selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 01:36

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 30 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
PostPosted: Mon Feb 28, 2011 23:43 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Christian wrote:
Hej linnstrom
Jag tycker ditt koncept med en deikerad musik PC är mycket intressant! Faktiskt så hade jag själv denna idé när jag "inledde" min DS bana, men det blev aldrig av.
Som jag uppfattar det så har du PCn i lyssningsrummet. Störs du i så fall av ljudet från den (fläktar etc)? Jag såg att du hade valt chassi och moderkort som var extra tysta, men ändå?
Har du all musiken på SSD disk i PCn eller har du sekundär lagring någon annanstans också?

Jag ser att du också kör asset media server. Vet du om den finns för Linux (Ubuntu)? Om jag skulle göra samma sak som du skulle jag bara vilja ändra på en enda sak och det är att köra Linux istället för Windows. Dels så är det snabbare (startar på ca 1/4 av tiden som det tar för XP på samma dator) och dels så finns det inte lika många processer igång samtidigt.

Har du placerat PC på något särskilt sätt? Det finns anledning att tro att även placeringen av den borde påverka (eftersom Nas och switch påverkas av underlaget)

Har du PC'n ansluten på samma elektriska fas som DS spelaren?

Tack på förhand!
Det är riktigt jag har medvetet valt allt som var "silent", för att minimera vibrationer och störande ljud som kan påverka musiken.
Jag har PCn i ett annat rum och tanken var att jag skulle flytta in datorn i lyssningsrummet för datorn är ju extrem tyst man måste nästan sätta örat på chassit för att höra att fläktarna går (det finns två fläktar i chassit som kanske inte behövs,datorn blir ju inte varm), men jag har backat att flytta datorn eftersom jag nu riggat upp en Cooler master nätdel och en blurayspelare på ett väggstativ för rippning. Jag kör enligt Mrtweak ideer med MDF skivor på vägghyllorna, Jag kör inga backup eller andra kopior, alltså direkt in på ssd disken. Det blir för dyrt med flera diskar, om nåt händer har jag bokhyllan full med skivor. Angående det elektriska så går PCn och Dsen på samma propp men mer vet jag inte.
Angående Asset var jag inne på deras hemsida och det är detta som gäller:
Asset will run on:
Windows Home Server (WHS) specific install, with WHS Connector configuration,
Windows 7, XP, Vista compatible,
Apple MAC OS X compatible (when used with CrossOver MAC)
Hoppas du får ihop nåt bra.

PostPosted: Mon Feb 28, 2011 23:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej Christian,

Jag kör "minidlna" på Linux. Fungerar utan problem. Delar även ut bilder.

Min konfig (/etc/minidlna.conf). Vet ej vad allt betyder, bara det mest uppenbara:

port=8200
media_dir=/home/leffe/bilder
media_dir=/home/leffe/disk2/flac-backup
friendly_name=nas-2
album_art_names=Cover.jpg/cover.jpg/AlbumArtSmall.jpg/albumartsmall.jpg/AlbumArt.jpg/albumart.jpg/Album.jpg/album.jpg/Folder.jpg/folder.jpg/Thumb.jpg/thumb.jpg
db_dir=/var/cache/minidlna
inotify=yes
enable_tivo=no
notify_interval=900
serial=12345678
model_number=1

PostPosted: Tue Mar 01, 2011 17:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

linnstrom,
vad går datorbygget loss på ungefär med alla delar?
Tack för informationen också!

PostPosted: Tue Mar 01, 2011 18:48 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

monkeydevil wrote:
linnstrom,
vad går datorbygget loss på ungefär med alla delar?
Tack för informationen också!
Ungefär 15000-16000 har datorn kostat med två SSD (corsair+Crucial) +2000 till för ytterligar en nätdel till läsaren. 7"monitorn kostade 1000.

PostPosted: Tue Mar 01, 2011 18:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

linnstrom wrote:
COOLER MASTER SILENT PRO GOLD ATX12V 2.3 1200W (2st)
Våldsamt överdimensionerat nätaggregat, någon tanke, eller tester, bakom det?

