selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 05:05

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 30 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue Jun 15, 2004 01:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Haakan wrote:
thomash wrote:
Quote:
daniel.n skrev:
Man får veva ner rutan och lyssna på den vrålande raka sexan istället som sjunger ack så fint.
Pojkar, pojkar, pojkar... Ska vi prata skönsång så kan vi ju glömma de raka sexorna. Alfa Romeos V6:a levererar allt som man behöver i form av välljud och motorkultur. Finns inte en standardmotor som går upp mot denna.

För att via en sk bananskal hamna on-topic igen så kan jag ju bara säga att min Linn-handlare saluför bilstereo oxå. De har aldrig misslyckats med att leverera fullständig kundnytta vad gäller ljud i hem och bil. Alpine huvudenhet är det som gäller, och att inte snåla på vare sig kablar eller installation i bilen.
du verkar aldrig ha hört en 454 med raka rör sjunga va :) jämfört med den så låter alfan som allsång på skansen :P
454an har fin skönsång den, likaså 348, 409, 427 Cobrajet. 364 Nailhead, 401 Nailhead och alla hemi motorer har skön sång. Egentligen är alla motorer under 6,6 liter en startmotor.

Apropå original topicen jag har hört en C70 som lät rätt så okej. Annars är jag rätt så nöjd med min Nakamichi bandare för bilbruk.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 15, 2004 14:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hepcat wrote:
Haakan wrote:
thomash wrote:
Pojkar, pojkar, pojkar... Ska vi prata skönsång så kan vi ju glömma de raka sexorna. Alfa Romeos V6:a levererar allt som man behöver i form av välljud och motorkultur. Finns inte en standardmotor som går upp mot denna.

För att via en sk bananskal hamna on-topic igen så kan jag ju bara säga att min Linn-handlare saluför bilstereo oxå. De har aldrig misslyckats med att leverera fullständig kundnytta vad gäller ljud i hem och bil. Alpine huvudenhet är det som gäller, och att inte snåla på vare sig kablar eller installation i bilen.
du verkar aldrig ha hört en 454 med raka rör sjunga va :) jämfört med den så låter alfan som allsång på skansen :P
454an har fin skönsång den, likaså 348, 409, 427 Cobrajet. 364 Nailhead, 401 Nailhead och alla hemi motorer har skön sång. Egentligen är alla motorer under 6,6 liter en startmotor.

Apropå original topicen jag har hört en C70 som lät rätt så okej. Annars är jag rätt så nöjd med min Nakamichi bandare för bilbruk.

427 Cobrajet sjunger nog finast :) pappsen håller på å bygga ihop en ac nu så man måste ju vara lite partisk

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 07, 2004 00:14 
Ny Medlem
Ny Medlem

Med risk för den egna hälsan så svarar jag nog nej på frågan om bra orginal ljud i bil- har av naturliga skäl inte lyssnat på all varianter från alla tillverkare!
Visst kan det låta hyfsat - allt beroende på vad man jämför med, hur mycket som sitter installerat( oftast för många hgt utspritt i kupén), vad det kostat nytt, användarvänlighet, stöldskydd etc etc.
Faktum är att dom allra flesta orginal anläggningar LÅTER inte i paritet med pristillägget när dom var nya...dock sticker den ju inte ut och lockar till sig klåfingriga individer samt att användarvänligheten är skyhögt bättre nu än i tidigare bilar.

Med få kvalitetsgrejer monterade - CD/radio+ev slutsteg+framsystem och en liten sub- ju större risk att det låter bra.

Jag halkade in i bilstereocirkusen i början av 90-talet med både bedömningar och deltagande i olika välljudstävlingar. Eftersom jag fuskar både som musiker och tekniker( förutom att ha ett intimt förhållande med god musikåtergivning hemma) tyckte jag naturligtvis att dom flesta INTE hade med hifi att göra.
Och att min anläggning fick sämre bedömmningar pga att det lät FÖR mycket som hemma och inte som en bilstereo var nästan väntat!

Åter till problemet: det finns som vanligt ingen enkel lösning.
Man sitter ju i tillverkarens knä och har inte så värst stor möjlighet att påverka slutresultatet förutom att kryssa i det eller det ljudpaketet, eller hur?
Vill man ha en Alpine hududenhet, Rockford slutsteg och Dynaudio högtalare så år ju chansen minimal att just Saab, Daewoo eller Land Rover har dom på sina önskelistor - entré eftermarknads montering!
Idag finns adaptrar för att få dom flesta orginalreglage/displayer att fungera med andra apparat tillverkare.
Att uppgradera orginalhögtalarna i orginaluttagen( minskad stöldrisk) gör oftast underverk för upplevelsen (Dynaudio gör bla bra bilhögtalare).
Ett slutsteg av god kvalitet(Rockford ger ett svängit Linn-likt ljud) ger bättre dynamik än orginal"radion" och monteras gömt någonstans bak i bilen.
Voila mycket bättre ljud än vilken orginalanläggning som helst och oftast billigare än tillvalspaketen från biltillverkarna.

