selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 07:03

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 65 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next
Author Message
PostPosted: Wed Apr 21, 2010 07:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

leif_lar wrote:
Tack själva till er som kom! Det var väldigt inspirerande (och intensivt :-) Jag gör gärna om det.

Satt och smidde lite nya planer efter att ha läst dom nya inläggen. Vore verkligen kul att sammanstråla lite regelbundet för att diskutera och labba.

Verkar superintressant med "rip-afton" genomgång, jämförelser etc. Andra aktiviteter jag tänkte på var en jämförelse av olika NAS, "tun-dem träning", inkoppling av alternativa källor till DS t.ex: spotify (hur kan man få ut det bästa av det).

Jag har lokalen till förfogande, det enda lite bökiga är kanske att släpa utrustning fram och tillbaka... men som sagt, utrustningen får gärna stå kvar :-)

Man kanske skall börja planera för "rip-afton träff" under nästa vecka redan nu ?

Har skapat en "delad spellista" på spotify som är öppen för alla:
spotify:user:leif-larsson:playlist:4MLtI9GaPJu3H2rZGOjCmD

Kopiera hela raden och klistra in i sökfältet uppe till vänster i spotify. Ingen speciell genre eller stil på musiken, bara att lägga in ny musik! Öppet för alla att bidra och mest tänkt som en inspirationskälla.

lincredible: pm:a mig din e-post adress så skickar jag spotify inbjudan!
Jätte kul med Spotifylistan. Skulle man inte kunna ha en tråd på musik där man kan presentera den låt man har lagt till. Typ varför man gillar den eller något sådant?

PostPosted: Wed Apr 21, 2010 08:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ed wrote:
leif_lar wrote:
Jätte kul med Spotifylistan. Skulle man inte kunna ha en tråd på musik där man kan presentera den låt man har lagt till. Typ varför man gillar den eller något sådant?
Min tanke var också att bryta ut denna del av tråden och flytta den till Musik.

Idén att man ska berätta om låtarna man lägger till är alldeles utmärkt! Det hade jag inte en tanke på igår kväll när jag la dit en 7-8 stycken... Hade jag "behövt" skriva om varje och motivera inlägget i listan hade det inte blivit lika många och i förlängningen är det nog bättre. Annars är risken stor att listan snabbt blir för stor och ohanterlig och att man inte orkar lyssna på varje låt ordentligt.

Vad tycker ni andra?

/ B

PostPosted: Wed Apr 21, 2010 10:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nu finns en tråd om Leifs Spotify-lista:
http://forum.selleri.de/viewtopic.php?f=5&t=6723

/ B

PostPosted: Wed Apr 21, 2010 11:01 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag vill också tacka för en mycket trevlig och intensiv nätverks/DS-kväll! Extra stort tack till dig Leif som gjorde ett riktigt bra jobb med att på ett pedagogiskt sätt gå igenom hur nätverk/internet fungerar, hur ett nätverk bör sättas upp och hur man problemsöker på bästa sätt. Jag lärde mig nyttiga saker som jag redan applicerat på mitt hemmanätverk med gott resultat.
Riktigt fina lokaler dessutom, hoppas vi kan köra fler Linn-kvällar där med diverse teman :)

Väldigt kul att kunna sätta ansikten på några forumdeltagare också :)

Här kommer några bilder från kvällen:

Attachments:
File comment: Anläggningen!
DSC_0071(1).jpg
DSC_0071(1).jpg [ 42.17 KiB | Viewed 2721 times ]
File comment: Nätverkskonfigurering!
DSC_0080(1).jpg
DSC_0080(1).jpg [ 40.35 KiB | Viewed 2721 times ]
File comment: Musiken strömmade till slut!
DSC_0098(1).jpg
DSC_0098(1).jpg [ 32.29 KiB | Viewed 2721 times ]

PostPosted: Wed Apr 21, 2010 11:08 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

ed wrote:
Linncredible wrote:
Tack Leif för en supertrevlig träff och att du så frikostigt och pedagogiskt delade med dig av ditt helt uppenbart mycket stora kunnande inom nätverksområdet! Kanonkul även att träffa er övriga och få ett ansikte på några här på Selleri samt att få möjlighet att, förutom att lära sig mer om DS-relaterad teknik, även lyssna på musik, snacka och fika lite ihop. Tror alla efter detta kände sig inspirerade även till fler IRL-träffar framöver! Återigen, jättetack Leif! :D

