selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 16:45

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 30 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Wed Aug 11, 2010 10:26 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Med risk för att svära i kyrkan undrar jag lite kring setupen kring Linn DS lösningar.

Att jag inte är (idag) så intresserad av DS är förvisso i första hand beroende på det usla utbudet av "kommersiell" FLAC samt det icke helt enkla/roliga/tidseffektiva jobbet att rippa dom CD som jag redan äger. Detta skulle dessutom innebära att jag likväl måste köpa CD:n, rippa och sedan spela...hmmm här har någon inte riktigt tänkt klart anser jag.

Men min egentliga fråga/sunpunkt är, efter att ha läst en del trådar i ämnet, är hur ser den enklaste set-upen med en Linn DS spelare ut egentligen? Måste man hålla på och krångla med uppenbara Beta versionen av skakig programvara, dra Ethernet sladdar, skaffa separat PC + NAS, iPod/Phone för etc, etc. Det känns inte OK om man skall lägga dom summor som efterfrågas.

Lägger ingen aspekt här på att ljudet (tune eller annat) skulle vara bättre med DS jmf CD

Har förstått att tex Naim har en mer integrerad lösning inkl HD - något som jmf denna mot någon Linn lösning.

Jobbigt när man är siste man på bollen men jag gissar att många av er redan tänkt och funderat på detta innan ni tog steget.

Hälsningar Per

PostPosted: Wed Aug 11, 2010 11:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Alternativ 1.
Koppla in strömsladd och nätverkssladd till Linn DS.
Anslut Linn DS till din befintliga bredbandsrouter, gateway/router eller vad du har.
Installera "KinskyDesktop for Windows" på din PC som har Windows.
Rippa en CD.
Drar och släpp dina musikfiler till KinskyDesktop.
Klart.

Enklare än så går nog inte att komma undan utan att spendera mer pengar.

Alternativ 2.
Köp en RipNAS S640 för ca 12500:-
Koppla in strömsladd och nätverkssladd till Linn DS och RipNAS.
Anslut Linn DS och RipNAS till din befintliga bredbandsrouter, gateway/router eller vad du har.
Installera "KinskyDesktop for Windows" på din PC som har Windows.
Rippa en CD med hjälp av RipNAS. Allt sker automatiskt.
Starta KinskyDesktop, den kommer att hitta både Linn DS och RipNAS automatiskt.
Klart.

Sjukt enkelt.

Nackdelen med bägge alternativen är att det krävs att man startar sin PC och KinskyDesktop för att få igång musik. Det är helt värdelöst.

Jag är lyckligt lottad att äga en iPhone 3GS och har till den köpt styrprogramvaran ChorusDS (129:-) med vilken man kan starta både radio och flac-avspelning utan att ha en dator igång. Det förutsätter att ens flac-arkiv ligger lagrat på en dator eller NAS som är påslagen. :-)
Perka wrote:
"...det usla utbudet av "kommersiell" FLAC..."
Tänk om det aldrig blir särskilt stort med kommersiell flac! Risken finns. Jag tycker inte att det är en orsak till att välja bort Linn DS.

Edit: Felstavning

Last edited by Roland on Wed Aug 11, 2010 13:16, edited 1 time in total.

PostPosted: Wed Aug 11, 2010 11:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag kan ju säga att jag inte känner igen mycket av Rolands beskrivning. Jobbar man med programering så är det säkert ganska enkelt, om man däremot som jag bara är en mycket van datoranvändare (sitter framför en dator med minst fem program öppna 8 timmar om dagen) så kan det bli riktigt jobbigt. Min mamma använder en dator flera timmar i veckan och det finns inte en chans i helvetet att hon skulle få en DS att fungera. Förresten, finns den en ny version av Kinsky som inte kräver att du installerar Twonky?

PostPosted: Wed Aug 11, 2010 13:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Teoretisk ska en installation av Linn DS och eventuellt en RipNAS inte vara svårare än just att koppla in alla sladdar och sedan starta KinskyDesktop. Jag har lyckats komma igång med en Sneaky DS så enkelt.
KinskyDesktop kräver inte Twonky. Det går att släppa MP3/Flac-filer i playlisten och de filerna spelas då upp i Linn DS.
henriklh wrote:
Jag kan ju säga att jag inte känner igen mycket av Rolands beskrivning.
Jag är inte helt nöjd med den kringutrustning som krävs och handhavandet av Linn DS men trots det kan jag få det att låta så enkelt. :-)

PostPosted: Wed Aug 11, 2010 14:12 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Tack er input! Befinner mig på nivån Outlook/powerpoint :oops: men det går nog att ordna via vänner kanske. Det verkar dock falla på avsaknad av stationär dator (3 laptops i familjen), dragna trådar (WLAN) från router till lyssningsrum och lite annat. Känns dessutom som om man skulle vilja ha en helt separat PC/HD som inte riskeras att stängas av/fipplas på av klåfingriga barn eller annat men då blir investeringen en helt annan såklart.

