selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 15:08

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sun Dec 19, 2010 15:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har precis slagit till på en begagnad LP12. Den saknar dock motorstyrning.
Om man skall välja den "ekonomiska" vägen (till en början i alla fall) så verkar det finnas ett par alternativ.
(Lingo är just nu aningens för dyr och begmarknaden verkar iskall)

-Beg Valhalla
-Hercules II
-MOSE/Hercules II
-Majik

Har letat runt på forum etc men har inte hittat något "definitivt" svar. Är det något speciellt man behöver tänka på ?
Spontant känner jag nog inte för begagnat (inte okänt ursprung iaf) då jag har förstått att det är lite som lotteri eftersom korten tydligen blir
rätt varma och ofta är lagade. (Kanske en anledning till att satsa på externt ?)

Får intrycket (forum) av att "nya" Majik inte är bättre än Valhalla, och då återstår egentligen bara Hercules alternativet...
Är värmen skäl nog att satsa på externt (MOSE/Hercules) ?

Har idag en Axis som gått som i alla år utan ett enda problem, därför är jag lite opåläst i ämnet :-)

PostPosted: Sun Dec 19, 2010 20:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kul att du skaffat LP12'a, välkommen i gänget! Greenstreet Audio har en variant också. Den baseras på en Valhalla som sen moddas av dem. Jag vet ingen som hört den. Se: http://www.greenstreetaudio.com/pages/Valhalla.html

Majikstyrningen är väldigt enkel, men låter ändå bra. Den är rätt säker att köpa begagnad eftersom alla är ganska nya. Hercules sägs väl vara bättre än (de flesta) Valhalla, men jag har inte hört nån själv. Det finns säkert nån här som vet mer.

PostPosted: Mon Dec 20, 2010 00:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har monterat och lyssnat på Hercules II, som förefaller vara en kopia av Valhalla (med 45 varv som bonus). Tyvärr har jag inte haft tillfälle att direkt jämföra med en Valhalla, men den lät i vart fall inte dåligt.

Två problem jag ser med Greenstreet's mod är:

1) Du ska skicka in en gammal Valhalla för ombygge. Många Valhalla redan lagt av på grund av hög ålder och felen de drabbas av är diverse olika. Det är inte otroligt att den senare, efter ombygget, går sönder.

2) Låter den bättre än en original (och idag fungerande) Valhalla? Att byta resistorer etc, som de redovisar att de gör, testade jag i början på 90-talet utan att lyckas förbättra prestandan det minsta. Istället blev den sämre. Valhalla är tekniskt sätt en rätt undermålig produkt, med massor av dist och svävning i utsignalen, och anledningen till att den låter så pass bra är till största delen ett resultat av trial and error. Linn provade sig fram, kunde utvärdera resultatet och det var inte alltid de "bästa" komponenterna som gav bäst resultat. Som ofta inom HiFi.

PostPosted: Mon Dec 20, 2010 21:46 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Det kan vara ide att fundera på vad du behöver. Behöver du 45 varvs alternativet. Själv har jag nästan inga 45 varvare. Vill du ha något enkelt billigt för att få igäng 12:an eller söker du något mer långsiktigt. High Fidelity har ibland renoverade Valhalla kort ring och kolla. Jag tror att ett fungerande Valhallakort alltid går att sälja. Själv köpte jag en beg Lingo i skolådeformat som jag är nöjd med. Herkules har jag inte hört. Armageddon finns ju också som ett alternativ.

PostPosted: Tue Dec 21, 2010 12:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

På den tiden när Linn inte hade någon bra motorstyrning för 45 rpm (utan man adderade en ring utanpå motoraxeln/drivhjul) köpte jag mig en Naim drivning, tror det kan ha varit en tidig Armageddon (ca 83-84). Den var ju superkass, man fick dra igång tallriken för att för att den skulle starta upp. Jag sålde skräpet och köpte en billig extra skivspelare för att kunna spela mina maxi-singlar och diverse klassiskt graverat i 45 rpm.

Mitt råd är, spara ihop till en begagnad Lingo. Skillnaden mellan 1:an och 2:an är mycket liten om man har sinne för proportioner, och ettan borde inte vara så dyr idag. De verkar dessutom hålla bra kvalitet, har själv inte haft några som helst problem med mina Lingos.

/ B

PostPosted: Tue Dec 21, 2010 22:22 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Tonläget har oanvända Majik till salu. Har själv precis bytt från Basik motorstyrning till Lingo1 så jag har en Basik liggandes om du behöver låna en enkel motorstyrning i väntan på att det rätta objektet dyker upp. Basik är dock enklast tänkbara. Går att göra själv om man kan lite om elektronik. Fanns någon beskrivning på det på ett annat forum.

Köpte min Lingo1 för 2700 men då fanns inte kabel, kretskort och knapp med och det tog ett halvår innan jag slutligen hittade en begagnad uppsättning på eBay för £35.

PostPosted: Thu Jan 06, 2011 00:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tack för alla svar (och erbjudanden).
Efter mycket funderade (och desto mer sökande) så bestämde jag mig för att jag vill ha ett riktigt lyft från min gamla Axis, det skall verkligen märkas att det har hänt något rent prestandamässigt, annars är risken stor att jag ångrar det hela. Vad jag inte riktigt insåg tidigare är vilken stor betydelse motorstyrningen verkar ha, så efter lite mer funderande och fler goda råd så övergav jag Valhalla/Hercules etc tankarna.

Det slutade i alla fall med att jag snabbsparade ihop till en begagnad Lingo II som inköptes av Jajo. Det hade nog slutat så förr eller senare :-)
Nu är 12:an inne på HF för allmän genomgång.
Av någon anledning (säsongsbetonat ?) så är det riktigt långt mellan begagnade Lingos. Har bara sett en eller två på ebay senaste månaden.

Hur som helst känns det bra att äntligen ha en LP12, något jag suktat efter (periodvis) i ungefär 20 år... Och svart plint dessutom, så snyggt det bara kan bli :-)

Så snart den visat Axisen var skåpet skall stå, går Axisen ut till försäljning. Kommer att få svår separationsångest då jag haft den sen ny i ungefär 20 fullständigt problemfria år.

PostPosted: Thu Jan 06, 2011 17:18 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Jag tror det blir en enkel skilsmässa, den nya har så mycket mer att ge :D

PostPosted: Tue Jan 11, 2011 18:59 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Quote:
Så snart den visat Axisen var skåpet skall stå, går Axisen ut till försäljning. Kommer att få svår separationsångest då jag haft den sen ny i ungefär 20 fullständigt problemfria år.
Du har PM, Leif...

Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 

All times are UTC+02:00