selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 16:45

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject: Re: Majik DS bedrövelse
PostPosted: Fri Sep 24, 2010 19:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Symphonyno15, det var tråkigt att du har fått problem! :(

Jag har inte så mycket mer att tillägga till det som sagts, mer än en fråga: har du gjort en grundlig installation/intuning av DS-systemet? Om så, har du gjort det själv, eller har du fått hjälp av handlare/annan kunnig person? Med detta inte sagt att du skulle vara okunnig (!), men en grundlig installation ger så mycket!

Hoppas det löser sig!

PostPosted: Fri Sep 24, 2010 19:46 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Lejonklou wrote:
Rutger wrote:
Kör du DS-spelare ska du alltså ha Majik 109 eller 140 samt en nyare förstärkare.
Så är det naturligtvis inte.
Det bästa är att prova själv. Jag uppmanar alla att göra det.

Jag säger inte att jag har rätt, och jag säger inte att du har fel- bara att linn i alla år låtit mycket bra, men allra bäst med apparater i samma generation i kombination med varandra.

Men här kanske vi tycker olika.

PostPosted: Fri Sep 24, 2010 19:47 
Site Admin
Site Admin

Först och främst trist att uppgraderingen blev en (nedgradering) :|

Som andra skrivit, ta med den till närmsta handlare så får ni jämföra med en Majik DS i deras butik tillsammans. Finns säkerligen hemma i butiken så borde gå att rigga och dema på en halvtimme. Om de vill ha en mindre peng för besväret för att du inte köpt den där är det ju ändå kaffepengar mot vad du betalade för den. Då får du svart på vitt om det är DS:en eller någonting annat som spökar.

Med någonting annat tänker jag på en tråd på Lejonklous forum där någon bytt från 1.1 till Klimax DS (tror jag) och inte tyckte det gjorde någon skillnad. Efter många turer så bytte han nätkabel till standard Linn på sitt försteg och vips var skillnaderna där som de skulle. Låter helt galet att det kan göra sådan skillnad men så var det i det fallet. Nu tror jag inte det är orsaken här men att kunna veta säkert om det är just DS:en eller 'det andra' som felar är mycket värt.

Edit: Här är tråden http://forum.lejonklou.com/viewtopic.php?t=237
Läste den härom veckan och det fick mig att beställa en ny Linn-kabel, har haft icke-Linn-kabel till en låda utan problem men sen jag läste den fick jag lite ångest. Inte lätt hobby det här inte :mrgreen:

PostPosted: Fri Sep 24, 2010 19:49 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

per wrote:
Rutger wrote:
Vill du få ett bättre ljud så måste du troligen byta din förstärkare och högtalare till något nyare, om du vill köra med DS-spelare som signalkälla.
Helt fel! Jag har hört jättemånga system bestående av äldre kringutrustning och nya DS-spelare. Alla har gått att få till så de låter fantastiskt.

Försök jämföra din DS med någon annan eller få den ordentligt undersökt.
Det kan vara fel på DS-spelaren, sant.

PostPosted: Fri Sep 24, 2010 20:07 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Quote:
Symphonyno15, det var tråkigt att du har fått problem!

Jag har inte så mycket mer att tillägga till det som sagts, mer än en fråga: har du gjort en grundlig installation/intuning av DS-systemet? Om så, har du gjort det själv, eller har du fått hjälp av handlare/annan kunnig person? Med detta inte sagt att du skulle vara okunnig (!), men en grundlig installation ger så mycket!

Hoppas det löser sig!
Tack för uppmuntran!

Vad gäller installationen har jag inte haft hjälp av någon, annat än en kamrat med nätverksfrågor. Att intuning har en mycket stor effekt på slutresultatet håller jag med om. Ganska omvälvande effekt om man får till det ordentligt! Jag är inte okunnig vad gäller installation av hifisystem, men långt ifrån någon expert. :) Det finns mycket att lära...
I det här fallet känns det dock mer och mer osannolikt att den tveksamma prestandan skulle ligga i felaktig installation. Jag har dessutom låtit Ikemin ha samma förutsättningar (placering, kablar osv) som DSn så långt det går. (nätverk blir ju svårt) I alla tester jag har gjort hittils är det en klar klasskillnad mellan DSn och Ikemin till cdspelarens fördel. (subtil ibland och överväldigande tydlig ibland)
Märkligt... :?

