selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 16, 2025 07:03

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 1633 posts ]  Go to page Previous 134 35 36 37 38109 Next
Author Message
 Post subject: Re: Vad lyssnas det på?
PostPosted: Tue Aug 10, 2010 23:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

He he, jo jag är bekant med begreppet krautrock, men tycker väl egentligen att det är intressantare att försöka se, förstå och höra banden genom deras egen historiska kontext. Krautrock myntades ju egentligen av engelsmännen några år senare, eventuellt dessutom med en något nedsättande ton. Tyskarna själva var väl mest fortfarande lite efterkrigsdesillusionerade och ville kanske hitta ett eget nytt tyskt musikaliskt uttryck. Omgivna av hippies runtom i världen, popkonst, avantgarde, jazz, progressive etc. I Tyskland kunde de väl hitta mer inspiration ur frustration och bunkerbetong än ur kärlek och blommor. Det var deras progressiva uttryck.

PostPosted: Wed Aug 11, 2010 00:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sorry där tappade du mig. Vad är det för "kontext" du saknar för Kraftwerk som inte ryms i det musik-klimat som rådde under den period i Tyskland vi just diskuterat?

Carl

PostPosted: Wed Aug 11, 2010 07:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nu kanske det verkar som att jag är helanti termen krautrock, men så är det inte alls. Det är däremot kul att diskutera det här med genrer! Man kan närma sig företeelser från olika håll. Visst håller jag med om att Kraftwerk mfl samtida är krautrock, som man valt att kalla dem i efterhand, men de är även konstmusik, progressive, osv. Man kan sätta olika etiketter på deras musik utifrån hur man väljer att se på dem. Krautrockbanden såg ju inte sig själva som krautrock. Min poäng är bara den att jag personligen tycker det är intressantare att försöka se ett band utifrån dess egen verklighet i den mån det går, även om jag ju t.ex inte var närvarande i Tyskland 1970. Men vad var det som drev dem, vad är det för känslor deras musik speglar? För mig blir det då nyansskillnader i hur banden framstår och vad de står för. Precis som att man kan välja att se svenska band som Träd, Gräs och Stenar, Fläsket Brinner och Kebnekajse som "progg" eller som något annat, t.ex. en yttring av underground mot bakgrund av en grupp ungdomars frustration av att Stockholm revs ner och man inte hade någon plats i stan osv. De två sistnämnda tror jag inte känner sig hemma i termen progg utan snarare ser sig spela jazz resp spelmansmusik, båda med influenser av folk som Zappa och liknande. Och inte alls sysslar med politik eller vill kallas progg.

PostPosted: Wed Aug 11, 2010 10:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Utmärkt inlägg, monkeydevil!

PostPosted: Thu Aug 12, 2010 19:00 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

monkeydevil wrote:
Precis som att man kan välja att se svenska band som Träd, Gräs och Stenar, Fläsket Brinner och Kebnekajse som "progg"
Brukar man inte skilja mellan "progg" och "prog"? Med med progg avses musik som var tydligt vänsterpolitisk och där den musikaliska nivån inte var det primära (detta var tydligare hos vissa än andra) utan att man stod rätt politiskt medan prog är synonymt med art-rock typ Kebnekajse, Yes, Genesis, UK etc. etc. men även Kraftwerk. De låter visserligen helt annorlunda än banden jag nämnde men eftersom de är "progressiva" i meningen att de har ambitionen att skriva nyskapande musik hamnar de i sama fålla. Så har i.a.f. jag fattat det.

PostPosted: Sun Aug 15, 2010 21:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Abiding Space

En väldigt fin ballad från skivan Existence, av Dark Suns.
Hela introt är en enda njutning, men från ca. 1:15 och framåt, när låten kickar igång ordentligt, ger mig alltid ståpäls.
Så ofattbart vackert och känsloladdat...!!!

Progressiv Metal när det är som finast :)

Attachments:
Folder.jpg
Folder.jpg [ 62.57 KiB | Viewed 967 times ]

PostPosted: Mon Aug 16, 2010 00:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

monkeydevil wrote:
Nu kanske det verkar som att jag är helanti termen krautrock, men så är det inte alls. Det är däremot kul att diskutera det här med genrer! Man kan närma sig företeelser från olika håll. Visst håller jag med om att Kraftwerk mfl samtida är krautrock, som man valt att kalla dem i efterhand, men de är även konstmusik, progressive, osv. Man kan sätta olika etiketter på deras musik utifrån hur man väljer att se på dem. Krautrockbanden såg ju inte sig själva som krautrock. Min poäng är bara den att jag personligen tycker det är intressantare att försöka se ett band utifrån dess egen verklighet i den mån det går, även om jag ju t.ex inte var närvarande i Tyskland 1970. Men vad var det som drev dem, vad är det för känslor deras musik speglar? För mig blir det då nyansskillnader i hur banden framstår och vad de står för. Precis som att man kan välja att se svenska band som Träd, Gräs och Stenar, Fläsket Brinner och Kebnekajse som "progg" eller som något annat, t.ex. en yttring av underground mot bakgrund av en grupp ungdomars frustration av att Stockholm revs ner och man inte hade någon plats i stan osv. De två sistnämnda tror jag inte känner sig hemma i termen progg utan snarare ser sig spela jazz resp spelmansmusik, båda med influenser av folk som Zappa och liknande. Och inte alls sysslar med politik eller vill kallas progg.
Hej, sorry att det tog tid att svara, har varit körigt.

