Tack för alla svar (och erbjudanden).
Efter mycket funderade (och desto mer sökande) så bestämde jag mig för att jag vill ha ett riktigt lyft från min gamla Axis, det skall verkligen märkas att det har hänt något rent prestandamässigt, annars är risken stor att jag ångrar det hela. Vad jag inte riktigt insåg tidigare är vilken stor betydelse motorstyrningen verkar ha, så efter lite mer funderande och fler goda råd så övergav jag Valhalla/Hercules etc tankarna.
Det slutade i alla fall med att jag snabbsparade ihop till en begagnad Lingo II som inköptes av Jajo. Det hade nog slutat så förr eller senare

Nu är 12:an inne på HF för allmän genomgång.
Av någon anledning (säsongsbetonat ?) så är det riktigt långt mellan begagnade Lingos. Har bara sett en eller två på ebay senaste månaden.
Hur som helst känns det bra att äntligen ha en LP12, något jag suktat efter (periodvis) i ungefär 20 år... Och svart plint dessutom, så snyggt det bara kan bli
Så snart den visat Axisen var skåpet skall stå, går Axisen ut till försäljning. Kommer att få svår separationsångest då jag haft den sen ny i ungefär 20 fullständigt problemfria år.