Jag har också provat SSD i min ReadyNAS Duo. Den enkla slutsatsen är att det är väldigt bra. Det är helt enkelt väldigt stor skillnad! Jag skulle nog spontant vilja säga att det motsvarar ungefär ett "DS steg". (ADS 2007/SSD = KDS/HDD.) Ur den synvinkeln är det faktiskt både prisvärt och kostnadseffektivt. En forummedlem (som önskar vara anonym

) fick chansen att testa SSD och sålde sina HDD på stört! Finns det något skäl till det tro?
HCL wrote:
Krävs en viss skillnad för att det skall gå att motivera. Spännande att höra dock.
Visst krävs skillnad. Skillnaden finns där och den är minst sagt motiverande, för alla som hört den.
Lejonklou wrote:
Det var en besvikelse. Dyrt och går sönder? Jag väntar nog hellre på bättre tider.
De bättre tiderna är redan här!

Ja, det är dyrt. Ja, de går sönder. (Men inte så farligt i en NAS tror jag, få skrivningar i en mediaserver NAS.) Men det är faktiskt värt pengarna! Är man för rädd för problem får man köpa en SLC disk. Men en MLC disk med HDD som backup verkar smartast. Kanske inte på en PC systemdisk där en SLC ev. kan motiveras, men definitivt för en mediaserver NAS.
Själv vill jag ha en SSD på 256 GB i NASen med den viktigaste musiken och ytterligare en NAS med stor HDD, som servar resten av musiken. Jag har provat att koppla in en USB disk till NASen, för att expandera utrymmet den vägen, men tappar då nästan all SSD fördel. Trist! Jag har även provat en del USB minnen i NASen, men ingen av de (alla USB lät olika) jag provat låter i närheten av SSD disken ensam. Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet!

Det är dessutom lite trixande innan Twonky vill dela ut mediafiler från USB.* Att driva en till NAS i nätverket leder förhoppningsvis inte till samma prestandanackdel. (Provat av en forummedlem som rapporterade mkt liten försämring.) Mitt enda problem med den teorin är att jag undrar om jag verkligen kommer att spela musiken på HDD NASen? (Typ: Hur mycket CD på en Genki skulle man spela, om man satt med en DS?)
En annan sak som jag testade med SSD var att koppla ur fläkten på min Duo. Det blev sämre! Troligtvis går det att ersätta fläkten med ett motstånd som drar motsvarande ström, för att få tillbaka/förbättra prestandan. Men det var en besvikelse att inte få den helt tyst på en gång.
Jag har själv hört vad SSD kan prestera, i två olika system och jag är oerhört köpsugen!
Jag skulle rekomendera alla att testa. Köp en liten rackare, 60-80 GB och testa i NASen, rapportera på Selleri och sätt den sedan som systemdisk i en stationär PC. (Eller i en laptop, större mängder data ska ändå ligga på en NAS/backupdisk.) Alla blir vinnare!
*Den inbyggda Ready DLNA kan direkt dela ut media som ligger på USB, men eftersom den låter mycket sämre än Twonky så måste Twonkyn "hackas" lite för att USB ska kunna testas.
NB:
Eftersom det förekommer DS ägare som inte hör skillnader (i bl.a. denna tråd) så kanske det ska sägas att man behöver ha ordning på sitt system för att höra skillnader. Ju bättre system (systemnivå + allmän tuning + tuning av digital insignal) desto större blir skillnaderna, ganska uppenbart egentligen. Så om man i sitt system inte hör de skillnader som andra hör/rapporterar om, så kommer de av mig beskrivna skillnaderna att bli mindre och i vissa fall inte lika prisvärda.