selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 16:45

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Thu Aug 19, 2010 19:15 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Som en butik vi har haft mer en bara LINN men nu har tog beslutet att framtiden för oss är att koncentrera 100% och exklusiv till LINN. Finans krisen har så klart ändrat allt och det bli inte lät för småföretagare som helt enkelt riskera allt på deras leverantör. Risken att hålla till en leverantör är stort men vi tror i LINN, i deras personell, business-model och produkter. ''It just makes sence and they deliver, time after time''!

Om man välja rät leverantör (och dom välja dig) jag tror det finns möjligheter. Vi är privilegierad, tacksam och helt övertygen att våra beslut att köra bara med LINN är rät. Foran årets slut vi ska ha separat vardagsrum miljö med Majik, Akurate & Klimax serien, 4-5 rum totalt, aktiva och passiva på varg nivå, båda för 2 kanals och 5:1 (5:1 bara Majik & Akurate nivå) . LP12 på Majik och referens nivå. Men detta kommer inte bli en stor succé bara för vi har värsta utställning!

Så jag har två fråga till dig:

1. Vad vill du ha från din LINN butik? - Gratis produkter kan bli lite svårt att leverera ;( !!!
2. Vad tror du att en LINN butik måste göra för att sälja LINN till nya (aldrig köpt LINN, kanske aldrig hört av LINN) kunder?

Alla kommentar är välkomna men mest jag fundera hur butiken ska ser ut? är det viktigt hur det ser ut? modern, lux, teknisk, superdemrum??-dämpade?? Vad vill du ha för servis, kunskap av nya och gamla produkter är självklart men vad mer?? I den DS revolution vad vill du ha från våra websida och IT support?
Som en grund att svara på frågor - min bild för butiken är: normala men exklusiv möblerat vardagsmiljö (skulle inte låta värre hemma), en (probably going to be scruffy) testrum - för att lät flytta mellan produkter och höra små skillnader, 90% av produkter på dem, ingen lager, 3 nivå servis för DS, brons-silver-guld, mer event, minst en om året med Ivor eller Gilad, fortsätter med LINN och andra artist konsert, Öppet 5 dager och öppet för bokningar, LP12 servis. Bra musik (på dem, LINN vinyl till salu) och en av mina perfekt late!

Jag tacka för alla kommentar/kritik och ska gärna vill hur all ide! Med din hjälp kanske jag kan kom närmare att leverera vad du vill ha! Första 10st ''bra'' kritik/ide få en gratis LINN skiva/SM av din val från mig! P.S. Jag jobba redan på att bli bättre på Svenska men detta tar tid ;)

MVH Martin ...

www.linnhifi.blogspot.com

PostPosted: Fri Aug 20, 2010 02:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Den här frågan blir nog mer ett svar till vår butik i Luleå vilken jag inte alls skulle förvånas över ifall den närsomhelst upphörde.

Man kan inte hindra utvecklingen,det vore dessutom dumt. MEN,ett sortiment, som du är inne på, av exklusiv natur,lite grann av det där som man såg på den gamla butiken inne i Shopping på 1980 talet(en galleria i centrala Luleå) tror jag på.

Dyrt men okomplicerat,man visste att om den slingförsedde, AKA Peter slog klorna i en så blev det kostsamt men man satt lik förbenat och såg belåten ut efteråt och mös i värmen från de gröna displayerna på LK lådorna, trots att han grävt ett rejält hål i plånboken. Lurad i positiv bemärkelse,oftast självförvållad sådan. Man kände att det var positivt att unna sig något dyrt,lite "pride by ownership" Det fanns tre vinylspelare att välja på -Alla hette Linn, och samt till nöds Pro-Ject 1 med AT95 ifall inte kunden hade råd med Linn.

