selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 13:53

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 24 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Tue Feb 15, 2011 12:53 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

1. Går det att använda slutsteget i Majik till andra zons högtalare eller kopplas det ur automatiskt när man använder preout?

2. Hur står sig förstegsdelen jämfört med Kolektor eller Wakonda? Är det stor skillnad?

Det är dags att skaffa ett LKförsteg. Kairn ligger lite över min prisnivå just nu.
Har i övrigt

LP12, Lingo, Akito, Goldring 2400, projekt phonobox
Mimik
Försteg (Vad det nu blir)
Kaber aktiv
lk275, lk280, lk280/spark
Kaber ihopsnört med interconnect och k600.

PostPosted: Tue Feb 15, 2011 14:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Om jag inte minns fel så är det:

Bäst: Sen kairn med brilliant slimline
Näst bäst: Wakonda
Näst näst bäst: Kolektor
Sämst: Majik I

Kolektor är nästan lika bra som Wakonda, och nyare Kolektor kan kanske vara bättre än gamla Kairn/Wakonda.

Just skillnaden mellan Kolektor och Wakonda var liten när Kolektor kom minns jag....

Även Majik I har ett bra försteg

Tänk även på att Kairn/Wakonda och Majik I finns med och utan phonosteg.
Kolektor saknar detta.

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

PostPosted: Tue Feb 15, 2011 14:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Stephan wrote:
Tänk även på att Kairn/Wakonda och Majik I finns med och utan phonosteg.
Kolektor saknar detta.
Förtydligande.

Kolektor har en MM-ingång.
Ingång 1 kan man välja om det ska vara en "high quality MM phono input" eller "line level source inputs". Allt enligt manualen för Kolektor.

Personligen hade jag köpt en Kolektor. Har tidigare ägt en och var då otroligt nöjd.

PostPosted: Tue Feb 15, 2011 14:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

För att komplicera det hela finns det också 3 olika nivåer på Kollektorn:
Generation 1: Volymkontroll till 60
Gen. 2: Efter en softwareupdate gick volymen till 100, märkligt nog lät den även bättre.
Gen. 3: Kollektor II, låter ytterligare snäppet bättre.
Tyvärr har jag inte serienumret, när det blev gen. 3. Men är Kollektor och Wakonda lika gamla, så var Wakondan alltid bättre. Steget upp till sena Kairn är rätt stort.

PostPosted: Tue Feb 15, 2011 15:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tendaberry wrote:
Gen. 2: Efter en softwareupdate gick volymen till 100, märkligt nog lät den även bättre.
Nya Kolektor som hade volymen i steg 0 - 100 hade även en switch-mode power supply i stället för som tidigare en transformator. Därför lät nya Kolektor bättre.
Tendaberry wrote:
Officiellt finns ingen mk3. Den enda hårdvaruskillnaden under dess livslängd är just ovanstående nätdel.
Det finns fyra mjukvaruuppdateringar.
1) Ändrar volymen från 0-60 till 0-100. Maxvolym påverkas inte utan skalan blir finare. Serienummer 2178.
2) STOP och OPEN på fjärrkontrollen gör inte längre att ingång ändras till CD.
3) Fix så att nivå på "Treble" inte ska försvinna efter den varit avstängd.
4) Fix så att "Bass" och "Treble" återgår till rätt nivå efter avstängd.

PostPosted: Tue Feb 15, 2011 16:05 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Tack för inputen.
Just nu har jag ett Marantz AV9000 som försteg och det låter väl iofs. OK men känns lite dumt när jag nu har separerat bio och 2-kanals anläggningen. Även med en Majik lär det ju bli bättre än med bioförsteget. Har hört skillnaden på Kolektor och Kairn men aldrig hört en Wakonda (vad jag vet). Har tidigare haft Lk1 som jag tyckte var helt OK.

Vänder alla Lksteg på fasen eller är det bara LK1 och Kairn?

PostPosted: Tue Feb 15, 2011 16:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det gör bara LK1 och Kairn. Tack och lov.

