selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 16:48

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 86 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next
Author Message
PostPosted: Mon Jan 17, 2011 06:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnofil wrote:
haraldur wrote:
Vad jag fortsättningsvis säger är att jag inte vågar testa DS eftersom det troligtvis skulle få förödande konsekvenser.
Så när du om tre år lånar hem en beg Akurate DS och testar i ditt system så kommer du att tänka: "Vilken tur att jag inte testade det här tidigare". Eller?

Den som idag har råd (Sneaky DS och uppåt), men inte köper en DS av något slag, den har inte knoppen rätt skruvad i gängorna....
Hur är du skruvad i gängorna som kan uttala dig om hur andra ska vara skruvade för att hålla normen?

Jag litar till mina öron hur du gör vet jag inte,du kanske läser för mycket på linnforum?

Om du tar och läser om vad jag skrev så rekommenderade jag till och med honom att kolla på en streamer eftersom det är begärligt och beroendeframkallande men att en begagnad tolva håller sig bättre(läs har fallit färdigt i pris) gentemot ett kretskort med switchad nätdel som dalar hela tiden,tills den också nått sin botten,typ som gamla källor av digital typ,alltså inte helt värdelösa heller. Vad är det som är fel tycker du,att jag upplever det låta bättre än vad du finner det med gratisvarianten av Spotify? Vet du hur det låter hemma hos mig?

Vidare tyckte jag att om han var en frekvent lyssnare så var det bara att slå till på en DS,eftersom värdeminskningen blir mindre intressant med något som skänker glädje varje dag.
Första tanken var att inte ens svara ditt inlägg men folk kan ju få för sig att du har pateterat sanningen och ta det du säger som sanning. Gratulerar till att du kan selektera ut en dålig källa med dina sketna hörlurar eller beklagar kanske jag ska säga? Ställ dig istället frågan vad det är som gör att jag är nöjd och inte du?

PostPosted: Mon Jan 17, 2011 10:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Här var det gemytligt värre... :? Kan själv apropå Spotify konstatera att jag tycker att betalversionen inte har mycket att leverera jämfört med bra rippade FLAC-filer från CD. Visst det duger för att lyssna efter nytt, men det blir helt klart mest den där känslan av "det här skulle jag vilja lyssna på på riktigt" (d v s FLAC). Gratisversionen har jag inte ens brytt mig om att testa. Ursäkta om jag bidrog till OT.

PostPosted: Mon Jan 17, 2011 13:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linncredible wrote:
Här var det gemytligt värre... :? Kan själv apropå Spotify konstatera att jag tycker att betalversionen inte har mycket att leverera jämfört med bra rippade FLAC-filer från CD. Visst det duger för att lyssna efter nytt, men det blir helt klart mest den där känslan av "det här skulle jag vilja lyssna på på riktigt" (d v s FLAC). Gratisversionen har jag inte ens brytt mig om att testa. Ursäkta om jag bidrog till OT.
Håller inte riktigt med. Det låter verkligen bra om Spotify premium (betalversionen). Kanske inte når höjderna med Linns DS men däremot minst lika bra som tex en Squeezebox. Sedan kan man ju tycka vad man vill om SB ;-) I mitt tycke är dock SB klart bättre än tex en Linn Mimik. Dvs Spotify låter bättre än Linns instegs CD-spelare. Och det är väl inte så illa pinkat för 99:-/mån?

/ B

PostPosted: Mon Jan 17, 2011 13:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Linncredible wrote:
Håller inte riktigt med. Det låter verkligen bra om Spotify premium (betalversionen). Kanske inte når höjderna med Linns DS men däremot minst lika bra som tex en Squeezebox. Sedan kan man ju tycka vad man vill om SB ;-) I mitt tycke är dock SB klart bättre än tex en Linn Mimik. Dvs Spotify låter bättre än Linns instegs CD-spelare. Och det är väl inte så illa pinkat för 99:-/mån?