Man hade i stort sett bara Linn i övrigt. Jo, det stod en Revox i skyltfönstret som kuriosa och man hade några andra produkter,men i stort sett var det bara Linn som gällde. Alla frälsta,även de småreligösa eller vänner och bekanta till linnisterna kunde namnen på slutsteg tonarmar och högtalare. Man visste att exempelvis en begagnad LK100 kunde vara värd 4500:- om den var ytmoterad och att även ett impulsköp kunde omsättas i pengar vid pekuniära skäl.(tack Lasse)

Sedan började de sälja Arcam, det kändes nästan som Linn,ungefär som med Pro-Jecten,en fattigmans Linn. Vidare så började man med hemmabio,helt plötsligt så var det okej med flera högtalare i rummet och baslådor hade inte längre någon tabu stämpel över sig. Sortimentet breddades till annat välljudande som "kunder i butiken" hade lyssnat sig fram till vara av hög tune dem klass. En bilstereo kunde man passa på att tjacka sig och under en tid även hemdatorer eller varför inte en schysst kaffemaskin? Okej inte vilken kaffebryggare som helst men det hela gjorde att det speciella försvann och kvar blev bara dyr butik utan ombonad känsla. Det exklusiva fick man fråga sig fram till om man inte var insatt eller leta sig fram genom prislapparna. Helt plötsligt så var det slutsnackat,Linn var helt enkelt så mycket bättre än alla andra. Det var liksom bara att köpa,så dyrt som möjligt,desto bättre förstås.

Det jag försöker säga är att jag skulle önska en renodlad Linnbutik. Som kunde erbjuda en servicenivå därefter,jag väntar fortfarande på den där installationen av mina Keilidh som skulle ingå i köpet för 15 år sedan..

Det där som gör det så speciellt att vara exempelvis en Linnie. Jag förstår att man måste ha en sådan bredd på sitt utbud att man får omsättning för sitt företag men det finns i vart fall för mig ett behov att känna den där exklusiva känslan när jag ska handla dyrt. Jag tappade tyvärr förtroendet för sagda butik i med att de introducerade hemmabiogrejorna(och i smyg demade en Linnsub och undrade ifall jag gillade basen i Espek)Kaffemaskinerna,hemdatorerna och billjudet. För tydlighetens skull så var datorbutiken vägg i vägg men ägdes om jag inte missminner mig av samme ägare och med öppning mellan butikerna.

Var in på affären en snabbis förra året och konstaterade att det kändes som att gå in på ELON lätt överdrivet. I dörröppningen stod ett par plastiga Linn Komponenthögtalare och spelade skvalmusik,jag trodde först att jag hade gått fel, vi fick oss en sittning och en kaffekopp från en av sagda kaffemaskiner(snällt)och en snabb förklaring om hur bra mycket bättre linn blivit-på allt!

Utan provlyssning så fick vi veta att för att för ungefär 40.000 så skulle jag kunna gå därifrån med ett mycket bra nybörjarsystem. En Klassik,eller en DSi och ett par Plastiga K104 eller nåt sånt,ärligt så lysnnade jag inte ordentligt,motivationen fanns inte och miljön och upplägget bara så fel.

Mina grejor skulle "bli frånåkta" av det inbyggda slutsteget redan i sneakyn och en snabb överslagsberäkning sade den unge försäljaren att jag kunde få 1500 i inbyte för min LK100.

För 40 lök så skulle även jag kunna njuta av ett par plastiga Komponent med högt tune streamat på ett så finurligt sätt att säljaren inte ens kunde redogöra för vad som hände riktigt i maskinen.

1995 hade i vart fall Peter sagt något i stil med "-det här låter bättre än dina grejor,ta med din anläggning så får vi provlyssna"

Tvåkanalslyssning,NaimNait genom Kan och LP12 är förstås väldigt stenålders och ingen kan väl leva på den filosofin. Men,säg att man håller sig till Linns produkter,möjligen Naim i viss mån,och okej då,en kaffemaskin,och har en hög servicenivå,det tror jag i vart fall kunde fungera i de mer folktäta städerna i vårt land?

PostPosted: Fri Aug 20, 2010 11:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har handlat alla Linn prylar hos Anders på Tonläget och det har funkat bra. Enda kruxet är att jag bor i Malmö så det är en bit att åka till Gtbg och handla. Men Anders har varit bra och han säljer i princip bara Linn prylar och sin stereo bänk.