Ingen som tittat/lyssnat på Naim spelare med integrerad HD? Skall försöka hitta någon åfs i Sthls som kan dema och masa mig iväg till HF och lyssna på en Linn DS-lösning i verkligheten men tillsvidare får Ikemin spela skivor - vilket den gör med bravur!

Häls P

PostPosted: Wed Aug 11, 2010 15:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

För att rippa CD och styra Linn DS med programmet KinskyDesktop går det lika bra med bärbar som med stationär dator. Du kan till och med lagra musik på laptop även om den ansluter till nätverket via trådlöst nätverk. Nätverkssladd till bärbar dator är således inget krav för DS-konceptet.

Att ni inte har någon nätverkssladd mellan router och lyssningsrum kan man lösa med något som heter HomePlug AV. Finns bra alternativ från ca 800:- och uppåt. Med en sån får du nätverk via vägguttaget från "router-rummet" till vägguttaget i lyssningsrummet.

Det finns nätverkshårddiskar på 1 TB från ca 779:- som man kan lagra musiken på. I den typen av hårddisk är det även ett program som presenterar musikfilerna på nätverket via UPnP. Dvs exakt på det sätt som Linn DS förväntar sig.

Det finns bra produkter och bra hjälp att få från tex detta forum som underlättar när du vill börja med Linn DS.

PostPosted: Wed Aug 11, 2010 16:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Handlaren skall kunna erbuda den hjälp som behövs för att man skall kunna spela musik och det ännu mer lättillgängligt än man spelar CD med en vanlig CD-spelare. Detta bör nog trots allt betraktas som standardalernativet. Priset för en DS-installation kan dock te sig då en aning missvisande om man bara fokuserar på vad själva spelaren kostar och missar nödvändig kringutrustning och installationshjälp. Se till att få paketpris eller hör med handlaren vad det kommer kosta för att du själv skall tycka att det blir bra totalt sett (installation, handhavande och ljud)!

Om jag vore handlare skulle jag dock inte erbjuda annat än standardinstallation till fast pris. Att ordna upp klantigt uppsatta datanät kan rimligen inte ingå i priset för en DS-installation.

Har man bara lite datorvana så skall det inte vara några problem om man följer anvisningarna för en standardinstallation. Ju mindre van man är desto större risk är det givetvis att man råkar på problem som kräver forumassistans eller handgriplig hjälp, vilket finns, men kan kännas lite segt när man väl har spelaren på hyllan.

Glöm inte att själva installationen av hela hifi-anläggningen påverkar det ljudande mycket mer än de flesta tror och i ljuset av detta tycker jag nog inte att just DS-installationen är mer komplicerad. Grejen är nog att de flesta tycker att det bara skall vara att bära hem och koppla in så skall allt funger direkt. Övriga hifi-apparater fungerar ju så, men för bästa prestanda även från övriga hifi-apparater så krävs en kunnig installatör. Detta är det många som tummar på vilket inte är speciellt klokt om man slantat upp för en bra anläggning.

Sist; Det finns flera olika varianter på Digitala Streamers och även om man räknar in kringutrustning och kostnad för installationshjälp så kommer (vad jag erfarit) ingen i närheten av den prisvärdhet som Linn:s spelare erbjuder. De flesta övriga är dessutom mer eller mindre begränsade jämfört med Linn:s öppna koncept.

PostPosted: Wed Aug 11, 2010 17:43 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Tack och bock för all feedback. Då vet jag betydligt mer om den rent tekniska installationen och det verkar ju finnas enklare lösningar att starta med som sedan även de kan uppgraderas - perfekt. Då återstår bara Flac/rip "problemet"....

Blir kul att följa Linn för att se om dom kommer ut med något mer integrerat på sikt kanske.

Häls Per

PostPosted: Wed Aug 11, 2010 22:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej Perka!

Jag håller med föregående talare (i plural) i att du inte ska snåla med heminstallationen, utförd av en kunnig Linnhandlare. Det vore, tycker jag, dumsnålt att göra det i ditt fall då du känner oro inför hela projektet (med all rätt, givetvis, det är ju en hel del att få till innan det är klart). Samtidigt är en väl utförd installation något som ALLA har stor nytta av, såklart.

En sak jag kan tipsa dig om, som jag själv hade (och har) stor nytta av, är en grundlig research innan du sätter igång. Egentligen har du ju redan satt igång din research, du ställer ju frågor på detta forum. Bra, fortsätt så! Sätt dig in i tekniken, hur nätverk fungerar, exakt vilka prylar du kommer behöva köpa, hur mycket de kostar osv. Lusläs här på forumet om hur andra har gjort, kika på vilka produkter som folk har testat (switch, NAS, kontrollpunkt osv.).

Självklart kan, och ska, din handlare hjälpa dig med detta, men det är så mycket bättre (och billigare för dig i slutändan!) om du även själv försöker förstå så mycket som möjligt. Utmaningarna slutar inte med att systemet är färdiginstallerat, du kommer med all säkerhet stöta på problem senare, då det är bra att du vet så mycket som möjligt. Jag vill dock inte skrämma dig, eller få dig missmodig! Alla problem går att lösa, förstås.