PostPosted: Fri Sep 24, 2010 20:25 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Oj vilken respons! Upplyftande med ett sådant gensvar och att få höra lite olika ideer om vad som kan vara fel.
Quote:
Bättre insignal är alltid bättre. Hur skulle katan vara optimerad med ikemi på ett sådant sätt att musiken blir lättare att följa än med en tydligare/bättre insignal? Gör katan signalen bättre?
Jag håller med om att det låter ologiskt. Ikemi och Majik-I är ju dessutom olika generationer av Linn. Ett resonemang där olika generationers produkter är optimerade för varandra borde väl tala för Majik-I +DS om något?

Klimax DS/Kontrol med Katan var ju inte heller helt fel på Taktoton en gång vill jag minnas.
Quote:
Som andra skrivit, ta med den till närmsta handlare så får ni jämföra med en Majik DS i deras butik tillsammans. Finns säkerligen hemma i butiken så borde gå att rigga och dema på en halvtimme. Om de vill ha en mindre peng för besväret för att du inte köpt den där är det ju ändå kaffepengar mot vad du betalade för den. Då får du svart på vitt om det är DS:en eller någonting annat som spökar.
Ja jag får göra det till veckan om jag inte hittar felet.

Alla kablar är förresten Linns orginal, både el och interconnect.

PostPosted: Fri Sep 24, 2010 21:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Oavsett intuning borde det inte redan vara en "påtaglig" skillnad mellan produkterna dom är i samma rum står på samma möbel sitter i samma eluttag osv...?

Har en Intek och en kompis lånade hem en Majik I och kom förbi mig med den och jag var beredd på "haksläpp" nu var inte alla förhållanden optimala
men jag tycker att jag borde upplevt större skillnad en vad jag gjorde för det var ju samma förhållanden för båda produkterna.

Slutsteg: LK100 x3
Högtalare: AV5140 (Aktiva K600)
Möbel:Quadraspire Q4 Bamboo vägghylla , WOG bänk till resten.

PostPosted: Fri Sep 24, 2010 21:26 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Quote:
Oavsett intuning borde det inte redan vara en "påtaglig" skillnad mellan produkterna dom är i samma rum står på samma möbel sitter i samma eluttag osv...?
Det stämmer, allt är på samma eluttag, möbel osv.

Enda skillnaden hittils är att DSn är sämre!

PostPosted: Sat Sep 25, 2010 08:51 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Symphonyno15 wrote:
Quote:

Hoppas det löser sig!
Tack för uppmuntran!

Vad gäller installationen har jag inte haft hjälp av någon, annat än en kamrat med nätverksfrågor. Att intuning har en mycket stor effekt på slutresultatet håller jag med om. Ganska omvälvande effekt om man får till det ordentligt! Jag är inte okunnig vad gäller installation av hifisystem, men långt ifrån någon expert. :) Det finns mycket att lära...
I det här fallet känns det dock mer och mer osannolikt att den tveksamma prestandan skulle ligga i felaktig installation. Jag har dessutom låtit Ikemin ha samma förutsättningar (placering, kablar osv) som DSn så långt det går. (nätverk blir ju svårt) I alla tester jag har gjort hittils är det en klar klasskillnad mellan DSn och Ikemin till cdspelarens fördel. (subtil ibland och överväldigande tydlig ibland)
Ologiskt eller inte... det är din upplevelse, och den är ju inte fel. Du upplever ju att din Ikemi låter bättre än din DS-spelare. Du använder ett par högtalare som tillhör samma generation som Ikemi. Hos Linn har man säkerligen försökt att få allting att låta så bra som det bara går. Detta gäller under alla år firman funnits.

Dra dina egna slutsatser, prova litet olika nyare linnhögtalare, tex majik 109. Låna hem och lyssna själv. Blir det bättre ? Låter DS-spelaren nu bättre än Ikemi, som källa ? Låter majik 109 bättre än katan med den äldre Ikemi som signalkälla ? Om det inte är så (då du provat hemma ), vad beror det på ?

Din upplevese är att DS-låter sämre än Ikemi i din setup med de högtalare du har nu.
Endera har jag rätt i mitt resonemang eller så har du fel på din DS-spelare.
Hursomhelst så är ju DS-spelaren betydligt bättre med avseende på handhavande av musikbiblioteket.

