Hej Martin, det vore en aning missvisande för mig, att säga att jag sitter inne med alla svaren på vad och vilka vetenskapliga förklaringar det finns, som förklarar varför vissa hyllor gör, att det blir så bra musikåtergivning, från de apparater som man ställer på dem.
Men visst finns det "vetenskapliga" eller mätbara fysiska effekter på såväl kretskort, motstånd och kondensatorer när de utsätts för vibrationer men, men...
Du har helt rätt i att det absolut inte handlar om att till varje pris bekämpa vibrationer tex med dämpning, för det låter aldrig bra, iaf inte i mina öron.
Anders hyllor är, om jag nu förstått det rätt, mera konstruerade utifrån utgångspunkten, att de skall vibrera på ett "harmoniskt sätt" istf att vara "döddämpade", dvs om du knackar på dem, så blir det en vacker ton i stället för ett "Doh" (ala Homer S)
Att bara ställa anläggningen i ett annat rum, funkar bara till viss del, eftersom det bara adresserar några av problemen, tex luftburna vibrationer.
Stom vibrationer blir ju bara delvis minskade och de internt uppkomna vibrationerna inte alls påverkade, med en sådan lösning.
Att tillverka en "hyfsat bra" hylla, det är rätt enkelt, men skall man göra en, som är riktigt, riktigt bra, då blir det väldigt svårt och tar lång tid, men vem har bråttom?
Man ska njuta av livet så länge det bara går, tex med att lyssna på musik
Mvh MRTweak