selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 15:07

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sat Jan 15, 2011 01:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tja någon som testat?
Blir det bättre med solos än aktiv drift med Ax200 på 242 eller?

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Mon Jan 17, 2011 18:20 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Beror på hur många par solo du har...
Ett par solos var ganska likavärdigt med Aktivt med 5125 för ett par år sedan, Solos låter lite bättre, Aktivt svänger bättre= bättre enligt mig. Med nya filter och chakra slutsteg torde solos inte ha en chans även om de blivit bättre oxo. Har dock inte jämfört det senaste så..

PostPosted: Mon Jan 17, 2011 19:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

det säjs att solos har mycket mera botten och drag än chakrastegen, helt enkelt mera ös, tror säkert att aktivt spöar solos på en akustisk gittar och en finstämd sångar/sångerska men hur är det på en live inspelning med ACDC t.e.x?

PostPosted: Mon Jan 17, 2011 22:27 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

siffernisse wrote:
Beror på hur många par solo du har...
Ett par solos var ganska likavärdigt med Aktivt med 5125 för ett par år sedan, Solos låter lite bättre, Aktivt svänger bättre= bättre enligt mig. Med nya filter och chakra slutsteg torde solos inte ha en chans även om de blivit bättre oxo. Har dock inte jämfört det senaste så..
Jag har inte gjort jämförelsen ovan, men jag har svårt att tänka mig att passiva Solo "inte ha en chans"... det finns båda kraft och musikalitet i Solo som är svårslaget... även i jämförelse med aktiva mindre syskon. Sportbilsenstusiasten kan nog ge input i ämnet utifrån likande jämförelser.

Naim Headline + NAPSC | Grado GS1000i

PostPosted: Tue Jan 18, 2011 00:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ja jag tycker denna fråga är ganska intressant eftersom ett par begade solos ligger ungefär samma pengar som x200 aktivt plus att solos skulle ge ett grymt mycket snyggare system

PostPosted: Tue Jan 18, 2011 15:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
ja jag tycker denna fråga är ganska intressant eftersom ett par begade solos ligger ungefär samma pengar som x200 aktivt plus att solos skulle ge ett grymt mycket snyggare system
Det mest intressanta är ju att det kommer en uppdatering av Solo, frågan är inte om...det är när.
Så dagens prestandadiskussion är mindre intressant. Solo mkII kommer med all säkerhet bli något alldeles extra.
När det gäller sakfrågan är Solo överlägsen Twin. Å andra sidan tycker JAG att akurate 200w med dynamik är mer musikaliskt än Twin, något iof inte alla håller med om.
Men rent ljudmässigt är ju Twin (och främst Solo) på en helt annan nivå än chakrastegen så är det välljud (detaljer, renhet, soundstage mm) man är ute efter är valet enkelt.

Är det max musikalitet man är ute efter, beror det på om man kan tuna in det aktiva NOGA eller ej. Så har man inte hjälp av en expert, kan det passiva vara att föredra.
Om man gillar dynamik --> aktivt då det smäller på mer. Å andra sidan gräver Solo fram djupbas och trycker på något alldeles extra överlag (har ju jämfört på 242 och Twin med sub är en fis i rymden jämför med den bas&tryck&dynamik som Solo utan sub ger)

Så mitt råd (gäller alla, inte bara dig) - är att lyssna på många anläggningar, jämför. Just för att komma på vad DU föredrar. Fundera sedan på hur mycker du vill "pilla" med ditt system. Både installation, underhåll och uppgraderingar. Ett aktivt system kräver KLART mer personlig insats! Kommer det nya filter... nya kablar... nya slutsteg...nya högtalare Hur gör du då?
Hakar man inte på med uppgraderingar halkar systemet efter och det kommer att slås av enklare passiva system.
Medan med ett passivt system är det enklare att "hänga med" i utvecklingen.

Jag har alltid föredragit aktiva system, och det var först med passiva Komri (flera olika system) som jag hörde något som slagit alla tidigare aktiva system. Helt otippat för jag hade berett mig på att gå aktivt innan det skulle ske. Senaste året har jag dock hört två skitbra passiva Akuratesystem, ena med KDS/KK/2200 (allt med dynamik) på 242 och nu senast ett komplett Akuratesystem mkII utgåva. Båda SÅ pass bra att jag insett att det VISST kan byggas passiva system som verkligen kan prestera, även utan Komri.
Dock har mitt mål alltid varit och är, aktivt med Solo - helst med Komri, bästa slutsteget med bästa högtalaren.
Klimaxgrejjer, allt från KDS ned till Solo har egenskaper som är otroligt svåra att leva utan när man väl hört dom.

PostPosted: Wed Jan 19, 2011 01:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jag tar alltid hjälp idag med installation, eftersom det är en liten peng om man jämför pris/prestanda, Ankan har tunat mitt system och jag är mycket nöjd med installationen

PostPosted: Wed Jan 19, 2011 10:29 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

pekka71 wrote:
Tja någon som testat?
Blir det bättre med solos än aktiv drift med Ax200 på 242 eller?
Handlar också om vilka ljudvolymer man vill kunna spela på utan att det ska låta ansträngt. Även med de klenaste slutstegen kan man spela mycket högt i ett Aktivt system och fortfarande behålla dynamiken. Skillnaden mellan aktivt och passivt har minskat under de senaste åren med de nya produkterna men det finns ändå en skillnad kvar. Och enligt mig en avgörande skillnad.
Nackdelen med Aktiva system är som också ovan beskrivet att de innehåller långt fler komponenter, aktiva kort, slutsteg, kablar, mm, finns många källor till problem. För mig går dock prestanda före sådanna mer praktiska besvärligheter och för den delen design också. Och bara för att det kommer nya grejer så måste man inte byta om man är nöjd med det man har!!?.

Som sagt jag har testat solo vs aktivt med 5125 innan jag köpte mina 242:or för 5-6 år sedan och då valde jag det senare. Uppgraderade även till chakrasteg(6100+4200) med nya filter senare och det var ett solklart lyft, såå solo(äldre) vs Aktivt med chakra borde vara stor skillnad. Men kolla själv så slipper du(ni) gissa...

PostPosted: Wed Jan 19, 2011 15:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

siffernisse wrote:
pekka71 wrote:
Handlar också om vilka ljudvolymer man vill kunna spela på utan att det ska låta ansträngt. Även med de klenaste slutstegen kan man spela mycket högt i ett Aktivt system och fortfarande behålla dynamiken.
Riktigt påpekande, glömde bort den aspekten i mitt inlägg.

Även om man ska vara medveten om att passiv --> aktiv drift inte hjälper så mycket på mindre högtalare jämfört med att skaffa större högtalare.
Passiva stora dunkar på mer än aktiva mindre...

Ska det spelas verkligt högt och oansträngt; Isobarik, Keltik, Komri. Man ska dock komma ihåg att de flesta inte har så extrema behov.

Tänk på att dagens Linngrejjer blivit så pass bra att oavsett passiv eller aktiv drift, man lockas att spela högre än vad som är nyttigt. Det ihop med att man gärna lyssnar länge - har uppenbara risker. Jag har drabbats av smärre hörselproblem som smugit sig på, dock ingen fara.
Tror det var allt trummande som ung utan öronproppar som nu tar ut sin rätt.

Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 

All times are UTC+02:00