Personligen har jag inte så mycket pengar så bilar över 100kkr är redan där ointressanta dvs jag måste fixa till något själv och tycker att det lirar ganska bra i min gamla BMW från -92 med Alpine, Rockford, Dynaudio( och jag har testat massor av olika fabrikatkombinationer...).
Och vi pratar inte någon vulgo anläggning utan för att njuta av all slags musik precis som hemma via Axis, Karik, Wakonda, LK280 och Isobarik.

Volvo har oftast haft övertag ljudmässig över Saab.
BMW's orginal pkt brukar kostat massor utan att leverera något i samma nivå.
Det finns nog många som har gjort andra jämförelser och kan dokumentera dom här eller på annat håll...

Biltillverkarna blir dock hela tiden mer medvetna om kundernas krav så det kan nog bli att även jag en vacker dag kan äga( inte bara provköra/ provlyssna) en bil utan hempul i.Bilen ÄR dock en jättekompromiss när det gäller just ljudåtergivning-placeringar, oljud etc etc.

Kanske man ska slakta ett par Kan/ Unik etc och montera in i bilen samt skaffa en invertet så man kan kör 220volt i bilen och använda en Sizmik???

Som vanligt blev det en massa utan att komma till pudelnskärna.
Och som vanligt kan ingen annan diktera vad som är bra eller dåligt bara dela med sig av sina erfarenheter.
Är du nöjd med ljudet i Saaben och gillar framhjulsdrift? Good for you!

Vänligen
Thomas G

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 07, 2004 02:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tack Thomas.
Jag testade det mesta innan jag köpte min 9-5 o den svängde bäst.
Volvo var närmast men S80's värsta stereo var inte lika bra, mycket ljud men sämre sväng.
Ägde en V70 (största stereon) samtidigt med SAABen - men samma sak som med S80.

BMW 3/5 serie = pinsamt, speciellt i förhållande till kostnaden. Har dock inte hört nya 5;an.

PS skulle föredra bakhjulsdrift på en så pass start bil men SAAB är kul att köra. Även på detta område bättre än Volvo således :wink:

Notera att olika bilar av samma sort låter olika bra - provade ut den 9-5 som lät bäst :oops:

Efter att ha ägt 9-5 i snart 3 år har jag hört ett par andra bilar med bra ljud; nya BMW 7 serie/Audi A8 från -91 men de spricker ju på priset...

Nya Volvo V50 lät lovande på mellanstereon men den bilen är en bullerburk ?? så den går bort av det skälet. (vilken miss)

Har du hört Mark Levensson i Lexus? Har åkt med i några som lät lovande men då jag inte kunde dema med 9-5 behövs mer testning...
Klart är dock att potensialen fanns där!

Post subject:
PostPosted: Sun Oct 10, 2004 00:07 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Kände att jag var tvungen att klistra in detta :)
En Aston Martin till försäljning (dock inte min ;) - någon som är sugen?

http://www2.blocket.se/view/2778329.htm ... c=1&city=0

Post subject:
PostPosted: Sun Oct 10, 2004 01:11 
Ny Medlem
Ny Medlem

Det verkar ju märkligt att olika bilar av samma modell och likartad utrustning låter så pass olika!
Kan det möjligen vara så att vissa skruvar till tex högtalarelementen vibrerat loss, oxid i kontaktstycken etc etc dvs små saker som faktiskt kan hända i en bil och som man inte råkar ut för så ofta hemma men som om dom inträffar hörs ganska tydligt?!?!? Alla bäckar små...
Läst om en amerikan som skulle visa bilstereodårarna vad hifi var och slaktade ett par B&W av värre sort samt installerade rörsteg i sin BMW av större modell - el-drivna "torn" med mellan och diskant som kom upp ur instrumentpanelen(det fanns inte så mycket till hjulhus kvar fram!)!!

Jag har ibland sett att det finns bilelement från Linn - som reservdel till Aston Martins anläggning - på Ebay till måttliga priser. Dock kvarstår ju signal källa och förstärkning - åter till 200volts invertern.

Jänkarna hade ju skivspelare i sina bilar på 50-talet kanske dags att installera en LP12:a eller så i en bil med god fjädringskomfort tex Citroen?

