selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 15:08

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 86 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next
Author Message
PostPosted: Sat Jan 15, 2011 11:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
henriklh wrote:
köper du LP12 så kommer du ju med 100% säkerhet att köpa en DS inom några år i alla fall...
Det stämmer nog. Och då är DS-spelaren både bättre och mer lättanvänd än idag.
Vadå lättanvänd. Om den sätts upp rätt så kan det inte bli mer lättanvänt. Ja tankestyrd kanske? Med Songbook har man på några sekunder en låtlista somräcker en dag och med låtlistan färdig så är det bara att trycka play... Krångligt är et bara när man sätter upp systemet fel och då är drt inte DS:en som trilskas utan med 99% säkerhet nätverket som är felaktigt uppsatt. Även Twonky funkar ju utan trassel om man inte försker fixa en massa själv. Med t.ex. En Qnap med förinstallerad Twonky, Songbook på iTouch eller iPad och en DS är normalt bara att kopla in (på ett normalt, väl fungerande, hemnätverk) och köra igång.

PostPosted: Sat Jan 15, 2011 11:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

JNordh wrote:
NAS:arna från QNAP är enkla att hantera och det är bekvämt med den inbyggda Twonkyn.
Jag håller med. Det är förfärligt obekvämt att behöva ladda ner en programvara på några MB och installera den. Det tar några minuter av ens liv som man aldrig får tillbaka!

Men å andra sidan spelar din DS klart bättre musik varje gång du använder den, om du köper den billigare ReadyNAS Duo och offrar dessa minuter. Det handlar helt enkelt om prioriteringar.

PostPosted: Sat Jan 15, 2011 11:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
HCL wrote:
haraldur wrote:
Gratis spotify låter så pass bra, redan isin lägre upplösning till trots, att man inte orkar bemöda sig att damma av en platta och köra igång svarven,jag lyssnar mer spontant än förr,funnit musik jag aldrig orkat med tidigare,och det låter bra!
Seriöst Haraldur. Spotify i gratisupplösning låter t.o.m. mycket sämre (olyssningsbart) än betalvarianten via mina jobblurar i datorn på jobbet.
Ska man vara lite cynisk så bevisar det väl bara att källan (i detta fallet) inte är det viktigaste. Att sitta på jobbet med hörlurar och bedöma kvaliteten på det man lyssnar på känns för mig lite märkligt. Vad är det för lurar du har? Spelar du via datorns ljudkort? Alltså, en bra källa kan inte ersätta vad skräp som helst...

/ B
Jag menade att t.o.m. med ultrakassa hörlurar via jobbdatorn är skillnaden mellan Spotify standard och betalvarianten bedövande stor. Med betalvarianten går att lyssna på en hel del låtar utan att kräkas, men gratisvarianten är helt olyssningsbar.

Jag har betalvarianten bara för att ibland kunna leta reda på någon artist, låt jag är nyfiken på eller hört, men inte har samt för att min fru gillar att lyssna i iPoden på musik vi inte har. Annars spelar jag aldrig Spotify.

PostPosted: Sat Jan 15, 2011 11:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Carl Nyqvist wrote:
haraldur wrote:
Diver:det du skriver känns så rätt och ack så smärtsamt,tolvan är värdemässigt ungefär densamma,ska man hoppa på det digitala tåget kan du inte tänka att du kan sälja den med liten förlust ett par år senare då den sannorlikt är rätt värdelös(dock inte musikaliskt)men fortsätter utvecklingen med sådan här kliv så vill man ju inte köpa fast sig i något som dalar så förbenat.
En liten tröst för dig är att om du hoppar på tåget så behöver du ingen NAS, skulle räcka med en minnessticka laddad med några Euskefeurat-låtar! :)
Prexis! (hann svara Bill innan jag läste ditt inlägg)

PostPosted: Sat Jan 15, 2011 11:24 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

/ B[/quote]
Jag menade att t.o.m. med ultrakassa hörlurar via jobbdatorn är skillnaden mellan Spotify standard och betalvarianten bedövande stor. Med betalvarianten går att lyssna på en hel del låtar utan att kräkas, men gratisvarianten är helt olyssningsbar.

