selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Tue May 20, 2025 14:38

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject: Re: skillnad naim/linn?
PostPosted: Fri Oct 22, 2010 17:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

torig wrote:
Jag tror också att det "där ute" kan finnas tillverkare av CD-spelare som låter väl så bra som de bästa nätverksspelarna.
torig wrote:
Nja, jag vill nog inte riktigt hålla med att "den metod vi använder är mer objektiv än subjektiv".
Jaha? Men vad är det då du påstår? Finns det inte någon "objektiv" sanning så kan jag ju tycka att min DVDspelare för 499:- från Elgiganten är bättre än KlimaxDS (den är "transparent" kan jag säga). Men vad har det för betydelse för någon annan? Ingen.

PostPosted: Fri Oct 22, 2010 19:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
torig wrote:
Jag tror också att det "där ute" kan finnas tillverkare av CD-spelare som låter väl så bra som de bästa nätverksspelarna.
torig wrote:
Nja, jag vill nog inte riktigt hålla med att "den metod vi använder är mer objektiv än subjektiv".
Jaha? Men vad är det då du påstår? Finns det inte någon "objektiv" sanning så kan jag ju tycka att min DVDspelare för 499:- från Elgiganten är bättre än KlimaxDS (den är "transparent" kan jag säga). Men vad har det för betydelse för någon annan? Ingen.
Seså, lugn och fin nu. Om vi tar mitt första citat ovan. Jag tror inte utvecklingen av CD-spelaren har avstannat bara för att nätverksspelarna introducerades (hos Linn har det självklart gjort det) på samma sätt som att utvecklandet/förfinandet av skivspelaren inte upphörde för att CD-spelaren introducerades. Se bara hur oerhört mycket som LP12an förfinats bara de två tre senaste åren och vilka oerhört stora ljudmässiga förbättringar det inneburit.

Varken jag eller någon annan har möjligheten att testa/lyssna på alla produkter som finns ”där ute”. Erik med mycket stor erfarenhet av Naim och Linn, säger att han föredrar Klimax DS framför Naim CD555 ”alla sekunder i veckan”. Jag tror självklart han har rätt, dvs att Klimax DS är klart bättre än CD555. Men för den skull tror jag inte att CD555 inte kan förbättras och nå "nya höjder". Lika lite som jag tror att Linn inte slutar med att förfina/förbättra Klimax DS.

Till sist vad det gäller ”objektivt kontra subjektivt”. Visst kan det tyckas konstigt att vi i granntråden kan ha olika uppfattningar vad det gäller ”svänget” när musik reproduceras via äldre kontra nyare Linn-elektronik, när förmodligen samma testmetod används vid bedömningarna. Testmetoden kan vara hur objektiv som helst, men den slutgiltiga bedömningen är din egen.

/mvh

PostPosted: Sat Oct 23, 2010 10:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

torig wrote:
Seså, lugn och fin nu.
Jag är mycket lugn :)
torig wrote:
Om vi tar mitt första citat ovan. Jag tror inte utvecklingen av CD-spelaren har avstannat bara för att nätverksspelarna introducerades (hos Linn har det självklart gjort det) på samma sätt som att utvecklandet/förfinandet av skivspelaren inte upphörde för att CD-spelaren introducerades. Se bara hur oerhört mycket som LP12an förfinats bara de två tre senaste åren och vilka oerhört stora ljudmässiga förbättringar det inneburit.
Här tror jag att du har fullkomligt fel. Jag tror att CD-spelaren kommer att försvinna helt inom några år. Faktum är att CD-skivan i mångas ögon dog för flera år sedan, den är i de flesta sammanhang ersatt av MP3spelaren. Vinylskivan har nog mest klarat sig såpass bra dels för att den faktiskt låter bättre än CD:n men också för att den är mycket DJ-vänligare.
torig wrote:
Varken jag eller någon annan har möjligheten att testa/lyssna på alla produkter som finns ”där ute”. Erik med mycket stor erfarenhet av Naim och Linn, säger att han föredrar Klimax DS framför Naim CD555 ”alla sekunder i veckan”.
Men alla produkter utvärderas väl av någon? Det är klart att ryktet om en "bra" (enligt tune-dem) produkt kan spridas långsamt i vissa fall, men att den skulle förbli helt okänd? Jag vet inte hur det skulle gå till?
torig wrote:
Jag tror självklart han har rätt, dvs att Klimax DS är klart bättre än CD555. Men för den skull tror jag inte att CD555 inte kan förbättras och nå "nya höjder". Lika lite som jag tror att Linn inte slutar med att förfina/förbättra Klimax DS.
Jag har inte koll på Naim, men jag tror inte att de har mer långtgående planer på att utveckla ett döende format än någon annan tillverkare.
torig wrote:
Till sist vad det gäller ”objektivt kontra subjektivt”. Visst kan det tyckas konstigt att vi i granntråden kan ha olika uppfattningar vad det gäller ”svänget” när musik reproduceras via äldre kontra nyare Linn-elektronik, när förmodligen samma testmetod används vid bedömningarna. Testmetoden kan vara hur objektiv som helst, men den slutgiltiga bedömningen är din egen.
Jag tror att detta problem handlar till stor del om människor som har lyssnat på olika anläggningar vid olika tillfällen kontra de som har jämfört produkter i samma anläggning. Men det kan ju också vara så att man prioriterar vissa ljudegenskaper framför den "rena" musikaliteten (Jan tyckte exempelvis att Komponent var bättre än Majik 140 men köpte ändå 140).