Post subject:
PostPosted: Sun Oct 10, 2004 03:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Skalman66 wrote:
Det verkar ju märkligt att olika bilar av samma modell och likartad utrustning låter så pass olika!
Kan det möjligen vara så att vissa skruvar till tex högtalarelementen vibrerat loss, oxid i kontaktstycken etc etc dvs små saker som faktiskt kan hända i en bil och som man inte råkar ut för så ofta hemma men som om dom inträffar hörs ganska tydligt?!?!? Alla bäckar små...
Är nog så att leverantörerna till SAAB (Pioneer o HK) har olika komponenter i sina system beroende av årsmodell...
Är samma sak på vissa hemstereo system.
Någon som kommer ihåg A400 stärkaren som var KANONBRA ett år (90-talets början) men året efter var klart sämre...

LINN/Naim är rätt unika på att hålla en bra nivå (o tom förbättra)

Post subject:
PostPosted: Sun Oct 10, 2004 10:27 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

min polares volvo xc90 har riktigt kanonljud trots att hans ungar sitter och skriker hela tiden... vet ej om han har standardstereon eller en uppgraderad version... mycket kan väl ha att göra med att bilen är så tyst och bullerfri.

Post subject:
PostPosted: Sun Oct 10, 2004 13:33 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Sportbilsentusiasten - Hur kan du köra Saab med det ticket?

Nej, allvarligt talat, att detta skulle vara ett seriöst Linn forum
är svårt att tro.

Jag har lyssnat på en hel del bilstereo (för det mesta pga av tvång) och
i dom allra flesta fall föredrar jag att man har stereon avstängd.
Jag kan förstå dom som har bilstereo till att lyssna på trafikinformation
och P1, men musik. Nej tack. Möjligen kan man ha musik (?) i bilen
om man åker långt och inte vill dö av tristess.

För att ni inte skall bomba sönder mig med inlägg att bilstereo visst
kan låta bra, troligen för att ni lagt ned 20000 på något som låter
som något man kan köpa på elgiganten för 5000 kr , kan jag intyga
att inte ens Linn låter bra i en Aston Martin (!)

Post subject:
PostPosted: Sun Oct 10, 2004 15:00 
Site Admin
Site Admin

Med bilens alla ljud blir det ju sällan BRA i en bil, men det är ju stor skillnad på dåligt och efter omständigheterna bra. En fet Linn-stereo lär ju knappast låta bra om det står en bil på tomgång bredvid, men kan man inte ta bort motorljudet så handlar det väl om att göra så gott det går av situationen eller vad man ska kalla det.. :?:

Vad det har med seriöst Linnforum att göra förstår jag över huvud taget inte.. :?

Post subject:
PostPosted: Sun Oct 10, 2004 16:08 
Ny Medlem
Ny Medlem

För dom som anser att biljud är blaha behöver ju knappast läsa denna tråden utan kan läsa dom mer "seriösa" istället.

Man får ta det för vad det är - bilkupén är ju som sagt inte optimal för ljudåtergivning ens med bilen avstängd/ stilla.

Och vad någon prioriterar i billjud och lägger 50 loppor på lägger en annan på alufälgar istället - vem som har "rätt" kan ju bara dom bedömma.

Linn handlar väl om musik och den glädje den ger lyssnaren och det kan väl en god billjudsanläggning också göra särskilt om man tvingas sitta still i samma position i 50-100 mil!

Det ena utesluter inte det andra men det är kanske inte rätt ställe och avhandla just billjud ;-)

Post subject:
PostPosted: Sun Oct 10, 2004 17:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

peal wrote:
Sportbilsentusiasten - Hur kan du köra Saab med det ticket?

Nej, allvarligt talat, att detta skulle vara ett seriöst Linn forum
är svårt att tro.

Jag har lyssnat på en hel del bilstereo (för det mesta pga av tvång) och
i dom allra flesta fall föredrar jag att man har stereon avstängd.
Jag kan förstå dom som har bilstereo till att lyssna på trafikinformation
och P1, men musik. Nej tack. Möjligen kan man ha musik (?) i bilen
om man åker långt och inte vill dö av tristess.

För att ni inte skall bomba sönder mig med inlägg att bilstereo visst
kan låta bra, troligen för att ni lagt ned 20000 på något som låter
som något man kan köpa på elgiganten för 5000 kr , kan jag intyga
att inte ens Linn låter bra i en Aston Martin (!)
Jag skjutsar mina 3 små barn till skola/dagis i då krävs det en stor SÄKER bil.
Och 9-5 lät bäst! När ungarna är större blir en sportbil, men när man är i småbarnsåldern kan man inte ha en "riktig" bil.

Givetvis låter det inte som hemma men helt OK att köra genom europa utan att avlida.

Angående Aston, hur pass bra lät det? Vad skulle du jämföra det med ljudmässigt? (med LINN hem HIFI då förståss)
För höga förväntningar kan göra första intrycket något av en chock...

Sedan förstår jag inte att "bilstereo med sväng" är fel på ett LINN forum, jag tillbringar MYCKET tid bakom ratten o vill ha en bra musikupplevelse där med!