PostPosted: Sat Sep 25, 2010 10:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Rutger wrote:
Symphonyno15 wrote:
Quote:

Hoppas det löser sig!
Tack för uppmuntran!

Ologiskt eller inte... det är din upplevelse, och den är ju inte fel. Du upplever ju att din Ikemi låter bättre än din DS-spelare. Du använder ett par högtalare som tillhör samma generation som Ikemi. Hos Linn har man säkerligen försökt att få allting att låta så bra som det bara går. Detta gäller under alla år firman funnits.

Dra dina egna slutsatser, prova litet olika nyare linnhögtalare, tex majik 109. Låna hem och lyssna själv. Blir det bättre ? Låter DS-spelaren nu bättre än Ikemi, som källa ? Låter majik 109 bättre än katan med den äldre Ikemi som signalkälla ? Om det inte är så (då du provat hemma ), vad beror det på ?

Din upplevese är att DS-låter sämre än Ikemi i din setup med de högtalare du har nu.
Endera har jag rätt i mitt resonemang eller så har du fel på din DS-spelare.
Hursomhelst så är ju DS-spelaren betydligt bättre med avseende på handhavande av musikbiblioteket.
Jag skulle hävda att Rutger:s åsikter betr. generationsmatchningen är kraftigt överdrivna.

Visst, man kan gilla vissa aspekter av den karaktär som en Ikemi ger, men att den skulle skilja avsevärt från hur i synnerhet en Majik DS låter (karaktärsmässigt) är inte i linje med mina erfarenheter. Jag skulle faktiskt hävda motsatsen d.v.s. att just Majik DS är den DS-spelare som nog ligger närmast Ikemi när det gäller karaktär (möjligen ligger Sneaky närmare, men den har jag inte hört lika mycket och f.f.a inte som ren signalkälla. Att sedan Majik DS spelar på en helt annan informationskvalitetsnivå står utom alla tvivel (för de flesta här).

Tågordningen är redan föreslagen; Jämför med en annan Majik DS för att konstatera om din DS är som den skall. Om den är det bör man i första hand kontrolelra att det inte är något som inte står rätt till när det gäller din nätverksinstallation. Har du skärmat/jordat ethernet-kablage kan det bli problem med jordslingor och i synnerhet om nätverksprylarna är anslutna till olika faser eller om stereon sitter på en fas och nätverksdelarna på en annan. Om det är jordproblem skall det bli klart bättre om du byter till oskärmat ethernet-kablage. Grundproblemet kommer dock kvarstå (och behöver då åtgärdas på något sätt för att du skall få ut max av installationen), men ge mindre problem. Först därefter skulle jag fundera över om övrig stereoinstallation är rätt optimerad. Majik:en är (om den är hel) så mycket bättre att optimal högtalarplacering kan skilja något lite (någon mm. hit eller dit - även om den var grundligt gjord redan från början), även detta skall inte göra någon våldsam skillnad och f.f.a. inte göra att Ikemin låter klart bättre än Majik:en. Om däremot högtalarplaceringen är ganska fel så kan det vara lite annorlunda, inte så att Majik:en skulle låta sämre, men skillnaden mot Ikemi:n kan då bli lite konstig. I vilket fall som helst så är högtalarna eller deras ev. placering inte rätt håll att angripa problemet.

Lycka till!

PostPosted: Sat Sep 25, 2010 20:50 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Quote:
Tågordningen är redan föreslagen; Jämför med en annan Majik DS för att konstatera om din DS är som den skall. Om den är det bör man i första hand kontrolelra att det inte är något som inte står rätt till när det gäller din nätverksinstallation. Har du skärmat/jordat ethernet-kablage kan det bli problem med jordslingor och i synnerhet om nätverksprylarna är anslutna till olika faser eller om stereon sitter på en fas och nätverksdelarna på en annan. Om det är jordproblem skall det bli klart bättre om du byter till oskärmat ethernet-kablage. Grundproblemet kommer dock kvarstå (och behöver då åtgärdas på något sätt för att du skall få ut max av installationen), men ge mindre problem. Först därefter skulle jag fundera över om övrig stereoinstallation är rätt optimerad. Majik:en är (om den är hel) så mycket bättre att optimal högtalarplacering kan skilja något lite (någon mm. hit eller dit - även om den var grundligt gjord redan från början), även detta skall inte göra någon våldsam skillnad och f.f.a. inte göra att Ikemin låter klart bättre än Majik:en. Om däremot högtalarplaceringen är ganska fel så kan det vara lite annorlunda, inte så att Majik:en skulle låta sämre, men skillnaden mot Ikemi:n kan då bli lite konstig. I vilket fall som helst så är högtalarna eller deras ev. placering inte rätt håll att angripa problemet.
Jag resonerar ungefär likadant och ska utesluta ytterligare ett par saker, om än långsökta, innan jag tar den till en handlare till veckan.