Jag har svårt att tänka mig någon ettikettering eller namngivning av en genre som inte sker med ett visst mått av fördröjning. Television och Ramones m fl hade hållit på i 2-3 år innan begreppet punk dök upp. Det hade spelats musik i herrgårdar och slott länge innan man började använda sig av begreppet kammarmusik. Jag skulle nog snarare säga att fördröjningen i sig är en förutsättning, det är först när flera grupper, kompositörer, konstellationer etc med liknande förutsättningar, influenser och bakgrund skapar liknande musik som vi börjar etikettera dem. För mig är inte Krautrock nåt undantag från det. Dessa tyska band hade ett antal parametrar, förutsättningar och intressen som förenade dem och som gjorde att man med tiden gav dem ett eget genre namn.
Quote:
Min poäng är bara den att jag personligen tycker det är intressantare att försöka se ett band utifrån dess egen verklighet i den mån det går, även om jag ju t.ex inte var närvarande i Tyskland 1970. Men vad var det som drev dem, vad är det för känslor deras musik speglar?
Ja det är intressant, vad är då din slutsats om Kraftwerk om detta? Jag fick uppfattningen att du anser att det var andra eller ytterligare förutsättningar eller influenser som drev Kraftwerk än de som var fallet för de band som vi kallar för Krautrock-band. Har jag fattat rätt? I så fall vilka? Din jämförelse med de tre svenska banden är intressanta – menar du att Kraftwerk anser att de inte alls tillhör(de) Krautrocken på samma sätt som om Fläsket brinner inte skulle anse sig tillhöra proggbanden? Jag håller med dig om att fenomenet är vanligt dock, dvs att band förpackas i en genre de antingen inte vill tillhöra, men musikmässigt gör det ändå, eller tvärtom. Jag hör te x ingen punk på någon av The Clash plattor utan rättfram energisk rockmusik. Annat mer färskt exempel på etiketts-brott; igår gick jag genom stadsparken här där stora flyers förkunnade att Uppsala Progg Festival var igång. Samtidigt kunde man innifrån Parksnäckan (scenen) höra en rätt så hygglig rockabilly-låt. Så kan det gå! :)

Carl

PostPosted: Mon Aug 16, 2010 14:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Just nu lyssnar jag på Tuxedomoon "Half-Mute Scream With A View" från 1980.
Image

/ B

PostPosted: Thu Aug 19, 2010 09:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har tagit tidsmaskinen tillbaks till första Maj 1970 och befinner mig i Columbia studio B tillsammans med Bob Dylan och George Harrison samt några andra glada musikanter för en riktig jam session, egentligen så borde man förstås sova så här efter nattskiftet men plattan var ju efterlängtad. Soffan är skön, kaffet gott,musiken helt obeskrivligt bra. Dylan & Harrison verkar på riktigt gott humör vilket lyser igenon på plattan. Man blir glad av att lyssna på den.
Image

Image

PostPosted: Sat Aug 21, 2010 11:11 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Lyssnar på Sarah McLachlan - Laws of illusion på vinyl. Hon gör ju ganska lättsmält musik men det finns ändå något som gör henne unik, Rösten. Såg henne på RAH i London för några år sedan och det var gåshud hela vägen.

http://www.truveo.com/sarah-mclachlan-p ... 2405713016

PostPosted: Mon Aug 23, 2010 10:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Härlig platta från gamla goda isobariktiden:

Bara jag och hunden hemma efter jobbet...

Blues Brothers Soundtracket från 1980

Aretha Franklin: THINK!

PostPosted: Mon Aug 23, 2010 13:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Denny Laine (Moody Blues, Wings etc) "Danger Zone"
Mer intressant än bra, men OK i alla fall...
Image

/ B

PostPosted: Mon Aug 23, 2010 23:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

The Doors:
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Doors_(album)

Var nog nätt och jämt så konerna satt kvar i piP när det jammades "light my fire" innan det bar iväg till jobbet. Satan vad bra platta! Fender rhodes Vox continental,Yummie!

PostPosted: Sat Aug 28, 2010 14:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Dagens lyssningar so far:

Image

Image

Image

PostPosted: Sat Sep 04, 2010 11:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sandra: All those zombies

George Harrison: While my guitar gently weeps

Suzie Quatro Chris Norman: Stumblin´in

Post new topic  Reply to topic  [ 1633 posts ]  Go to page Previous 134 35 36 37 38109 Next

All times are UTC+02:00