selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 18:14

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 49 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
PostPosted: Thu Sep 23, 2010 23:23 
Moderator
Moderator

Jag pratade lite med Roland per telefon nu. Vi kommer att ha möjlighet att få med oss åtminstone en 5125 med aktiva kort för Katan, och tillhörande kablage, samt en Akurate DS med dynamik. Desto bättre system vi kan koppla upp, desto roligare blir det med musik.

PostPosted: Fri Sep 24, 2010 13:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ang. middagen....

Det finns alla möjligheter att antingen äta i närheten eller springa över torget och beställa med sig någonting.

Tror i vilket fall som helst att dom flesta kommer att vara lite hungriga vid 6-7 tiden. Vi kan ju se hur det känns när vi väl är på plats.

PostPosted: Fri Sep 24, 2010 15:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Uppdaterad lista:

Tror att allt är med nu. Titta gärna igenom en sista gång så vi inte missar någonting trivialt...

Jag kommer att lämna min utrustning i lokalen och plocka upp den på söndag, om det är någon som vill göra likadant så är det inga problem.
Det går även bra att hämta under veckan.

Om vi håller samma uppgraderingstempo så lär det bli KDS på nästa träff :shock:

ed: Exotik + kamera
linncredible: Kikkin + 2 par IC
leif Switch + näverkskablar + dator (med mus denna gång :-) + Katanstativ + Sekrit DS-I
Fredrik: Kikkin 2.2
Per: NAS + ADS/D
Monkeydevil: (kommer kanske)
Bose: Katan + Skeets
Roland: AV5125 (m. kort t. Katan) + K400 terminerad med Deltron BFA och 4 mm bananer
bladfalt: MI/D + 1 par IC
Source:
AntonH:

PostPosted: Fri Sep 24, 2010 17:04 
Moderator
Moderator

Hur är det med dataprojektor? Kanske finns i lokalen? Jag tänker att det kan vara praktiskt just då inställning av nätverk ska visas.

PostPosted: Fri Sep 24, 2010 20:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Den tar vi!

PostPosted: Sat Sep 25, 2010 13:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En Harmonihylla kommer också! :D

PostPosted: Sat Sep 25, 2010 14:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En flickvän kommer också! :roll:

PostPosted: Sun Sep 26, 2010 08:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Roland wrote:
En flickvän kommer också! :roll:
En generisk sådan eller är den specifik på någo sätt? :wink:

PostPosted: Sun Sep 26, 2010 08:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det var specifikt min generiska flickvän.

PostPosted: Sun Sep 26, 2010 08:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Roland wrote:
Det var specifikt min generiska flickvän.
På så sätt.

PostPosted: Sun Sep 26, 2010 12:14 
Moderator
Moderator

Tack för en trevlig kväll! Jättekul att få ett ansikte på några fler sellerister. Kvällen började med att leif_lar höll en lektion i nätverksteknik. Jag förevisade sedan Asset UPnP kortfattat. Sedan höll lejonklou ett föredrag med både teori och praktik kring tune method. Vi hade också tid med lite jämförelser av två olika versioner av Kikkin, olika kablar och olika placering av apparater.

Vi spelade på Akurate DS/D, Kikkin, 5125 med aktiva filter och Katan på stativ. Lejonklou hade satt upp utrustningen. Tid för någon ordentlig installation fanns inte, men några grövre justeringar kunde åtminstone göras. Enligt min bedömning fungerade rummet helt okej att spela i, och det var kul att lyssna på musik via det systemet. Jag tyckte det var riktigt bra återgivning. Vad tyckte ni övriga?

Tack som sagt för en skoj kväll! Alla moment var givande. Det enda man kunde önska sig vore mer tid. Hoppas det blir fler tillfällen att hitta på något gemensamt. Och fokuserar man inte så mycket på teknik och praktik, så är det ju riktigt kul att ordna en kväll med fokus på musik!

Attachments:
File comment: Nätverksteknik
DSC_6653.jpg
DSC_6653.jpg [ 108.93 KiB | Viewed 1003 times ]
File comment: Tune method, eller melodimetoden på svenska.
DSC_6656.jpg
DSC_6656.jpg [ 138.83 KiB | Viewed 1003 times ]
File comment: Utrustning
DSC_6659.jpg
DSC_6659.jpg [ 106.9 KiB | Viewed 1005 times ]

PostPosted: Sun Sep 26, 2010 12:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ett stort tack till alla närvarande igår för en jättetrevlig och intressant kväll! Ett extra stort tack såklart till Leif för intressant nätverksföredrag och för tillhandahållande av lokal samt till Fredrik för intressant föredrag med tillhörande demonstrationer med hjälp av bl a Harmonihyllan som kvällen till ära hade körts ner från Uppsala!

Vi började med att hjälpas åt med att rigga lokalen och få möblering på plats på ett så vettigt sätt som möjligt. Kändes nog som att vi fick till det rätt hyfsat, eller vad säger ni? Fredrik hade varit på plats en stund innan och fått Harmonihyllan på plats (så fattade jag det åtminstone?), sen var det ju en hel del meck med att få allt på plats på någon sorts vettig good enough-nivå som möjliggjorde jämförelser medelst tune method.

Därefter körde vi en liten presentationsrunda - alltid kul att få ett ansikte på några av forumets medlemmar! Vi konstaterade att det var medlemmar med allt från snart 30 års Linn-erfarenhet via ”nybörjare” med runt 20 års erfarenhet till mer nytillkomna entusiaster.