Last edited by henriklh on Sat Oct 23, 2010 13:33, edited 1 time in total.

PostPosted: Sat Oct 23, 2010 11:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

torig wrote:
hardcorelinnie wrote:
torig wrote:
Sägs allt som oftast om apparater i allmänhet. Säger inget alls förrän man faktiskt hittar detta något som skulle kunna finnas!? Hitta detta något och återkom så kan vi alla få möjlighet att avgöra hur det ligger till!
Ha, mitt inlägg visste tydligen vad det tog. :wink: Varför så surmulet? Jag skrev bara att JAG TROR….
Ursäkta om jag verkade "surmulen" (varken var eller är), men jag kan inte se vad ett totalspekulativt "tror" tillför!? Det vore högintressant om det kunde komma fram fler sant högpresterande apparater, men det har ju faktiskt visat sig att utvecklingen inte går blixtfort, generellt sett, i branschen.

PostPosted: Sat Oct 23, 2010 15:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Ursäkta om jag verkade "surmulen" (varken var eller är), men jag kan inte se vad ett totalspekulativt "tror" tillför!? Det vore högintressant om det kunde komma fram fler sant högpresterande apparater, men det har ju faktiskt visat sig att utvecklingen inte går blixtfort, generellt sett, i branschen.
Det är helt OK "hardcorelinnie". Men det är fler som "tror" när de skriver inlägg (se inlägget ovan ditt) eller får man bara skriva inlägg om man "vet" :D . Då skulle det nog inte bli många inlägg på forat.

OK "henriklh". Du tror att CD:n kommer att försvinna inom några år och jag förmodar att du därmed drar slutsatsen att tillverkare av CD-spelare (som exempel Naim) mer eller mindre har slutat att utveckla densamma. Jag är av en annan uppfattning, dvs att det finns tillverkare som fortfarande förfinar CD-avspelningen (både elektroniskt och mekaniskt).

Jag hörde om en tidigare ägare av en CD12a att han jämförde densamma med Klimax DS, när den kom. Det var först efter ett antal mjukvaruuppdateringar som han fördrog Klimax DS och därefter bestämde sig för att köpa densamma.

Undra hur CD12an hade låtit idag om Linn fortsatt att utveckla den, ex med Dynamik-nätdel 8). Jag tror (nu är vi där igen :wink: ) inte att den skulle "klå" en Klimax DS av dagens modell, men man kan aldrig veta :D

Ha det gott!!

/mvh

PostPosted: Sat Oct 23, 2010 16:49 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Det är bara skivindustrin som ser till att CD-skivan är kvar. Den skulle givetvis ha lämnats för länge sedan och åtminstone ersatts av en mer högupplöst Dvd. Att SuperAudioCD aldrig blivit någon succé är ju inte så svårt att lista ut.. Det går inte att sälja musik med små ynkliga kataloger. Totalt enfaldigt. Musikbärande format måste vara sådant att alla kan använda det. Inte bara några specialintresserade som kliar sig i skägget och letar efter den perfekta cymbalklangen :wink:.

Nu är ju ovanstående lite Off topic, men vad Naim anbelangar så tror jag ju inte att krutet kommer att läggas på att utveckla CD-spelare. Det är bara att titta på vad de släpper för produkter. Unity, Unity Cute, Unity Serve, Unity Serve-SSD, HDX, HDX-SSD, NDX, Dac är deras senaste produkter. Visst är CD-skivan inblandad, men i princip enbart för rippning förstås.