Det bästa tror jag är att hålla sig till ett märke Linn och bygga upp butiken efter deras sortiment. Linn är exklusivt och då tycker jag att det skall vara exklusivt i affären också. Det behöver inte vara jätte lyxigt men en bra standard tror jag är att föredra. Det skall vidare likna hemmiljön där man skall ställa sin Linn. Helst inte en hel vägg med högtalare och andra stereo prylar känns inte optimalt enligt mig. Att det skall se ut som en hemmiljö tror jag skulle innebära att kunderna kan relatera till sin egen hemmiljö. Det optimala vore att ha ett antal rum som man har möblerat med olika system. Dessa rum kan utgöra en stomme som man kan förändra om det finns intresse till detta.

Det bör alltså finnas lite bokhyllor stolar samt en och annan matta för att dämpa. Tror att detta skulle funka ...

PostPosted: Fri Aug 20, 2010 14:25 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Peter 18 wrote:
Jag har handlat alla Linn prylar hos Anders på Tonläget och det har funkat bra. Enda kruxet är att jag bor i Malmö så det är en bit att åka till Gtbg och handla. Men Anders har varit bra och han säljer i princip bara Linn prylar och sin stereo bänk.

Det bästa tror jag är att hålla sig till ett märke Linn och bygga upp butiken efter deras sortiment. Linn är exklusivt och då tycker jag att det skall vara exklusivt i affären också. Det behöver inte vara jätte lyxigt men en bra standard tror jag är att föredra. Det skall vidare likna hemmiljön där man skall ställa sin Linn. Helst inte en hel vägg med högtalare och andra stereo prylar känns inte optimalt enligt mig. Att det skall se ut som en hemmiljö tror jag skulle innebära att kunderna kan relatera till sin egen hemmiljö. Det optimala vore att ha ett antal rum som man har möblerat med olika system. Dessa rum kan utgöra en stomme som man kan förändra om det finns intresse till detta.

Det bör alltså finnas lite bokhyllor stolar samt en och annan matta för att dämpa. Tror att detta skulle funka ...
Visst är det ett mycket stort fokus på Linn hos Tonläget, men de har ju också annat på menyn som Naim, Rega, System Fidelity, Lejonklou och Grado.

PostPosted: Fri Aug 20, 2010 17:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

1: Positiv handlare, som kan ordna demo på det man är intresserad av t.ex Aktiva högtalare. Det är ok att man måste boka tid för det, men det är slitsamt om man ska behöva tjata för att få lyssna på det innan man handlar när det gäller så dyra saker. Tycker handlare att det blir för mycket jobb med detta bör de ordna olika tema visa månader.

Exempel 1 "Nu kör vi aktiva M140 och M109 i 2månader i demo rum 2, du kan jämföra med passiva både Majik och Akurate högtalare"

Exempel 2 "Denna månad demar vi Aktiva A242 och jämför med aktiva A212 med A226." "Du kan också jämföra med Passiva Klimax eller A320"

Jag akssepterar att en affär kanske inte kan livnära sig på bara Linn. Men det ska vara lätt att lyssna jämföra vid flera tillfällen utan att behöva känna press från handlaren. Sista komponenten jag själv köpte hos handlare var en Kinos. Den är så kostbar att jag anser det ska vara ok att jämföra Alla möjliga uppsättningar med Akuratekontrol/D, unidisc/D, Kisto med både tex enklare majikhögtalare och Aktiva Klimax, AkurateDS/D, KlimaxDS och så vidare. för att utvärdera vad den kan göra i olika uppsett.

Nu har jag kontrapunkt i Oslo som min affär men hade innan TaktoTon i Luleå och jag upplevde faktiskt dem som mycket bra i det sista. Det vill säga när de såg mig som återkommande Linnkund. Fick mycket god servic då.

2: För att fånga nya kunder,

Hög servis nivå!

Linn ska vara Riktig Hifi, utan att handlaren fnyser/baktalar den anläggning kunden har som förr, berätta hellre att " Redan med SneakyDS och ett par Komponenthögtalare i Aluminium :wink: eller med ett par Majik109 uppnås ett mycket bättre resultat en det du har sedan innan. Sätt dig och lyssna lite nu och ta gärna med dina egna anläggning vid ett senare tillfälle och jämför!"

