selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 15, 2025 12:25

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 1633 posts ]  Go to page Previous 143 44 45 46 47109 Next
Author Message
 Post subject: Re: Vad lyssnas det på?
PostPosted: Wed Jan 12, 2011 00:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

[Naim]-(Linn) wrote:
Det fanns, och kanske finns fortfarande finns att få tag på, helt fantastiskt bra reissues från Riverside på 90-talet.
Ja de finns att köpa nu också och som du säger håller bra kvalité. Däremot skiljer sig min erfarenhet från din vad beträffar de moderna BN Rudy Van Gelder -remasters (RVG Edition series), många av dem jag hört är skrikiga och tunna och saknar den härliga känslan från originalet. Vet inte vad han hittat för ratt att skruva på.

PostPosted: Wed Jan 12, 2011 12:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Carl Nyqvist wrote:
Gregory Isaacs - Night Nurse

Bästa reggae:n eva' !?
Jag är benägen att hålla med dig, även om jag tycker att Bob's "Catch A Fire" och "Burnin'" håller väldigt hög klass.

PostPosted: Wed Jan 12, 2011 13:32 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Carl Nyqvist wrote:
Däremot skiljer sig min erfarenhet från din vad beträffar de moderna BN Rudy Van Gelder -remasters (RVG Edition series), många av dem jag hört är skrikiga och tunna och saknar den härliga känslan från originalet. Vet inte vad han hittat för ratt att skruva på.
Ratten som skruvats för långt är volymratten. Undrar om det är Rudy eller någon Sales Executive Manager? Jo, det är lite väl pressat volymmässigt, men jag tycker att det är hög kvalité på mix/mastering ändå - har några Jimmy Smith och Grant Green t. ex. som är väldigt bra, på alla sätt. Det är säkert bättre på originalvinyl. Jag har så få gamla BN-vinyler och de är inte i så bra skick, men alla gamla Blue Note®-skivor är ju så himla snygga i alla fall!

Sen finns det nyare Blue Note®-skivor som är helt makalöst bra --- inspelning/mastering/musik. Erik Truffaz, Jacky Terrason t. ex.

PostPosted: Wed Jan 12, 2011 15:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

haraldur wrote:
DEEP PURPLE:
"Who do we think we are" plattan från 1973

Place in line...

http://www.youtube.com/watch?v=lthsy99AJj0

Mary Long..
http://www.youtube.com/watch?v=9YoFoOcTTNg
Rat bat blue..

http://www.youtube.com/watch?v=yOS99e6Gih0
Tack, lika grymmebra även på tuben trots skitkvalitet och trots uppspelat på min minitablet. Genialiteten lyser igenom.
Och VILKA musiker och vilket samspel, jösses.

Kan bara påminna er alla om att "Come taste the band" nyligen släppts som 35th anniv. Ett måste för DPdiggaren!!!!

Förövrigt, vilken annan grupp/artist har släppt 11 skivor av ABSOLUT högsta klass på 8år som DP?
Kolla nedan lista o förundras :shock:
• Shades of Deep Purple (1968)
• The Book of Taliesyn (1968)
• Deep Purple (1969)
• Deep Purple in Rock (1970)
• Fireball (1971)
• Machine Head (1972
• Made in Japan (album) 1972
• Who Do We Think We Are (1973)
• Burn (1974)
• Stormbringer (1974)
• Come Taste the Band (1975)

En kul grej, lyssna "Soldier of Fortune"/Stormbringer (orginal)
http://www.youtube.com/watch?v=Bl6HrZwC ... re=related

Jämför med liveinspelningen
http://www.youtube.com/watch?v=1MBPuSVJjZM

http://www.youtube.com/watch?v=Gyj01YnO ... re=related
Och sedan jämför med en akustisk version av Coverdale, 30+ år senare.
Helt otroligt vilken pipa han har David - fortfarande! :shock:

Eller vad sägs om Ian Gillan, 65år när denns skiva gavs ut. Sångarna i DP kan fortfarande banne mig!
http://www.youtube.com/watch?v=OkGTViE7LAU

PostPosted: Wed Jan 12, 2011 16:37 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:

Kan bara påminna er alla om att "Come taste the band" nyligen släppts som 35th anniv. Ett måste för DPdiggaren!!!!

