selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 01:48

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 45 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Fri Feb 25, 2011 18:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Delat från tråd om NAS-diskar. / Sony
Länk till ursprunglig tråd

pekka71 wrote:
hur olika nasar påvärkar ljudet tror jag beror mycket på hur bra nätdel det är i dom,
jag ska göra ett test med en intel SSD disk i min nas längre fram, kommer med rapport
Jag har samma teori om nätdelarna som du, men det är troligen även andra saker som påverkar. Hur har det gått med SSD testerna?
Jag hoppas kunna stoppa in en 160GB Intel SSD (=deras maxstorlek) o testa i helgen ev n vecka. En chansning då de är skitdyra men man slipper ju vibrationerna = antagligen bra.
Bra att veta är att Intel SSD klarar bara 10 000 skriv&läscykler så meka inte runt för mycket bland låterna...Är ett par ägare som på prisjakt rapporterat kracher efter ett år, tur Intel ger 3års garanti (ingen slump eller?), men att spara kvittot o ha backup är nog tillrådligt :wink:

Intel släpper generaton 3 av deras SSD senare i vår (har varit försenad), hoppas priserna då sjunker. Dock är utrymmet synnerligen begränsat, det snackas om att deras största klarar 600GB till det facila priset av 20kSEK.

PostPosted: Fri Feb 25, 2011 19:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
... Dock är utrymmet synnerligen begränsat, det snackas om att deras största klarar 600GB till det facila priset av 20kSEK.
:shock: Till det priset får man ju en del annat i uppgraderingsväg. Krävs en viss skillnad för att det skall gå att motivera. Spännande att höra dock.

PostPosted: Fri Feb 25, 2011 19:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bra att veta är att Intel SSD klarar bara 10 000 skriv&läscykler så meka inte runt för mycket bland låterna...
Det var en besvikelse. Dyrt och går sönder? Jag väntar nog hellre på bättre tider.

PostPosted: Fri Feb 25, 2011 20:10 
Site Admin
Site Admin

Bra att veta är att Intel SSD klarar bara 10 000 skriv&läscykler så meka inte runt för mycket bland låterna...
Mja, läsning handlar det väl inte om, utan enbart skrivning? Och det tar lång tid innan man når den gränsen om man inte använder disken på något väldigt konstigt och intensivt sätt. Lite mer info här: http://www.anandtech.com/show/2829/6

PostPosted: Fri Feb 25, 2011 21:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har också provat SSD i min ReadyNAS Duo. Den enkla slutsatsen är att det är väldigt bra. Det är helt enkelt väldigt stor skillnad! Jag skulle nog spontant vilja säga att det motsvarar ungefär ett "DS steg". (ADS 2007/SSD = KDS/HDD.) Ur den synvinkeln är det faktiskt både prisvärt och kostnadseffektivt. En forummedlem (som önskar vara anonym ;) ) fick chansen att testa SSD och sålde sina HDD på stört! Finns det något skäl till det tro?
HCL wrote:
Krävs en viss skillnad för att det skall gå att motivera. Spännande att höra dock.
Visst krävs skillnad. Skillnaden finns där och den är minst sagt motiverande, för alla som hört den.
Lejonklou wrote:
Det var en besvikelse. Dyrt och går sönder? Jag väntar nog hellre på bättre tider.
De bättre tiderna är redan här! :D Ja, det är dyrt. Ja, de går sönder. (Men inte så farligt i en NAS tror jag, få skrivningar i en mediaserver NAS.) Men det är faktiskt värt pengarna! Är man för rädd för problem får man köpa en SLC disk. Men en MLC disk med HDD som backup verkar smartast. Kanske inte på en PC systemdisk där en SLC ev. kan motiveras, men definitivt för en mediaserver NAS.

Själv vill jag ha en SSD på 256 GB i NASen med den viktigaste musiken och ytterligare en NAS med stor HDD, som servar resten av musiken. Jag har provat att koppla in en USB disk till NASen, för att expandera utrymmet den vägen, men tappar då nästan all SSD fördel. Trist! Jag har även provat en del USB minnen i NASen, men ingen av de (alla USB lät olika) jag provat låter i närheten av SSD disken ensam. Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet! :) Det är dessutom lite trixande innan Twonky vill dela ut mediafiler från USB.* Att driva en till NAS i nätverket leder förhoppningsvis inte till samma prestandanackdel. (Provat av en forummedlem som rapporterade mkt liten försämring.) Mitt enda problem med den teorin är att jag undrar om jag verkligen kommer att spela musiken på HDD NASen? (Typ: Hur mycket CD på en Genki skulle man spela, om man satt med en DS?)

En annan sak som jag testade med SSD var att koppla ur fläkten på min Duo. Det blev sämre! Troligtvis går det att ersätta fläkten med ett motstånd som drar motsvarande ström, för att få tillbaka/förbättra prestandan. Men det var en besvikelse att inte få den helt tyst på en gång.

