Rod Stewart:
"Every Picture Tells a Story" från 1971,den har legat allt för länge nu och var definitivt mogen för den skotska svarven.
Maggie May,vilken fantastisk låt,vilken lyrik,och jäkligt taktfast för den delen! Me like!
"Wake up Maggie, I think I got something to say to you
It's late September and I really should be back at school
I know I keep you amused but I feel I'm being used
Oh Maggie, I couldn't have tried any more
You led me away from home just to save you from being alone
You stole my heart and that's what really hurt
The morning sun when it's in your face really shows your age
But that don't worry me none in my eyes you're everything
I laughed at all of your jokes my love you didn't need to coax
Oh Maggie, I couldn't have tried any more
You led me away from home, just to save you from being alone
You stole my soul and that's a pain I can do without
All I needed was a friend to lend a guiding hand
But you turned into a lover and
mother what a lover, you wore me out
All you did was wreck my bed
and in the morning kick me in the head
Oh Maggie, I couldn't have tried anymore
You led me away from home 'cause you didn't want to be alone
You stole my heart, I couldn't leave you if I tried
I suppose I could collect my books and get on back to school
Or steal my daddy's cue and make a living out of playing pool
Or find myself a rock and roll band that needs a helpin' hand
Oh Maggie, I wish that I'd never seen your face
You made a first-class fool out of me
But I'm as blind as a fool can be
You stole my heart but I love you anyway"
Själv hörde jag låten första gången runt 1989, då jag köpte en sån där samlingskassett på Ö&B om jag minns rätt(hette säkert FFV på den tiden)med "The Greatest BBC hits"
Snurrade åtskilliga mil(och nu syftar jag på tejpen)i min Alpine 7289L med det på den tiden så välrenomerade HL-Tac huvudena. Bilen kan ha varit en guldfärgad Volvo 244 GLT med tidstypisk hönstrappa och turbofälgar. Samma fordon som för övrigt var föremålet för att jag lurades in på TAKT & ton I Luleå..
När man ändå är inne på "memory lane" så kan det tilläggas att "systemet" i bilen i övrigt bestod av Alpine 3544 slutsteg till ett par Atomic tiotumsbasar som jag fortfarande kan tycka spelar verligen musikaliskt i en !!isobariklåda!! Fram kan det ha suttit i dörrarna ett par Peerless 6" och ett par diskanter av samma sort som Öhman har i piP,drivna av ett coustic slutsteg som ansågs musikaliskt på den tiden(och som av nostalgiska skäl annu bor i mitt garage,som så mycket annat) Före detta satt det ett par open air högtalare av märket "Ninja" vilket var inget annat än en kopia på JBL 545 och som jag fortfarande kan tycka spelade skapligt snärtigt innan de blev inspelade.
Hade ett nostalgiskt snack med Stefan på faktiskt.se för en tid sedan och vi kom in på just billjud,vad jag fattade så hade han sålt en hel del sådant tidigare både just Alpine och mer "potenta" grejor..
Vad som var lite skoj var att han kunde hålla med mig om att just Alpine hade mer förmåga att spela musiken än de andra drakarna som ansågs bäst på den tiden,själv minns jag att skillnaden mellan exempelvis dussinsteget Sparcomatic SA-300 och "lilla" Alpine 3544 v r så obeskrivligt stor att man inte fattar det utan att ha upplevt,känt och hört skillnaden!
Mina Atomicbasar var inte de samma efteråt kan jag lova..
Offtopic,ursäkta..
I samma tidsera snurrade även ett purfärskt nyinköpt exemplar av Queen "Innuendo" vilken oxå var sjujäkla bra..
"Show must go on...."
http://www.youtube.com/watch?v=TEoc13bwCw0
http://www.youtube.com/watch?v=4ADh8Fs3YdU