O visst kan man köpa vardagsbil efter hur stereon låter - jag köper ju LINN för att det låter bra! :wink:

Någon som hört Mark Levinson i Lexus? den ska tydlgen var rätt ok...

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 29, 2004 12:17 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Fick med några extra element när jag köpte ett par Kaber härförleden, och eftersom jag är obeskrivbart missnöjd med ljudet i min Passat (Kan inte ens lyssna på nyheterna på P1 utan antt basen "bullrar" :x )så tänkte jag sätta in dem där. = Linnljud i bilen 8)

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 02, 2005 22:11 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Intressant tråd...!

Själv blev jag också sugen på att skaffa mig bättre ljud i bilen för ett tag sedan. Och jo, Linn är ju referensen även för mig. Efter många om och men kom jag fram till att de flesta bilstereointresserade inte ser på musikåtergivning riktigt på samma sätt som jag gör, för att uttrycka mig lite sådär politiskt korrekt....

Nu har jag ett system som trallar på riktigt bra faktiskt, och det kostade inte skjortan heller. MEN VILKET GRYMT JOBB DET VAR ATT BYGGA DET!

Skillnad mellan att sätta upp en bra bilstereo och en bra hemmastereo är enligt mig att det är MYCKET svårare att få till det i en bil. Det ställer rätt höga krav på den som installerar. Var ska jag börja....resonansdämpning, lådtillverkning, kabeldragning, delningsfilter, inställningar.... Ingenting är enkelt och det finns få paketlösningar och anpassade utrustningar till bilar. Det är desutom svårare att köpa grejer. det finns ju inga Linnprylar till bilar. Alltså, märkesdjungel med en massa okunnigt folk och säljkåta typer.

Man får bygga allt själv och jag tycker man måste anlita någon som kan hjälpa till med beräkningar och praktiska tips (och då nån som kan bilstereo OCH dessutom vet hur en riktig musikanlägging ska låta).

Här kommer mina erfarenheter:

Gissa vad som är viktigast? CD-n förståss. Inget nytt för Linnfolk alltså.

Det krävs duktigt mycket kraft för att driva ett bra framsystem. Steget måste spela riktigt grymt bra helt enkelt. Custombyggda delningsfilter och helst aktiv delning är ett måste.

Det räcker med ett två- eller trevägs framsystem för att det ska låta bra. Prioritera framsystemet, se till att få ett delningsfilter optimerat för högtalarnas placering OCH kupén. Bakhögtalare (om de inte är sub) är bara för fulla hiphopkids!!

Kablar...Ja det är ju längre i en bil, det finns mer risk för störningar och det finns även aspekter som kyla och slitage i en bil. Bra kablar alltså, semibalanserat, grova strömkablar, bra lödningar etc.

Sub....glöm paketlösningar och anlita ett proffs för att få en lådritning optimerad till element, slutsteg och kupé. Bygg subben löjligt stadig, tänk Sizmik (som förövrigt låter GUDOMLIGT i en bil om man ställer in den rätt)

Minst ca 200 timmar är vad det tog för mig att bygga en bra liten bilstereo ungefär, och ca 50 timmar att tuna och ställa in allt.

Varenda liten detalj är viktig. Exempelvis, vid högtalarinstallation i en dörr måste varenda liten pryl inne i dörren som kan skaka med isoleras, limmas, plastas, skumgummikläs. silikonas eller vad som passar. Sen måste man in med dämpning av typen bitumen och skumgummi. Först efter allt det där är klart och man skruvat ihop dörren kan man provlyssna. Sen kan man få demontera dörren igen...och igen... Slarvar man låter det skit. Sången blir färgad och basen blir otydlig. Det är nu man inser villka höga krav man har på musikåtergivning egentligen...

Men, det är kul att bygga bilstereo! Och resultatet kan bli över förväntan!

Nedan lite länkar som hjälpt mig att få till det.

http://www.n-core.se/
http://www.n-core.se/products/Ncore/trius/triuspage.htm
http://www.sasca.se/

Några andra intressanta länkar.

http://www.nardik.se/
http://www.taktoton.com/
http://www.alpine.com/
http://www.jlaudio.com/

mvh
Linntok

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 03, 2005 00:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Törs väl inté flika in med att jag skiter fullständigt i billjudet, visst är det kul nr det låter bar men jag orkar heltenkelt inte bry mej.
En bra radiodel med ett par 4 tummare i instrumentbrädan brukar räcka för fullgod p4 lyssning på lördagmornarna.
90% av min biltid är det tyst från stereon.

Roliga bilar ska man inte stereo i, där ska man lyssna på motorn och ev avvikelser :D

Post new topic  Reply to topic  [ 30 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00