selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 14:55

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject: Linn ändrar stratagi?
PostPosted: Sat Oct 23, 2010 01:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vad är som händer med detta märke, som har haft ett mycket bra värde på beg marknaden, helt plötsligt frångår man sin filosofi om att man ska kunna uppgradera sina gammla produkter och börjar släppa mk2 vilket gör att man dödar eftermarknaden på MK1 produkter, nu med nya Akurate så blir de gammla genast värda 10-15 tusen mindre värda över en natt om inte mera. På Ebay finns det så mycket Akurate prylar ute till löjligt låga priser.

För de som ska uppgradera till Akurate är ju detta helt fantastisk, men alla som just köpt nya Akurate grejer, vilket svek, tänker man göra likadant med Klimax? så att folk som lagt ut över 200 tusen + på klimaxgrejer över natten ska tappa halva värdet

Jag förstår att man vill ut med nya produkter, men varför inte kalla den nya Akurate för Akurate + eller något annat och kanske höja priset med ca 10 k eller bryr man sig inte de kunder som just investerat stora pengar i en äldre produkt några veckor innan?

Jag tycker att det ska bli jättespänande med den nya Akurate serien, men tyvärr så försvinner en viktig del varför jag tycker Linn har varit ett ganska säkert köp när man har kunna uppgradera sina gammla grejer till senaste spec, nu gör man som alla andra märken som blir värdelösa på eftermarkanden, trodde detta var en engångsföretelse med 242 men nu händer det igen

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Sat Oct 23, 2010 06:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Alla handlar inte på ebay. Alla som har akurate kommer inte i all framtid storma till butiken efter nya, samt sälja sitt gamla till underpris. Det finns mest troligt en tids möjlighet att kunna förhandla sig till lite bättre priser efter det kommer antagligen de beggagnade priserna att stabilisera sig/ gå upp lite. Slutstegen tex har samma innehåll men ny låda. För handlare är de nog inte skoj som måste sälja allt "gammalt" men som privatperson finns inte nån stor anledning.

Själv tänker jag försöka få hyfsat pris för min ADS/D annars blir det ingen ADS/D mk2 utan KlimaxDS direkt.

Angående Ebay så de som tänkt göra sig ett klipp, tänk efter lite vem ni köper av. De verkar som flera ser att de är mycket som säljs "billigt" beggagnat och försöker passa på att tjäna några kroner.

PostPosted: Sat Oct 23, 2010 09:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Var ju samma sak för massa år sedan då Ninka kom och begagnatpriserna på högtalare störtdök, inte bara på kaber och liknande utan även på keltik.

Tyvärr så är det resultatet av framsteg. Bra för vissa, sämre för vissa (ekonomiskt).

Men frågan jag tycker man ska ställa sig, är dina akurate-prylar du köpt tidigare sämre nu för att de nya har kommit?

Klart om man har funderat på att byta in sin akurate ds mot en klimax ds så blir man ju lite drabbad. Men linns filisofi är väl att erbjuda det bästa inom hifi/musik och då vore det ju konstigt om dom höll nere kvaliten eller tog överpriser för att andrahandsvärdet ska hållas vid liv.

PostPosted: Sat Oct 23, 2010 10:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

även handlare i sverge kommer sälja nästan nya akurate prylar 40-50 % lägre pris, att tro att folk efter det kommer att betala mycket mera för prylar som är flera år gammla tror jag inte, som sagt jag är inte så lidande av detta men de som nyköpt Akurate prylar svider det nog ganska hårt för

Som sagt inget fel med nya grejer men prissätt då så att de gammla grejerna inte störtdyker, för alla som är i Linn träsket är bered att betala för en Tunedem uppgradering

PostPosted: Sat Oct 23, 2010 10:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tror beggagnat priserna kommer gå upp på akurate, ds'n kanske hålls ned lite pga att den nya ska vara bættre men slutstegen? Att handlare måste sælja ær en sak men att tro att det ska vimla av 4200 før under priset av vad en ny 4100 kostar tror jag inte ær reelt.