/ B
Nu blandas det friskt i jämförandet kan jag tycka. Den synpunkt jag gav uttryck för är (givetvis) när jag kör Spotify VS FLAC på min anläggning. Det var alltså en relativ värdering. Att Spotify premium skulle låta direkt "dåligt" tycker jag inte, men får jag välja så tycker jag det definitivt är skillnad som spelar roll. Har aldrig nämnt Squeezebox (har aldrig lyssnat på heller). Har heller aldrig nämnt Mimik, även om jag hade en tidigare - en reflexion är väl möjligen att det skulle vara oerhört märkligt om SB inte är bättre än Mimik från början av 90-talet (som är larvigt mycket sämre än en ADS).

PostPosted: Mon Jan 17, 2011 14:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
I mitt tycke är dock SB klart bättre än tex en Linn Mimik. Dvs Spotify låter bättre än Linns instegs CD-spelare.
Linn Mimik fanns i nysortimentet mellan åren 1993 - 1999.
Det är således 18 år sedan Mimik var het. ;-)

Om man inte äger några vinylskivor tycker jag att man ska investera i en Akurate DS före en Majik LP12.

PostPosted: Mon Jan 17, 2011 14:54 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Blir nog Akurate med dynamik ändå. :)

PostPosted: Mon Jan 17, 2011 16:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

haraldur wrote:
Linnofil wrote:
haraldur wrote:
Vad jag fortsättningsvis säger är att jag inte vågar testa DS eftersom det troligtvis skulle få förödande konsekvenser.
Så när du om tre år lånar hem en beg Akurate DS och testar i ditt system så kommer du att tänka: "Vilken tur att jag inte testade det här tidigare". Eller?

Den som idag har råd (Sneaky DS och uppåt), men inte köper en DS av något slag, den har inte knoppen rätt skruvad i gängorna....
Hur är du skruvad i gängorna som kan uttala dig om hur andra ska vara skruvade för att hålla normen?
Hej och hå, hur ska det gå? :? Haraldur, det finns ingen anledning att varken ta åt sig eller hetsa upp sig. Hur jag är skruvad i gängorna tycker jag bäst att andra uttalar sig om. Det ska inte jag göra, part i målet, bedömning i beroendeställning, icke objektivt och allt det där. Men med detta sagt, så är jag inte säker på att du är rätt man att göra det heller. Första kommentaren var till dig. Jag fattar helt enkelt inte hur det kan "få förödande konsekvenser" ATT lyssna på en DS spelare. Att INTE lyssna på en DS spelare och skaffa sig ett korrekt beslutsunderlag anser jag dock vara (när det är medvetet) helt galet, det står jag för. Den andra kommentaren var mer generell. Att inte köpa en så bra och billig källa när den är tillgänglig är mycket märkligt. DS åt folket!
haraldur wrote:
Jag litar till mina öron hur du gör vet jag inte,du kanske läser för mycket på linnforum?
Jo, jag har faktiskt öron jag med, två stycken faktiskt. Mellan dem har jag en hjärna som kan tolka mätresultaten på ett (för mig) logiskt och konstruktivt sätt. Jag litar på min kombination! ;) Men visst händer det att jag läser Linnforum ibland. Dessutom kommenterar jag när jag känner att jag vill. Ibland för att tillföra, ibland för att nyansera och någon enstaka gång för att roa. Jag visste faktiskt inte hur dumt det var och att det påverkade relationen till mina öron, inte förrän nu när du antydde det till mig... :?
haraldur wrote:
Om du tar och läser om vad jag skrev så rekommenderade jag till och med honom att kolla på en streamer eftersom det är begärligt och beroendeframkallande men att en begagnad tolva håller sig bättre(läs har fallit färdigt i pris) gentemot ett kretskort med switchad nätdel som dalar hela tiden,tills den också nått sin botten,typ som gamla källor av digital typ,alltså inte helt värdelösa heller.
Det intressanta med en DS är att den gått åt helt andra hållet! Denna digitala produkt har bara blivit bättre och bättre hela tiden. Faktum är att min ADS idag är överlägsen en KDS vid köptillfället för min ADS (april -09). Allt tack vare gratis mjukvara och en nätdel som kostade ett minimum mot vad den var värd i prestanda.
haraldur wrote:
Vad är det som är fel tycker du,att jag upplever det låta bättre än vad du finner det med gratisvarianten av Spotify?
"Om du tar och läser om vad jag skrev" så har jag inte alls skrivit om hur du eller jag upplever Spotify. Men om du är nöjd med gratis Spotify så är väl det toppen, för dig, eller?
haraldur wrote:
Vet du hur det låter hemma hos mig?
Nej, hurså? Jag ser inte att jag har ett behov av det, inte på min nivå.
haraldur wrote:
Vidare tyckte jag att om han var en frekvent lyssnare så var det bara att slå till på en DS,eftersom värdeminskningen blir mindre intressant med något som skänker glädje varje dag.
Första tanken var att inte ens svara ditt inlägg men folk kan ju få för sig att du har pateterat sanningen och ta det du säger som sanning.
Ingen har patent på sanningen och läsarna kan nog själva välja om de vill tro på det jag, du eller nån annan skriver. Min känsla är dock att fler tror på mig som säger att: "En DS ska du absolut ha", än dig som säger att: "Gratis Spotify duger fint åt mig".

