selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 16, 2025 10:57

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 1633 posts ]  Go to page Previous 133 34 35 36 37109 Next
Author Message
 Post subject: Re: Vad lyssnas det på?
PostPosted: Thu Jul 15, 2010 23:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Led Zeppelin:
Whole Lotta Love

PostPosted: Sat Jul 17, 2010 18:13 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Sitter just och avnjuter LP-skivorna jag köpte i en riktigt bra musikaffär i Linz (Österrike)

Norah Jones - Feels Like Home
Melody Gardot - Worrisome Heart
Duffy - Rockaferry
Cannonball Adderley - In the Land of Hi-Fi
Otis Redding - Live in Europe

PostPosted: Sun Jul 18, 2010 02:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Denna Lördag var det loppis i badhusparken vilket är livsfarligt. Lite försiktigt trevade jag mig fram till ett stånd med några skivbackar fulla av LP skivor. Tursamt nog var det urplockat,endast Mats Bladhs,svensktoppen från 1977 med icke originalartister och lite andligt. Kosan styrdes till ett riktigt rackelstånd med leksaker som lilla Linn intresserat började kolla runt bland. Där under bordet stod en back med vinyl. Lite mer modigt så började jag bläddra bland plattorna för att strax därpå finna en Gösta Linderholm som jag inte har redan,Lycka! Tursamt nog så hittade jag en till Linderholm så nu kunde det ha varit bra. Naturligvis så var det en "Proffs" som sålde och visste att ta betalt,jag fick pröjsa en tjuga per platta vilket är fyra gånger mer än vad de brukar kosta på röda korset. Hade priserna möjligen stigit på vinylen igen eller är det jag som är kass på pruta och råkade handla av en "haj" som de mer erfarna loppisförsäljarna kallas. Kosan styrdes nu till ett bord där en äldre kvinna hade radat upp sitt liv. Föll direkt för ett rödorange skivfodral fullt med singlar i perfekt skick. Tanten ville ha en tia per skiva,det var väl kanske ett femtiotal singlar i perfekt skick i plastfickor,typ fotoalbum,försökte mig på att pruta denna gång och försökte med en hundring för hela klabbet. Tanten nappade och glad var jag(och säkert hon också)Vi skakade hand och jag begav mig vidare till ett annat bord,här fann jag en massa bra skivor,kruxet var bara att här visste man att ta betalt,50:-/ skiva närmare bestämt. Ursäktade mig och lade tillbaks alla skivor utom Hooters "Zig Zag" och prutade ner den till en tia då fodralet såg visset ut.

Kul med vinyl är det som fan i alla fall!

PostPosted: Thu Jul 29, 2010 00:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Leonard Cohen.
Vid lunchtid i dag så ringde Järnet,ville berätta att frun hade låtit honom köpa sig en moped. Sonen hade nämligen fyllt moppe och järnet hade fått i uppdrag att sätta ihop maskinen någotsånär "lagligt" vilket hade inneburit styvt 90 blås och en överenskommelse om att inte köra mer än 60Km/H. Emellertid så hade detta grämt honom så vansinnigt då han verkligen är mannen som kan göra det mesta,i synnerhet höja det effektiva medeltrycket i en tvåtaktsmaskin, att hans fru köpt honom en egen maskin att skrämma ordentligt,svenska rekordet i dag är 155km/h på 1000m så nu har han verkligen något att bita i sedan han ernått enormt tunedem ljud hemma..

Hur som helst,surt kommer med sött..

Vår gemensamme vän och följeslagare Blästermäster,AKA Viskarn eller Jörgen som han egentligen hette, valde för några dagar sedan att att avsluta sitt liv berättade Järnet. Riktigt jäkla sorgligt i sanning sagt! Ingen vettig hade velat byta barndom med honom,något som tyvärr följde honom livet igenom och desvärre i mångt och mycket präglade honom på gott och ont. Ständigt i på jakt efter kvinnor,uppmärksamhet,allt utom det vardagliga,och till sist hans död. Vi pratade en god stund Järnet och jag och enades om att vi skiter i de mindre bra sidorna och minns de goda.

Nu framåt natten så ställde jag ut mina piP på verandan och lirade Leonard Cohen till minne av en livskamrat som allt för tidigt avslutade sin jordiska vandring och efterlämnar en tvåårig tjej som säkert aldrig kommer att fatta vad det handlade om..

Leonard Cohen: "if it be your will"

PostPosted: Thu Aug 05, 2010 04:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Rod Stewart:
"Every Picture Tells a Story" från 1971,den har legat allt för länge nu och var definitivt mogen för den skotska svarven.