I øvrigt så nær jag handlat Linnsaker eller lyssnat hær hos min nya handlare så verkar dom vara glada att man intresserar sig att vilja uppgradera stændigt. Men rekommenderar ændå att man skaffar ett system man ær nøjd med i flera år och inte bara før att det kommer nytt måste uppgradera. De menar att køper man ett Linnsystem man ær nøjd med nu bør man kunna vara nøjd med det om 3-4år också. Men de kanske tjænar mer pengar i slutændan på alla som ska uppgradera vad vet jag?

PostPosted: Sat Oct 23, 2010 11:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:

Som sagt inget fel med nya grejer men prissätt då så att de gammla grejerna inte störtdyker, för alla som är i Linn träsket är bered att betala för en Tunedem uppgradering
Varför ska linn ta överpriser för att andra har köpt de äldre akurate-grejjerna? Blir de äldre akurate sämre för att de nya akurate ligger bra i pris? Nej.

Om linn ska skydda beg-priser så kommer dom till slut vara galet dyra. Då skulle ju ninkorna gå lös på ca 90.000 och majik-talarna på ca 150.000 osv.

PostPosted: Sat Oct 23, 2010 11:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

vem har pratat om överpriser?, om nya Akurate ds är betydlig bättre än den gammla, skulle den inte då vara värd ca 60`?, slutstegen är en helt annan sak där kommer det inte att hända så mycket eftersom förändringen är mindre av det man kan utläsa, försteget är redan ganska prishöjt p.g.a man plockat bort en massa grejer som t.e.x 5.1 stöd

Inga probelm om man inte vill höja priset, men som sagt det har varit Linns styrka att erbjuda uppgraderingar till de äldre maskinerna vilket har gjort Linn till ett ganska framtidssäkert köp, det sista jag vill är att det ska börja ploppa ut nya modeller varje år utan möjlighet till att uppdatera då kommer Linn kännas väldigt dyra att köpa nya med ett uselt andrahandsvärde

PostPosted: Sat Oct 23, 2010 11:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
vem har pratat om överpriser?, om nya Akurate ds är betydlig bättre än den gammla, skulle den inte då vara värd ca 60`?, slutstegen är en helt annan sak där kommer det inte att hända så mycket eftersom förändringen är mindre av det man kan utläsa, försteget är redan ganska prishöjt p.g.a man plockat bort en massa grejer som t.e.x 5.1 stöd

Inga probelm om man inte vill höja priset, men som sagt det har varit Linns styrka att erbjuda uppgraderingar till de äldre maskinerna vilket har gjort Linn till ett ganska framtidssäkert köp, det sista jag vill är att det ska börja ploppa ut nya modeller varje år utan möjlighet till att uppdatera då kommer Linn kännas väldigt dyra att köpa nya med ett uselt andrahandsvärde
Ja prestandamässigt så var ninka värd strax under 100.000 när den kom. Men det var ändå överprisat ifall dom tagit det. Klimax DS är bättre än CD12 ska dom ta 250.000-300.000 för den då? Osv.. Det handlar om produktionskostnader och marknad. Kan dom tillverka en majik ds som är bättre än klimax ds och produktionskostnaden är 5000kr så kan dom naturligtvis ta 10.000 för den.

Sen kan man ju tycka det är tråkigt att det inte går att uppgradera men det ska ju vara helt nytt innehåll så då går det ju inte.

Visst är det tråkigt att andrahandsmarknaden sjunker för de som ska sälja av sitt gamla. Men tekniken går framåt och då blir det en naturlig utveckling. Hifi är inget man tjänar pengar på :).

Gläds istället att du får ut mer och mer prestanda för samma peng. Vore tråkigt annars tycker jag.

Sen har linn alltid kommit med små uppgraderingar lite nu och då på systemen men som man inte kunnat göra i efterhand med den produkter man redan köpt. CD12an har bytt chip. lk-stegen uppgraderades osv osv. Småsaker iofs men ändå.

Linn fortsätter pumpa ut så bra prestanda som dom kan till ett bra pris. Och därför sjunker andrahandspriserna. Man måste bara fråga sig "är det värt den här summan".

