selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 15:02

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject: skillnad naim/linn?
PostPosted: Sun Oct 17, 2010 17:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har alltid varit nyfiken på Naim, men har aldrig fått tillfälle att lyssna och jämföra. Ni som har mer erfarenhet kanske kan dela med er av detta?
Vad jag har förstått så är dom speciella av sig liksom linn, men på annat sätt. Men hur?
Hur står dig deras förstärkare? Har fått för mig att det är mer "punch" i naim, men linns stärkare är mer tydliga.

Post subject: Re: skillnad naim/linn?
PostPosted: Sun Oct 17, 2010 17:44 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej Archie, jag kan väl inte påstå mig vara nån expert på Naim, men några modeller har jag iaf lyssnat på och jag gillar deras sound.

De gånger jag lyssnat, så har elektroniken varit ihopparad med högtalare från System Audio och Royd och det ljudliga resultatet, var mycket dynamiskt och spelglatt. Rock & Roll helt enkelt.

Sedan har ju deras instegsmodeller varit rätt billiga och klart prisvärda, men börjar man att uppgradera alla nätdelar, så har man snart en rätt dyr anläggning, med en förskräcklig massa lådor :wink:

Jag upplever väl, att det är lite mer av "finess och ordning", på Linns apparater, men visst brukar jag även bli glad av att lyssna på NAIM. :wink:

Mvh MRTweak

PostPosted: Sun Oct 17, 2010 21:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

MRTweak wrote:
Jag upplever väl, att det är lite mer av "finess och ordning", på Linns apparater, men visst brukar jag även bli glad av att lyssna på NAIM. :wink:
Jag har en liknande uppfattning. En aning artificiellt tycker jag de låter, men inte alls illa. Den stora skillnaden idag, som jag tycker, är att de inte är tillnärmelsevis lika prisvärda som Linn.

PostPosted: Mon Oct 18, 2010 20:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Naim har genom tiden gjort klart bättre förstärkare än Linn och enligt mig är det först på senare år som Linn "kommit i fatt" vad det gäller förstärkare (det är inte för inte som Naim ofta får höga betyg i olika tester).

Dock tycker jag att Linns källor (LP12 och de bättre CD-spelarna) varit klart bättre. Men jag tycker Naim håller högre kvalitet (jmf de bedrövliga Unidiskarnas kvalitet) och de har en helt suverän serviceorganisation. Dock är det jobbigt med alla de olika nätdelarna. Det är bra om man vill förbättra en befintlig pryl, men ack så många lådor det blir.

Gillar man egensinniga produkter, så är Naim också klart trevliga (suveräna DIN-kontakter, egensinniga kopplingar/konstruktioner). Ljudmässigt så är de bättre Linn-apparaterna väl så bra som de bättre Naim och eftersom Linn är billigare, så är de mer prisvärda. Tycker jag :wink:

/mvh

PostPosted: Mon Oct 18, 2010 21:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

torig wrote:
Naim har genom tiden gjort klart bättre förstärkare än Linn och enligt mig är det först på senare år som Linn "kommit i fatt" vad det gäller förstärkare (det är inte för inte som Naim ofta får höga betyg i olika tester).

Dock tycker jag att Linns källor (LP12 och de bättre CD-spelarna) varit klart bättre. Men jag tycker Naim håller högre kvalitet (jmf de bedrövliga Unidiskarnas kvalitet) och de har en helt suverän serviceorganisation. Dock är det jobbigt med alla de olika nätdelarna. Det är bra om man vill förbättra en befintlig pryl, men ack så många lådor det blir.

Gillar man egensinniga produkter, så är Naim också klart trevliga (suveräna DIN-kontakter, egensinniga kopplingar/konstruktioner). Ljudmässigt så är de bättre Linn-apparaterna väl så bra som de bättre Naim och eftersom Linn är billigare, så är de mer prisvärda. Tycker jag :wink:

/mvh
Tja, jag kom i varje fall fram till att Unidisk 1.1 var bättre (tune-dem) än Naim CDS3 m. SuperCap. Naim-CD:n hade ett väldigt äkta ljud (d.v.s. rent ljudmässigt) vilket var trevligt. Köpte 1.1:an och hade den i flera år utan några problem. Bytte den mot en KDS för att den var/är mycket bättre.

Jag hade Naim:s 32.5, Hi-Cap, 250 i flera år, men bytte till Kairn(pre-Brilliant)+LK280 för att de var bättre (tune-dem).

