selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 01:37

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 25 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
PostPosted: Mon May 17, 2010 22:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Grundprincipen (det går att läsa om detta på harmonihyllan.se) är väl att använda en möbel med ett kontrollerbart svängningsmönster istället för det klassiska angreppssättet med stabilt och lätt.
Ett ursågat Ikea Lack bord är ju en gammal favorit.

Det finns fullt med HiFi-bänkar som påminner om hembygget, ofta med gängad stång, distanser och något MDF-liknande hyllplan.
En sådan här design är helt OK men Anders har tunat fram en bättre lösning helt enkelt.

Om man vill bygga något bra så skulle jag rekommendera att man utgår från något som liknar Harmonihyllan och testar med tex olika designer på hyllplan, dämpningar, trämaterial, tjocklekar mm. Det innebär mycket arbete.
Och ja, mycket i Harmonihyllan är trail and error (tror jag). Vet att han klurat med denna under många år...
Säkert sitter han på en hel del erfarenhet numera.

Kostnad för fördig hylla:
Det är mycket pengar, men de olika delarna blir så här dyra pga de låga volymerna och handarbetet som är involverat vid tillverkningen av trähyllplanen.
Skulle man dra igång en lågvolymtillverkning av hyllan från länken så skulle den kosta åtskilliga tusenlappar i konsumentledet.

Att köpa material och testa mig fram finns inte på min karta. Antingen bygger jag något som jag vet funkar eller så låter jag bli.
Att göra kvistfria trähyllplan till en Tor-hylla känns som en genomförbar utmaning. Det är därför som jag funderar på detta.

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

PostPosted: Mon May 17, 2010 23:39 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Stephan wrote:
Grundprincipen (det går att läsa om detta på harmonihyllan.se) är väl att använda en möbel med ett kontrollerbart svängningsmönster istället för det klassiska angreppssättet med stabilt och lätt.
Ett ursågat Ikea Lack bord är ju en gammal favorit.

Det finns fullt med HiFi-bänkar som påminner om hembygget, ofta med gängad stång, distanser och något MDF-liknande hyllplan.
En sådan här design är helt OK men Anders har tunat fram en bättre lösning helt enkelt.

Om man vill bygga något bra så skulle jag rekommendera att man utgår från något som liknar Harmonihyllan och testar med tex olika designer på hyllplan, dämpningar, trämaterial, tjocklekar mm. Det innebär mycket arbete.
Och ja, mycket i Harmonihyllan är trail and error (tror jag). Vet att han klurat med denna under många år...
Säkert sitter han på en hel del erfarenhet numera.

Kostnad för fördig hylla:
Det är mycket pengar, men de olika delarna blir så här dyra pga de låga volymerna och handarbetet som är involverat vid tillverkningen av trähyllplanen.
Skulle man dra igång en lågvolymtillverkning av hyllan från länken så skulle den kosta åtskilliga tusenlappar i konsumentledet.

Att köpa material och testa mig fram finns inte på min karta. Antingen bygger jag något som jag vet funkar eller så låter jag bli.
Att göra kvistfria trähyllplan till en Tor-hylla känns som en genomförbar utmaning. Det är därför som jag funderar på detta.

Inget sagt om priserna, han tar nog så mycket betalt han behöver för det arbete han lägger ner, no doubt. Samt även jobbet han lagt ner, jag misskrediterar inte Anders alls. Jag ser upp till personer som är driftiga och testar rigoröst. Det är föredömligt.

Ok, jag förstår din approach. Jag hoppas att du hittar ett sätt som gör dig nöjd :D

Sedan om det är OK? så skulle jag gärna vilja få svar på i tråden just varför man ohört förkastar "den andra" lösningen? samt varför man direkt kan säga att den är omusikalisk?

mvh

-------------------
1+1=1

PostPosted: Mon May 17, 2010 23:57 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Lejonklou wrote:
Andrén, du har aldrig sett en Harmonihylla i verkligheten, eller hur? Mimer-planet är inte dämpat, det ringer som en kyrkklocka om du knackar på det. När det står en apparat på det så ringer det däremot inte.
Nej. Inte konstigt att en aluskiva "ringer", torde göra så. Inget sagt om att produkten inte fungerar, den gör säkerligen sitt jobb, jag har ju inte lyssnat och har skäligen ingen anledning att bedöma den.

Quote:
Grunden för Harmonihyllan är inte alls dämpning, det är stämning. Dämpningen som läggs till sist av allt är mycket liten. Både stämning och dämpning optimeras i hög utsträckning med mängder av trial and error. Anledningen är att det inte finns någon given princip för hur en hylla optimalt bör konstrueras. Men det finns ett givet resultat som Anders önskar uppnå och det kan han utvärdera.
Har inte påstått att grunden heller skulle vara dämpning. Jag påpekade att det som hemsidan anger skiljer är just "dämpning". Du verkar missa en poängen, jag misskrediterar inte Anders för varken hans jobb eller metod. Däremot säger jag att han med all sannolikhet genom erfarenhet sorterar bort vissa "trial" på tankestadiet, och gör således mindre "error". Vilket säkert bidrar till gott resultat.

Givetvis finns ju ett mål vi kan utvärdera, men du, som vad jag hört, testat, tunat och utvärderat väldigt mycket olika system, är det bästa rådet du kan ge till en som skall bygga egna hyllor att "det finns inga riktlinjer, men testa så mycket du ids"?
Quote:
Min gissning är att IKEA Lack eller Corras låter betydligt bättre än den (förvisso imponerande välgjorda) hylla som visas i länken till hififorum.nu.
Ok, men grundar du detta på erfarenhet eller att du har en känsla för hur det blir "rätt"?