PostPosted: Tue Feb 15, 2011 17:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Men visst var det någon skillnad mellan Wakonda och Kolektor angående ingångar och utgångar, hörlursuttag eller något liknande?
Kanske fanns Wakonda med MC och MM ingång medan Kolektor bara hade MM????

Snart senil...

EDIT: kollade upp detta!

Wakonda har 6st linjeingångar. Den kunde köpas med en ingång konfigurerbar för MM eller MC
Kolektor har 10st linjeingångar varav en alltid allt är konfigurerbar för MM
Kolektor har även tonkontroller
Båda har hörlursuttag

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

PostPosted: Tue Feb 15, 2011 18:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det var väl också en och annan som bytte från Wakonda till Kolektor när den kom, jag tror inte att alla är överens om att Wakonda var sådär klart bättre?

Jag har haft både Kairn (som uppgraderades från Brilliant till Slimline) och en Kolektor. Jag vet inte om jag tyckte att Kairn var så mycket bättre, det var något ösigt över Kolektorn (distortion antagligen :roll: ) som jag saknade i Kairn. Men jag jämförde dem ju inte sida vid sida, och då är det alltid vanskligt att uttala sig.

PostPosted: Tue Feb 15, 2011 19:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Roland wrote:
Tendaberry wrote:
Nya Kolektor som hade volymen i steg 0 - 100 hade även en switch-mode power supply i stället för som tidigare en transformator. Därför lät nya Kolektor bättre.
Tendaberry wrote:
Officiellt finns ingen mk3. Den enda hårdvaruskillnaden under dess livslängd är just ovanstående nätdel.
Det finns fyra mjukvaruuppdateringar.
1) Ändrar volymen från 0-60 till 0-100. Maxvolym påverkas inte utan skalan blir finare. Serienummer 2178.
2) STOP och OPEN på fjärrkontrollen gör inte längre att ingång ändras till CD.
3) Fix så att nivå på "Treble" inte ska försvinna efter den varit avstängd.
4) Fix så att "Bass" och "Treble" återgår till rätt nivå efter avstängd.
Nja, jag hade en tidig Kolektor, som uppdaterades softwaremässigt och jag kunde konstatera en liten men tydlig förbättring. Senare köpte jag en Kolektor II, som var ytterligare ett klart steg bättre. Därför specificerade jag 3 generationer.

PostPosted: Tue Feb 15, 2011 19:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Roland wrote:
Precis som Tendaberry skrev fanns det en version mellan dessa två, som hade 100 volymsteg men ännu ingen switchande nätdel.

Kolektor lät alltid en smula "elektroniskt", men jag tycker att version 3 var bättre än Wakonda på linjeingångarna.

Ingång 1 på Kolektor, som kan konfigureras som MM-steg, bör inte användas som linjeingång då den då låter sämre än de övriga. Man bör också koppla sina källor på låga nummer (2 och uppåt), för ingångarna med högre nummer låter sämre. Den exakta gränsen på detta kommer jag inte ihåg, men jag skrev en gång om det på Topica.

Om jag minns rätt har LK-Majik en bygel där bak mellan pre out och power in. Om du vill använda både pre-out och det interna slutsteget så kan du antingen göra en Y-kabel, som delar pre out i två, eller internt löda en kabel mellan pre out och power in. Försteget kommer dock att prestera lite sämre när det interna slutsteget arbetar.

Om LP är en huvudkälla så är det nog phonoboxen jag skulle byta ut härnäst.

PostPosted: Tue Feb 15, 2011 20:09 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Jo RIAAn är väl en lite flaskhals men jag retar mig alltmer på det monstruösa försteget så det blir nog försteg först och phonosteg sedan. Kolektor verkar det ju finnas en del på marknaden så det är nog den som ligger närmast.

