Hej Perka!
Jag håller med föregående talare (i plural) i att du inte ska snåla med heminstallationen, utförd av en kunnig Linnhandlare. Det vore, tycker jag, dumsnålt att göra det i ditt fall då du känner oro inför hela projektet (med all rätt, givetvis, det är ju en hel del att få till innan det är klart). Samtidigt är en väl utförd installation något som ALLA har stor nytta av, såklart.
En sak jag kan tipsa dig om, som jag själv hade (och har) stor nytta av, är en grundlig research innan du sätter igång. Egentligen har du ju redan satt igång din research, du ställer ju frågor på detta forum. Bra, fortsätt så! Sätt dig in i tekniken, hur nätverk fungerar, exakt vilka prylar du kommer behöva köpa, hur mycket de kostar osv. Lusläs här på forumet om hur andra har gjort, kika på vilka produkter som folk har testat (switch, NAS, kontrollpunkt osv.).
Självklart kan, och ska, din handlare hjälpa dig med detta, men det är så mycket bättre (och billigare för dig i slutändan!) om du även själv försöker förstå så mycket som möjligt. Utmaningarna slutar inte med att systemet är färdiginstallerat, du kommer med all säkerhet stöta på problem senare, då det är bra att du vet så mycket som möjligt. Jag vill dock inte skrämma dig, eller få dig missmodig! Alla problem går att lösa, förstås.
Vad gäller rippandet, där finns det nog ingen genväg att ta, utan du bör nog acceptera att du får ta tjuren i hornen och rippa din skivsamling, hur jobbigt det än låter. Visst, du kan köpa en RipNas eller köpa den tjänsten av en Linnhandlare (Anders på Tonläget t.ex. erbjuder en sådan tjänst), men då drar det iväg i pris... men det kanske det är värt? Det avgör du.
Själv försöker jag se rippandet som ett kul (nåja...), pågående projekt. Jag rippar lite då o då, jag sätter ingen jättepress på att jag MÅSTE bli klar med en gång.
Hoppas du får ut nåt nyttigt ur detta inlägg
Lycka till!