Jag är nyfiken på detta för att lära mig mer och för att trådskaparen skall få bra underlag.
Mvh

-------------------
1+1=1

PostPosted: Tue May 18, 2010 10:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Andrén wrote:
Du verkar missa en poängen, jag misskrediterar inte Anders för varken hans jobb eller metod.
Jag har aldrig trott att du misskrediterar honom eller hyllorna. Jag bara påpekar att hyllorna som diskuteras skiljer sig rejält åt i konstruktion. Att det står "dämpning" i en text om Harmonihyllan säger egentligen ingenting. Om du undersöker den kommer du troligen att tycka att den är väldigt odämpad.
Quote:
Däremot säger jag att han med all sannolikhet genom erfarenhet sorterar bort vissa "trial" på tankestadiet, och gör således mindre "error". Vilket säkert bidrar till gott resultat.
Det är väl självklart? Ingen kommer någon vart om man inte lär sig av tidigare experiment.
Quote:
Givetvis finns ju ett mål vi kan utvärdera, men du, som vad jag hört, testat, tunat och utvärderat väldigt mycket olika system, är det bästa rådet du kan ge till en som skall bygga egna hyllor att "det finns inga riktlinjer, men testa så mycket du ids"?
?? Jag har inte gett några råd till hyllbyggare. Troligen är de enda råd jag skulle kunna ge av typen "det här och det här funkar nog inget vidare".
Quote:
Ok, men grundar du detta på erfarenhet eller att du har en känsla för hur det blir "rätt"?
Baserat på misslyckade egna försök. Jag har gjort några vägghyllor och en golvhylla, för rätt många år sedan. Många av detaljerna jag använde liknar dem i den här länken: MDF-skivor, spikes i plaständbitar, rördelar, ihopskruvning. Ingen av hyllorna lät bättre än mitt gamla Lack, det var rätt deprimerande.

PostPosted: Tue May 18, 2010 12:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

[quote="Stephan"]Sedan om det är OK? så skulle jag gärna vilja få svar på i tråden just varför man ohört förkastar "den andra" lösningen? samt varför man direkt kan säga att den är omusikalisk?[/quote]

Den förkastas inte, men sannolikheten att få fram ett riktigt bra resultat slumpmässigt är liten.

Det är lite som att man på måfå skulle bygga ett stränginstrument. Sannolikheten att det skulle bli grymt välljudande är liten.
Om man däremot med hjälp av erfarenhet om hur väljudande instrument är uppbyggda och en stor mängd tester försöker utveckla ett instrument så kommer man till slut få fram något riktigt bra om man har tur.

PostPosted: Tue May 18, 2010 14:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Andrén wrote:
Baserat på misslyckade egna försök. Jag har gjort några vägghyllor och en golvhylla, för rätt många år sedan. Många av detaljerna jag använde liknar dem i den här länken: MDF-skivor, spikes i plaständbitar, rördelar, ihopskruvning. Ingen av hyllorna lät bättre än mitt gamla Lack, det var rätt deprimerande.
Jag har också gjort div. försök och inga av dessa som involverat MDF-hyllor direkt sammankopplade med gängstång på det sätt som man ser på bilderna har gjort någon (annan än de på brädgården) glad.

Jag skulle gissa att den viktigaste detaljen som sklijer Harmonihyllan från de flesta andra hyllor konstruktionsmässigt är isolation och inte primärt dämpning även om dämpningen givetvis är allt annat än försumbar. Systemet med fjäderbrickor och vanliga brickor i kombination med de material som hyllan är byggd av är hela grejen! Glöm enkla varianter enl. det koncept som visas i länken.

Det behövs oerhört gott om tid, ett stort engagemang och vilja samt full koll på tune-method för att ens komma i närheten av vad Anders uppnått!

PostPosted: Wed May 19, 2010 09:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag funderar också på Harmonihyllan men det är helt enkelt för mycket pengar för mig åtminstone just nu
Jag har två alternativ som är min prisklass bägge skulle vara tre hyllors varav jag använder två:

1. Oden-kit med egna hyllplan förmodligen limskivor från bygghandeln eller MDF (förmodligen sämre)
2. Quadraspire Q4EVO

Vilket tror ni låter bäst? Alternativ 1 har ju mer framtidspotential men det går ju alltid att sälja Quadrapire och köpa en Harmonihylla om pengar finns i ett senare läge

PostPosted: Wed May 19, 2010 12:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tror att limträskivor från bygghandeln blir bättre än MDF, och inte mycket dyrare.
Problemet med de limträskivor jag sett är att de består av ett myller av små träbitar med kvistar. Bäst resultat skall nås med hela längder kvistfritt trä.

Dimensionerna skall vara: 400x600x(17-18?)mm
Plankorna är nog 60-70mm breda
Den tunna skivan (Tor) verkar vara ca hälften av den tjocka skivan.

Kanske kan man använda kvistfria lister eller kvistfria plankgolv?

PostPosted: Wed May 19, 2010 12:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tack för svaret och dimensionerna det var min nästa fråga :-) Om det nu blir (Dis)Harmonihyllan vill säga, kanske ändå Quadraspire blir bättre den är ju klar så att säga med rätt skivor?

PostPosted: Wed May 19, 2010 13:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

don Tomaso wrote:
Tack för svaret och dimensionerna det var min nästa fråga :-) Om det nu blir (Dis)Harmonihyllan vill säga, kanske ändå Quadraspire blir bättre den är ju klar så att säga med rätt skivor?
Eller tvärt om? Mitt intryck är att hyllor som "ringer" harmoniskt är bra.

/Erik

Post new topic  Reply to topic  [ 25 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00