Maggie May,vilken fantastisk låt,vilken lyrik,och jäkligt taktfast för den delen! Me like!

"Wake up Maggie, I think I got something to say to you
It's late September and I really should be back at school
I know I keep you amused but I feel I'm being used
Oh Maggie, I couldn't have tried any more
You led me away from home just to save you from being alone
You stole my heart and that's what really hurt

The morning sun when it's in your face really shows your age
But that don't worry me none in my eyes you're everything
I laughed at all of your jokes my love you didn't need to coax
Oh Maggie, I couldn't have tried any more
You led me away from home, just to save you from being alone
You stole my soul and that's a pain I can do without

All I needed was a friend to lend a guiding hand
But you turned into a lover and
mother what a lover, you wore me out
All you did was wreck my bed
and in the morning kick me in the head
Oh Maggie, I couldn't have tried anymore
You led me away from home 'cause you didn't want to be alone
You stole my heart, I couldn't leave you if I tried

I suppose I could collect my books and get on back to school
Or steal my daddy's cue and make a living out of playing pool
Or find myself a rock and roll band that needs a helpin' hand
Oh Maggie, I wish that I'd never seen your face
You made a first-class fool out of me
But I'm as blind as a fool can be
You stole my heart but I love you anyway"

Själv hörde jag låten första gången runt 1989, då jag köpte en sån där samlingskassett på Ö&B om jag minns rätt(hette säkert FFV på den tiden)med "The Greatest BBC hits"

Snurrade åtskilliga mil(och nu syftar jag på tejpen)i min Alpine 7289L med det på den tiden så välrenomerade HL-Tac huvudena. Bilen kan ha varit en guldfärgad Volvo 244 GLT med tidstypisk hönstrappa och turbofälgar. Samma fordon som för övrigt var föremålet för att jag lurades in på TAKT & ton I Luleå..

När man ändå är inne på "memory lane" så kan det tilläggas att "systemet" i bilen i övrigt bestod av Alpine 3544 slutsteg till ett par Atomic tiotumsbasar som jag fortfarande kan tycka spelar verligen musikaliskt i en !!isobariklåda!! Fram kan det ha suttit i dörrarna ett par Peerless 6" och ett par diskanter av samma sort som Öhman har i piP,drivna av ett coustic slutsteg som ansågs musikaliskt på den tiden(och som av nostalgiska skäl annu bor i mitt garage,som så mycket annat) Före detta satt det ett par open air högtalare av märket "Ninja" vilket var inget annat än en kopia på JBL 545 och som jag fortfarande kan tycka spelade skapligt snärtigt innan de blev inspelade.

Hade ett nostalgiskt snack med Stefan på faktiskt.se för en tid sedan och vi kom in på just billjud,vad jag fattade så hade han sålt en hel del sådant tidigare både just Alpine och mer "potenta" grejor..

Vad som var lite skoj var att han kunde hålla med mig om att just Alpine hade mer förmåga att spela musiken än de andra drakarna som ansågs bäst på den tiden,själv minns jag att skillnaden mellan exempelvis dussinsteget Sparcomatic SA-300 och "lilla" Alpine 3544 v r så obeskrivligt stor att man inte fattar det utan att ha upplevt,känt och hört skillnaden!

Mina Atomicbasar var inte de samma efteråt kan jag lova..

Offtopic,ursäkta..

I samma tidsera snurrade även ett purfärskt nyinköpt exemplar av Queen "Innuendo" vilken oxå var sjujäkla bra..

"Show must go on...."

http://www.youtube.com/watch?v=TEoc13bwCw0

http://www.youtube.com/watch?v=4ADh8Fs3YdU

PostPosted: Thu Aug 05, 2010 05:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Saxar in ett inlägg som jag skrev flera år före mitt LINNåterfall på moppeforumet,dels för att det finns en röd tråd och även för att på ett skämtsamt sätt minnas Jögge som in i det sista inte hörde någon skillnad på linn och andra likadana system så som exempelvis JVC..

Hej alla! trevlig sida detta, det här blir mitt första inlägg på edert eminenta forum och naturligtvis så lovar jag att inte vara alltför varsam med sanningen härinne....
Skrattade vansinnigt åt artikeln om "Arne" och om funderingarna kring alkolåsets behov på lördagkvällen.