PS Leif, som du ser på tidpunkten för inlägget så var min router uppe på banan på nolltid igen vid hemkomst. Inga problem där alltså! DS
Kan bara hålla med LInncredible. Tack Leif för en gästvänlig och pedagogisk afton. Du var bra på att förklara saker även om det låg lite på för hög nivå för mig. Men när man själv försöker lära ut om dagarna är det väldigt kyl att vara en lyssnande elev ibland. Sedan fick vi ju till slut ljud genom högtalarna. Det var två av er som funderade lite på aktivt c6100 till majik 109, jag har ju det hemma så ni är välkomna över för hemmalyssning. Jag har just nu ingen cd eller ds så det är vinyl som gäller, bara så ni vet.
Hej Ed,

Det låter mycket bra, jag kommer gärna förbi och lyssnar någon gång inom en snar framtid :)
Lp har jag inget emot heller ;)

PostPosted: Wed Apr 21, 2010 11:10 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

leif_lar wrote:
Tack själva till er som kom! Det var väldigt inspirerande (och intensivt :-) Jag gör gärna om det.

Satt och smidde lite nya planer efter att ha läst dom nya inläggen. Vore verkligen kul att sammanstråla lite regelbundet för att diskutera och labba.

Verkar superintressant med "rip-afton" genomgång, jämförelser etc. Andra aktiviteter jag tänkte på var en jämförelse av olika NAS, "tun-dem träning", inkoppling av alternativa källor till DS t.ex: spotify (hur kan man få ut det bästa av det).

Jag har lokalen till förfogande, det enda lite bökiga är kanske att släpa utrustning fram och tillbaka... men som sagt, utrustningen får gärna stå kvar :-)

Man kanske skall börja planera för "rip-afton träff" under nästa vecka redan nu ?

Kopiera hela raden och klistra in i sökfältet uppe till vänster i spotify. Ingen speciell genre eller stil på musiken, bara att lägga in ny musik! Öppet för alla att bidra och mest tänkt som en inspirationskälla.

lincredible: pm:a mig din e-post adress så skickar jag spotify inbjudan!
Tack för listan, ska lyssna på den ikväll :)

Fler träffar låter trevligt! Kanske kan vi göra en lista över vad folk vill testa, utvärdera och lära sig mer om?
Här är några förslag:

- Tune method
- Olika ripningsprogram och filtyper
- Nätverkskablar (riktning, längder, märken, skärmad/oskärmad, osv..)
- Switchar
- NAS:ar
- Underlag?

Ja det finns säkert massa mer vi kan testa, men det var dem jag kom på just nu.

PostPosted: Wed Apr 21, 2010 19:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kanonidé med spotifylistan - ska se till att installera spotify på stört så man kan skicka in lite låttips.

Vad gäller teman för kommande träffar tycker jag att dina förslag Source, låter vettiga allihop. Speciellt dom tre första och den sista i din lista känns intressanta.

PostPosted: Sun Apr 25, 2010 12:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

leif_lar wrote:
Nästa vecka är lite för tajt för egen del (är på resande fot mm en hel del) men kanske där nånstans i början av maj? För egen del är väl just detta med rippande, kanske inte ett avslutat kapitel direkt, men jag vill ju inte få nån info som säger att "du borde ha rippat dina 900 CD på annant sätt", om ni förstår vad jag menar! :wink: Däremot så har jag kört DBPoweramp en hel del och har väl någon form av vettig koll på det så jag kan ju vara med ur det perspektivet. (Har dock inte hållit på och "tweaka" med och prestandautvärdera olika cd-läsare, underlag för dessa etc så där saknar jag egen erfarenhet.)

Tycker själv att det skulle vara intressant att testa olika kablar (tänker i första hand på nätverkskablar) mot varann, men för att det skall vara meningsfullt krävs nog (?) att man har en tämligen korrekt installerad anläggning att utgå ifrån. Sen är ju allt som innebär att man kan lära sig mer om "foundation first" (eller vad vi nu ska kalla det efter senaste tidens debatter...) och placering av utrustning väldigt intressant.

PostPosted: Mon May 17, 2010 23:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lyfter tråden igen!

Sammanfattningsvis: Jag har alltså Comhem och ett DS-nätverk enligt Linns rekommendatiner uppsatt. Rekommenderad switch men inte den rekommenderade routern. Problemet är att iInternet in i WAN-porten från modem strular, funkar oftast inte.

Har läst lite på internet, får uppfattningen att många med Comhem har liknande problem. Funderar på om det kan vara deras modem som inte är bra?

Ringde dem ikväll och frågade. De hänvisade (naturligtvis) till routertillverkaren. Faktum är att jag testat 2 routers med lika dåligt resultat! En Dlink och en Zyxel. Enligt Comhem är ett subnät en jättedålig idé om man vill ha fungerande internet, de menar att i princip alla routrar ställer till det och att det enda rätta är att använda modemets inbyggda router. Men den är väldigt dålig i DS-nätverket dessvärre... Comhem kunde inte ens rekommendera någon router som veterligen ska fungera.