PostPosted: Tue Feb 15, 2011 20:36 
Site Admin
Site Admin

Ljudkvalitetsmässigt är väl det mesta utrett i tråden men ett plus Wakonda har är att det finns radiodel till den om jag inte misstar mig. Klart smidigt och synd att det alternativet inte finns i AV-lådorna. Så mycket luft det är i dem borde det gå att lösa rent praktiskt.

PostPosted: Tue Feb 15, 2011 23:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kairn har bra phonosteg som du kan leva med, Kollektors tycker jag inte är något vidare. Det är ju något att tänka på.

PostPosted: Wed Feb 16, 2011 12:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Svågern har en sent tillverkad kolektor med Briliant slimline PSU. Jag har en Wakonda med Briliant slimline PSU dock sannorlikt äldre än Kolektorn då volymen går till 60.

Vi roade oss med att jämföra dem åt hos honom en kväll för något år sedan. Verktygen var öronen,en Genki och tre LK100 samt ett par Keilidh..

Det var en hel del Johnny Cash den kvällen vill jag minnas. Två av Lejonklous Karik var med den gången kanske ni minns att jag skrev? Hur som helst så var det naturligtvis skillnad,-både på Karik II och III och på Genki. Nybörjaren för kvällen vid namn Nicke.var den som först upptäckte när det började bytas delar. Det var nämligen bara jag som visste vilka bitar som spelades på medan de övriga lyssnade och kommenterade.

Karik II sorterades ut tämligen enkelt,den enda som var osäker var vännen "vänne" eller Vännbjörk som han egentligen heter och som botaniserat i Whiskeyflaskan i stället för att lyssna. Att Genki som är en nyare men sniknare maskin skulle vara bättre på allt höll ingen med om,däremot mjukare och mer detaljer men tappade musik. Skillnaderna var dock mer smaksak än avgörande i vilket som var bättre,vi fick nöja oss med att konstatera att de låter olika. Sedan hamnade sällskapet i en diskussion om något för kvällen intressant vilket gav mig chansen att kasta om igen bland grejorna och utan att säga något fortsätta spela plattan Johnny Cash på Österåker. Sällskapet kom av sig efter några ögonblick och undrade vad tusan som hände med musiken. Den kom till liv på något positivt sätt. Det var Wakondan som fått ersätta Kolektorn. Vi testade fram och tillbaka och varje gång hörde de vilken som var tråkigare att lyssna på av de två förstegen. I denna småantika anläggning så var det uppenbarligen en viktig komponent,kanske väldigt skräddarsydd till LK100 och Keilidh?

Kolektorn är en produkt som gick mig obemärkt förbi,ungefär som med den senare budgetvarianten på Keilidh som inte heller var någon höjdare. En kairn i dag känns främst som ett charmigt alternativ om du tänker spela på en LP12 med halvhyggliga bitar. Den är riktigt bra men dumt dyr begagnad. Man kan hitta två begagnade Wakonda för samma pris som en Kairn. Nu får ni gamla erfarna Linnfreaks gärna korrigera mig i fall jag har fel, men visst är det så att Wakonda är en standalone enhet baserad på Majik I? Tänkt att lira tillsammans med LK100.

Kairn var mer försteget man valde om det stod en LP12 i hyllan hemma med en Ekos och Arkiv eller kanske trojka,till den så kunde man lämpligen ha minst en Klout och en premiumklassad högtalare så som Kaber?

Möjligen var de billigare bitarna en spinoff på framsteg man rönt efter resans gång med bland annat Kairn. Så som Keilidh kom att konstrueras enkelt och billigt med de landvinnigar som Kaber rönde..

Nu vill jag vara försiktig med att,så som vi lätt har för vana att göra här,tala om jätteskillnade ,bättre på allt och sådana floskler. Dock så var det ett minnesvärt test som pekade på att den där lådan faktiskt gjorde något till det bättre i den musikaliska upplevelsen. I dag är både Genki och Kolektor hyllvärmare hos honom. Ett E-Mu ljudkort sköter biffen galant,och kostar knappt någonting.

Post new topic  Reply to topic  [ 24 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00