Jag har själv hört vad SSD kan prestera, i två olika system och jag är oerhört köpsugen! :D

Jag skulle rekomendera alla att testa. Köp en liten rackare, 60-80 GB och testa i NASen, rapportera på Selleri och sätt den sedan som systemdisk i en stationär PC. (Eller i en laptop, större mängder data ska ändå ligga på en NAS/backupdisk.) Alla blir vinnare! ;)

*Den inbyggda Ready DLNA kan direkt dela ut media som ligger på USB, men eftersom den låter mycket sämre än Twonky så måste Twonkyn "hackas" lite för att USB ska kunna testas.

NB:
Eftersom det förekommer DS ägare som inte hör skillnader (i bl.a. denna tråd) så kanske det ska sägas att man behöver ha ordning på sitt system för att höra skillnader. Ju bättre system (systemnivå + allmän tuning + tuning av digital insignal) desto större blir skillnaderna, ganska uppenbart egentligen. Så om man i sitt system inte hör de skillnader som andra hör/rapporterar om, så kommer de av mig beskrivna skillnaderna att bli mindre och i vissa fall inte lika prisvärda.

PostPosted: Fri Feb 25, 2011 22:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
Mja, läsning handlar det väl inte om, utan enbart skrivning? Och det tar lång tid innan man når den gränsen om man inte använder disken på något väldigt konstigt och intensivt sätt. Lite mer info här: http://www.anandtech.com/show/2829/6
Tackk för förtydligandet Ayn!
Nu känns det genast tryggare. Men jag dock har läst om flera som krachat sina. Men det gör ju även HDDs iof men hade väntat mig superstabil drift då de saknar rörliga delar...

PostPosted: Fri Feb 25, 2011 22:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnofil wrote:
Eftersom det förekommer DS ägare som inte hör skillnader (i bl.a. denna tråd) så kanske det ska sägas att man behöver ha ordning på sitt system för att höra skillnader.
Även jag vill trycka på detta.
Jag har ju ett minimalistiskt nätverk, endast DS o NAS, ihopkopplade med switch. Dvs ingen koppling till något annat. Och ansluter en kabel och lägger upp spellista med PCn som sedan bortkopplas.
Allt för att minimera störningar OCH att kunna optimera de grejjer som finns i nätverket.

Man ska vara medveten om att det är ett avsevärt arbete att optimera ett komplext DS-nätverk. Ta hjälp av en erfaren handlare!
Och ju mer man optimerar, destå större blir skillnaderna så frågan är hur mycket en SSD gör om man BARA byter den i ett komplext nätverk som tidigare inte är optimerat?
Någon som vill testa och rapportera?

PostPosted: Sat Feb 26, 2011 11:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mycket intressant det här! Vad är det för disk du provat (fabrikat och modellbeteckning)?

PostPosted: Sat Feb 26, 2011 12:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn, du som brukar ha koll, kan du tolka och förklara detta?
1. Gäller detta de nya Intel SSD eller gäller det även dagens modeller?
2. Stödjer ReadyNAS NV+ (eller någon annan NAS) TRIM?

http://www.prisjakt.nu/pryl/dator/382_s ... or_med_ssd
Quote:
Samtliga modeller från både Plextor och Intel stöder TRIM som är ett kommando för SSD-disken att ”städa sig själv” och behålla sin prestanda även över en längre tids användande. Traditionell defragmentering fungerar inte på SSD-diskar vilket gör TRIM till ett måste. Det kräver dock att både SSD-disken och operativsystemet har stöd för TRIM. Det har bland annat Windows 7, med det saknas hos Vista och XP.
HCL, tyvärr hade de slut på den så den skickas till mig i veckan från centrallagret.
Det är en Intel X25-M SSD 160GB 2,5" ca 3kSEK. Större än så blir rysligt dyra, speciellt om den inte visar sig vara bra.
Den som jag o Linnofil testat är på 80GB, rätt litet. Den var BRA!
Passar rakt in i SATAslotten i NV+ o Duo men utan stöd då HDDs är i storlek 3.5". Så den hänger i luften...och sitter endast fast i SATAstiften som ju sitter i bakväggen på Netgears NASar.
Inte klockrent men duger gott för testsyfte.

Man kan köpa monteringssatser (som även följer med vissa SSD) men huruvida de passar i NV+ "HDDsläde" återstår att testa.

Uppmanar alla som har tid, som inte räds vissa problem samt kan avvara några tusenlappar att testa. Det är det värt.
Jag o Anders lade en 8-9timmar innan allt dunkade igång. Fick installera NAS firmware, Twonky och konfigurera upp allt inkl nätverksinställningar. Så ta skärmdumpar på alla inställningar på er NAS med HDD innan ni byter till SSD.
Och se till att ha tankat ned NAS firmware o Twonky på en PC...