Så jag har fyra funderingar:
- antingen är det Comhems modem som är dåligt - lösningen att byta bredbandsoperatör?
- eller så funkar det inte med router med subnät till modem. Återigen, byta bredbandsoperatör för att få modem som går att använda till DS-nätverk?
- eller så finns någon router som kan fungera. Antingen den av Linn rekommenderade routern. Men jag tänker att den rekommenderas främst för dess egenskaper i just ett DS-nätverk (det slutna subnätet) och Linn egentligen kanske struntar i hur den funkar med ett internetmodem?
- Eller så finns det något annat modem därute som funkar med internet (från comhem kanske främst?)

Några kommentarer på detta?
Någon med Comhem bredband och router som fått det att funka med ett subnät à la Linn och internet in i WAN-porten? Vilken router?
Eller är det Linns rekommenderade som gäller? Någon som testat den med comhem?
Leif_lar, du verkar ha koll på nätverk.... Eller någon annan med spontana kommentarer på detta... Måste finnas lite erfarenhet där ute!

PostPosted: Tue May 18, 2010 19:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hejsan!

Synd att det bråkar så mycket för dig. Tror man skall det från början och så enkelt som möjligt.
Alltså, inga subnät.

Både Dlink och Zyxel bör fixa det där utan några som helst problem.

Börja med att koppla in DS, NAS och PC. Strunta i internetsladden (WAN).
Funkar det ?
Vilka ip-adresser har resp. enhet ?

PostPosted: Wed May 19, 2010 23:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej leif_lar! Och tack för feedback!

Ok, från början :)
(Kopplade förresten från början allt via inbyggda routern i modemet , men efter ett antal månader ballade allt plötsligt ur, och DS:en hittades inte av någon kontrollpunkt eller konfig, då började jag snegla på de av Linn rekommenderade subnäten, som funkar kanon till just DS-setupen, men internetet funkar ju inte alls istället...)

OK, jag fimpar WAN-sladden, allt annat lika.
Då har jag följande ip-adresser (statiska) i DS-nätverket:

Akurate DS
192.168.72.113

NAS
192.168.72.133

PC (trådlöst)
192.168.72.131

Du frågar om det funkar, javisst lirar det!

Tack för att du tar dig tid, och "förbarmar" dig över en nätverksorutinerad music lover... :P

PostPosted: Thu May 20, 2010 14:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ok, ser bra ut. Alla enheter har "privata" adresser och alla adresser är olika.

Kan du koppla in internet och koppla in pc:n på en kabel istället för trådlöst ?

Funkar det (DS och internet) ?

Om inte, kör ipconfig /all på PC och posta resultaten. (kanske en screenshost är enklast)

Det som är intressant är ip-adress, gateway, DHCP-server och DNS.

Det kan förresten inte vara så att ditt NAS är dhcp-server (tillsammans med routern) ?
Två dhcp-servrar=problem

PostPosted: Thu May 20, 2010 14:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tack leif_lar! :)

Ska kolla ikväll, återkommer...

PostPosted: Thu May 20, 2010 23:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej igen!

Gjorde som du sade - kopplade in datorn via kabel (hade inte testat detta tidigare, tänkte inte att det borde vara någon skillnad). Plötsligt dök ett meddelande upp från Comhem att jag måste byta dns då de avskaffat den gamla jag använt. Gjorde detta varpå internet fungerade genom kabeln. Trevligt! Dock inte via trådlöst, trots att jag ändrade dns både i routern och datorn. Dock lossnade det plötsligt när jag bytte till att datorn ska välja ip-adress och dns automatiskt. Helt plötsligt fungerar det, helt galet! (Trodde jag skrivit in allt rätt, men något måste ha glappat i och med den nya dns:en.)

leif_lar, stooort tack för vägledningen! :mrgreen:

(ett annat skumt problem, som varit hela tiden, är att min iphone inte hittar routerns nätverk, bara modemets och några grannars. Vad kan det bero på? Läge att skaffa separat trådlös accesspunkt? Eller ändra någon inställning?)

PostPosted: Fri May 21, 2010 07:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Superkul!

Har sett att iphone kan ha lite svårt ibland med trådlösa nätverk. Kolla om du kan uppgradera mjukvaran/firmware i routern/accesspunkten (den med antennen) , oftast har det hjälpt.

Post new topic  Reply to topic  [ 65 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00