Olyssningsbar och kräkningar - har du verkligen installerat rätt? :wink: Det är väl ändå att ta i?

//Per

PostPosted: Sat Jan 15, 2011 11:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnofil wrote:
JNordh wrote:
NAS:arna från QNAP är enkla att hantera och det är bekvämt med den inbyggda Twonkyn.
Jag håller med. Det är förfärligt obekvämt att behöva ladda ner en programvara på några MB och installera den. Det tar några minuter av ens liv som man aldrig får tillbaka!

Men å andra sidan spelar din DS klart bättre musik varje gång du använder den, om du köper den billigare ReadyNAS Duo och offrar dessa minuter. Det handlar helt enkelt om prioriteringar.
JNordhs anläggning spelar skitbra. Jag tycker att vi ibland kan överdriva skillnaderna mellan olika NASar. Ibland kanske den kan vara avgörande, men allt som oftast så är den nog inte det. Inte vad jag försår i varjenfall. Om man tycker att det blir för krångligt att byta till DS med Netgear:s NASar, men tar steget utan hjärtinfarkt med t.ex. QNap så kanske det är värt något också!? En ADS med Qnap spelar i varje fall skortan av en ReadyNAS NV+ med en MDS ändå.

PostPosted: Sat Jan 15, 2011 11:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Perka wrote:
/ B

Olyssningsbar och kräkningar - har du verkligen installerat rätt? :wink: Det är väl ändå att ta i?

//Per[/quote]
Standardvarianten är i mitt tycke olyssningsbar. Har i avrje fall varitdet alla gånger jag varit utsatt för den.

PostPosted: Sat Jan 15, 2011 12:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hehe.

Efter att min Readynas blev stulen/borttappad av klillen som räddade fotona på diskarna så köpte jag en begagnad Qnap 101 av en väldigt trevlig kille på blocket. Jag nämnde att jag skulle använda Twonky så när Twonky visade sig vara avslagen så var han så vänlig attt han skrev en instruktion till hur jag skulle få igång det. Jag tar mig friheten att citera honom:
Trevlig NAS-säljare wrote:
Ja, du behöver ju vad det tycks ägna dig åt en liten unix-övning.

1. Överväg att sätta nytt lösenord istället för standardlösenordet. Byter du sen lär du ju behöva göra om hela den här manövern.

2. Nånstans i NAS:ens admininställningar tillåter du kommunikation via Telnet (Network services?). Default-porten är 13131. Har du trådlöst nätverk är det möjligt att du i inställningarna för routern måste tillåta trafik på den porten också.
Här satt jag och letade i kanske en och en halv timme på Qnaps forum hur fan man skulle bete sig, men tillsist gav jag upp för att upptäcka att telnet redan var aktiverat (minns inte hur).
3. Sitter du med Windows senare än XP är troligtvis inte stöd för Telnet aktiverat som standard, i så fall: Öppna kontrollpanelen > Öppna Program > Välj "Slå av och på Windows-funktioner" > Kryssa i "Telnet Client"

4. Öppna Start-menyn och välj "Run./Kör."

5. Skriv "cmd" för att öppna Kommandotolken

6. Nu ska du in i NAS:en och behöver då veta vilket IP-nummer den har i hemmanätverket. Skriv "telnet xxx.xxx.xxx.xxx 13131" och enter.

