Ett stort tack till alla närvarande igår för en jättetrevlig och intressant kväll! Ett extra stort tack såklart till Leif för intressant nätverksföredrag och för tillhandahållande av lokal samt till Fredrik för intressant föredrag med tillhörande demonstrationer med hjälp av bl a Harmonihyllan som kvällen till ära hade körts ner från Uppsala!
Vi började med att hjälpas åt med att rigga lokalen och få möblering på plats på ett så vettigt sätt som möjligt. Kändes nog som att vi fick till det rätt hyfsat, eller vad säger ni? Fredrik hade varit på plats en stund innan och fått Harmonihyllan på plats (så fattade jag det åtminstone?), sen var det ju en hel del meck med att få allt på plats på någon sorts vettig good enough-nivå som möjliggjorde jämförelser medelst tune method.
Därefter körde vi en liten presentationsrunda - alltid kul att få ett ansikte på några av forumets medlemmar! Vi konstaterade att det var medlemmar med allt från snart 30 års Linn-erfarenhet via ”nybörjare” med runt 20 års erfarenhet till mer nytillkomna entusiaster.
Leif körde därefter igång och pratade, ritade och förklarade på ett mycket pedagogiskt sätt grunderna kring nätverk. Fokus var att bibringa baskunskaper för att kunna få till ett stabilt fungerande hemnätverk samt att kunna felsöka detta. En hel del om DHCP, NAT, DNS och andra härliga nätverksakronymer

samt även om privata och publika ip-adresser, switchar, kataloguppslag, routrar och subnät etc – allt på ett handfast, pedagogiskt och mycket givande sätt. Också en del demos med hjälp av projektor där vi med hjälp av kommandona ping och ipconfig undersökte och felsökte ett nätverk. Efter att för egen del ha lyssnat både denna gång och förra gången känns det definitivt som att jag har lärt mig en hel del matnyttigt kring det som verkligen är kärnan och viktigt att förstå i allt detta med nätverk!
Innan Fredrik körde igång körde Per en kort demo av Asset UPNP Medieserver och sina erfarenheter kring detta. Intressant att se hur du har skapat egna strukturer (träd) för hur du vill att data ska presenteras i Kinsky och andra kontrollprogramvaror! Även en kort genomgång av dBpoweramp CD ripper hanns med.
Efter detta var det dags för Fredrik, som började med ett mycket intressant föredrag som tog sin utgångspunkt i de mänskliga sinnena, vår varseblivning samt hur hjärnan tar emot och hanterar informationen från våra olika sinnen. Fredrik jämförde synen, luktsinnet och hörseln och vilka likheter och olikheter som finns kring hur och i vilken omfattning hjärnan processar och strukturerar information från dessa. Intressant och tankeväckande kring hur mycket som skiljer t ex synen och luktsinnet åt vad gäller hur mycket och på vilket sätt hjärnan jobbar.
Detta var en bra bakgrund inför fortsättningen som handlade om tune method eller ”melodimetoden” som Fredrik översatte den till. Fredrik berättade lite om den historiska bakgrunden, gick igenom lite olika varianter inkl ”stämda/ostämda instrument”, ”sing-along-varianten” samt den variant som vi körde resten av kvällen: Idol-metoden! Utifrån ett jury-perspektiv försökte vi därefter att avgöra ”in or out” för ett antal förhoppningsfulla artister (eller kanske rättare sagt artist-par). Vi körde tune dem baserade jämförelser för:
• Kikkin version 2.0 jämfört med Kikkin version 2.2 (den senare ännu ej releasad).
• Signalkablar: ”gamla silver”, ”nya silver” samt Black IC.
• ADS/D på Mimer-plan, Tor-plan och på golvet.
Vi blev uppmanade att köra Idol-metoden och vi lyssnade såväl sittandes inne i rummet där anläggning stod, som ståendes i rummet bredvid.
Vilka skillnader som uppfattades ska nog jag inte ge mig in på att försöka sammanfatta. Min egen upplevelse var hursomhelst att det var rätt tydliga skillnader i alla tre fallen, den allra största skillnaden upplevde nog jag när vi stod i rummet bredvid och jämförde ”ADS/D på Mimer” kontra ”ADS/D på golvet”. Men jag blev även raskt väldigt övertygad om att min medhavda Kikkin 2.0 ska uppgraderas till 2.2 när denna releasas! (Tilläggas ska väl att skillnaderna sannolikt hade blivit klart större om det hade funnits mer tid innan för att tuna in anläggningen ordentligt.)
Sammanfattningsvis: Ett jättetack till Fredrik för mycket intressant och givande föredrag och demo!
Återigen, ett stort tack även till Leif som var motorn i detta och fixade lokal etc. Såklart även till er övriga, väldigt kul att träffas – hoppas vi hittar ett tillfälle snart igen! Håller med Per om att det vore kul med en kväll inriktad på musiklyssning! (Tack för fina bilder också Per!)