selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 16:45

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 49 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next
Author Message
PostPosted: Wed Sep 08, 2010 22:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej alla,

För snart sex månader sedan drog vi ihop ett litet gäng och körde ett teori och praktikpass i nätverk.
Nu är det i alla fall dags för sammankomst nummer två.
Den här gången blir vi dessutom gästade av Fredrik Lejonklou.

Upplägget i stort blir en snabb repetition av det vi gick igenom senast. Sedan kopplar vi upp lite utrustning, konfigurerar och felsöker etc.
Fredrik kommer också att ha någon form av genomgång. Vi skall prata ihop oss lite.

Vi gör som sist att vi skramlar ihop till en komplett anläggning. Precis som senast så kan ni ställa saker i lokalen både före och efter träffen.
Tror det är bra om vi redan nu börjar bestämma vem som tar med vad (lagom är bäst. Mycket är ännu bättre :-)

Datumet är den 25:e och vi kör igång klockan 17. Adressen är Stortorget i Gamla Stan.

Välkomna!

/Leif

Utrustning som behövs (bara bra med flera av varje):
NAS
Brandvägg/router
DS
IC
Förstärkare
Högtalarkablar
Högtalare
Stativ vore inte alls dumt...

PostPosted: Wed Sep 08, 2010 23:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Suck, varför just den 25:e? Just den lördagen är jag upptagen... Men jag önskar er andra en trevlig kväll, förra gången var mycket inspirerande!

/ B

PostPosted: Wed Sep 08, 2010 23:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Superbra och kul initiativ Leif! Jag har som sagt dessvärre eventuellt också svårigheter den 25:e, tiden fram till dess lär utvisa om det går eller inte. (Om jag, hypotetiskt, kommer med kan jag säkert ta med ADS + kanske nån switch eller så.) Återigen: kanoninitiativ! :D

PostPosted: Wed Sep 08, 2010 23:23 
Moderator
Moderator

Vad roligt! Jag tror att jag kan komma. Jag kan åtminstone ta med en dator och förevisa Asset UPnP som NAS.

PostPosted: Thu Sep 09, 2010 11:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Trevligt initiativ! Jag vill gärna lära mig mer om nätverksbiten! Missade tyvärr förra tillfället. Tror jag kan komma denna gång, men av vissa orsaker kan jag inte säga helt säkert just nu. Kan ta med ads vid behov.

PostPosted: Thu Sep 09, 2010 11:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Om det finns behov kan jag ta med en Exotik.

PostPosted: Thu Sep 09, 2010 14:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Fredrik,
Vet inte vad du hade tänkt inför den här kvällen, men vore det inte ett toppentillfälle att visa på lite harmonihylla? :)

PostPosted: Thu Sep 09, 2010 17:01 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Trevligt initiativ. Tack Leif. Jag kan sannolikt ta med Tukan som förra gången med högtalarkablar. Jag har inga stativ. Har i och för sig fått en förfrågan om försäljning av högtalarna men tror inte det blir någon affär. Kan då kanske fixa ett par Katan med stativ men det förutsätter att jag får hjälp med transport till och från Skarpnäck. Har själv ingen bil.

PostPosted: Fri Sep 10, 2010 00:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

monkeydevil wrote:
...vore det inte ett toppentillfälle att visa på lite harmonihylla? :)
Vad jag hade tänkt är främst att demonstrera Tune Method. Det är mycket möjligt att det sker med hjälp av en Harmonihylla!

PostPosted: Sun Sep 12, 2010 10:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vill bara påpeka att man självklart inte behöver ha varit med förra gången för att komma, alla är välkomna.
Vill man ta med respektive är det inte heller några problem, lokalen är stor och sväljer mycket folk.

Några saker jag skulle vilja ändra på till denna gång är t.ex:att vi riggar upp allting lite mer "seriöst" än sist, med högtalarstativ etc.
Förra gången handlade det mer om att få ut ljud ur en DS och felsöka nätverk. Nu vore det kul att kombinera med korrekt installation av utrustningen.
Dessutom togs det inte så många bilder senast, bilder är alltid kul, speciellt när man surfar in på forumet efter ett par år.

Jag har egentligen flyttat ur lokalen men har tillgång tack vare mina supertrevliga kollegor. Om intresset finns vore det trevligt att samlas kanske någon gång per kvartal för lite umgänge och flykt från vardagen med likasinnade :-)
Det som talar emot spontaniteten är allt konkande av utrustning fram och tillbaka, men om det görs tillräckligt sällan kanske det funkar i alla fall...
Vem vet, det kanske dyker upp en medlem med en toppad LP12:a under armen rätt som det är, det bor ju trots allt nån miljon invånare här :-)

/Leif

PostPosted: Sun Sep 12, 2010 17:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja lokalen ligger ju helt perfekt. Jag har numer systemkamera och kan ta med den.

PostPosted: Sun Sep 19, 2010 18:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ser positivt ut för min del, jag räknar med att kunna delta på lördag! Jag kan som sagt ta med ADS eller Kikkin samt IC beroende på behov, eller kanske alternativt nån datorkomponent (typ switch). Skulle nog kunna hjälpa dig Bose med transport av högtalare och stativ i bil (finns det nån vettig chans att parkera i närheten av lokalen Leif?). Börjar vi få någon bild av vad som saknas, slutsteg alt. integrerad förstärkare kanske?

PostPosted: Sun Sep 19, 2010 19:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag anmäler mitt intresse av att få delta på det här.

Om det behövs någon hårdvara kan ni kontakta mig via PM.

PostPosted: Mon Sep 20, 2010 22:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Puuuuh. Långa dagar med jobbet....
Skall göra en sammanställning under veckan så vi kan komplettera lite.

Ang. parkering, det finns ett p-hus till vänster om slottsbacken, antagligen sveriges minsta, men det kompenseras med sveriges högsta priser.
Jag brukar ställa mig på söder, runt slussen, och promenera ner. Ni kan alltid köra förbi och släppa av all elektronik innan ni åker vidare och parkerar.
Skeppsbron ligger också nära, men tycker att det ofta är svårt att hitta plats.

Som det ser ut nu blir vi väl runt fem stycken, inga problem om minst tio till anmäler sig med andra ord :-)

PostPosted: Mon Sep 20, 2010 23:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

leif_lar wrote:
Ang. parkering, det finns ett p-hus till vänster om slottsbacken, antagligen sveriges minsta, men det kompenseras med sveriges högsta priser.
Hej Leif, om de inte ändrat priserna alldeles nyligen så är P-Hus Slottsbacken tämligen dyrt på dan (60 spänn per timma) men väldigt billigt på kvällen och natten (18-24; 30 spänn totalt, 18 - 08; 60 spänn totalt) så ni klarar er undan skapligt.

VH Carl

Post new topic  Reply to topic  [ 49 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00