7. Skriv in användarnamn

8. Skriv in lösenord

9. Nu är du inne. Skriv "cd /mnt/HDA_ROOT/twonkymedia" (Får du meddelande om att sökvägen inte finns testa " cd /mnt/HDA_ROOT/.config/")

10. Skriv in "ls" för lista på filerna i katalogen.

11. En av dom bör vara twonkyvision-mediaserver.ini. Ta bort den genom att skriva "rm twonkyvision-mediaserver.ini"

12. Går ur Kommandotolken

13. I NAS:ens admininställningar disable UPnP Mediaserver och aktivera det på nytt
Hoppas det går vägen!
Hur lätt som helst! :lol: :lol: :lol: Tänk bara om Itunes kunde vara så smidigt!

PostPosted: Sat Jan 15, 2011 12:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

HCL wrote:
Perka wrote:
/ B

//Per
Standardvarianten är i mitt tycke olyssningsbar. Har i avrje fall varitdet alla gånger jag varit utsatt för den.
Håller helt med HCL. Själv har jag ju ingen nätverksspelare, men lyssnar då och då på desamma. Vid senaste lyssningen (av nyaste Akurate DS) fick jag höra - som jämförelse - musik förmedlad via Spotify. Jag blev mycket förvånad över hur dåligt det lät och även för mig var det i princip olyssningsbart.

Kanske har det att göra med hur bra DS-spelare man har, ungefär detsamma som med hur bra CD-spelare eller skivspelare man har.

De sämre avspelarna "maskerar det dåliga", vilket gör att man "inte hör" hur dåligt det faktiskt är.

/mvh

PostPosted: Sat Jan 15, 2011 12:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
leif_lar wrote:
Tror att man ibland kanske glömmer att den största majoriteten av DS användarna sannolikt inte har strul. Och rent nätverkmässigt så finns det nog ingenting som är enklare att koppla in än en DS och dom flesta NAS. Speciellt om man har ett fungerande nätverk hemma sen tidigare. Man behöver inte göra en enda inställning om man inte vill (och på DS går det inte at ställa in något).
Det här är ren desinformation. Är du nätverkstekniker så är det säkert jättelätt. Är du bara jättevan datoranvändare som till exempel jag så har det visat sig att det kan bli lite hur som helst. Det är ett riktigt skitsystem med ett riktigt skitgränssnit från början till slut. Inte sen Windows 98 har jag blivit lika frustrerad av datastrul som av ReadyNAS/Twonky/Kinsky/DS - bajset (inget personligt Leif, jag blir GALEN varje gång jag tänker på det här).

Med det sagt: Köp Akurate DS. Utbudet och tillgängligheten, handhavandet - allt det där är helt överlägset när skiten väl är igång, dessutom så behöver du aldrig köpa någon annan källa, så systemet blir billigare i drift, köper du LP12 så kommer du ju med 100% säkerhet att köpa en DS inom några år i alla fall...
Tycker just DITT inlägg är desinformatiion, plus ditt senaste... :wink:
Om man har de av linn recomenderade nätverksgrejjerna är det normalt inga problem!
Dessutom ska man ju får allt installerat av handlaren.

Och kort kommentar till ditt senaste inlägg - har Qnap och ReadyNas och visst kan man göra på svåra sätt (tex telnet)...men annars kan man ju ENKELT bara använda resp tillverkares program (som man kör från en PC) som automatiskt söker upp NASen och där går in o slår på Twonky etc...
Dvs skitenkelt!
Eller så öppnar man sin browser på PCn o loggar in på resp NAS med deras webinterface...

Vill även minnas att man kan via Linn Konfig klicka på de NASar som Konfig hittar o på så sätt komma in i deras interface.. Kommer jag ihåg rät står även deras IPnummer i konfig... Även det enklare än telnet.
Men har man dokumenterat sitt nätverk (o det har man ju eller???) har man ju redan alla IPnummer. Fasta är bäst i detta fall som ni kanske förstår. :D

PostPosted: Sat Jan 15, 2011 13:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

torig wrote:
HCL wrote:
Perka wrote:
/ B

//Per
Håller helt med HCL. Själv har jag ju ingen nätverksspelare, men lyssnar då och då på desamma. Vid senaste lyssningen (av nyaste Akurate DS) fick jag höra - som jämförelse - musik förmedlad via Spotify. Jag blev mycket förvånad över hur dåligt det lät och även för mig var det i princip olyssningsbart.