PostPosted: Tue Oct 19, 2010 08:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Tja, jag kom i varje fall fram till att
Unidisk 1.1 var bättre (tune-dem) än Naim CDS3 m. SuperCap. Naim-CD:n
hade ett väldigt äkta ljud (d.v.s. rent ljudmässigt) vilket var
trevligt. Köpte 1.1:an och hade den i flera år utan några problem.
Bytte den mot en KDS för att den var/är mycket bättre.
Håller med vad det gäller "ljudmässigt" (vilket jag också skrev vad det
gäller Linns källor). Men tittar du på andrahandsvärde och
byggkvalitet, så är Naim strået vassare. Unidisk 1.1 kan du idag få
för löjligt låga priser om du jämför med nypriset och Unidisk 2.1 är
väl i princip osäljbara om man vill ha ut något sånär rimligt pris
jämfört med vad man fick ge.

Sedan att Unidiskarna haft problem med drivverken, är allmänt känt. Om
jag skulle köpa begagnat och vill ha en driftsäker apparat, så skulle
jag välja en CDS3a jämfört med en Unidisk 1.1. Men BARA om det var det
som fick råda.

/mvh

PostPosted: Tue Oct 19, 2010 08:31 
Site Admin
Site Admin

Just CD/DVD-spelare är väl iofs ett specialfall, då det är teknik som mer och mer börjar försvinna till förmån av DS-lösningar och liknande. Håller Naims CD/DVD-spelare bättre i andrahandsvärde alltså? Det tyder på en konservativ hållning tycker jag... 8)

PostPosted: Thu Oct 21, 2010 14:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
Just CD/DVD-spelare är väl iofs ett specialfall, då det är teknik som mer och mer börjar försvinna till förmån av DS-lösningar och liknande.
I "Linn-världen" är det så, men långt ifrån i den övriga.

Jag tror dock att CDn kommer leva lika länge som LPn, som också en gång "dödförklarades".

Jag tror också att det "där ute" kan finnas tillverkare av CD-spelare som låter väl så bra som de bästa nätverksspelarna.

/mvh

PostPosted: Thu Oct 21, 2010 22:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

torig wrote:
Jag tror också att det "där ute" kan finnas tillverkare av CD-spelare som låter väl så bra som de bästa nätverksspelarna.
Sägs allt som oftast om apparater i allmänhet. Säger inget alls förrän man faktiskt hittar detta något som skulle kunna finnas!? Hitta detta något och återkom så kan vi alla få möjlighet att avgöra hur det ligger till!

PostPosted: Thu Oct 21, 2010 22:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

torig wrote:
Den här typen av uttalanden brukar dyka upp då och då. Till exempel läste jag för inte så länge sen att "KK/1 med Dynamik låter fantastiskt, men jag är övertygad om att det finns andra försteg där ute med minst lika hög prestanda".

Varje gång tänker jag att det vore kul med konkreta tips. Det finns ett antal entusiaster som kontinuerligt testar olika rekommendationer, till exempel Thomas O'Keefe i USA. Tyvärr är det ovanligt med positiva överraskningar. Men om det skulle dyka upp något exceptionellt och någon som Thomas ger en rekommendation så tror jag att det skulle sprida sig blixtsnabbt.

EDIT: hardcore hann före med samma budskap...

PostPosted: Fri Oct 22, 2010 11:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
torig wrote:
Sägs allt som oftast om apparater i allmänhet. Säger inget alls förrän man faktiskt hittar detta något som skulle kunna finnas!? Hitta detta något och återkom så kan vi alla få möjlighet att avgöra hur det ligger till!
Ha, mitt inlägg visste tydligen vad det tog. :wink: Varför så surmulet? Jag skrev bara att JAG TROR….

Och nu ska det i sann Faktisk-anda ledas i bevis. Men, varför inte? Det vore faktiskt roligt om det kunde ordnas olika jämförelser. Bara som ett exempel:

Ta en Klimax DS installerad i en Naim-anläggning med CD555/NAC552/NAP500 (plus tillhörande nätdelar) och jämför DSen med CD555. Som högtalare skulle man kunna använda B&W 800Diamond. Dessa är erkänt bra och kan väl anses vara ”neutrala” att användas i både Linn- och Naim-anläggningen.

Sedan skulle man kunna göra om samma procedur, ta en CD555 och jämför den med KlimaxDS/KK Mk1/Solo och med samma högtalare. Eftersom kablar kan ha viss betydelse, så skulle DSen ha Linns silverkablar vid inkoppling till Naim-anläggningen och CD555 ha sin Hi-Line vid inkoppling till Linn-anläggningen. Till B&W fick man ha det som fabrikanten rekommenderar eller som oftast används till B&W-högtalare.

Installationen skulle vara antingen i hemmiljö (kanske praktiskt svårt) eller hos någon handlare. Viktigt dock att båda installationerna var gjorda så att inget märke missgynnades.

