Lejonklou wrote:
Andrén, du har aldrig sett en Harmonihylla i verkligheten, eller hur? Mimer-planet är inte dämpat, det ringer som en kyrkklocka om du knackar på det. När det står en apparat på det så ringer det däremot inte.
Nej. Inte konstigt att en aluskiva "ringer", torde göra så. Inget sagt om att produkten inte fungerar, den gör säkerligen sitt jobb, jag har ju inte lyssnat och har skäligen ingen anledning att bedöma den.
Quote:
Grunden för Harmonihyllan är inte alls dämpning, det är stämning. Dämpningen som läggs till sist av allt är mycket liten. Både stämning och dämpning optimeras i hög utsträckning med mängder av trial and error. Anledningen är att det inte finns någon given princip för hur en hylla optimalt bör konstrueras. Men det finns ett givet resultat som Anders önskar uppnå och det kan han utvärdera.
Har inte påstått att grunden heller skulle vara dämpning. Jag påpekade att det som hemsidan anger skiljer är just "dämpning". Du verkar missa en poängen, jag misskrediterar inte Anders för varken hans jobb eller metod. Däremot säger jag att han med all sannolikhet genom erfarenhet sorterar bort vissa "trial" på tankestadiet, och gör således mindre "error". Vilket säkert bidrar till gott resultat.
Givetvis finns ju ett mål vi kan utvärdera, men du, som vad jag hört, testat, tunat och utvärderat väldigt mycket olika system, är det bästa rådet du kan ge till en som skall bygga egna hyllor att "det finns inga riktlinjer, men testa så mycket du ids"?
Quote:
Min gissning är att IKEA Lack eller Corras låter betydligt bättre än den (förvisso imponerande välgjorda) hylla som visas i länken till hififorum.nu.
Ok, men grundar du detta på erfarenhet eller att du har en känsla för hur det blir "rätt"?
Jag är nyfiken på detta för att lära mig mer och för att trådskaparen skall få bra underlag.
Mvh