Kan erinra mig i alla fall två ytterst pinsamma händelser varav en skedde på motorstadion här i kommunen där jag huserar.(runt anno 1997) Jag och min polare Jörgen Aka,#BlÄstermÄster@ hade införskaffat oss varsin cross för motionsåkning på crossbanan, Blästermäster en yz125 med totalfelställd fjädring och Jag då med en antik Kx125 där endast fjädern arbetade längre och där dämparen sagt upp sig nån gång på det glada åttiotalet...

Där satt vi utpumpade efter ett halvt varv på crossbanan och hämtade andan i grillbivacken som man byggt utmed banan och flämtade som två slutkörda stövare. Där vi satt i våra snickers ställ så dyker det upp en halv skolklass killar i åldern 12-14 år typ och börjar värma upp. Efter ett tag kommer dom och sätter sig bredvid oss och börjar prata, en av ungarnas farsor var givetvis med och då började uppvisningen. Blästermäster börjar berätta om hur framgångsrikt han tävlat för Team grön på sin kx80 i luleå under början på åttiotalet och hur han och bröderna bäver(bröderna Dellenbeck) sopat rent på varenda bana häromkring, men efter en skada i ryggen då han brottades som värst( som den före detta distriktsmästare i brottning som han var)så tvingades han lägga av med all aktivitet..
Ungarna och pappan lyssnade uppmärksamt medans jag sjönk längre och längre ner och önskade att min fina biltema overall skulle sluka mig så jag slapp sitta här och vara med om denna ytterst pinsamma situation.
Efter någon kvart fanns det inte mycket mer att ljuga om, då hade han serverat skruvartips på löpande band till höger och än till vänster, så killarna drog iväg på sina kx60-80 eller vad dom nu hade. Jag insåg att det var läge att avlägsna sig från banan och startade maskinen, vilket även blästermäster gjorde, och skulle precis till att vända och åka till parkeringen då farsan till en av småttingarna haffade oss och vinkade in oss på banan istället..
Där stod vi på startplattan, två före detta motocrossgudar, sida vid sida med dessa småknattar på sina förkrympta maskiner. Bommen åkte ner och gubben viftade iväg oss, Blästermäster fick till ett hejdlöst bakhjulsåk som varade mer än halva startrakan, i slutet på rakan stappade han i vallen där chikanen är som tvärast. Jag höll undan ungarna till banans sjätte avsnitt(det finns 35 sektioner på den)innan jag tappert blev frånåkt av den sista av svärmen småglin som i ett moln av damm försvann. Vid avsnitt 18 där räffechips hoppen ligger blev det för spännande för mej och blästermäster så vi genade till avsnitt 30 och tänkte att nu är det väl lugnt. På sektion 33 var som små gynnarna ikapp oss igen och jag och blästermäster flämtade som brunstiga kviljor i månskenet. Sista rakan var jag så jävla slut i underarmarna så jag orkade inte hålla fast mej i styret och körde omotiverat av banan och in i en sandvall.
Väl i mål hade blästermäster hundra förklaringar till det inträffade, hans avgasport var felinställd och det var för halkig sadelklädsel. Jag släpade pionröd i ansiktet upp kawan på släpet för att inte köra den på bana igen. Blästermäster sålde yamahan till lägstbjudande och här borde ju karln ha lärt sig något..
eller??

En vecka senare så hade jag annonserat ut min LINN anläggning i annonsbladet och en kille från Luleå kom för att kolla på slutstegen. Givetvis kom blästermäster förbi på en kaffekopp precis då killen är hos mej och avnjuter välljudet. Han börjar häckla ner på stereon och menar på att det här är fjolligt, sitta och lyssna stereo och låtsas höra nån skillnad, "-nä för fan skaffa dej en skoter istället," det hade blästermäster gjort.
Då berättar killen att han var less på att plöja ner pengar på sån skit längre då det bara kostade en massa pengar, racklade och värdeminskingen var så enorm att milkostnaden var bara för mycket. Blästermäster tog genast för givet att detta var nån slags elektroniknörd och började än en gång jiddra om sin överjävlighet som crossåkare på det ljuvliga åttiotalet, om bröderna bäver och om hur han byggt sina muskler genom hårt arbete i vedbon med yxa och björkved.
Då säger killen" -inte minns jag dig från den tiden, körde du verkligen för team grön eller? "-jag var ju Luleås största hopp på den tiden tillsammans med Ronny och ett par till.
Än en gång känner jag hur det värmer i hela ansiktet och hur denna stereoaffär rinner mig genom händerna..
Killen insåg att han hade att göra med ett par knepiga prototyper och drog hem. Ja ja han kom och köpte slutstegen efter ett par dar men han undrade vad det var för en snacksalig farkost han mött i mitt kök..