Undra hur ”resultatet” gällande vad som är ”bäst” hade blivit i ovanstående exempel? Jag TROR att det inte skulle finnas något entydigt svar. Därför att upplevelsen om ”vad som är bäst” (om det nu är så himla viktigt) – enligt mig – är högst subjektiv. :wink:

Förövrigt – vem är den där Thomas O´Keefe?

PostPosted: Fri Oct 22, 2010 11:23 
Site Admin
Site Admin

torig wrote:
Undra hur ”resultatet” gällande vad som är ”bäst” hade blivit i ovanstående exempel? Jag TROR att det inte skulle finnas något entydigt svar. Därför att upplevelsen om ”vad som är bäst” (om det nu är så himla viktigt) – enligt mig – är högst subjektiv. :wink:

Förövrigt – vem är den där Thomas O´Keefe?
Fast de flesta här på forumet anser väl att den metod vi använder är mer objektiv än subjektiv - alltså borde det finnas ett entydigt svar på ditt testscenario!?

Se Lejonklous forum - skriver mycket där och med mycket hög kvalite.

PostPosted: Fri Oct 22, 2010 11:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

torig wrote:
Ta en Klimax DS installerad i en Naim-anläggning med CD555/NAC552/NAP500 (plus tillhörande nätdelar) och jämför DSen med CD555. Som högtalare skulle man kunna använda B&W 800Diamond. Dessa är erkänt bra och kan väl anses vara ”neutrala” att användas i både Linn- och Naim-anläggningen.

Sedan skulle man kunna göra om samma procedur, ta en CD555 och jämför den med KlimaxDS/KK Mk1/Solo och med samma högtalare. Eftersom kablar kan ha viss betydelse, så skulle DSen ha Linns silverkablar vid inkoppling till Naim-anläggningen och CD555 ha sin Hi-Line vid inkoppling till Linn-anläggningen. Till B&W fick man ha det som fabrikanten rekommenderar eller som oftast används till B&W-högtalare.
Kolla med Erik. Han har såvitt jag vet bytt ut en 555 mot en Klimax DS?

Jag skulle faktiskt tro att Naim 555 är en av de CD-spelare som har jämförts mest av alla med Klimax DS.

Last edited by henriklh on Fri Oct 22, 2010 17:07, edited 1 time in total.

PostPosted: Fri Oct 22, 2010 12:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sony wrote:
Fast de flesta här på forumet anser väl att den metod vi använder är mer objektiv än subjektiv - alltså borde det finnas ett entydigt svar på ditt testscenario!?

Se Lejonklous forum - skriver mycket där och med mycket hög kvalite.
Nja, jag vill nog inte riktigt hålla med att "den metod vi använder är mer objektiv än subjektiv". Syvend og sidst så är bedömningen subjektiv. I annat fall hade vi nog inte haft en diskussion i tråden "Varför svänger inte LINN mer?"

Sedan så är mitt "testscenario" bara ETT exempel. Jag tog också dessa apparater som exempel eftersom tråden handlar om skillnaden Linn/Naim att sedan Linn tillverkar en erkänt högkvalitativ nätverksspelare och Naim en d:o CD-spelare är ju i sammanhanget mycket trevligt.

Ett annat "testscenario" skulle ju vara möjligt nu när Linn syns allt mer på mässor i Sverige. Varför inte på nästa Arkenmässa anordna en jämförelse mellan olika högkvalitativa produkter? Hur skulle Klimax DS "låtit" tillsammans med Krell och Wilson Audio MAXX? Ju mer vi jämför och med rätt betingelse för varje apparat, desto bättre - tycker jag.

OK!, O´Keefe är medlem på Lejonklous forum. Ska kolla hans inlägg.

/mvh

PostPosted: Fri Oct 22, 2010 14:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har medvetet hållit mig ifrån tråden trots att jag har mycket erfarenhet av de båda märkena.
När det gäller KDS vs CD555 så har jag haft båda i mitt aktiva Naimsystem med 552/500 och DBL. Alla sekunder i veckan är KDS bättre.
Om någon tror att det "måste" finnas en likvärdig CD-spelare bland allt som produceras så visa mig den. Det är ett fåtal (ena handens fingrar med några amputerade) firmor som har en stringent utveckling med tune method som objektiv referens.
Jag är mycket familjär med CD12 också och det är en fantastisk spelare men varken den eller en trippelfemma är bättre än en rätt installerad ADS. Däremot skulle de som äger en sk high-end-anläggning och lyssnar efter djup och mörka bakgrunder förmodligen inte hålla med.

/Erik

Post new topic  Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00