selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 23:07

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 13 posts ] 
Author Message
PostPosted: Tue Jun 08, 2010 17:19 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

DATUM ÄNDRING! ipad har kommit till Peoples & Schmidt. Välkomna förbi kl 19:30, ** ska köras på Tisdag 15 Juni istället **
Provköra ipad med konduktor, pluggplayer & songbook och lyssna till lite musik på våran Klimax 350A, KDS, KK system. Du ska också få lite tidig information! Som vanligt, snälla skicka mig en email av intresse till martin@peoplesandschmidt.com

MVH Martin ...

www.linnhifi.blogspot.com

Last edited by peoplesandschmidt on Wed Jun 09, 2010 11:43, edited 2 times in total.

PostPosted: Wed Jun 09, 2010 11:35 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Hej igen, jag fått förfrågningar för att skjuta framåt våran event tills Tisdag 15 Juni. Jag tror vi gör detta .. samma tid kl 19:30. Vad roligt ipad är! Bästa tidning ''interface'' någonsin ... satt på en cafe imorse och läst tidningar på nätet ... så smidigt! Också bra för att styra LINN produkter så klart men känns lite som en mobile telefon för dom gamla ... väldigt stora knappar!

MVH Martin ...

PostPosted: Wed Jun 16, 2010 08:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Var på P&S igår. trevligt, men dålig uppslutning!

Foundation first - crap! Klimax produkter i en vägghängd MDF-hylla (Dansk - vad den nu heter?) lät grymt bra. Att något annat än Klimax kan matcha detta ter sig en aning löljigt. Vi finjusterade högtalarplaceringen och det är ingen som helst tvekan om att Klimax350 är helt grymma (tappade bort bästa placeringen - de är svåra att mäta in och nästan omöjliga att fin-placera - p.g.a. vikten, men det lät bra ändå - när vi inte orkade längre)! KDS, KK, K350 spelar på en helt annan nivå än mina prylar även när Klimax-anläggningen bara är hyffsat uppställd. Med högtalarna mm-placerade så är det så tajt som ... (censur :-) ).

Jag skall ha en iPad!

Jag vill ha Klimax (men det får nog vänta :-( )

Tack Martin för trevligt initiativ!

PostPosted: Wed Jun 16, 2010 19:14 
Ny Medlem
Ny Medlem

Intressant. Vilken av applikationerna för DS-styrning upplevde ni funka bäst på en IPad?

PostPosted: Wed Jun 16, 2010 20:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Provade bara PlugPlayer. Det är faktiskt en annan (bättre) grej med en iPad (än en iTouch).

PostPosted: Wed Jun 16, 2010 22:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Foundation first - crap!
?

PostPosted: Thu Jun 17, 2010 01:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Var på P&S igår. trevligt, men dålig uppslutning!

Foundation first - crap! Klimax produkter i en vägghängd MDF-hylla (Dansk - vad den nu heter?) lät grymt bra. Att något annat än Klimax kan matcha detta ter sig en aning löljigt.
Offt opic: Kanske var den vägghyllan väldigt bra foundation? 'Sen är Klimaxlådorna gjorde så det ska skydda mot magnetism, och förmedla så lite vibrationer upp i korten som möjlig. Klimaxens Foundation är alltså först och främst byggd i Lådan. Därför kankse de redan har lika bra foundationförutsättningar på en mindre bra hylla än en akurate/Majiklåda på en riktig bra hylla. Kanske är det också då som det går få till de riktigt perfekt med foundation då den har dessa förutsättningar de andra inte har eller ta igen alls???

Men jag själv tycker grejerna ska kunna spela väldigt bra på billiga hyllor, och viktigast är att spelarna bibehåller takten då hastigheten. Än att tex spela Flac istället för 320kb mp3. Sen vill jag ta mig råd till nog bra försteg slutsteg och högtalare att jag kan uttnyttja/bibehålla så mycket av kllan som möjligt. Så inte förbättringen hos en dyrare källa försummas och kanske rent av blir försämrad ändå mer pga undermåliga högtalare slutsteg osv.