Och som jag påpekat tidigare, äldre produkter blir inte sämre för att nya produkter blir bättre.

PostPosted: Sat Oct 23, 2010 12:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det mesta har nog sagts här redan. Att det är tätare mellan generationsskiftena samt att Linn har flera prestandanivåer gör förstås att andrahandsvärden trycks ner när nyare billigare apparater släpps med prestanda likvärdiga de äldre dyrare apparaterna. Detta accentueras av att Linn:s kunder är oerhört prestanda-orienterade och med en så utslagsgivande utvärderingsmetod att det i det närmaste råder total enighet om hur apparaterna förhåller sig till varandra prestandamässigt.

Nätmarkanden är nog också en orsak till betydligt mer pressade beg.priser i.o.m. att det räcker med att någon någonstans är i större behov av pengar än av den apparat man säljer och vips(!) så har en ny lägsta-nivå sats för den apparaten. Genomlysningen av beg.marknaden är idag global, medan det i stort sett bara var handlarna som hade koll förr. Resultatet är (givet att inte prispressen går ut över kvaliteten i tillverkarledet d.v.s. för Linn - vilket det givetvis också kan göra) är att vi konsumenter får möjlighet att köpa bättre apaprater till lägre priser (totalt sett). Det är väl inte så dumt!?

PostPosted: Sat Oct 23, 2010 13:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Det mesta har nog sagts här redan
Inte riktigt :wink:

Ingen som tänkt på att gamla Akurate sjunker i värde mer än vanligt beror på att designen byts? Tack o lov är det synnerligen ovanligt när det gäller Linn.
I vanliga fall när nya produkter kommer (i befintlig design) sjunker inte de gamla lika snabbt.

Men gamla AKontroll borde hålla värdet bra då den har "dig in"/flerkanalsupport vilket nya saknar. Just "dig in" är ju kalas då man kan få ut bra prestanda från BDspelare eller andra "ickeLinn" spelare för film!!! Fatta vad jag saknar den finessen på mitt försteg.

Nya slutstegen är ju identiska under skalet o där betalar man ju OTROLIGT mycket enbart för nya designen.

Dvs, AKmkI och slutsteg mkI är nu fantaskiskt prisvärda. Och stackars de som kränger sina ADSmkI för struntsummor, bara för att inse att ADSmkII är bara liiiite bättre?

Tyvärr har några engelska handlare fått värsta paniken och släpper ut Akurate mkI på ebay till vrakpriser :evil: - vilket tvingar andra att hänga på prismässigt.
När dessa är uppköpta tror jag faktiskt att begpriserna på Akurate mkI kommer ligga högre...

en sak till, man ska nog INTE hoppas på att Klimax sjunker på liknande sätt. Linn har ju visat att de släpper uppgraderingar till dessa och går LÅNGT i sina strävanden. Ja menar, Dynamikuppgraderingen på KDS är HELT säkert en stor förlust för linn som monterar ned, skickar chassit utanför linn för utfräsning med efterföljande ihopmontage o testning. Plus tp till&från UK.
Till samma pris som 30min pyssel hos den lokale handlaren om man uppgraderar en ADS!.

PostPosted: Sat Oct 23, 2010 21:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hejsan!
Jag hade faktiskt tänkt skriva en liknande tråd om detta.
I mitt fall handlade det istället om min Majik DS som jag köpte ny. Bytte in min Ikemi.
Bara några månader senare hade Linn en drive att man fick 10% rabatt när man bytte in en gammal källa.
Ett år senare kom dynamik. Då hade min Majik DS halverat i värde!
Om jag hade uppgraderat med dynamik så skulle den i dagsläget vara värd ca 14kkr.

Jag har ändå haft tur. Jag tänkte göra min livs största investering när Akurate CD kom för endast 60kkr. Detta var samtidigt som Linn brutit igenom teknikmässigt med DS-konceptet, men inte gått ut med det så hårt. Linn måste ha vetat att Akurate CD skulle bli omodern inom ett halvår efter lansering. Jag är mycket glad att jag lyssnade på min maggropskänsla i just det fallet...