Mitt tips till dig, i all välmening, är att sälja de digitala Linngrejer du inte lyssnar på och köpa bästa möjliga DS för pengarna. Att de bara räcker till en Sneaky är inget problem, i sammanhanget. Det behöver inte bli så ödestigert som du tror. Du kan t.o.m. köra Spotify genom den, bra för dig va? Du är ju en händig kille, så du kan säkert få ihop det.
haraldur wrote:
Gratulerar till att du kan selektera ut en dålig källa med dina sketna hörlurar eller beklagar kanske jag ska säga?
"Om du tar och läser om vad jag skrev" så har jag inte alls skrivit om hur du eller jag selekterar källor med mina "sketna hörlurar". (Som för övrigt är utmärkta AKG 501, K420 och K24P.) Varför du kommer med cynismer och beklagar att nån annan är mer begåvad än dig, som kan selektera ut källor med hörlurar, förstår jag inte heller, avundsjuka?
haraldur wrote:
Ställ dig istället frågan vad det är som gör att jag är nöjd och inte du?
Själv är jag mycket nöjd med hur det låter hemma hos mig, vad får dig att tro annat? Jag skulle nog t.o.m. tro att jag är mer nöjd än dig, men det är bara en gissning.

Jag vidhåller alltså, att det enda sunda (för den med musikalisk prestanda som mål) idag när det gäller digitala källor (och analoga i budgetklass, om man inte har massor av LP) är att köpa en DS. För >6-7000 kr får man en källa som (återigen enligt min (något/väl?)skruvade knopp) klår en CD12'a. En källa som gör att man snabbt får tillgång till massor av musik och kan avnjuta den på hög nivå. Den som köper en DS av högre klass, som kan Dynamikiseras, får ut ännu mer av sitt kloka köpbeslut.

Till sist så har jag både tro och hopp om att Selleri är ett forum där humorn har en plats. Du Haraldur har ju själv både frivilligt (ofta) och ofrivilligt (ibland) visat prov på det. Jag har vid tillfälle t.o.m. berömt dig för att du bidrar med den aspekten.

Inte ska vi väl behöva smutsa ner tråden med mer skit än så här, eller?

Haraldur, i ur och skur
Han ,skuttar det grodor ur
När Linnofil han initierat skoja
Se då startar Haraldurs papegoja
Han hugger villt och siktar illa
När ska han sitta o lyssna stilla?