Balanserat för mig kan vara AkuratDS, minst unidiscSc då jag vill ha surround också men helst Kinos(ändå hellre kisto) då de blir bättre till akuratekontroll än unidiscSC men jag tycker inte de blir så mycket roligare j'mfört med steget från akurate till Kinos. Kanske inte blir superstort steg nu näör Akurate fått Dynamik men oavsett, grymt försteg och prestanda/kr beggat....
Sen minst chkra slutsteg x100 och minst M140. Då jag tycker man tappar stor del med stativhögtalare. Och oavsett om Akuraten kan spela grym bas så spplar det roll om en delfiltreras bort genom att högtalaren. Kan tyckas det är väldigt source first enligt kr/del men ändå det är inte priset utanhur mycket man får ut av varje grej.

PostPosted: Thu Jun 17, 2010 07:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Butikerna i Göteborg verkar köra arrangemang lite då och då det är kul synd att man bor så långt ifrån. Här i Luleå händer det inte mycket butiken här har nog slutat med aktiviteter.

PostPosted: Thu Jun 17, 2010 09:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Comstedt wrote:
hardcorelinnie wrote:
Foundation first - crap! Klimax produkter i en vägghängd MDF-hylla (Dansk - vad den nu heter?) lät grymt bra. Att något annat än Klimax kan matcha detta ter sig en aning löljigt.
Offt opic: Kanske var den vägghyllan väldigt bra foundation?
Jag skulle bedöma att sannolikheten för det är liten, men att Klimax-produkterna är tillräckligt bra för att en halvbra "foundation" ändå ger ett bra slutresultat.
Comstedt wrote:
'Sen är Klimaxlådorna gjorde så det ska skydda mot magnetism, och förmedla så lite vibrationer upp i korten som möjlig. Klimaxens Foundation är alltså först och främst byggd i Lådan. Därför kankse de redan har lika bra foundationförutsättningar på en mindre bra hylla än en akurate/Majiklåda på en riktig bra hylla. Kanske är det också då som det går få till de riktigt perfekt med foundation då den har dessa förutsättningar de andra inte har eller ta igen alls???
Min erfarenhet är inte att Klimax-produkterna är mindre känsliga än de andra apparaterna (bara att de är känsliga fast på en högre absolutnivå).
Comstedt wrote:
Men jag själv tycker grejerna ska kunna spela väldigt bra på billiga hyllor, ...
Det kan man ju tycka och det gör de också, men det hindrar inte att de spelar ännu bättre stående på ett bra sätt.

PostPosted: Sat Jun 19, 2010 12:34 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Först, stort tack till hardcorelinnie.

Hyllar! Intressant! 90% av tiden Jag måste har en logisk förklaring varför nånting är bättre även om några gånger jag måste bara ge att det låter bättre men jag vet inte varför .. så är det bara!

Styrning och vibrationer kan så klart ändra ljud kvalitet. Jag har hört Anders aluminium hylla hus Sportis och systemet lät grymme bra. Jag har inte gjort en A vs B jämförelse med mina 'Clic' Dansk design möbel, kanske nån dag. I alla fall vad jag hur från kunder är att Anders hylla är väldigt bra, viktigaste ... hörbara bra. Hus Sportis vi spelat högt och jag känt varg vibration med min hand i den Aluminium-hylla/KDS precis som jag känt bas i soffan. Jag kan bara konstituera det gör nånting annat för att hjälpa med ljudet en att stoppa vibrationer annars detta är inte bättre. Clic möbler är stabila, fixad till väggen med två järn, inte fast men hänger på järn och på högt volym jag känna vibrationer med min hand, precis som med Anders hyllan. På våran hylla detta är kanske lite skydd från styrning för den är bara öppet i fronten men jag tror inte detta har nån betydelse från Anders hylla och som sagt Klimax låder är bra skyddat.

