monkeydevil wrote:
Nu kanske det verkar som att jag är helanti termen krautrock, men så är det inte alls. Det är däremot kul att diskutera det här med genrer! Man kan närma sig företeelser från olika håll. Visst håller jag med om att Kraftwerk mfl samtida är krautrock, som man valt att kalla dem i efterhand, men de är även konstmusik, progressive, osv. Man kan sätta olika etiketter på deras musik utifrån hur man väljer att se på dem. Krautrockbanden såg ju inte sig själva som krautrock. Min poäng är bara den att jag personligen tycker det är intressantare att försöka se ett band utifrån dess egen verklighet i den mån det går, även om jag ju t.ex inte var närvarande i Tyskland 1970. Men vad var det som drev dem, vad är det för känslor deras musik speglar? För mig blir det då nyansskillnader i hur banden framstår och vad de står för. Precis som att man kan välja att se svenska band som Träd, Gräs och Stenar, Fläsket Brinner och Kebnekajse som "progg" eller som något annat, t.ex. en yttring av underground mot bakgrund av en grupp ungdomars frustration av att Stockholm revs ner och man inte hade någon plats i stan osv. De två sistnämnda tror jag inte känner sig hemma i termen progg utan snarare ser sig spela jazz resp spelmansmusik, båda med influenser av folk som Zappa och liknande. Och inte alls sysslar med politik eller vill kallas progg.
Hej, sorry att det tog tid att svara, har varit körigt.
Jag har svårt att tänka mig någon ettikettering eller namngivning av en genre som inte sker med ett visst mått av fördröjning. Television och Ramones m fl hade hållit på i 2-3 år innan begreppet punk dök upp. Det hade spelats musik i herrgårdar och slott länge innan man började använda sig av begreppet kammarmusik. Jag skulle nog snarare säga att fördröjningen i sig är en förutsättning, det är först när flera grupper, kompositörer, konstellationer etc med liknande förutsättningar, influenser och bakgrund skapar liknande musik som vi börjar etikettera dem. För mig är inte Krautrock nåt undantag från det. Dessa tyska band hade ett antal parametrar, förutsättningar och intressen som förenade dem och som gjorde att man med tiden gav dem ett eget genre namn.
Quote:
Min poäng är bara den att jag personligen tycker det är intressantare att försöka se ett band utifrån dess egen verklighet i den mån det går, även om jag ju t.ex inte var närvarande i Tyskland 1970. Men vad var det som drev dem, vad är det för känslor deras musik speglar?
Ja det är intressant, vad är då din slutsats om Kraftwerk om detta? Jag fick uppfattningen att du anser att det var andra eller ytterligare förutsättningar eller influenser som drev Kraftwerk än de som var fallet för de band som vi kallar för Krautrock-band. Har jag fattat rätt? I så fall vilka? Din jämförelse med de tre svenska banden är intressanta – menar du att Kraftwerk anser att de inte alls tillhör(de) Krautrocken på samma sätt som om Fläsket brinner inte skulle anse sig tillhöra proggbanden? Jag håller med dig om att fenomenet är vanligt dock, dvs att band förpackas i en genre de antingen inte vill tillhöra, men musikmässigt gör det ändå, eller tvärtom. Jag hör te x ingen punk på någon av The Clash plattor utan rättfram energisk rockmusik. Annat mer färskt exempel på etiketts-brott; igår gick jag genom stadsparken här där stora flyers förkunnade att Uppsala Progg Festival var igång. Samtidigt kunde man innifrån Parksnäckan (scenen) höra en rätt så hygglig rockabilly-låt. Så kan det gå!
Carl