Det kan vara så att Dynamiken är installerad ganska nyligt. Skulle en ny, icke inspelad, Dynamik kunna påvverka reslutatet på det sätt jag beskrivit? Men det kanske är att gripa efter halmstrån...

PostPosted: Sat Sep 25, 2010 22:22 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hur har du rippat skivorna, och till vilket fromat. Vilket program ?

// j o h n

PostPosted: Sat Sep 25, 2010 22:23 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej!

Har du gjort så att den har en reserverad IP-adress i din DNS-server (förmodligen din router)?
I så fall kan du pröva med att ta bort den konfigurationen från DNS-servern och därefter genomföra en Factory Reset. Det är något skumt med Cara 9 och MDS och kanske ger det olika symptom i olika maskinvaror.

Ett annat fel kan vara inställningarna i din gateway/router. Den kan vara väl öppen för omvärlden och då störs kommunikationen mellan mediaserver och DS. Du kan prova med att koppla bort internetanslutningen och se om det hjälper. När jag körde via gatewayn från Bredbandsbolaget hade jag stora störningsproblem och löste det genom att stänga av en del tjänster i gatewayn samt sätta in en switch som hanterade kommunikationen mellan mediaserver och DS. Vid ett senare tillfälle förbättrade jag det hela genom att ersätta switchen med en bättre router (Dlink DIR 855).

Testa det här till att börja med och hör gärna av dig.

PostPosted: Sat Sep 25, 2010 23:12 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Quote:
Hur har du rippat skivorna, och till vilket fromat. Vilket program ?

// j o h n
jag använder mig mest av dBPoweramp, men har även testat EAC - rippar till FLAC. Jag har även ett par filer på datorn som är nerladdade som jag har provspelat.
Quote:
Hej!

Har du gjort så att den har en reserverad IP-adress i din DNS-server (förmodligen din router)?
I så fall kan du pröva med att ta bort den konfigurationen från DNS-servern och därefter genomföra en Factory Reset. Det är något skumt med Cara 9 och MDS och kanske ger det olika symptom i olika maskinvaror.
Hej!

Den har reserverad IP. Jag kan testa det du tipsar om imorgon. Vad menar du med att det är något skumt med Cara 9 och MDS? Är det något du har upplevt? Jag har testat att avinstallera Cara 9 och installerat Cara 6 istället, tyvärr kan jag inte testa resultatet förrän imorgon.
Quote:
Ett annat fel kan vara inställningarna i din gateway/router. Den kan vara väl öppen för omvärlden och då störs kommunikationen mellan mediaserver och DS. Du kan prova med att koppla bort internetanslutningen och se om det hjälper..
Den är inte öppen för omvärlden. Har testat det där med internet anslutningen.
Quote:
När jag körde via gatewayn från Bredbandsbolaget hade jag stora störningsproblem och löste det genom att stänga av en del tjänster i gatewayn samt sätta in en switch som hanterade kommunikationen mellan mediaserver och DS. Vid ett senare tillfälle förbättrade jag det hela genom att ersätta switchen med en bättre router (Dlink DIR 855).
Det går förståss att testa. Jag har en bra router annars med inbyggd switch. Tack för tipsen!

Fortsättning följer...

PostPosted: Sun Sep 26, 2010 02:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ta med både din MajikDS och din Ikemi till närmaste Linn affär, jämför dom med varandra och med en annan MajikDS där.

Det borde ge svar på ett flertal saker

1 Fel på din MajikDS jämfört med en annan, eller
2 fel på din setup hemma.
3 Om du föredrar din Ikemi före MajikDS även på en annan setup, och även med en annan MajikDS

Post new topic  Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00