Kanske har det att göra med hur bra DS-spelare man har, ungefär detsamma som med hur bra CD-spelare eller skivspelare man har.

De sämre avspelarna "maskerar det dåliga", vilket gör att man "inte hör" hur dåligt det faktiskt är.

/mvh
Kanske beror det på hur man lyssnar på musik också eller snarare vad som är viktigt i återgivningen för att man skall få ut något. Torig, du lär vara rätt kritisk också (i varje fall att döma av vilka prylar du har).

PostPosted: Sat Jan 15, 2011 13:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mulle wrote:
Har lånat hem en Akurate ds i snart en vecka, men nu känns det svårt att lämna tillbaka den. Prövade en Majik lp12 innan och tyckte efter det att det var en sån jag skulle ha punkt slut. Har inte hållit på så länge med Linn eller Hi-fi överhuvudtaget och har ju inte världens största skivsamling att tillgå vare sig på vinyl eller cd. Men tycker det är jättekul att spela musik. Har fö aktiva m109 med ett m6100 till en cm08d som jag använder som försteg idag till Akuraten. Byter troligen in min cm08 om det blir en ads. Det som skrämmer lite är allt man läser om nätverksstrul och uppenbara skillnader i ljud mellan olika typer av Nas osv. Med en lp12 är det bara att tuta och köra, känns mer äkta och att man faktiskt håller en skiva i handen tycker jag är lite av halva nöjet med vinylen. Att det aldrig ska vara lätt att bestämma sig.... Spelar vinyl idag på en PRO-ject rpm 1,3 genie med Adikt och tycker väl att den låter hyfsat... Ds är väl framtiden??

Tack på förhand.
Det beror på hur du vill utveckla ditt musikintresse och din samling. Vill du ta del av all kul ny musik så måste du ha nån form av CD/DS spelare, har du ett aktivt intresse i höra 50-70-tals musik som det var tänkt att den skulle låta så är en bra skivspelare väldigt givande. Vill man ha båda så är det nog två källor som gäller. Med utgångspunkt från din nuvarande samling - och om du måste prioritera en källa - så tycker jag att du ska börja med DS.

Carl

PostPosted: Sat Jan 15, 2011 13:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ursäkta O.T.
henriklh wrote:
Hehe.

...
Ja, du behöver ju vad det tycks ägna dig åt en liten unix-övning.
...
Hur lätt som helst! :lol: :lol: :lol: Tänk bara om Itunes kunde vara så smidigt!
Det går säkert göra detta nästan hur krångligt som helst*, men kan du ge en enda vettig anledning att göra det så krångligt?

* Man kan kanske skriva en egen servermjukvara, med egenutvecklat operativsystem och köra det på grannens Espressomaskin via egenutvecklat nätverksprotokoll med routing mot standard Ethernet... Men man behöver inte det ju!

PostPosted: Sat Jan 15, 2011 13:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Men snälla? Varför ska JAG ange en vettig anledning till att det är krångligt??? Jag ville bara aktivera Twonky? Finns det ett enklare sätt så vill jag gärna veta!!!

PostPosted: Sat Jan 15, 2011 13:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Men snälla? Varför ska JAG ange en vettig anledning till att det är krångligt??? Jag ville bara aktivera Twonky? Finns det ett enklare sätt så vill jag gärna veta!!!
Man kan ju välja utrustning som är bra eller dålig, enkel att använda eller svår att använda. Jag fördrar enkel att använda och bra. Varför du valde en som är svår att använda när du desutom inte tycks vara expert kan man ju undra över eller?

Post new topic  Reply to topic  [ 86 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next

All times are UTC+02:00