PostPosted: Mon Jan 17, 2011 16:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnofil wrote:
... Att inte köpa en så bra och billig källa när den är tillgänglig är mycket märkligt. DS åt folket!
Jag håller i stort med dig i ditt inlägg ovan, förutom ovanstående. Linns DS-koncept är inte billigt, dessutom levererar Linn bara halva produkten och lämnar för övrigt kunden i sticket. Köper man en Sneaky är man tvungen att själv komplettera med fjärr (med display) samt mjukvara till denna. För samtliga DS gäller att man i princip måste ha en dator hemma, man måste ha ett nätverk. Man måste också skaffa minst en NAS, inklusive backupmöjligheter. Till detta ska man rippa sina CD´s och konfigurera all programvara så allt lirar med varandra. En Sneaky kostar lätt över 25 tusen + en massa arbete innan den spelar. Jämför det med en färdighopsatt LP12:a som man kommer hem med. Den spelar inom 10 minuter utan en extra krona i kostnad.

Det betyder inte att jag förordar en LP12:a. Oavsett hur bra den än låter så är en sådan lite mer en entusiast-pryl än en var dags musikkälla. Och innan jag får mothugg - jo, det finns dom som har enbart en LP12:a som källa.

DS-konceptet är mycket välljudande och väl uppsatt och fungerande rätt lätt att hantera. Men det finns fortfarande mycket för Linn att göra när det gäller konfiguration och leverans av hela produkten och inte bara ett kretskort i en dyr låda. En icke-teknisk musikälskare har inte en chans som det ser ut idag. Även om man får apparaten installerad och till-fixad vid leverans så ska man ändå underhålla nätverk etc, man ska rippa skivor (alt köpa på nätet) osv.

/ B

PostPosted: Mon Jan 17, 2011 17:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Jag håller i stort med dig i ditt inlägg ovan, förutom ovanstående. Linns DS-koncept är inte billigt, dessutom levererar Linn bara halva produkten och lämnar för övrigt kunden i sticket. Köper man en Sneaky är man tvungen att själv komplettera med fjärr (med display) samt mjukvara till denna. För samtliga DS gäller att man i princip måste ha en dator hemma, man måste ha ett nätverk. Man måste också skaffa minst en NAS, inklusive backupmöjligheter. Till detta ska man rippa sina CD´s och konfigurera all programvara så allt lirar med varandra. En Sneaky kostar lätt över 25 tusen + en massa arbete innan den spelar. Jämför det med en färdighopsatt LP12:a som man kommer hem med. Den spelar inom 10 minuter utan en extra krona i kostnad.

Det betyder inte att jag förordar en LP12:a. Oavsett hur bra den än låter så är en sådan lite mer en entusiast-pryl än en var dags musikkälla. Och innan jag får mothugg - jo, det finns dom som har enbart en LP12:a som källa.

DS-konceptet är mycket välljudande och väl uppsatt och fungerande rätt lätt att hantera. Men det finns fortfarande mycket för Linn att göra när det gäller konfiguration och leverans av hela produkten och inte bara ett kretskort i en dyr låda. En icke-teknisk musikälskare har inte en chans som det ser ut idag. Även om man får apparaten installerad och till-fixad vid leverans så ska man ändå underhålla nätverk etc, man ska rippa skivor (alt köpa på nätet) osv.

/ B
Bill50x, med all respekt och förståelse för det du skriver om, att en icke-tekniskt lagd person får besvärligt med DS-konceptet, så tycker jag att det jag fetmarkerat här ovan är fel.

Linn lämnar inte alls någon i sticket, utan om du köper en DS-spelare från en handlare så ingår hjälp med installation. Att man avstår hjälp eller inte får hjälp (gratis) av handlare när man köper begagnat är väl ändå inte Linns fel, eller hur?

PostPosted: Mon Jan 17, 2011 18:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

DelNaja wrote:
Bill50x wrote:
... dessutom levererar Linn bara halva produkten och lämnar för övrigt kunden i sticket.
Bill50x, med all respekt och förståelse för det du skriver om, att en icke-tekniskt lagd person får besvärligt med DS-konceptet, så tycker jag att det jag fetmarkerat här ovan är fel.