Jag suck, så kan det vara....

PostPosted: Thu Aug 05, 2010 15:53 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Köpte en ny 'Purple Rain' härom dan. Blev sugen på en helt färsk vinyl av min gamla favorit. En 180-grams vinyl, som de flesta andra nu för tiden. Vilken besvikelse.. låter som det ligger en filt ovan på allt. Jag funderade på om det var något fel på pickupen osv. Men jag tror inte ens att en topp-12a kan få ut något vettigt ur den där :evil:. Jag slängde på min gamla och slitna (upptäckte att det var en US, har inte tänkt på det innan). Den spöade skiten ur den nya 180-grammaren. Från lobotomerad till goosebumps. Finns det ingen som kan pressa vinyl längre?

PostPosted: Fri Aug 06, 2010 01:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mikael Rickfors: version av "The house of the rising sun"

Odetta: "Water Boy"(Den här låten reser nackhåren)

Kolla in snutten Odetta gör i dokumentären om Bob Dylan,det är Water Boy. Den är kuslig,eller ondskön som jag brukar säga..

PostPosted: Fri Aug 06, 2010 10:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

haraldur wrote:
Saxar in ett inlägg som jag skrev flera år före mitt LINNåterfall på moppeforumet,dels för att det finns en röd tråd och även för att på ett skämtsamt sätt minnas Jögge som in i det sista inte hörde någon skillnad på linn och andra[...]
Skriv den här typen av inlägg i din egen medlemspresentation Haraldurs old school.
Här i tråden Vad lyssnas det på? passar det inte in eftersom att inlägget inte hade med musiklyssning att göra.

PostPosted: Fri Aug 06, 2010 10:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hemma hos mig är det dessa plattor/flac som spelas mest just nu:

Robyn - Body Talk Pt.1 (Har bokat Body Talk Pt.2)
Dan Berglund - Tonbruket <---- Rekommenderas (Har lyssnat/sett live. Mycket bra)
Kraftwerk (Alla skivor från Der Katalog. Min i särklass finaste CD-samlingsbox)
The Beatles (24-bit Remasters)

Johnny Cash och Neil Young spelas alltid då och då. :-)

PostPosted: Mon Aug 09, 2010 21:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Roland wrote:
En underbart genomarbetad box med fantastisk musik. Det är dock förvånande att de valde att inte inkludera de tre första skivorna; I, II och Ralf and Florian. De är annorlunda i stilen än Autobahn och följande album – mer som annan Krautrock från samma tid såsom Tangerine Dream, Can etc – men det är tydligt att det är här som grunden las till det det hypnotiskt rytmiska Kraftwerk vi känner och som blev inspirationskälla till en sån stor del av elektronisk musik. Boxen är inte komplett utan dem - rekomenderas för den nyfikne.

Carl
(Som just uppdaterat sitt knastriga ex av Ralf and Florian mot ett Mint Vertigo original. Happy Camp! :) )

PostPosted: Mon Aug 09, 2010 22:08 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Carl Nyqvist wrote:
Roland wrote:
En underbart genomarbetad box med fantastisk musik. Det är dock förvånande att de valde att inte inkludera de tre första skivorna; I, II och Ralf and Florian. De är annorlunda i stilen än Autobahn och följande album – mer som annan Krautrock från samma tid såsom Tangerine Dream, Can etc – men det är tydligt att det är här som grunden las till det det hypnotiskt rytmiska Kraftwerk vi känner och som blev inspirationskälla till en sån stor del av elektronisk musik. Boxen är inte komplett utan dem - rekomenderas för den nyfikne.

Carl
(Som just uppdaterat sitt knastriga ex av Ralf and Florian mot ett Mint Vertigo original. Happy Camp! :) )

Boxen må vara fin. Nej, det är verkligen inget fel på omslagen. Men remastrarna låter faktiskt inte alltid så bra. Uppumpad volym så att det just bara pumpar. Inte kul. Det sägs dock att de tyska versionerna låter bättre! ’The Man Machine’ låter däremot ganska roligt i sin nya skrud även på engelska :o. Jag fick tag på en gammal ’Computer World’-vinyl för ett par månader sen. Den är helt fantastiskt bra. Lyssnade även nyligen på en hel sida Computer World hos Anders på Tonläget - minievent Naim Aro, väldigt nice :). Men en sak som funkar fint med de nya remastrarna är att lyssna på dem i bilen. Det svängde loss ordentligt vid ett vägkors och pumpen passar ju on-the-road-diggande.

