selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 16:47

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject: Re: Fötter till keltik
PostPosted: Mon Sep 13, 2010 14:19 
Moderator
Moderator

pekka71 wrote:
Det är ingen här på forumet som har chakra/keltik?
Jag gör ju det, i 4100 och via adaptrar i 5105. Jag har inte läst tråden på linnforumet, men ska ta mej tid och göra det. Dock har jag inte tänkt på några problem eller brister då jag bytte. När jag bytte från monokort till chakra i 5105 blev det hela bättre än tidigare.

Klimaxfilter syns ibland på begagnatmarknaden, och spontant blir man ju lite sugen. Dock har jag själv, utan att testa då kanske, beslutat mej för att inte titta efter några klimaxfiler före jag har både Klimax Kontrol och KDS. Fast då man har det, och en värstingtolva om man spelar vinyl, så tror jag klimaxfiltrena är nästa pryl som ger mest för pengarna.

PostPosted: Mon Sep 13, 2010 20:58 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag har Klimax Tunbox för Keltik. När jag köpte dom för rätt många år sedan på High Fidelity i Stockolm. De påstog då att det inte tillverkades några större mängder av tunebox innan tillverningen av Keltik lades ned. Tuneboxen erbjöds handlare relativt billigt för att ha i sin demosetup. Filtren var mycket dyra i inköp för privatpersoner och några stora mängder såldes inte. Därför tror jag att man skall slå till om man hittar tunebox för rimliga pengar. Källor och förförstärkare är mycket lättare att hitta och uppgradera. Jag tror också som Sportis att man skall vara lite källkritisk när man läser tråden på Linn Forums. I tråden är man kritisk till Chakrafiltren och speciellt mellanregisterfiltret. Då inställer sig frågan om någon som provat 2250/D med stereofilter? Är dessa filter bättre än Chakrafiltren då kan slutresultatet ev blir bättre med 2250 trots att chakraförstärkarna nog låter lite bättre? Jag har diskant och mellanregister till Keltik som jag kan låna ut om någon vill pröva.

PostPosted: Sun Sep 26, 2010 19:10 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

pekka71 wrote:
Någon som kan ge en hint om hur stor skillnaden är mellan metalfoten och kustonefoten på keltik?

Kaber fick väl ungefär samma uppgradering från metal till kustone
Det är stor skillnad till det bättre med ku-stonefoten. Utöver ökad massa till högtalaren tillför den en lättare uppfattning av melodislingor.

Post new topic  Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00