Linn lämnar inte alls någon i sticket, utan om du köper en DS-spelare från en handlare så ingår hjälp med installation. Att man avstår hjälp eller inte får hjälp (gratis) av handlare när man köper begagnat är väl ändå inte Linns fel, eller hur?
Vi tycker olika. Har man en förstärkare och ett par högtalare, så köper man en LP12:a eller en CD-spelare - och sedan är det bara att köra. Det behövs inga mjukvaror, knappt några inställningar - och framför allt inte en massa andra produkter som behöver support och installation. Att det går att få en installation (av handlaren) förstår jag mycket väl, men ska det behövas? Vi lever i nådens år 2011 och man ska inte behöva vara ingenjör för att spela musik hemma. Vill man ha en Linn-anläggning så har ju CD-alternativet upphört och vad som är kvar, i praktiken, är DS-konceptet. Vad man då köper är i praktiken en DA-omvandlare i en snygg låda och sedan ska man komplettera med dator/NAS, nätverk etc etc - bara för att få ljud ur källan. Skitdyrt och -krångligt enligt mig. Varför har inte Linn tagit fram en rejäl fjärrkontroll a la Sonos, tex? Är det för att dom är för kassa att fixa mjukvaran? Läser man trådarna här på Selleri märker man snabbt att det är nästan en djungel med mjukvaror, fixar, uppgraderinger osv.

Linns DS-koncept kommer knappt att säljas utanför Linn-sfären eftersom det är för krångligt att få igång grejorna. Något som iofs många konkurrenter också lider av. Men konkurrenterna säljer åtminstone CD-spelare som är lätta att använda... Helt klart behövs en (allmän) uppryckning vad gäller gränssnitt och handhavande.

/ B

PostPosted: Mon Jan 17, 2011 19:27 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Håller absolut med Bill här, har absolut inga problem med att få igång den musiken jag vill spela och inte heller några problem med nätverk osv. Det är först när jag ser hur mycket längre konkurrenterna har kommit för (betydligt?) mindre pengar gällande användargränssnitt/användarupplevelse som jag börjar känna ett visst vemod över hur Linns erbjudna styrsystem fungerar.

PostPosted: Mon Jan 17, 2011 22:22 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag har kört Squeezebox Classic och det fungerade hyfsat den dagen jag hade memorerat filstrukturen i huvudet. Den är helt hopplös att använda om du har en större skivsamling och inte har köpt till en Ipad eller Ipod med Ipeng. Att köra deras serverprogramvara på en NAS kostade mig ett par byten av NAS innan jag fick en som orkade med att hantera biblioteket. Det var först när jag köpte en QNAP 239 med mycket minne och snabb CPU som väntetiden blev knappt acceptabelt långsamt när jag navigerade i musikträdet.

Meridians Sooloos system är snyggt men väldigt dyrt. (se http://www.meridian-audio.com/sooloos/index.php)

Bladelius Embla kostar 49000 och då behöver du också en NAS om inte din skivsamling ryms på 32 Gbyte. Naim HDX kostar numera ungefär 57000 kr och då får du ett internt lagringsutrymme a 400 Gbyte vilket är mera rimligt. Jag har inte kontrollerat om det är enkelt att göra backup på musiken som ligger internt. Om du handlar en Majik DS, QNAP 119P med 2 TByte disk, Ipad med bra Chorus DS HD som styrprogram betalar du ungefär 31000 (23250+2135+760+4500+ 315) och du kan lugnt slänga med en av de snabbare routrarna med stöd för trådlöst nätverk på (2.4 Ghz och 5 Ghz) för 1600kr och du har ändå en massa pengar över om du jämför med Naim, Meridian och Bladelius.

Dessutom är det intressant att Naim precis har släppt en ren nätverksspelare, Naim NDX. Undrar om de har tittat på Linn?

Jag tycker att det är en styrka att du kan välja:

1) vilken server du vill ha musiken lagrad på (PC och exempelvis använda Asset UPnP som musikserver eller om du vill ha en NAS).

2) att du kan välja styra din nätverksspelare via PC, Ipod, Ipad eller någon annan pryl där det finns en programvara som följer standarden.

3) att du kan välja vilket styrprogram som passar dig.

4) att du får välja vilka nätverksspelare du ska ha i på olika platser i hemmet allt från en Ipod Touch med plugplayer, Sneaky, Naim NDX till en Klimax DS. Lätt att anpassa till olika krav på musikåtergivning för olika rum eller personer i hushållet.