/ B

PostPosted: Tue Mar 01, 2011 18:54 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Bill50x wrote:
linnstrom wrote:
COOLER MASTER SILENT PRO GOLD ATX12V 2.3 1200W (2st)
Våldsamt överdimensionerat nätaggregat, någon tanke, eller tester, bakom det?

/ B
Jag håller med dig att det är överdimensionerat men det var en kompis till mig som rekommenderade den eftersom han sa att den hade bra kondensatorer och så skulle den vara tyst läste jag på specen. så jag chansade, tyst är den iaf men om den är bättre eller sämre än andra har jag ingen aning om.

PostPosted: Tue Apr 12, 2011 19:45 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Hej,
jag tycker att du är en musikälskare some håller på med detta. Förutom pengar och enorm :D intresse, bör man ha mycket tid som skall ägnas åt detta.

Min fråga är, med en AKDS och en vanlig PC, hur bra musik kan man få ut ur DS:n? Jag skulle vilja koppla min PC direkt till DS:n och njuter av musiken men jag har absolute ingen anning hur bra musik jag kan få ut? Är det värt att satsa på en AKDS utan att lägga så mycket pengar på en snabb dator? Jag gillar inte heller NAS och en massa sladdar. Jag vill ha så enkelt som möjligt, en dator och AKDS.
:roll:
Mvh
Alborz

Christian wrote:
Hej linnstrom
Jag tycker ditt koncept med en deikerad musik PC är mycket intressant! Faktiskt så hade jag själv denna idé när jag "inledde" min DS bana, men det blev aldrig av.
Som jag uppfattar det så har du PCn i lyssningsrummet. Störs du i så fall av ljudet från den (fläktar etc)? Jag såg att du hade valt chassi och moderkort som var extra tysta, men ändå?
Har du all musiken på SSD disk i PCn eller har du sekundär lagring någon annanstans också?

Jag ser att du också kör asset media server. Vet du om den finns för Linux (Ubuntu)? Om jag skulle göra samma sak som du skulle jag bara vilja ändra på en enda sak och det är att köra Linux istället för Windows. Dels så är det snabbare (startar på ca 1/4 av tiden som det tar för XP på samma dator) och dels så finns det inte lika många processer igång samtidigt.

Har du placerat PC på något särskilt sätt? Det finns anledning att tro att även placeringen av den borde påverka (eftersom Nas och switch påverkas av underlaget)

Har du PC'n ansluten på samma elektriska fas som DS spelaren?

Tack på förhand!

PostPosted: Tue Apr 12, 2011 23:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Alborz wrote:
Min fråga är, med en AKDS och en vanlig PC, hur bra musik kan man få ut ur DS:n? Jag skulle vilja koppla min PC direkt till DS:n och njuter av musiken men jag har absolute ingen anning hur bra musik jag kan få ut? Är det värt att satsa på en AKDS utan att lägga så mycket pengar på en snabb dator? Jag gillar inte heller NAS och en massa sladdar. Jag vill ha så enkelt som möjligt, en dator och AKDS.
Grymt bra musik, enkelt svarat!

Man ska inte glömma bort att även med enkel datautrustning så spelar ADS tydligt bättre än gamla Unidisk 1.1. Allt tweakande du kan läsa om här gör den bättre, men även utan det så är den antagligen världens näst bästa (digitala) musikspelare (har dock inte jämfört med CD12an, men gissar att ADS är bättre).

Själv tycker jag dock att det är enklare att ha musiken på en NAS än dator då jag inte behöver slå igång datorn varje gång jag vill lyssna på musik. Dessutom är NASen ett utmärkt ställe att göra backup på, en funktion jag nu aldrig mer vill vara utan... (Time Machine fullständigt äger!). Nu har jag sett att flera återförsäljare har ReadyNAS NV+ för under 2000, lägg på en 2 TB hårddisk och du har ett billigt, fungerande och uppgraderingsbart system för lite över 2 500.

