selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 16:41

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
 Post subject: Keltik klimax tunebox
PostPosted: Sun Oct 10, 2010 00:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Någon som vet hur bra klimax tuneboxen är till keltik, är den värd mer priset jämfört med nya charka kort?
Vad är ett rimligt pris på Klimaxtuneboxar till keltik?

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Sun Oct 10, 2010 11:11 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej pekka71, jag har bara lyssnat på KLIMAX TUNEBOX vid några få tillfällen, men vid ett av dessa tillfällen, så var jag med som "smakråd/hjälplyssnare" vid intuningen inför en LINN-afton på HF.
Filtren låter och funkar bra och som lite grädde på moset, så är ju justerings kontrollerna relativt lättåtkomliga, baktill på filtret.

Just en av dessa kontroller, av hur låga frekvenser som skall återges, är dessutom i 5 hz steg istf 10 hz steg som på tex monofiltren, vilket gjorde en stor skillnad vid detta tillfälle :mrgreen:

Priset på dessa ovanliga filter beror ju enbart på vad folk är villiga att betala. Jag har blivit erbjuden att köpa dem för 20 tusen, men just då var min börs lite för tunn.
Fick jag detta erbjudande på nytt, så skulle jag nog köpa dem, men om jag fick erbjudande att köpa dem för 30 tusen, så skulle jag nog avstå och lägga pengarna någon annanstans.

Men hur mycket pengar och hur lite vett man har, är ju i högsta grad varierande, från person till person, men även "dagsformen" på ens ekonomi och samlarmani spelar en mycket stor roll :mrgreen:
Mvh MRTweak

PostPosted: Sun Oct 10, 2010 11:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ok tack för infon, men är de mycket bättre än nya filter? utvecklingen går ju framåt och som sagt boxarna är inte gratis :( därimot öppnar det ju upp möjligheten till andra slutsteg än bara Linn

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Sun Oct 10, 2010 17:38 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej pekka71, om KT är bättre eller sämre än chakra filter, är nog inte så lätt att svara på, då det är väldigt få som provat.
Men jag har aldrig hört talats om, att någon har ångrat sitt inköp :wink:
Över huvudtaget så är "aktivering" av alla högtalare ett "veritabelt" minfält, med nästan oanade möjligheter, att vända sladdar fel och koppla ihop systemet felaktigt, eller i alla fall suboptimalt. Dessutom "ju fler" högtalarelement desto större möjligheter till "fiasko" :x

Men med en stor portion viljestyrka, kunskap och lite "try and error", så brukar det fixa till sig i slutänden.

Chakra filter har vi ju diskuterat i en tidigare tråd, men köper du en klimax tunebox till rätt peng, så har jag väldigt svårt att tro, att du inte får igen pengarna, om det visa sig "för svårt" i längden för dig och din familj, att leva med ett par stygga och oförlåtande Keltik burkar :twisted:

Jag tex är ju klart intresserad av KT :wink:
Mvh MRTweak

PostPosted: Sun Oct 10, 2010 23:42 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag har Klimax Tunebox som jag köpte för ett antal år sedan. Jag tycker att dom var en stor uppgradering när jag fick tag i dom. Jag körde då med 2 Klout 4 st Lk 240. Har under åren uppgraderat källor/försteg. Har nu Akurate cd/D Klimax Kontrol MK1/D, LP 12/EkosII/Arkiv B/Linto/Lingo II. Har nu börjat uppgradera förstärkeriet. Har nu 1 Klimax Twin Chakra, 2 Klout och 2st LK 240. Håller på att leta efter ytterligare 1 Twin alternativt 2 Solo för rimliga pengar. Jag har aldrig hört Keltik med Chakra kort, endast mono eller stereokort. Har aldrig känt mig sugen att köpa någon av de nya Linnhögtalarna jag hört på demos. Marknadsvärdet på Tunebox är svårt att uppskatta. Om man läser på Linn Forums så verkar intresset för Keltik och Tunebox stort. Skulle tro att man kan få en del pengar om man lade ut dom på exempelvis E-bay. Tycker också att Keltik är prisvärda jämfört med de nya högtalarna eftersom de är relativt billiga i inköp och inte har lika många register som de nya högtalarna som behöver förstärkare vid aktivering. Om man använder förstärkare av andra märken tror jag att det är viktigt att åtmindstånde diskant och mellanregister är av samma märke för att de skall bli klangmässigt homogena.

Om du kommer till Stockholm är du välkommen att komma och lyssna.

PostPosted: Sun Oct 10, 2010 23:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har aldrig hört vare sig tunebox eller chakrakort. Men. Tror att båda är riktigt bra! Tuneboxen verkar ju ingen ha något negativt att säga om, och chakrakorten torde ju rimligen vara riktigt bra. Det jag menar är att den där diskussionen på Linns forum om att chakrakorten ihop med 4200 skulle vara dåligt ju känns ganska märklig, och sett ur ett source first-perspektiv börjar man ju undra om det kanske inte är så att korten egentligen är så pass bra att de bara exponerar ett antal mindre bra installationer och anläggningar... Sportbilsentusiasten lade ju lite irriterat ut texten i en annan tråd om de som skrev där och kallade dem gnällspikar eller lipsillar eller liknande, och jag får lite samma känsla faktiskt. De borde se över sina signalkedjor och anlita någon som får justera in högtalarna, SEDAN är det läge att fundera på om korten presterar bra eller dåligt.

Pekka71, du som har 2x4200 och verkar fundera på keltik - slå till! Är riktigt trevliga högtalare, och för dig blir det ju ingen större investering att få till det ra eftersom du redan har slutstegen. Tror att Keltik krossar med 4200 och chahrakort OCH en bra installation + bra signalkedja...

Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 

All times are UTC+02:00