Vad gäller rippandet, där finns det nog ingen genväg att ta, utan du bör nog acceptera att du får ta tjuren i hornen och rippa din skivsamling, hur jobbigt det än låter. Visst, du kan köpa en RipNas eller köpa den tjänsten av en Linnhandlare (Anders på Tonläget t.ex. erbjuder en sådan tjänst), men då drar det iväg i pris... men det kanske det är värt? Det avgör du.

Själv försöker jag se rippandet som ett kul (nåja...), pågående projekt. Jag rippar lite då o då, jag sätter ingen jättepress på att jag MÅSTE bli klar med en gång.

Hoppas du får ut nåt nyttigt ur detta inlägg :)
Lycka till!

PostPosted: Thu Aug 12, 2010 09:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Visst har ni rätt i sak, men "att inte snåla" på installationen betyder ju i princip dubbla kostnaden för en Sneaky, något man kanske inte hade tänkt sig från början (för det flesta är ju 12 000 trots allt ganska mycket pengar att lägga på en del i en stereo). Köper man KDS så tror jag inte att man överväger att köra från sin laptop i alla fall ;)

Ni får ha överseende med min arga ton, men faktum är att jag ser rött varje gång jag tänker på vilket helvete jag hade med att få min Sneaky att över huvud taget låta. :evil:

En sak till att tänka på är att 500 G låter som ganska mycket. I två veckor... :lol: När man köper en NAS så är det lika bra att slå till på en med rejält med utrymme...

PostPosted: Thu Aug 12, 2010 09:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Apropå det där med helvte att sätta upp nätverket... Min comhem-router är helt värdelös i det avseendet och har gett mig mycket huvudvärk genom att sluta fungera i vissa delar lite spontant då och då. Lösningen för mig var att skaffa separat router och switch och sätta upp ett nätverk enligt Linns rekommendationer med eget subnät osv. Kan vara bra att veta att deras rekommendation verkligen är bättre än andra lösningar även om man kanske inte tror att det skall spela någon roll.

Vad var det förresten egentligen som fick det att lossna för dig till slut Henrik?

PostPosted: Thu Aug 12, 2010 10:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

monkeydevil wrote:
Lösningen för mig var att skaffa separat router och switch och sätta upp ett nätverk enligt Linns rekommendationer med eget subnät osv. Kan vara bra att veta att deras rekommendation verkligen är bättre än andra lösningar även om man kanske inte tror att det skall spela någon roll.
Mycket av de problem folk stöter på tror jag beror på att man inte följer de rekommenderade lösningarna utan försöker göra på andra sätt utan att egentligen ha tillräcklig kunskap.

Vem försöker t.ex. använda taggtråd mellan slutsteg och högtalare eller EKK mellan CD och förstärkaren? För dessa delar av anläggningen är det få som improviserar, men när det gäller datadelarna så tycks många tro att de föreslagna lösningarna bara är inlägg i debatten.

PostPosted: Thu Aug 12, 2010 12:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tycker ändå att det är ett otroligt stort steg när det gäller enkelhet från cd-spelare till Linns DS spelare. Och tyvärr är det alltså svårare nu än tidigare. Tekniken ska ju göra vår vardag lättare och det gör tyvärr inte en DS spelare. Men däremot låter den bättre.

PostPosted: Thu Aug 12, 2010 12:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ed wrote:
Jag tycker ändå att det är ett otroligt stort steg när det gäller enkelhet från cd-spelare till Linns DS spelare. Och tyvärr är det alltså svårare nu än tidigare. Tekniken ska ju göra vår vardag lättare och det gör tyvärr inte en DS spelare. Men däremot låter den bättre.
Håller med om att enkelhet i uppsättningen lämnar en hel del i övrigt att önska - nästan så att det är i gränslandet mot vad som kan kallas för konsumentprodukt (åtminstone har jag känt så i vissa mörka ögonblick med krånglande mediaservers etc). DOCK så slår ju DS-alternativet CD-alternativet på fingrarna med hästlängder vad gäller bättre handhavande när allt väl är uppsatt och fungerar och när (hela familjens) inlärningströskel har passerats.

PostPosted: Thu Aug 12, 2010 23:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

När jag ringde till Netgear för support ang min Ready Nas Duo så fanns det bara på kontorstid eftersom det inte var en "konsumentprodukt". De snubbarna var såna jävla tekniktomtar att de fick mig att formatera om diskarna eftersom det inte fattade att de behövde förklara vilken av knapparna det var jag skulle hålla intryckt. När jag sa att jag hade problem med det trådlösa nätverket så sa det att Windows Vista var skit med trådlösa nätverk och att det inte var deras problem.

Och inte nog med att Netgear är tomtar när det gäller kommunikation! Twonky vad är det för något? Ska jag vara ärlig så har jag knappt fattat vad det programmet gör.

Post new topic  Reply to topic  [ 30 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00