5) att DS:en är ren från datorutrustning och programvara som åldras snabbt. Vad gör du när de inbyggda diskarna går sönder och det inte finns att köpa nya av rätt standard?

6) att du får installationshjälp från handlaren.

7) att det finns en mängd duktiga användare som gärna hjälper till

Dessutom behöver man inte roa sig med att uppdatera firmwaren i DS, byta version av mediaserver och uppgradera styrprogramvaran när systemet fungerar som du vill.
Vill du hänga med i svängen att köra de senaste versionerna av allt och leka med olika nätverkskonfigurationer så bör du vara medveten om vad du gör och se till att du har backup på systemet som fungerade bra i fall du ändrar till något olämpligt, tar in en buggig programvara. Detta gäller även andra system än de som kommer från Linn

Visst kan du få problem med nätverkspelare (inklusive icke Linn-utrustning) om du har en mindre lämplig konfiguration av utrustningen mot din internetoperatör eller för klena nätverksprodukter.

Min flickvän har en Squeezebox Duet och hon tröttnade på Logitech dyra fjärrkontroll med liten färgskärm som ingick i paketet och ersatte den med en Ipad och Ipeng. Onekligen är det skönt att det finns alternativ och att vi har chansen att välja det vi vill ha om vi vill prioritera.

PostPosted: Mon Jan 17, 2011 22:27 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Köpte Akuraten idag iaf. Dynamikmontering blir förhoppningsvis nästa vecka...

Känner mig lugn i själen nu, nu är det bara att fixa en Nas.

Allt fungerar så otroligt bra, enkelt. Om jag inte läst alla trådar om krånglande ds-ar och bara köpt den på en gång så skulle en massa oro och funderingar som jag hade inte ens komma fram.

Hade den bara på golvet förut när jag testade den, och nu ikväll så satt jag in den i min stereobänk och när jag sen spelade så va det inte samma drag och bas i grejerna. Knepigt....

Om man bara ska sitta och vänta på bättre grejer så får man ju vänta i dödagar, för bättre blir det väl hela tiden?!!...

PostPosted: Mon Jan 17, 2011 22:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag hade vänt en av mina signalkablar (Linn Black) fel till MDS (tror jag det var), det blev skillnad till det bättre när den vändes rätt. Pilarna i Linnloggan skall peka i signalens riktning (DS -> förstärkeri -> högtalare).
Många på Forumet menar också att nderlaget är oerhört viktigt.
Kanske står den när något som stör på något sätt ?

Mulle wrote:
Köpte Akuraten idag iaf. Dynamikmontering blir förhoppningsvis nästa vecka...

Känner mig lugn i själen nu, nu är det bara att fixa en Nas.

Allt fungerar så otroligt bra, enkelt. Om jag inte läst alla trådar om krånglande ds-ar och bara köpt den på en gång så skulle en massa oro och funderingar som jag hade inte ens komma fram.

Hade den bara på golvet förut när jag testade den, och nu ikväll så satt jag in den i min stereobänk och när jag sen spelade så va det inte samma drag och bas i grejerna. Knepigt....

Om man bara ska sitta och vänta på bättre grejer så får man ju vänta i dödagar, för bättre blir det väl hela tiden?!!...

PostPosted: Mon Jan 17, 2011 22:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Håller med i allra högsta grad.
Blev med ipad för ett par veckor sedan, nu känner man sig som kungen över elektroniken. Just nu testar jag ganska mycket olika program, men det är väldigt enkelt att presentera bilder eller spela musik (FLAC) på TV:n (Sony, ej hypermodern), spela musik på DS, visa bilder eller film från NAS till ipad, spela musik från NAS på ipad etc.
Plötsligt känns det föråldrat att visa semsterbilderna på en stationär dator, man lägger upp bilderna på NAS:et sen sitter man i soffan och tittar på ipad:en eller på TV:n.
Jag tycker Linn gör helt rätt i att släppa sina DS med öppna (om än mikroskopiskt krångliga) standarder, så att dom kan samexistera med andra system. Och som JNordh också skriver, tycker jag det är suveränt att DS bara är en DS, inte även ex.vis en lagringsplats som kanske inte går att backa up enkelt eller uppgradera till större vartannat år. Hade man valt ex: Sonos hade man begränsat sig rätt mycket (till förmån för enkelheten).

