selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 13:23

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
 Post subject: Keilidh hos Lill Nicke
PostPosted: Sun Mar 20, 2011 03:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Så kom vi då hem från en väldigt givande kväll hos min namne. Intag av födoämnen varvat med inlödande av diskanter och efterdragning gällande element,injusterande av högtalare och idogt jämförande av grejor,lirande av musik och ett gäng väldigt nöjda och imponerade deltagare som funnit vad gamla Linngrejor kan göra för hemtrevnaden.

Kvällen i ära lirades på gånger flera nämnda Keilidh(tidigare ägda av Lippoman,stort tack för äran att få överta dessa skönheter hälsar Nicke)tillsammans med Perkas eminenta LK85 och Rynnox Wakonda utgjorde en succe i Lill Nickes enkla boning. Det bokstavligen blommade ut i en bukett av flow som var helvetes svårt att slita sig från. Mina fylleinropade diskanter som medelst rätt tenn,kapilärlödning och handpåläggning tillsammans med ett på en höft tilltaget moment visade sig göra susen utgjorde upplevelsen av ett par Keilidh vi aldrig hört maken till förr. Andreas,min svåger spelade en låt som jag kände igen men ej kunde placera under tunandet med Cornelis,påminde han mig om var "den där låten som den där Oddbratt använde sig av när han tunade in mina Isobarik och förklarade the tune method" endast 15 år tidigare,vilket minne killen har..

Han mindes tydligen mer än mig för han fick verkligen burkarna att sjunga sjukt bra!

Kul kväll,massor med musik och lite tungt huvud i morgon!
Image

Image

Image

Image

PostPosted: Sun Mar 20, 2011 08:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Trevligt att höra att det går att få till även ett par gamla Keilidh så pass bra!

Jag har ett par inlånade Keilidh med stenfot i garaget och jag hade tänk byta diskanterna eftersom det är dom som tycks krokna först. Får man fråga vad ni bytte till och om det krävs några andra åtgärder än just själva bytet? Jag hade nämligen tänkt göra precis som du och hjälpa en kompis (som dock inte alls är hifi-biten, ... ännu, så han har inte lust att lägga några stora pengar) och ett par beg. Keilidh tyckte han kändes lockande. Parat med en Sneakey DS och ev. ett Powertek torde kunna bli ganska skoj. Vi får se vartåt det bär...

PostPosted: Sun Mar 20, 2011 11:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

spkr 015/3 eller 038(ninka) sistnämna kräver anpassning med motstånd vid passiv drift.
keilidh är trevlig på riktigt!

Edit:intek pretek och powertek har jag aldrig hört låta bra trots att lk100 påstås vara identiskt schemamässigt. Hitta din kompis en majik i och ett lk85/100 och filter,sjukt pang för löjlig slant.

PostPosted: Mon Mar 21, 2011 19:24 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

haraldur wrote:
spkr 015/3 eller 038(ninka) sistnämna kräver anpassning med motstånd vid passiv drift.
keilidh är trevlig på riktigt!

Edit:intek pretek och powertek har jag aldrig hört låta bra trots att lk100 påstås vara identiskt schemamässigt. Hitta din kompis en majik i och ett lk85/100 och filter,sjukt pang för löjlig slant.
Det är försteget pretek som inte håller måttet med cd- avspelning i jämförelse med försteget i majik I.

Majik I ( den gamla modellen ) låter bättre än lk 1 med lk 280 spark.

Inte lika mycket pulver under huven, dock.

En uppgradering till keilidh var pålimmade magneter på baksidan av baselementen. Ljudet blev då " tightare", mera taktfast.

Gamla kaber är dock bättre än de nyaste keilidh.

PostPosted: Tue Mar 22, 2011 00:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kul med fler infallsvinklar. Jag skriver jag tror,utan att veta,för säker kan jag naturligtvis inte vara,men,jag har en känsla av att det är rätt så jäkla klockrent hos grabben nu. Man kan absolut klara sig med de här högtalarna,de plockar fram mer detaljer,mer lir,mer tryck och rock´n´roll än vad som är begripligt. Sedan händer det grejor när man ägnar dem uppmärksamhet och ger dem rätt förutsättningar.

Angående betraktelsen LK100 och Powertek så hör jag en märkbar skillnad på slutstegen.

Det är större skillnad mellan LK100 och Powertek i hur de spelar än mellan LK280 och LK100
(fast jag vet schemat är i det närmaste identiskt)

Wakonda är enormt mycket bättre än Kolektor,här pratar jag inte nyanser utan kolossal skillnad.

Filtren skiljer som natt och dag.

Med de äldre byggnadsstenarna är det mer jobb att få det att spela bra.

Där det "lirar" med de komponenter som du finner att du helst vill behålla om du kan välja och vraka,tuna och stå i,där behöver inte nödvändigtvis högtalarna vara placerade sedan du "bytt ner" dig igen.

Rätt komponerade bitar med varandra minskar problem som man härlett till rummet och dess akustiska egenskaper.

På köpet så börjar du höra skillnad på saker och ting som tidigare varken fanns eller hade betydelse.

Och kan därmed plocka ihop en anläggning som denna för ca 10.000:- och sitta oförskämt nöjd i båten medan andra famlar i mörkret och tusenlapparna yr.

Visst ja:LK1 har en bra RIAA

PostPosted: Tue Mar 22, 2011 00:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

PS:glömde kommentera limningen och det ökade Q-värdet i basarna. jag har hittills aldrig stött på ett par Keilidh utan den extra epoxilimmade magneten i baselementen. Inte heller har jag stött på ett par Keilidh utan "Kustone" i lådan men jag kanske har haft tur,dock tror jag alla Keilidhs hade det.

Jag är imponerad på riktigt,vore skoj att kunna dela med sig av den här upplevelsen till fler,för jag har en känsla av att det här kan jag inte vara ensam om att få denna kick av. Som när ett barn vill visa sina föräldrar något det upptäckt för första gången. Kanske dags för Nicke att ha en Linnträff för fler än "släkten" ?

Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 

All times are UTC+02:00