pekka71 wrote:
ja jag tycker denna fråga är ganska intressant eftersom ett par begade solos ligger ungefär samma pengar som x200 aktivt plus att solos skulle ge ett grymt mycket snyggare system
Det mest intressanta är ju att det kommer en uppdatering av Solo, frågan är inte om...det är när.
Så dagens prestandadiskussion är mindre intressant. Solo mkII kommer med all säkerhet bli något
alldeles extra.
När det gäller sakfrågan är Solo överlägsen Twin. Å andra sidan tycker
JAG att akurate 200w med dynamik är mer musikaliskt än Twin, något iof inte alla håller med om.
Men rent ljudmässigt är ju Twin (och främst Solo) på en helt annan nivå än chakrastegen så är det välljud (detaljer, renhet, soundstage mm) man är ute efter är valet enkelt.
Är det max musikalitet man är ute efter, beror det på om man kan tuna in det aktiva NOGA eller ej. Så har man inte hjälp av en expert, kan det passiva vara att föredra.
Om man gillar dynamik --> aktivt då det smäller på mer. Å andra sidan gräver Solo fram djupbas och trycker på något alldeles extra överlag (har ju jämfört på 242 och Twin
med sub är en fis i rymden jämför med den bas&tryck&dynamik som Solo
utan sub ger)
Så mitt råd (gäller alla, inte bara dig) - är att lyssna på många anläggningar, jämför. Just för att komma på vad DU föredrar. Fundera sedan på hur mycker du vill "pilla" med ditt system. Både installation, underhåll och uppgraderingar. Ett aktivt system kräver KLART mer personlig insats! Kommer det nya filter... nya kablar... nya slutsteg...nya högtalare Hur gör du då?
Hakar man inte på med uppgraderingar halkar systemet efter och det kommer att slås av enklare passiva system.
Medan med ett passivt system är det enklare att "hänga med" i utvecklingen.
Jag har alltid föredragit aktiva system, och det var först med passiva Komri (flera olika system) som jag hörde något som slagit alla tidigare aktiva system. Helt otippat för jag hade berett mig på att gå aktivt innan det skulle ske. Senaste året har jag dock hört två skitbra passiva Akuratesystem, ena med KDS/KK/2200 (allt med dynamik) på 242 och nu senast ett komplett Akuratesystem mkII utgåva. Båda SÅ pass bra att jag insett att det VISST kan byggas passiva system som verkligen kan prestera, även utan Komri.
Dock har mitt mål alltid varit och är, aktivt med Solo - helst med Komri, bästa slutsteget med bästa högtalaren.
Klimaxgrejjer, allt från KDS ned till Solo har egenskaper som är otroligt svåra att leva utan när man väl hört dom.