PostPosted: Sat Oct 23, 2010 17:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

torig wrote:
Undra hur CD12an hade låtit idag om Linn fortsatt att utveckla den, ex med Dynamik-nätdel 8). Jag tror (nu är vi där igen :wink: ) inte att den skulle "klå" en Klimax DS av dagens modell, men man kan aldrig veta :D
Skillnaden mellan DS och CD är ju egentligen bara lagringsmediet och upplösningen. "Vem som helst" skulle ju kunna konstruera en CD-läsare som skickar en signal som en DS kan tolka. Då har man ju faktiskt en CDspelare som är exakt lika bra som DS, på CD-upplösning. ;)

PostPosted: Sat Oct 23, 2010 17:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
torig wrote:
Skillnaden mellan DS och CD är ju egentligen bara lagringsmediet och upplösningen. "Vem som helst" skulle ju kunna konstruera en CD-läsare som skickar en signal som en DS kan tolka. Då har man ju faktiskt en CDspelare som är exakt lika bra som DS, på CD-upplösning. ;)
Eller tvärt om. Paradigmskiftet är att inte behöva (nära) realtidsavläsa informationen.

/Erik

PostPosted: Sun Oct 24, 2010 01:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
"Vem som helst" skulle ju kunna konstruera en CD-läsare som skickar en signal som en DS kan tolka. Då har man ju faktiskt en CDspelare som är exakt lika bra som DS, på CD-upplösning. ;)
Det där vet du inte förrän det är testat i praktiken. Det är till exempel rätt tydlig skillnad på olika NAS:ar. Anders på Tonläget jobbar med en specifik NAS-hylla och har rapporterat att en Qnap109 på den hyllan presterar lite bättre än en ReadyNAS Duo på golvet. Med båda på golvet är det klar fördel för Duo. Att få en CD-läsare lika bra kan nog kräva lite jobb, men rent tekniskt kan jag inte förstå varför det inte skulle kunna gå att få den att slå en NAS.

Rent teoretiskt finns det alltså inga hinder för att göra en asynkron CD-spelare, i form av en speciellt designad CD-läsare och en DS som begär data. Frågan är bara vem som vill utveckla den. Prestandan avgörs av vad utvecklarna försöker uppnå och hur skickliga de är på att göra det.

PostPosted: Mon Oct 25, 2010 11:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Det där vet du inte förrän det är testat i praktiken. (...)
Jo det vet jag visst. Det skulle per definition vara en DS man lyssnade på :P

Om det skulle vara bättre eller sämre än någon NAS är faktiskt en annan fråga.

PostPosted: Mon Oct 25, 2010 13:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hmmm, härligt jag känner igen de gamla härliga diskussionerna. :D

Jag har hoppat en del mellan Linn och Naim produkter då det är de som jag känner mest för genom HiFi -åren som gått..

Var på väg att skaffa en MDSI men det blev en Naim UnitiQute pga pris, format, ingångar mm.

Kan tänka mig att MDSI:n har lite mer finess men jag sitter nöjd med min UQ för tillfället.. Sen tror jag att ett par M109 skulle sitta som handen i handsken till UQ:n...

Har kommit på mig med att mest lyssna på Internet radio då jag ofta pysslar med något annat, helt ok ljud trots formatet. :shock:

PostPosted: Mon Oct 25, 2010 13:25 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

henriklh wrote:
Lejonklou wrote:
Inte för att kapa tråden men här finns t ex en sån produkt: Bladelius Embla

Ta och jämför med en klimax ds och återkom :wink:

/jrr

PostPosted: Mon Oct 25, 2010 14:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jewa wrote:
henriklh wrote:
Lejonklou wrote:
Inte för att kapa tråden men här finns t ex en sån produkt: Bladelius Embla

Ta och jämför med en klimax ds och återkom :wink:

/jrr
Det där är inte en sån, jag menar en CD-läsare som matar en vanlig DS, från Linn. Bladelius har jag tyvärr bara hört dåliga saker om. :|

PostPosted: Mon Oct 25, 2010 17:28 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Äh, hänger du upp dig på tidsaspekten? På bladelius:n så kan du välja att spela upp cd:n direkt eller mellanlagra den på flashminne för att spela upp den som ds:n gör.

PostPosted: Mon Oct 25, 2010 18:58 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Tonny,

Gjorde du någon jämförelse med MDSI? I så fall vad var skillnaden och varför valde du Naim? Är själv en gammal Naim-anhängare även om jag idag kör Linn.

Post new topic  Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00