Gärna en eksklussiv miljö men inte överdådig. Ha bra demorum för Linnutrustningen, men satsa på det billigare segmentet för nya kunder Sneaky, SekritDS, Majik DSI, och rekommendere om det finns beggnade högtalare osv. inne. När de väl valt Linn är chansen för att de kommer tillbaka stor.

Sett upp skyltar och en postlåda där nya kunder kan lämna in sin Emailadress för att bli inbjudna till demo och lära sig tunedem. (detta för att många annars missar att den möjligheten finns) Med möjlighet att fråga och samtala om hifi och jämföra utsrustning osv. De som är intresserade av Hifi tycker säkert det är kul att få möjlighet att lära sig ett nytt sätt att utvärdera utrustning på och får sammtidigt höra vad Linn går för under mycket positiva former.

PostPosted: Fri Aug 20, 2010 22:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Viktigt för mig är servicen "runt-omkring". Hur kopplar jag ihop datorn med DS, hur får jag nätverket att fungera optimalt i min 3-plans villa, hur förvarar jag 2000 CD på ett snyggt och praktiskt sätt, hur löser jag placeringen av en LP12:a, hur fixar jag att en (1) fjärrkontroll styr hela anläggningen osv.

/ B

PostPosted: Sat Aug 21, 2010 10:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej

1.
För mig så är kunnig personal det viktigaste eftersom installationen är en så stor del av inköpet. Jag tycker också det är bra med en hemsida som uppdateras ofta. Vidare så är det naturligtvis kul om butiken har ett stort sortiment så att man kan jämföra mellan olika produkter.

2.
Linn handlar om att lyssna på musik. Jag tror därför att man ska söka kunder i miljöer där musikintresserade rör sig. Om man går på konserthuset i Göteborg så är fördelningen mellan män och kvinnor ganska jämn. Jag tolkar det som att det finns lika många musikintresserade kvinnor som män. Men hur många kvinnor ser man i Linnbutiken? Kanske ska man ha musikaliska aftnar som bara riktar sig till tjejer?

PostPosted: Sat Aug 21, 2010 12:12 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Tack så mycket för alla bra inlägg, bra skrivet också! Jag också upplevt lite som ''Haraldur'' gjort på 80's men lite senare, 90's istället och drömmen är att ha en son butik och upplevelse för kunder här.

Jag gick genom en ''racerbil'' steg i mitt liv och när en handlare i Belfast lämnade över nycklarna till en nya Subura WRX, han skrattat åt mig. Han visst hans produkt var fantastisk bra, han sa om jag kört bilen, jag ska köpa och skrattat vidare. Jag var 20k pund fattigare den nästa väcka men väldigt gladd och väldigt gladd för att köpa från honom. Några dager på dem jag ser den glädje LINN produkter kan leverera och jag vet jag har en LINN kund, även om dom köpa inte nya, från mig eller inte senaste produkt.

Jag köpt min första nya, äkta HiFi i Sheffield, England 1996. LINN så klart ... Mimik, Wakonda, LK140 + Keilidh. Jag hört Keilidh första gången i en butik i London och var helt skockade, fantastisk ljud och så fint och även kommit från Skottland :) ! Min bästa kompis köpt Naim Nait, nån CD som var 300 pund som ska bli bättre en alla för 1000 och B&W högtalarna, stora med dåliga faner, jag var väldigt besviken i honom även om den lilla Nait lät bra. I alla fall tillbaka till Sheffield, jag var student med år inkomst ungefär tillräckligt till köp av en produkt om året om jag ät inget och handlare visst detta. Tog tre år att köpa systemet! Min LINN handlare skrattat åt mig och gav mig hem Kairn, Klout, Wakonda för att testa och rang när han set upp Keilidh (som jag köpt först) aktiva. Han var roligt, tyckt om hans job och älskade produkter; jag upplevt mer en bara den glädje hemma!