Leif körde därefter igång och pratade, ritade och förklarade på ett mycket pedagogiskt sätt grunderna kring nätverk. Fokus var att bibringa baskunskaper för att kunna få till ett stabilt fungerande hemnätverk samt att kunna felsöka detta. En hel del om DHCP, NAT, DNS och andra härliga nätverksakronymer ;-) samt även om privata och publika ip-adresser, switchar, kataloguppslag, routrar och subnät etc – allt på ett handfast, pedagogiskt och mycket givande sätt. Också en del demos med hjälp av projektor där vi med hjälp av kommandona ping och ipconfig undersökte och felsökte ett nätverk. Efter att för egen del ha lyssnat både denna gång och förra gången känns det definitivt som att jag har lärt mig en hel del matnyttigt kring det som verkligen är kärnan och viktigt att förstå i allt detta med nätverk!

Innan Fredrik körde igång körde Per en kort demo av Asset UPNP Medieserver och sina erfarenheter kring detta. Intressant att se hur du har skapat egna strukturer (träd) för hur du vill att data ska presenteras i Kinsky och andra kontrollprogramvaror! Även en kort genomgång av dBpoweramp CD ripper hanns med.

Efter detta var det dags för Fredrik, som började med ett mycket intressant föredrag som tog sin utgångspunkt i de mänskliga sinnena, vår varseblivning samt hur hjärnan tar emot och hanterar informationen från våra olika sinnen. Fredrik jämförde synen, luktsinnet och hörseln och vilka likheter och olikheter som finns kring hur och i vilken omfattning hjärnan processar och strukturerar information från dessa. Intressant och tankeväckande kring hur mycket som skiljer t ex synen och luktsinnet åt vad gäller hur mycket och på vilket sätt hjärnan jobbar.

Detta var en bra bakgrund inför fortsättningen som handlade om tune method eller ”melodimetoden” som Fredrik översatte den till. Fredrik berättade lite om den historiska bakgrunden, gick igenom lite olika varianter inkl ”stämda/ostämda instrument”, ”sing-along-varianten” samt den variant som vi körde resten av kvällen: Idol-metoden! Utifrån ett jury-perspektiv försökte vi därefter att avgöra ”in or out” för ett antal förhoppningsfulla artister (eller kanske rättare sagt artist-par). Vi körde tune dem baserade jämförelser för:

• Kikkin version 2.0 jämfört med Kikkin version 2.2 (den senare ännu ej releasad).
• Signalkablar: ”gamla silver”, ”nya silver” samt Black IC.
• ADS/D på Mimer-plan, Tor-plan och på golvet.

Vi blev uppmanade att köra Idol-metoden och vi lyssnade såväl sittandes inne i rummet där anläggning stod, som ståendes i rummet bredvid.

Vilka skillnader som uppfattades ska nog jag inte ge mig in på att försöka sammanfatta. Min egen upplevelse var hursomhelst att det var rätt tydliga skillnader i alla tre fallen, den allra största skillnaden upplevde nog jag när vi stod i rummet bredvid och jämförde ”ADS/D på Mimer” kontra ”ADS/D på golvet”. Men jag blev även raskt väldigt övertygad om att min medhavda Kikkin 2.0 ska uppgraderas till 2.2 när denna releasas! (Tilläggas ska väl att skillnaderna sannolikt hade blivit klart större om det hade funnits mer tid innan för att tuna in anläggningen ordentligt.)

Sammanfattningsvis: Ett jättetack till Fredrik för mycket intressant och givande föredrag och demo!

Återigen, ett stort tack även till Leif som var motorn i detta och fixade lokal etc. Såklart även till er övriga, väldigt kul att träffas – hoppas vi hittar ett tillfälle snart igen! Håller med Per om att det vore kul med en kväll inriktad på musiklyssning! (Tack för fina bilder också Per!)

PostPosted: Sun Sep 26, 2010 21:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Stort tack till Leif och alla deltagare! Som väntat var det riktigt kul!

Jag skulle gärna vilja delta i en framtida "avancerad kurs" i nätverk för DS-system. Det finns ju massor av intressanta tester att genomföra, speciellt om vi lägger in ljudkvalitet som en utvärderingsparameter. Troligen skulle det kräva lite planering och diskussioner här på Selleri innan, så att vi kan fokusera på några specifika frågeställningar.

PostPosted: Sun Sep 26, 2010 21:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Önskar man bodde i trakterna, låter som en rolig träff!

Ska du inte komma på en linnträff längre norrut lejonklou? :)

PostPosted: Sun Sep 26, 2010 23:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bra sammanfattning linncredible!
Ej att förglömma ett enormt stort tack till alla er som släpat på utrustning (inte minst Fredrik som hade bilen full med Harmonihylla :-). Tyckte det blev ett riktigt trevligt aktivt system.
Tyvärr blev klockan sent ganska fort kändes det som, och vi hann inte lyssna på allt medtaget. Tror dom sista lämnade runt elva om jag inte minns fel.
Stämningen var verkligen avslappnad och bekväm, alltid kul att kunna sitta "länge" i lugn och ro och lyssna på ett system, att dessutom ha så mycket expertis att fråga precis bredvid sig gör inte saken sämre.
Bland det mest intressanta tyckte jag var att lyssna på olika IC, innerst inne trodde jag nog inte att jag skulle höra någon skillnad, men jag får nog tänka om där :-) Det är nog bara att inse, allt har betydelse, stort som litet.
Riktigt inspirerande, skall genast börja fila på nästa sammankomst :-)

Fredrik, "avancerad kurs i nätverk för DS-system" låter väldigt kul, vi får fundera lite på ett bra upplägg.

Post new topic  Reply to topic  [ 49 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00