Intressant tråd...!
Själv blev jag också sugen på att skaffa mig bättre ljud i bilen för ett tag sedan. Och jo, Linn är ju referensen även för mig. Efter många om och men kom jag fram till att de flesta bilstereointresserade inte ser på musikåtergivning riktigt på samma sätt som jag gör, för att uttrycka mig lite sådär politiskt korrekt....
Nu har jag ett system som trallar på riktigt bra faktiskt, och det kostade inte skjortan heller. MEN VILKET GRYMT JOBB DET VAR ATT BYGGA DET!
Skillnad mellan att sätta upp en bra bilstereo och en bra hemmastereo är enligt mig att det är MYCKET svårare att få till det i en bil. Det ställer rätt höga krav på den som installerar. Var ska jag börja....resonansdämpning, lådtillverkning, kabeldragning, delningsfilter, inställningar.... Ingenting är enkelt och det finns få paketlösningar och anpassade utrustningar till bilar. Det är desutom svårare att köpa grejer. det finns ju inga Linnprylar till bilar. Alltså, märkesdjungel med en massa okunnigt folk och säljkåta typer.
Man får bygga allt själv och jag tycker man måste anlita någon som kan hjälpa till med beräkningar och praktiska tips (och då nån som kan bilstereo OCH dessutom vet hur en riktig musikanlägging ska låta).
Här kommer mina erfarenheter:
Gissa vad som är viktigast? CD-n förståss. Inget nytt för Linnfolk alltså.
Det krävs duktigt mycket kraft för att driva ett bra framsystem. Steget måste spela riktigt grymt bra helt enkelt. Custombyggda delningsfilter och helst aktiv delning är ett måste.
Det räcker med ett två- eller trevägs framsystem för att det ska låta bra. Prioritera framsystemet, se till att få ett delningsfilter optimerat för högtalarnas placering OCH kupén. Bakhögtalare (om de inte är sub) är bara för fulla hiphopkids!!
Kablar...Ja det är ju längre i en bil, det finns mer risk för störningar och det finns även aspekter som kyla och slitage i en bil. Bra kablar alltså, semibalanserat, grova strömkablar, bra lödningar etc.
Sub....glöm paketlösningar och anlita ett proffs för att få en lådritning optimerad till element, slutsteg och kupé. Bygg subben löjligt stadig, tänk Sizmik (som förövrigt låter GUDOMLIGT i en bil om man ställer in den rätt)
Minst ca 200 timmar är vad det tog för mig att bygga en bra liten bilstereo ungefär, och ca 50 timmar att tuna och ställa in allt.
Varenda liten detalj är viktig. Exempelvis, vid högtalarinstallation i en dörr måste varenda liten pryl inne i dörren som kan skaka med isoleras, limmas, plastas, skumgummikläs. silikonas eller vad som passar. Sen måste man in med dämpning av typen bitumen och skumgummi. Först efter allt det där är klart och man skruvat ihop dörren kan man provlyssna. Sen kan man få demontera dörren igen...och igen... Slarvar man låter det skit. Sången blir färgad och basen blir otydlig. Det är nu man inser villka höga krav man har på musikåtergivning egentligen...
Men, det är kul att bygga bilstereo! Och resultatet kan bli över förväntan!
Nedan lite länkar som hjälpt mig att få till det.
http://www.n-core.se/
http://www.n-core.se/products/Ncore/trius/triuspage.htm
http://www.sasca.se/
Några andra intressanta länkar.
http://www.nardik.se/
http://www.taktoton.com/
http://www.alpine.com/
http://www.jlaudio.com/
mvh
Linntok