Förövrigt, vilken annan grupp/artist har släppt 11 skivor av ABSOLUT högsta klass på 8år som DP?
'Come Taste the Band' (och 'Stormbringer') gillas, men jag har ju CD/Rip, vinyl..hm är den här remastern superbra?

Skalbaggarna släppte 13 hyfsade album på sju år 1963-1970 8)

PostPosted: Wed Jan 12, 2011 18:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kolla nedan lista o förundras :shock:
• Shades of Deep Purple (1968)
• The Book of Taliesyn (1968)
• Deep Purple (1969)
• Deep Purple in Rock (1970)
• Fireball (1971)
• Machine Head (1972
• Made in Japan (album) 1972
• Who Do We Think We Are (1973)
• Burn (1974)
• Stormbringer (1974)
• Come Taste the Band (1975)
Ingen dålig lista men Who do we think we are och Stormbringer platsar inte så det blir bara 9 skivor :)

Så vad tror ni om Bowie; 15 plattor på 10 år, från Man who Sold the World t o m Scary Monsters. Om vi tar bort Stage som är rätt svag så är det ändå 14 plattor, inte så tokigt

PostPosted: Thu Jan 13, 2011 01:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nä men stopp ett tag, från 'Bob Dylan' -62 till 'Desire' -76 gjorde Bobban 18 plattor på 14 år och alla är kanon. Ja 'Dylan' från -73 är kass men eftersom den AVSIKTLIGEN är kass vilket är en prestation i sig (han ville inte göra en platta men skivbolaget tryckte på) så tycker jag nog att den borde få räknas också. Då har vi dessutom inte räknat med de av plattorna i "The Bootleg Series" som spelades in under den här perioden men som släpptes långt senare.

PostPosted: Thu Jan 13, 2011 12:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

The Impressions katalog mellan 1963 och 1973 är heller inte dålig, ca 15 plattor.

PostPosted: Thu Jan 13, 2011 16:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nu var det inte meningen att det är mästerskap i skivor/tidsenhet, ska ju vara lysande plattor, helst sk klassiker. O det från artister/band som är något alldeles extra.
Och som linnist menar jag då inte i första hand försäljningsframgångar och fina låtar, utan framförallt musiker av högsta klass som kan framföra låtarna på ett musikaliskt enastående sätt. Musikaliskt samspel med andra på skivan spelande musiker och att man som lyssnare blir berörd premieras.

Beatles platsar därför enl mig inte klockrent, då musikerna inte är i klass med de i DP och framförandet sisådär. Vilket visas av att många covers av beatleslåtar är bättre än orginalet. ("Help" med Deep Purple tex) och jag får bara ihop till 12 skivor men jag kanske glömt en...

Dylan, där har vi däremot en reäl utmanare till DP!

PostPosted: Thu Jan 13, 2011 17:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Carl Nyqvist wrote:
Nä men stopp ett tag, från 'Bob Dylan' -62 till 'Desire' -76 gjorde Bobban 18 plattor på 14 år och alla är kanon. Ja 'Dylan' från -73 är kass men eftersom den AVSIKTLIGEN är kass vilket är en prestation i sig (han ville inte göra en platta men skivbolaget tryckte på) så tycker jag nog att den borde få räknas också. Då har vi dessutom inte räknat med de av plattorna i "The Bootleg Series" som spelades in under den här perioden men som släpptes långt senare.
'Dylan' från -73 gavs ut av Colombia efter att han gick över till Asylum (som gav ut Planet Waves), helt mot Dylans egen vilja. Överblivna inspelningar från några år bakåt som Colombia hade rättigheterna till. M a o skall den inte räknas alls. Men tar vi med Street Legal så har vi 18 plattor på 16 år, den är inte lika bra som dom två föregående men tycker jag bättre än Planet Waves.

PostPosted: Thu Jan 13, 2011 20:20 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Nu var det inte meningen att det är mästerskap i skivor/tidsenhet, ska ju vara lysande plattor, helst sk klassiker. O det från artister/band som är något alldeles extra.
Och som linnist menar jag då inte i första hand försäljningsframgångar och fina låtar, utan framförallt musiker av högsta klass som kan framföra låtarna på ett musikaliskt enastående sätt. Musikaliskt samspel med andra på skivan spelande musiker och att man som lyssnare blir berörd premieras.