Jag tycker inte att det är fel att begagnade Linn-prylar går ner i pris, det skapar större möjlighet till uppgraderingar. Men på något sätt ogillar jag Linns inställning att släppa nya produkter samtidigt som de vet att ny teknik ligger och väntar i pipen.

Jag funderade ett tag på att uppgradera mina tre olika komponenter med dynamik men insåg till slut att det bara är att slänga pengar i sjön. Min anläggnings värde skulle inte öka speciellt mycket och jag skulle ändå kunna köpa bättre grejjor för samma pengar ett eller två år senare, vilket ju oxå visat sig vara ett riktigt antagande nu när Akurate-serien byts ut.

Det känns allmänt som att slutsteg och högtalare är betydligt stabilare i pris även om man sett Majik 140/109 för rejält låga priser.

Det känns helt enkelt inte lika roligt att handla Linnprylar idag som på den gamla goda tiden :wink:

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

PostPosted: Sat Oct 23, 2010 21:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Och kom nu inte och säg att prylarna man köpt inte blir sämre för att det finns nya som är bättre...

Tänk såhär:
skulle du köpa ett hus för 2mkr idag om du visste att det halverades i värde på två år????

Huset blir ju inte sämre av att det finns nya och bättre hus för halva priset om två år.

Jag tycker att Linn skulle satsa mer på intern modularitet.
Man skall tex kunna uppgradera sin Majik DS/Kontrol till en Akurate DS/Kontrol osv.
Dynamik var på det viset en väldigt bra grej (som jag dock inte nappade på)

Fasen vad jag låter gnällig 8) 8) 8) 8) .... Förlåt

Får väl köpa en 12:a att pyssla med...

PostPosted: Sat Oct 23, 2010 22:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lite gnälligt låter det faktiskt nu. :|

Jag tror det finns marknadskrafter som är svåra för Linn att påverka, bland annat hur enskilda handlare väljer att sälja ut apparater på exempelvis eBay. Där tycker jag personligen att många överreagerar och dumpar priser onödigt mycket.

Om det kommer nya apparater med bättre prestanda så tycker jag det vore fel att titta på prissättning på äldre produkter vid prissättning på de nya. Linn vill tjäna pengar och prissätter naturligtvis enl. vad de tror är rätt för att sälja den volym som maximerar deras vinst.

Det är nog bara att gilla läget och vara nöjd med att man antingen kan få bättre prestanda för ungefär samma summa som för ett par år sedan eller vara nöjd med att man kan köpa beg. för bra priser.

Jag jobbar bland annat med försäljning av IBM Power datorer. En vanlig invändning från kunder är: "Varför ska jag köpa nu? IBM lanserar säkert en ny modell nästa år som är både billigare och bättre och då blir min inget värd". Då brukar jag svara "Du har helt säkert rätt, och vet du vad? Året därefter kommer de att lansera en till som är ännu bättre och ännu billigare och året därefter...etc"

PostPosted: Sat Oct 23, 2010 23:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sant!
Här kommer lite istället exempel på Linn-grejjor som hållt värdet bra:
LP12:an!!!
Basik
LK85 Ny: 6-7000kr 12år senare 3500kr
Keilidh Ny: 8000kr 15år senare 3500kr
Klout forfarande ganska högt värderade
Majik I: nästan 50% av nypris efter 15år (har lite dålig koll på nypriset)
Tukan håller sig bra
AV 2250 håller sig fortfarande runt 10kkr eller?

Det känns som att nästan alla gamla produkter pressas ner till spannet 2000-10000kr efter ett tag oavsett nypris.
Keilidh, Ninka, Kaber, Tukan, Katan, Espek, M109, Komponent 110 ligger alla mellan 2 och 10kkr
LK100, LK85, LK140, AV5105, Klout, AV5125, AV2250 ligger oxå i samma spann.

PostPosted: Sun Oct 24, 2010 01:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja, det är helt klart så att ju dyrare produkt, desto större prisfall.

Post new topic  Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00