Bill50x wrote:
Rutger wrote:
... de fel företaget gjort de senaste 15 åren är nog satsningen på multikanal (och därmed i praktiken förkastande av single speaker demonstration, vilket är ett steg bakåt)...
Hur menar du? Fler aktiva högtalare är väl knappast ett förkastande av single-speaker-metoden. Det handlar väl om att inte ha passiva (icke drivna) högtalare i rummet? Annars är det bara mono som gäller 
/ B
Tyvärr Bill 50x.
Jag önskar att det vore som du påstår, men sanningen är att alla övriga högtalare, oinkopplade eller inte, påverkar ljudet negativt. Tom. din mobiltelefon eller armbandsklocka påverkar negativt.
Det kan man enkelt höra då man använder tune- method.
Detsamma gäller också förstås akustiska instrument i samma rum- en gitarr eller ett piano ger totalt katastrofalt resultat. Instrumenten låter mindre stämda och det är inte lika lätt att höra melodierna.
Jag vet att handlare sagt att en " aktiv" högtalare som inte spelar musiken, påverkar ljudet mindre- men de har ju knappast något val om de nu ska sälja flerkanalssystem med många högtalare i samma rum, och inte har minst två olika lyssningsrum för den mera seriösa 2 -
kanalslyssningen.
Jag tror vi kommer att se en återgång till single speaker demonstration- nu då Linn släpper misstaget med multikanalssatsningen.