Beatles platsar därför enl mig inte klockrent, då musikerna inte är i klass med de i DP och framförandet sisådär. Vilket visas av att många covers av beatleslåtar är bättre än orginalet. ("Help" med Deep Purple tex) och jag får bara ihop till 12 skivor men jag kanske glömt en...

Dylan, där har vi däremot en reäl utmanare till DP!
Nja, måste nog ändå få be att protestera! :mrgreen: Det är verkligen inget fel på Beatles original och klass på låtar! Klassiker är närmast en underdrift :shock:. Bra musiker är de faktiskt också.. om än inte några ekvilibrister, men det är ju inte Bob Dylan heller eg. Såsiga, dåliga och tramsiga covers finns det gott om och eftersom det är så otroligt många som gjort covers så finns det en hel del bra också förstås.

BTW - så är har låten 'Stormbringer' ett väldigt schysst groove (liksom i princip alla på Come taste..). DP är ju groovebaserat och inte minst så gillar jag Tommy Bolin över Ritchie B. Det går inte att jämföra DP med Beatles stil precis, som har en helt annan struktur och sound.

Annars om det är Let´s Groove som gäller :twisted: ---> http://open.spotify.com/track/4nj97o9yiD91xYdMxMlrSs

PostPosted: Thu Jan 13, 2011 23:02 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Någon som lyssnar på Death Core? http://open.spotify.com/track/7Boal1EcwGtaOq8Rh6gbvE

PostPosted: Thu Jan 13, 2011 23:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

[Naim]-(Linn) wrote:
Någon som lyssnar på Death Core? http://open.spotify.com/track/7Boal1EcwGtaOq8Rh6gbvE
Jag gillar musiken - ändå tills någon börjar sjunga :-)

Då är det mycket roligare att lyssna på Sunn O))) där man slipper höra det där eländiga brölandet....

http://www.youtube.com/watch?v=vtnG6EHh1N4

/ B

PostPosted: Fri Jan 14, 2011 00:52 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Quote:
Frank Zappa 1966 >...

PostPosted: Fri Jan 14, 2011 08:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

[Naim]-(Linn) wrote:
Nja, måste nog ändå få be att protestera! :mrgreen: Det är verkligen inget fel på Beatles original och klass på låtar! Klassiker är närmast en underdrift :shock:. Bra musiker är de faktiskt också.. om än inte några ekvilibrister, men det är ju inte Bob Dylan heller eg. Såsiga, dåliga och tramsiga covers finns det gott om och eftersom det är så otroligt många som gjort covers så finns det en hel del bra också förstås.
Nu skrev jag inget om Beatles låtklass iof :wink: för jag håller ju med, låtarna är ju geniala - däremot framförandet... Men man tycker ju olika.

Har inte hört några covers på Dylan, DP, Zappa, Bowie som varit ens i närheten lika bra som orginalet, men det finns en del Beatles. Talande enl mig. 8)

Har du hört Help med DP o jämfört med Beatles - som sjunger som de är på väg ned till stranden för picknic i värsta Beachboys stil medan desperationen och ångesten i låten kommer fram i Deep Purples version. Verkligen klassskillnad enl mig.
Betles blev KLART bättre med åren men verklig KLASS visade Lennon först som soloartist menar jag. DÅ BANNE mig var det känsla i både låtar o framförande.

Vet att jag svär i kyrkan en Beatles till en början var lite lagom klämkäcka låtar, verklig botten, eftertanke och känsla av äkthet var det dåligt med till en början.
Jämför med Dylan som hade en djuphet o engagemang redan från start.
Nej, Beatles för mig inte att bli berörd av musiken, blir mest imponerad av deras låtar - räcker inte i min bok. Sorry.

Zappa - vilken kille! (hade dessutom vissa reservationer mot CDmediat o det låååångt före alla andra, bara en sån sak)

Post new topic  Reply to topic  [ 1633 posts ]  Go to page Previous 143 44 45 46 47109 Next

All times are UTC+02:00