en återgång till single speaker demonstration- nu då Linn släpper misstaget med multikanalssatsningen.

PostPosted: Sun Apr 03, 2011 22:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Rutger wrote:
Tyvärr Bill 50x.

Jag önskar att det vore som du påstår, men sanningen är att alla övriga högtalare, oinkopplade eller inte, påverkar ljudet negativt. Tom. din mobiltelefon eller armbandsklocka påverkar negativt.
Det kan man enkelt höra då man använder tune-demmetoden.
Jag tror vi pratar förbi varandra. Vilka är "alla övriga högtalare"? Vänster eller höger i ett stereosystem?

Har man ett femkanalssystem där alla högtalare spelar (dvs är aktiva, men det är en något olycklig formulering eftersom det inte har med aktiv drift av resp element att göra) så är väl det att jämföra med stereo, där båda högtalarna spelar?

Men jag förstår tanken, då man spelar ren stereo är ju ett antal högtalare inaktiva och dessa kan givetvis påverka negativt. Men precis som man spelar monoskivor i båda stereohögbtalarna får man väl se till att 2-kanaligt material spelas i alla fem högtalarna.

Problemet finns ju faktiskt även i ett 2.1-system. Det är ju inte alltid som en subwoofer är igång, ibland är ju ljudet sådant att endast sidosystemen är aktiva. I sådana fall bör man ju bära ut subwoofer ur rummet, men vem orkar hålla på med sådant?

/ B

PostPosted: Mon Apr 04, 2011 09:12 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Galet OT sorry!

Jag vet att man inte skall bemöta inlägg med "jag tror inte på det du skriver även om jag inte testat själv" attityd men jag måste få fråga dig Rutger: kan du enkelt höra att en melodi låter ostämd/svår/otight pga att det finns i armbandsklocka i lyssningsrummet?

Häls Per

Post new topic  Reply to topic  [ 48 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00