Last edited by [Naim]-(Linn) on Tue Aug 24, 2010 09:42, edited 4 times in total.

PostPosted: Mon Aug 09, 2010 22:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ralf Hütter lär tydligen ha en något speciell (komplicerad?) relation till de tre första plattorna. Han sa i en intervju med Mojo härom året att han jobbat i flera år på en box med den tidens Kraftwerk och att han har huuuur mycket material som helst i gömmorna på Kling Klang-studion. Men att en eventuell box skulle innehålla mer än musik, typ konst i olika former. De verkar ha varit rätt så pop art-influerade vid den tiden. Konen och allt. De var så så jäkls bslls på en där tiden. Finns nåt klipp på youtube från en stor open air festival i Tyskland ca 1972 där Ralf spelar tubon(!). De var ju helt galna. Konstmusik. Den här affischen känns lite annorluna än deras senare grej. De gillade koner som sagt.

Hoppas det blir någon box eller liknande i alla fall, med de tidiga plattorna.

Attachments:
kraft71.jpg
kraft71.jpg [ 26.84 KiB | Viewed 618 times ]

PostPosted: Tue Aug 10, 2010 18:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Just nu: Eva Dahlgren " Jag vill se min älskade komma in från det vilda". Har haft CD länge men blev inspirerad av en sommarpratare som spelade en låt från CD:n. Det var Jorden är ett litet rum. Jag kände igen den trots att det inte var Eva som sjöng på denna version. Det tog ett tag innan jag hittade originalet men sen har CD.n gått här på hög volym och den är helt ok. Det är Esa Pekka Salonen som dirigerar och det gör han med bravur.

PostPosted: Tue Aug 10, 2010 19:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

monkeydevil wrote:
Ralf Hütter lär tydligen ha en något speciell (komplicerad?) relation till de tre första plattorna. Han sa i en intervju med Mojo härom året att han jobbat i flera år på en box med den tidens Kraftwerk och att han har huuuur mycket material som helst i gömmorna på Kling Klang-studion. Men att en eventuell box skulle innehålla mer än musik, typ konst i olika former. De verkar ha varit rätt så pop art-influerade vid den tiden. Konen och allt. De var så så jäkls bslls på en där tiden. Finns nåt klipp på youtube från en stor open air festival i Tyskland ca 1972 där Ralf spelar tubon(!). De var ju helt galna. Konstmusik. Den här affischen känns lite annorluna än deras senare grej. De gillade koner som sagt.

Hoppas det blir någon box eller liknande i alla fall, med de tidiga plattorna.
Ja hoppas verkligen det, hade klippt den direkt. Kraftwerks intresse för konstnärliga uttryck, omslag, scenshower etc har hängt med genom hela deras karriär, det inte bara i början. Kolla in deras hemsida http://www.kraftwerk.com/. Det du kallar konstmusik är underbar, härlig krautrock ;). Klipper in en bra summering av Krautrock nedan
Quote:
‘Krautrock’ was an affectionate term given to a new wave of young German bands in the late 1960s and early 70s. Before the emergence of these pioneering experimental rock and electronic artists, the German music scene was a real mess of sugary pop music. Out of this fog of a musical mire, a very new sound emerged as radical and as daring as anything ever heard. Whereas in the UK, rock music was very much blues or psych-based, but these young long-haired, pioneering German musicians played music that was very different. They opened new musical horizons and boundaries into the use of sound as entertainment. Several were classically trained musicians (Can) – some could barely play an instrument at all (Kluster). Far too weird and experimental for most, many were into avant garde territory, but this German underground scene was admired by many and loved by a small number of record buyers of the time. The sounds they created were often challenging and difficult, but unique and were highly influential for the development of music. Some used conventional instruments, some delved into electronics and some used unconventional devices to form sound (Faust). A few became successful even outside Germany with the odd hit single or two (Kraftwerk and Can), but some did not compromise and never sort commercial success (Faust, Neu). Although there were others, the best-known of the early experimental Krautrock bands were: Kraftwerk, Can, Faust, Amon Duul I and II, Neu, Popul Vuh, Guru Guru, Kluster and Tangerine Dream. All are worth checking out – they made some of the most groundbreaking music in rock and their importance is beyond any dispute.

Post new topic  Reply to topic  [ 1633 posts ]  Go to page Previous 133 34 35 36 37109 Next

All times are UTC+02:00