selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 01:39

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 65 posts ]  Go to page 1 2 3 4 5 Next
Author Message
 Post subject: DS-nätverk och internet
PostPosted: Mon Apr 12, 2010 15:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tjena.

Jag gjorde om mitt DS-nätverk enligt Linns rekomendationer och det blev stabilare avseende musikanläggningen.

Däremot känns internet lite instabilt.
Har kopplat enligt denna bild:
Image

Är det någon speciell inställning som behövs göras i de båda routrarna för att det ska bli bra med internet?

PostPosted: Mon Apr 12, 2010 15:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej monkeydevil!

Jag försökte få till precis samma nätverksstruktur när jag köpte DS under sensommaren 2009, alltså med router på router. Jag skrev lite om det här: http://forum.selleri.de/viewtopic.php?f ... a&start=15. Dock kom jag inte till nån lösning, jag fick det inte att funka. Så det blev bara en router för mig till slut, viket har funkat bra hittills.

Hoppas du får hjälp med att få det funka. Jag är intresserad av hur man gör, om du lyckas, så skriv gärna om det i så fall!

PostPosted: Mon Apr 12, 2010 20:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tjena DelNaja!
trist att du aldrig fick fason på nätverket.

Tänker att det borde finnas tretton såna här nätverk bland dussinet sellerister, så det borde vara hyffsat lätt att få ett svar... ;-) och nu är vi två som undrar...

Borde vara ett hyffsat enkelt svar antar jag! :P

PostPosted: Mon Apr 12, 2010 21:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej monkeydevil,

Om man tittar på bilden, den "burken" märkt "internet router", har du ingen kontroll över, det är Telias, Bredbandsbolagets etc.
Jag tror att 99,999% av alla användare klarar sig med uppställningen på bild 1:
http://docs.linn.co.uk/wiki/images/a/af/RP614Subnet.png

Det kluriga med allt det här är att det är ganska enkelt att få saker att fungera halvbra, utan att riktigt förstå vad man gör.

Om det finns intresse känner jag spontant att det vore ganska kul att anordna en liten "efterjobbet" kurs med fokus på nätverk och Linn.
I Stockholm eller däromkring :-)
Tre fyra timmar teori varvat med praktik, gott öl och skön musik, sen är alla fenor på nätverk!

/Leif

PostPosted: Mon Apr 12, 2010 21:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har mitt nätverk exakt som det i apjävelns exempel. Har dock inte haft några problem efter att jag bytte hårdvara. Tror jag har lite bakgrundhistoria i min medlemspresentation. I korthet så berodde mina problem innan bytet av hårdvara på undermålig sådan iom att den router jag fått från BBB endast klarade av ett fåtal simultana IP-adresser, vilket jag överskred med råge (min och sambons laptop, 1 stationär dator, 1 NAS, 1 ADS, 1 SB3 etc). Efter att ha kopplat in en ny router (Dlink 855?) och drar all trafik via den innan den går vidare till BBBs router är problemen som bortblåsta. Dlinks router tillåter dessutom fasta IP-adresser mm i config som underlättar användandet.

PostPosted: Mon Apr 12, 2010 22:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hejsan traktorpojken!

Tror att det som hände dig innan bytet av BB:s modem är att all din utrustning fick sk "publika ip adresser", det innebär att ditt NAS, DS etc låg helt öppet på internet, vilket innebär, om man har otur att utrustningen kan utnyttjas av andra...

Det man skall ha är någon form av adressöversättning av ip-adresser (NAT). Hela ditt interna nätverks ("fejkade", privata) ip-adresser skall översättas mot en enda "riktig" (publik) adress (i routern). På det viset slipper man massor av bekymmer och kan koppla upp hur många datorer etc som helst på hemmanätverket.

Fridens!

/Leif

PostPosted: Tue Apr 13, 2010 00:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

leif_lar wrote:
Om det finns intresse känner jag spontant att det vore ganska kul att anordna en liten "efterjobbet" kurs med fokus på nätverk och Linn.
Tre fyra timmar teori varvat med praktik, gott öl och skön musik, sen är alla fenor på nätverk!

/Leif
Det skulle vart kanon! Synd att man bor i Götet... lite långt o åka :)

PostPosted: Tue Apr 13, 2010 06:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

leif_lar wrote:
Blir det av så är jag gärna med :-)

/ B

PostPosted: Tue Apr 13, 2010 10:24 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag hänger gärna med på en sån träff :)

PostPosted: Tue Apr 13, 2010 10:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Samma här! :)

PostPosted: Tue Apr 13, 2010 19:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej på er,

Kul idé, leif_lar! Även jag skulle tycka det vore intressant att haka på ett sånt initiativ!

Vad gäller internetinställningen, känns det som att det borde väl finnas åtminstone typ en inställning som funkar bra! Ingen som vill dela med sig av lite erfarenhet ... :)

PostPosted: Tue Apr 13, 2010 22:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kul!

Har lite ideer om upplägg men måste fundera innan jag presenterar dom.

Jag föreslår tisdag 20/4, klockan... 18!
Var och en som vill tar med sina egna switchar, brandväggar, routrar etc.

Spontant känns det som om man kan hålla till i firmans lokaler i Gamla Stan, centralt och lagom stort (och inte lyhört :-)

Angående anläggning så är det ett litet problem... Jag bor 2 mil söder om stan och är inte jättesugen på att bära med mig anläggningen till jobbet, det är för långt och bökigt då jag inte kommer att åka bil.

Alternativ 1:
Fundera lite på om ni själva kanske har ett av: högtalare, DS, stärkare och NAS, ni kan tänka er att ta med. Utrustningen kan ligga kvar på firman ett par dagar så man måste inte ta med sig allt hem samma kväll.

Alternativ 2:
Någon annan medlem ställer upp med lokal+anläggning.

Som sagt, fundera lite så återkommer jag.

/Leif

PostPosted: Wed Apr 14, 2010 07:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

20/4 kl 18 funkar helt klart!

PostPosted: Wed Apr 14, 2010 12:37 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

leif_lar wrote:
Jag föreslår tisdag 20/4, klockan... 18!
Tyvärr upptagen den kvällen, alla andra dagar hade passat bättre :( Är datumet spikat?

Upplägget såg riktigt schysst ut, skulle kunna bidra med min Linksys-router samt lite nätverkskabel i olika längder och modeller. Även musikfiler rippade med olika rippnings-program, om det vore av intresse.
I elektronikväg skulle jag nog kunna ta med min Kikkin :)

PostPosted: Fri Apr 16, 2010 11:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

tisdag är inte helt klockrent för mig heller. Onsdag eller torsdag? Skulle ju ev kunna ta med ads.

Post new topic  Reply to topic  [ 65 posts ]  Go to page 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00