PostPosted: Wed Apr 13, 2011 21:29 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Alborz wrote:
Hej,

Källan är viktigast anser jag. I de tester jag gjort har det visat sig att det lönar sig att vara nogrann i början av kedjan dvs rippning (strömförsörjning och Bluray spelare, PC/NAS och diverse program som DBpoweramp och Asset. I det system jag har använder jag en PC enbart som en musikspelare, alla funktioner är avstängda och det finns inga program installerade än det nödvändigaste för att spela musik, alla update är avstängda detta inkluderar även Linn Config. Detta för att få topp-prestanda.

PostPosted: Wed Apr 13, 2011 23:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag är ganska säker på att välja nätagg kommer att göra den enskillt största skillnaden, pc nätdelar släpper ut extremt med skräp, vilket som är bäst tror jag endast finns ett sätt att kolla upp och det är att testa, tror att ska det bli så bra som möjligt ska man välja så strömsnåla komponenter som möjligt för att belsta nätdel så lite som möjligt, därav är nya grafikkort inte lämpade, undvik all former av fläktar och elmotorer som skapar störningar till sist kommer ett test på nätagg, vet inte vad det är värt men .....

http://www.sweclockers.com/recension/12 ... 0#pagehead

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Mon May 02, 2011 04:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
Jag är ganska säker på att välja nätagg kommer att göra den enskillt största skillnaden, pc nätdelar släpper ut extremt med skräp, vilket som är bäst tror jag endast finns ett sätt att kolla upp och det är att testa, tror att ska det bli så bra som möjligt ska man välja så strömsnåla komponenter som möjligt för att belsta nätdel så lite som möjligt, därav är nya grafikkort inte lämpade, undvik all former av fläktar och elmotorer som skapar störningar till sist kommer ett test på nätagg, vet inte vad det är värt men .....

http://www.sweclockers.com/recension/12 ... 0#pagehead

+1

se

http://www.ripnas.com/statement.html

Jag skulle tro att de som utvecklatt denna tänkt en del som du nämner, testat en del och insett mer en ett par saker när det gäller hårddiskar, nätagg, moderkort, prossessor.

De har valt en lösning med en av de starkare integrerade atomprossesorerna, men den kan fortfarande köras fläktfritt, man slipper motor til fläkt både i chassi och på prossesor. Den drar också väldigt väldigt lite ström! De har också valt att rippa på samma dator som de har nas, antagligen då cd'n inte används då den streamar och att det inte blir någon försämring mer än nödvändigt vid kopiering av filer.

Om det var bättre med det bästa och snabbast prossessorn och minnet osv. hade de nog använt det med tanke på vad den kostar och vad lite minne kostar... För de pengarna hade de säkert också kunna göra en dubbel lösning där en var ren nas och en var bara för rippning om det var bättre.

Jag har funderat på att göra en Windows server direkt till DS men hade tänkt att använda en mer vanlig prossessor och moderkort samt
Corsair AX 850 W då det verkar riktigt bra och det inte hade behövt gå på mer än 25% med en mindre krävande vanlig prossessor och ett äldre grafikkort utanfläkt. Men efter att sett Rippnass statment och tänkt lite tror jag att bygga en vanlig/stark dator med rätt hårddisk/ nätagg ändå skulle bli en halvbra/halvdålig lösning även om den kan vara bättre än en vanlig Nas

Dessa moderbord finns nu
http://www.asus.no/product.aspx?P_ID=qS ... templete=2
http://www.asus.no/product.aspx?P_ID=9BmKhMwWCwqyl1lz

nu och jag funderar på att göra en server med ett av dem, inbyggd prossessor och grafikkort som klarar av ändamålen bra och du slipper fläkt och liten strömförsörjning. Frågan är vad man ska använda för strömförsörjning som är bra. En Corsair AX 850 W går förståss att använda då det verkar väldigt bra men det är säkert betydligt sämre än att hitta en riktig lösning. Jag funderar på om en picopsu men frågan är hur bra de extrerna powersupplyen(acdc till 12v) omvandlaren är? Men det går kanske att hitta nåt som är bra från nåt annat håll. Det är möjligt det är bättre med dessa än de stora nätaggen med fläkt och det kan vara sämre. Men det känns onödigt att köpa ett stort nätagg om det visar sig att det lilla är mycket sämre.
http://www.mini-box.com/s.nl/sc.8/category.13/.f
http://www.mini-box.com/Power-Supplies-Kits

På statement har de använt bara 2gb minne men då jag kommer köra Windows får det nog bli lite mer så det fungerer hyfsat, kanske 4gb räcker då det antagligen bara påverkar negativt att ha mer minne en som behövs.