Bara att kontakta mig om ni behöver support.

PostPosted: Sat Feb 26, 2011 18:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnofil wrote:
Jag har också provat SSD i min ReadyNAS Duo. Den enkla slutsatsen är att det är väldigt bra. Det är helt enkelt väldigt stor skillnad! Jag skulle nog spontant vilja säga att det motsvarar ungefär ett "DS steg". (ADS 2007/SSD = KDS/HDD.)
Jag vill ha en Klimax DS!

Så jag har beställt en sådan här till min ReadyNas Duo. Jag testar och återkommer!

http://www.dustinhome.se/pd_5010550804.aspx

PostPosted: Sun Feb 27, 2011 00:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Christian wrote:
Linnofil wrote:
jag har beställt en sådan här till min ReadyNas Duo. Jag testar och återkommer!

http://www.dustinhome.se/pd_5010550804.aspx
Härligt Christian, friska takter! Kanske kan det bli ett jämförande test mot Inteldisken då? Ev. 80/160 GB Intel och denna 256'a, tre olika som vi kan testa här i väst. Öst ligger efter väst i utvecklingen, rena 80-talet! :D

PostPosted: Sun Feb 27, 2011 09:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har en intel M2 160G i min MBP. Kanske måste testa den i NV+.

/Erik

PostPosted: Sun Feb 27, 2011 10:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn, du som brukar ha koll, kan du tolka och förklara detta?
1. Gäller detta de nya Intel SSD eller gäller det även dagens modeller?
2. Stödjer ReadyNAS NV+ (eller någon annan NAS) TRIM?

http://www.prisjakt.nu/pryl/dator/382_s ... or_med_ssd
Quote:
Samtliga modeller från både Plextor och Intel stöder TRIM som är ett kommando för SSD-disken att ”städa sig själv” och behålla sin prestanda även över en längre tids användande. Traditionell defragmentering fungerar inte på SSD-diskar vilket gör TRIM till ett måste. Det kräver dock att både SSD-disken och operativsystemet har stöd för TRIM. Det har bland annat Windows 7, med det saknas hos Vista och XP.
HCL, tyvärr hade de slut på den så den skickas till mig i veckan från centrallagret.
Det är en Intel X25-M SSD 160GB 2,5" ca 3kSEK. Större än så blir rysligt dyra, speciellt om den inte visar sig vara bra.
Den som jag o Linnofil testat är på 80GB, rätt litet. Den var BRA!
Passar rakt in i SATAslotten i NV+ o Duo men utan stöd då HDDs är i storlek 3.5". Så den hänger i luften...och sitter endast fast i SATAstiften som ju sitter i bakväggen på Netgears NASar.
Inte klockrent men duger gott för testsyfte.

Man kan köpa monteringssatser (som även följer med vissa SSD) men huruvida de passar i NV+ "HDDsläde" återstår att testa.

Uppmanar alla som har tid, som inte räds vissa problem samt kan avvara några tusenlappar att testa. Det är det värt.
Jag o Anders lade en 8-9timmar innan allt dunkade igång. Fick installera NAS firmware, Twonky och konfigurera upp allt inkl nätverksinställningar. Så ta skärmdumpar på alla inställningar på er NAS med HDD innan ni byter till SSD.
Och se till att ha tankat ned NAS firmware o Twonky på en PC...

Bara att kontakta mig om ni behöver support.
Är ganska säker på att nasarna inte stödjer trim , endast windows 7 stödjer trim automatiskt av windows versonerna

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Sun Feb 27, 2011 10:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Erik wrote:
Jag har en intel M2 160G i min MBP. Kanske måste testa den i NV+.

/Erik
Gör det blixtsnabbt tack.
Har ju exakt en sådan på väg hem till mig och om det visar sig att den låter kass slipper jag trassla med retur av öppnat paket.

Har läst på lite, och även internt bland samma tillverkare skiljer styrkretsar och tillhörande styrprogram med olika storlekar på SSD.
Så bara för att Intel på 80GB är bra behöver inte 160GB-modellen vara det. :?

Hittade denna bra länk med massa SSD info. Den sk TRIM funktionen verkar inte funka ihop med Raid. SSD verkar mest vara utvecklad mot att sitta o mobiler verkar det som, har googlat men inte sett någon som stoppat in SSD i readyNAS o knappt någon info från någon som använt SDD i annan NAS heller, någon som hittat något?
http://www.sweclockers.com/forum/6-lagr ... ad-om-ssd/

PostPosted: Tue Mar 01, 2011 07:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Gör det blixtsnabbt tack.
Tyvärr omöjligt närmsta veckan. Ska göra det sen.

/Erik

Post new topic  Reply to topic  [ 45 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00