Jag är med med mest kommentar ovanför .. riktigt bra, alla övanför få gärna email mig dit val för gratis skivor/SM.
Att ha till exempel månads jämförelse är väldigt smart och samla insteg produkter främst i butiken är väldigt smart. Första man ser på väg i butiken är 350A Klimax system; många kunder sa direkt ''jag har inte råd med son prylar'' sen det är svårt att visa en Sneaky, komponent efteråt. Tack för detta Comstegt, jag måste lösa detta. Kommunikation om 'event' och att det finns är viktigt. Även om du köpa en Sneaky du kan få så mycket tid du vill och så många jämförelse du vill, finns ingen billigt produkter från LINN. Jag ser tid från mig som investering även för dom som köpa inte ,,, meddelande går vidare. Sista till 'Christian', vad tror du min fru kommer att sa om jag börja med ''tjei kväll'' :) lol! Helt seriös jag har fått i mer kvinnor senaste tiden, och par var kvinnor har tog en stort del av beslutet, inte bara att det ska vara vita men beslutet baserade på prestanda. Jag hade en musiker (Klassik) i 30+ ålder som var helt fantastisk. Hon i princip har inte lyssnat till en bra HiFi och var skockade, tyvärr inte bara att det var bra. Mest att hon kunde faktisk höra hur konstiga några moderna inspelningar är och hur andra lät för klinisk. Jag spelat Monika Zetterlund, waltz with Debby och mycket av LINN's eget Klasisk live inspelningar för att rädda hennes besvikelse och ger henne hop. Quote ''Det är jävla bra när detta är bra''! Hon tog blick snabbt beslutar om ljudet som var helt rät varg gång, helt naturliga på 'Tune-dem' utan att vet vad Tune-Dem är!

Tack igen allihopa! Nån mer du kan tänk om eller bärretelse av dina ''bra upplevelse'' hus en handlare! Jag tror den konversation ska bli läst av alla andra butiker med hoppas en positiva effekt så alla butiker tänk om dina direktion! // Martin ...

www.linnhifi.blogspot.com

PostPosted: Sat Aug 21, 2010 13:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Många bra synpunkter!

* Håller med Christian; Stort installationskunnande är viktigt. Det är ofta där det fallerar när kunden inte blir 100 % nöjd. När det gäller DS så måste butiken kunna erbjuda precis den support som krävs. Samarbetsavtal med någon data-företag tror jag skulle vara lämpligt. Andra kontakter så som t.ex. elektriker som fixar elinstallationen etc. är också bra.

* Att nå nya kundkategorier kräver uppfinningsrikedom. Olika kundkategorier nås med väldigt olika argument. Vissa lockas av tvärsäkra påståenden andra uppfattar detta som arrogant. Svårt! Knyt an till musiken, försök synas i samband med allehanda musikevenemang. Att ordna konserter i butiken är kanske en del jobb, men trevligt och ger definitivt en högre trovärdighet.

* Något som ingen nämnt och som jag tror skulle kunna funka synnerligen bra i.o.m. DS-intåget är utrustning till offentliga lokaler (restaurang, café, bar, gym, ...). Man måste få upp ögonen för att kvalitet i ljudanläggningen inte bara handlar om hög volym utan att det kan vara en konkurrensfördel - "Vi var på puben xxx igår och det var så trevlig. Dom spelade jättebra musik...". Jag tror i.o.f.s. att folk i allmänhet inte noterar att det är just musiken som råkar vara bättre utan att de bara trivs och fäller dyl. kommentarer baserat på det. Se dock till att scanna av övriga marknaden efter vettiga alternativ när det gäller slutsteg och högtalare. Vanliga hifi-pryttlar håller bara i undantagsfall för PA-applikationer (och då kräver det att man vet vad man gör när man sätter ihop installationen).