PostPosted: Mon May 02, 2011 08:47 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

just pico-psu skulle jag undvika Comstedt, dom har väldigt hög RMA% och åf som jag brukar handla av på orten här i Luleå har tom slutat sälja dom just pga den extremt höga ration med PSUs som får gå som RMA.

Gällande agg så räcker ett mindre utan problem, det viktiga är att ripplenivån är låg på dom olika railsen. Corsairs agg är bra på denna punkt, dom byggs för övrigt av Seasonic.

Är eventuellt i NASbyggartagen själv också, funderar på en 64bitars processor typ i3 2100T (35W tdp!), kingstons ECCminnen, ett litet H67 moderkort (intel har ett eget), lägg in Freenas med ZFS med 3 diskar och voila, en mycket stabil och säker NAS. En sån maskin drar under 50W under full load, lite beroende på vilka diskar man lägger. I idle eller standardmode drar den inte mycket alls, cpu'n i idle drar några Watt bara, riktigt fin cpu som är som byggd för just sådant här.

Eller så köper man en readyNAS/Qnap ;) Vilket är betydligt enklare egentligen. Har inte riktigt bestämt mig för hur jag ska göra men det lutar åt en NAS för enkelhetens skull.

PostPosted: Mon May 02, 2011 11:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Då ska jag hålla mig borta från dem.

Är det någon som mätt upp hur ett generellt exemplar av nas strömförsörjning beter sig? Går det hitta en extern eller ett internt nätagg som är bättre, och vad är bäst? Corsair AX 850 W är en stor sak med fläkt även om den har bra rippelvärden, är det ända som avgör prestanda? Finns de mindre nätagg utan fläkt med bättre eller lika bra rippelvärden?

Men om ett moderkort med integrerad grafik och prosessor är lika snabbt eller snabbare än den snabbaste av Nas'ar, varför använda sig av ett ändå snabbare kort med fristående delar på om du på det första får en miljö helt utan fläktar och kanske halverar den ström det behöver?

Det sitter inte i pengarna, men jag är inte speciellt intresserad av att köpa störst dyrast och snabbast om det är sämre musikaliskt. Jag lägger hellre de pengarna på rätt Hårddiskar då.

Det kommer då sammtidigt innebära högre belastning på nätagg, mer ström i delarna, och ge en miljö med mer elektronik, mer fläktar osv. Kanske blir det också varmare oavsett fläktarna.

PostPosted: Mon May 02, 2011 12:29 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

linnstrom wrote:
Jag kör inga backup eller andra kopior, alltså direkt in på ssd disken. Det blir för dyrt med flera diskar, om nåt händer har jag bokhyllan full med skivor.
Så kul är det ju inte att rippa att man struntar i backup.. På't igen bara. Och speciellt dyrt är det ju inte heller. En USB-disk för femhundra så har du allt säkrat. Plus skivor i hyllan som extra guldkant på tillvaron. :)

PostPosted: Sat May 07, 2011 12:35 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Vill bara utfärda en liten varning för Corsairs nyare CX-nätagg, tydligen förekommer det en del problem med dessa som kan orsaka större haverier, dessa agg är agg som är konstruerade med betydligt billigare komponenter än tidigare agg som corsair släppt. Corsair CX-400 var det första i serien och det är ett bra agg medan CX-430, CX-500 och CX-600 osv är sämre agg. Många av dom lider dessutom av coilwhine vilket kan vara rätt så enerverande. CX-400 är seasonicbyggt f.ö vilket dom andra inte är.

Ville bara inflika detta då jag själv rekommenderat corsair. En vän till mig köpte ett CX-800 som tjöt som tusan, han fick det utbytt och hade exakt samma fel på det nya. Rotade vidare i frågan och corsair verkar ha gjort bort sig lite helt enkelt med denna serie.

Post new topic  Reply to topic  [ 30 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00