Den kille hus LINN som jag lärt mest av nu pensionerat (Chris). Han visat mig tune-in först, hur en tvist i högtalarna kablar dödat ljudet, hur även en Unik, inte inkopplat i samma rum som din 2 kanals dödat ljudet. Bi-wire, tri-wire, bi-amp .. aktiva osv. Efter 5 dagers lek med roliga produkter/tips vi lyssnat till Komri, fine-tuned, aktiv med tunebox/solo-stegar och jämfört en rip med EAC & DB Poweramp (den ripstation?) ... EAC var hörbara bättre! Lyssnat till Sneaky DS horisontalt och vertikalt ... horisontalt var hörbara bättre. Vi använt mdf hyllar hela tiden, solo monterat på väggen. Vi snackat om hyllar och han sa bara en bra hylla funkar. Viktigaste är att produkter sitter inte på samma hylla och om det går inte, dom skulle sitt sido-om (side by side). Använda vattenpass!

Det betyder inte att jag tror knocka Anders hylla, absolut inte och har själva tog fram prov med aluminium skivor fräst som Keel/Anders plus lite tricks för att tar bort vibrationer mellan skivor, men när jag känna vibrationer i hans och andra dyra hylla! Jag fatta inte hur det funkar! Vad gör det att hyllan låta bättre? Om detta är bara vibrationer jag ska bli besviken, då detta är klart bäst att bara set produkter i en annan rum på en ok hylla för maximalt prestanda. Nån tips eller vetenskap förklaringar?

MVH Martin ...

PostPosted: Sat Jun 19, 2010 14:50 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej Martin, det vore en aning missvisande för mig, att säga att jag sitter inne med alla svaren på vad och vilka vetenskapliga förklaringar det finns, som förklarar varför vissa hyllor gör, att det blir så bra musikåtergivning, från de apparater som man ställer på dem.

Men visst finns det "vetenskapliga" eller mätbara fysiska effekter på såväl kretskort, motstånd och kondensatorer när de utsätts för vibrationer men, men...

Du har helt rätt i att det absolut inte handlar om att till varje pris bekämpa vibrationer tex med dämpning, för det låter aldrig bra, iaf inte i mina öron.

Anders hyllor är, om jag nu förstått det rätt, mera konstruerade utifrån utgångspunkten, att de skall vibrera på ett "harmoniskt sätt" istf att vara "döddämpade", dvs om du knackar på dem, så blir det en vacker ton i stället för ett "Doh" (ala Homer S) :wink:

Att bara ställa anläggningen i ett annat rum, funkar bara till viss del, eftersom det bara adresserar några av problemen, tex luftburna vibrationer.
Stom vibrationer blir ju bara delvis minskade och de internt uppkomna vibrationerna inte alls påverkade, med en sådan lösning.

Att tillverka en "hyfsat bra" hylla, det är rätt enkelt, men skall man göra en, som är riktigt, riktigt bra, då blir det väldigt svårt och tar lång tid, men vem har bråttom? :wink:

Man ska njuta av livet så länge det bara går, tex med att lyssna på musik :mrgreen:

Mvh MRTweak

PostPosted: Mon Jun 21, 2010 11:45 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Vi få se hur det går. Pussla med ljud dämpande panelar just nu från en Arkitekt i Göteborg, riktigt bra för dom med hårda ljudet i deras rum. En enormt hörbara effekt att låg kostnad och snygg alternative till min favorit och mest effektiva dämpade konstruktion ... en bok hylla!

En så länge bästa jag har provat att tar bort vibrationer på HiFi bord är två st keramik plattor 60cm * 40 cm ovanför varandra. Även på hög volym det känns ingenting i översta hyllan som prylar sitter på men som sagt det kanske är inte bara att tar bort vibrationer som är grejen.

PostPosted: Mon Jun 21, 2010 14:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tror, utan att veta, att underlaget i sig inte ska vara dött. Det ska dränera vibrationer från apparaten ovanpå. Ungefär som ett kylelement tar bort värme från det som kylelementet sitter på. Ett helt isolerat material skulle i sig själv inte bli varmt men det skulle däremot apparaten det sitter på.

/ B

Post new topic  Reply to topic  [ 13 posts ] 

All times are UTC+02:00