PostPosted: Sun Aug 22, 2010 00:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
* Att nå nya kundkategorier kräver uppfinningsrikedom. Olika kundkategorier nås med väldigt olika argument. Vissa lockas av tvärsäkra påståenden andra uppfattar detta som arrogant. Svårt! Knyt an till musiken, försök synas i samband med allehanda musikevenemang. Att ordna konserter i butiken är kanske en del jobb, men trevligt och ger definitivt en högre trovärdighet.
Man kanske ska möta kunderna där de lyssnar på musik? I Göteborgs Konserthus kan man väl annonsera eller ställa upp skyltar? Finns det inte en liten CD-affär där? Varför inte montera upp en Linn-anläggning där? Argumentet om att få lika bra musik hemma som på Konserthuset... :-)

/ B

PostPosted: Sun Aug 22, 2010 00:49 
Moderator
Moderator

Jag har faktiskt för mig att jag såg något liknande på butiken i konserthuset i Berlin. Vill minnas att det satt några Katan monterade ur vilka musik spelades.

Bilden nedan är ren kuriosa, men konserthuset var mäktigt.

Attachments:
DSC_1651.jpg
DSC_1651.jpg [ 104.38 KiB | Viewed 1545 times ]

PostPosted: Sun Aug 22, 2010 13:11 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

per wrote:
Jag har faktiskt för mig att jag såg något liknande på butiken i konserthuset i Berlin. Vill minnas att det satt några Katan monterade ur vilka musik spelades.

Bilden nedan är ren kuriosa, men konserthuset var mäktigt.

Visst är det mäktigt allt. Jag har suttit på scenen och spelat en gång - en Allan Pettersson-konsert :D. Lyssnat på Berlinfilharmonikerna ett par ggr. där också.

Marknadsföring i konserthus, javisst, men att montera anläggning där tror jag inte mycket på. I alla fall inte Göteborg. Minimal shop som endast är öppen i anslutning till konserter och det finns inte någon chans att göra någon anläggning rättvisa i den miljön och på så kort tid.

PostPosted: Sun Aug 22, 2010 18:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Trevligt initiativ Martin, att fråga dina kunder om råd och synpunkter om hur de tycker din "nya" affär ska se ut.

Det är nog riktigt, som någon påpekat tidigare, att det kan vara smart att det första man möter i butiken ska vara ett enklare Linn-system. Exempelvis en set up med Majik DS-I och ett par Majik 109. Och att man därefter kan lyssna på mer avancerade system.

De flesta som lyssnar på streamad musik gör det väl via datorn, Ipod eller Squeezebox. Varför inte ha dessa tre tillgängliga, så att kunden kan jämföra dessa tre alternativ med Linns DS-spelare. Kanske till och med som så att de tre "non-Linn" alternativen ska jämföras med en Sneaky DS, till att börja med. Det är också intressant att kunna jämföra med olika kvalitéer på de nedladdade musikfilerna. Det ska vara "vanlig musik" i så stor utsträckning som möjligt. Kunden ska ha möjlighet att ha med filer på en USB-sticka, som kan föras över till butikens system.

En annan viktig aspekt är placeringen av apparaterna, dvs på vilka musikmöbler de står på. Varför inte ha en vanlig IKEA-möbel som grund och sedan lite mer välljudande musikmöbler. Många kunder har ofta undermåliga musikmöbler (såsom jag själv :wink: - fast nu har jag gjort kraftiga moddningar som medfört oerhörda förbättringar 8) ), så där kan det vara viktigt att kunna påvisa vilka stora skillnader det är.

Sedan är inte alla kunder ute efter en hel Linn-anläggning. Här tror jag det är viktigt att vara ödmjuk och säga att Linns produkter faktiskt fungerar mycket bra till andra märken också.

Sist men inte minst. Möjligheten att både ta med sig egen utrustning eller låna hem utrustning är viktig, så att man har möjlighet att lyssna i lugn och ro.

Lycka till!

/mvh

PostPosted: Mon Aug 23, 2010 01:40 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Ett nyhetsbrev! , med uppdateringar om kommande demo-kvällar, nya produkter, installationstips och kanske en och annan berättelse från en individ som la 300 tusen på sin förra anläggning men ändå inte blev nöjd tills han gick över till linn. Detta håller folk på tå-spetsarna när det gäller sitt hifiintresse.

Folk gillar berättelser, men man bör undvika urtvättade klyschor i tv-shop anda.
..................

