per wrote:
Men har verkligen Kinos och Kisto uppgraterats något med tiden vare sig det gäller funktionalitet eller prestanda? Jag har aldrig hört något sådant. (Men hoppas gärna att jag kan ha fel!)
Lite off topic.
Dessa två kan ju avkoda massa tidigare varianter av DD och DTS, men det handlar väl knappast om dom senaste ljudformaten?
Jag har en ganska ny (ca 2år gammal) kinos. Den har en hel del Dolby ++ II neo6 og vad det kan vara för film och musik sourroundlägen, men självklart avkodar den inte de nya HD-formaten.
Jag har hört av Linnrepresentant, HDMI-systemet tillför massa nackdelar i form av skräp/(jitter?) och det är inget Linn vill ha. Allternativt var att tillverka en riktigt bra multispelare somsjälv dekodar Blu-ray skivor och där man får skicka ut signalen med analogkablar. Ett annat alternativ att i framtiden streama HD-film/eller filmljudet, som med dagens streamers och i så fall kunna ha avkodningen i förstärkare/försteg. Det viktiga var att slippa HDMI i den form som fanns(fortfarande finns) som menades vara undermålig när det gällde ljud/musiköverföring. Detta var dock några år sedan. Efter det har jag aldrig fått andra indikationer än att det inte blir Blu-ray från Linn och att då Linn valt att använda separata streamers ligger det inte nära till med att strema filmljud för att det då skulle kräva en streamer med 5.1-7.1 osv analoga utgångar, utan de tankegångarna som en gång var hos denne representant var en slags tp-kabel rätt in i försteg, smidigt och enkelt dekoding där.
Själv tänker jag nog som så att om jag ska ha en billigare streamer eller blu-ray så räcker det gott att låta försteget använda DTS-kärna och skaffar jag en ordentlig blu-ray med riktigt bra dekoder är det endå onödigt att skaffa ett annat försteg för att dekoda det då vitsen med en riktigt bra blu-ray ofta är att kunna utnyttja dess egen dekoder och köra ut ljudet analogt.
Tillbaka til tråden:
Jag klarar knappt att vänta på information angående vilka uppgraderingar som är gjorda på ADS/D då den enligt utsago ska bli så mycket bättre i ny verision, en självklar tur till handlaren och prövlyssna så fort den kommer. Och går det att uppgradera den nuvarande spelaren/är det värt det beroende på pris. Ska ringa/eller besöka, och fråga ut handlaren här när jag får lite mer tid och se om han har lite mer inside information att lämna!