JNordh wrote:
Jag har kört Squeezebox Classic och det fungerade hyfsat den dagen jag hade memorerat filstrukturen i huvudet. Den är helt hopplös att använda om du har en större skivsamling och inte har köpt till en Ipad eller Ipod med Ipeng. Att köra deras serverprogramvara på en NAS kostade mig ett par byten av NAS innan jag fick en som orkade med att hantera biblioteket. Det var först när jag köpte en QNAP 239 med mycket minne och snabb CPU som väntetiden blev knappt acceptabelt långsamt när jag navigerade i musikträdet.

Meridians Sooloos system är snyggt men väldigt dyrt. (se http://www.meridian-audio.com/sooloos/index.php)

Bladelius Embla kostar 49000 och då behöver du också en NAS om inte din skivsamling ryms på 32 Gbyte. Naim HDX kostar numera ungefär 57000 kr och då får du ett internt lagringsutrymme a 400 Gbyte vilket är mera rimligt. Jag har inte kontrollerat om det är enkelt att göra backup på musiken som ligger internt. Om du handlar en Majik DS, QNAP 119P med 2 TByte disk, Ipad med bra Chorus DS HD som styrprogram betalar du ungefär 31000 (23250+2135+760+4500+ 315) och du kan lugnt slänga med en av de snabbare routrarna med stöd för trådlöst nätverk på (2.4 Ghz och 5 Ghz) för 1600kr och du har ändå en massa pengar över om du jämför med Naim, Meridian och Bladelius.

Dessutom är det intressant att Naim precis har släppt en ren nätverksspelare, Naim NDX. Undrar om de har tittat på Linn?

Jag tycker att det är en styrka att du kan välja:

1) vilken server du vill ha musiken lagrad på (PC och exempelvis använda Asset UPnP som musikserver eller om du vill ha en NAS).

2) att du kan välja styra din nätverksspelare via PC, Ipod, Ipad eller någon annan pryl där det finns en programvara som följer standarden.

3) att du kan välja vilket styrprogram som passar dig.

4) att du får välja vilka nätverksspelare du ska ha i på olika platser i hemmet allt från en Ipod Touch med plugplayer, Sneaky, Naim NDX till en Klimax DS. Lätt att anpassa till olika krav på musikåtergivning för olika rum eller personer i hushållet.

5) att DS:en är ren från datorutrustning och programvara som åldras snabbt. Vad gör du när de inbyggda diskarna går sönder och det inte finns att köpa nya av rätt standard?

6) att du får installationshjälp från handlaren.

7) att det finns en mängd duktiga användare som gärna hjälper till

Dessutom behöver man inte roa sig med att uppdatera firmwaren i DS, byta version av mediaserver och uppgradera styrprogramvaran när systemet fungerar som du vill.
Vill du hänga med i svängen att köra de senaste versionerna av allt och leka med olika nätverkskonfigurationer så bör du vara medveten om vad du gör och se till att du har backup på systemet som fungerade bra i fall du ändrar till något olämpligt, tar in en buggig programvara. Detta gäller även andra system än de som kommer från Linn

Visst kan du få problem med nätverkspelare (inklusive icke Linn-utrustning) om du har en mindre lämplig konfiguration av utrustningen mot din internetoperatör eller för klena nätverksprodukter.

Min flickvän har en Squeezebox Duet och hon tröttnade på Logitech dyra fjärrkontroll med liten färgskärm som ingick i paketet och ersatte den med en Ipad och Ipeng. Onekligen är det skönt att det finns alternativ och att vi har chansen att välja det vi vill ha om vi vill prioritera.

Post new topic  Reply to topic  [ 86 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next

All times are UTC+02:00