Sen tänker jag också på att när personalen inte är påläst om tex varför DAC är sämre än DS och börjar pratat massa okunnigt säljprat är det lätt att bli skeptisk som kund. En del hifi-kunder är ganska tekniskt funtade och märker om det kommer ologiska resonemang. Det är viktigt att personalen är jordnära och ärliga och inte gissar för mycket, bättre att säga att man inte kan förklara vissa grejer. Det handlar ju trots allt om ett långsiktigt förtroende man skapar.

Till exempel så fick jag en gång förklaringen av en linnhandlare att linns dyra-cdspelare är bra är för att dom får upp nästan alla ettor och nollor från skivan (95%), samtidigt som en billigare cd-spelare bara får upp 30% av informationen. Då blev jag som ikke linnist lite mera skeptisk. *

*(Jag skulle tro att med en ny skiva i spelaren så lyckas även dom sämre cd-spelarna läsa i princip allt. Visst gitter i överföringen till da-omvandlaren kanske kan göra att det faller någon etta och nolla utanför. Men anledningen att det låter så bra beror inte främst uppsugningsförmågan av ettor och noller i digitaldelen, inte heller lågt gitter i överföringen(eftersom dom flesta cd-spelare nog idag har mycket lågt gitter) eller en bra laser, eller dyra komponenter, utan bra balanserad och utprovad elektronik(inkl nätdel) efter DA omvandingen har skett. Och att man har gjort det hela med en bra utvärderingsmetod. Rätta mig om jag fortfarande saknar upplysning på området, men poängen var att jag tror säljaren var ute och gissade för att det skulle sälja bättre.)

Last edited by doze84 on Mon Aug 23, 2010 12:31, edited 1 time in total.

PostPosted: Mon Aug 23, 2010 10:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Här kommer lite diverse tankar, en del kanske lite offtopic...

Håller verkligen med Doze om vikten av nyhetsbrev. Och att hålla hemsidan uppdaterad med t.ex begagnatpriser, det duger inte att ha priser från 2008 när det är 2010 (blink blink).

Det som gjorde störst intryck på mig första gången jag gick in på en High Fidelity (måste ha varit ungefär 20 år sedan), var att säljarna var så oerhört engagerade och man fick väldigt mycket tid för reflektion i lugn och ro i butiken, tillsammans med säljaren. Trots att dom säkert var medvetna om att man inte skulle ha råd med en LP12 så slet dom som djur med högtalare (bara ett par inne i lyssningsrummet i taget) etc för att dema sin utrustning och berätta om Linns filosofi.

Apropå att bara sälja Linn, jag är lite kluven där. Jag tror att långsiktigt är det bättre att ha ett komplett instegssytem för ca 10.000:- på det sättet får man en väldigt nöjd kund som säkerligen kommer tillbaka och uppgraderar sitt system i sakta mak vartefter han får råd. Jag ser bara vad som hände med mig, köpte en Thorens, NAD 3020 och Boston högtalare med Kan stativ. Kontakten blev knuten och det blev naturligt att gå tillbaka och byta upp enheter vartefter man fick råd (Det är bara att läsa i medlemspresentationerna, i princip alla har vandrat samma väg).
Ibland är det lätt att glömma bort att 25.000:- ("Instegs Linn", Sneaky, M109, NAS) är oerhört mycket pengar för väldigt många. Tills det blir en hobby vill säga, sedan prioriterar man kanske om, och lägger 50.000:- på en stereo istället för på bil/båt/hus etc.

Uppföljning, jätteviktigt. Ta sig tid att slå en snabb signal till en kund och prata 5 minuter om ett inköp får ju vilken kund som helst att känna sig speciell.

Eftersom jag själv har egen firma vet jag hur svårt det är att hinna med "det lilla extra". Jag märker också hur fort saker och ting förändras, en liten kund idag kan om fem år bli en väldigt stor uppdragsgivare. Och fem år går väldigt fort har jag märkt.

Om man skall hinna fokusera på sitt gebit är det viktigt att delegera bort sådant som inte hör till. Någon var inne på att samarbeta med ett dataföretag, det tror jag stenhårt på. Har kunden strul med sitt hemmanät är det allldeles för tidskrävande att grotta ner sig i det.

Lycka till!

Post new topic  Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00