Stephan wrote:
Till Andren:
Skillnaden mellan Harmonihyllan och andra hyllor är att Anders
konskvent använt tune method när han testat fram olika lösningar.
Han har haft en sund grundide men sedan har han som jag tolkar det provat sig fram mellan ett myller av olika alternativ och parametrar.
Ingen vet i detalj varför just de parametervärden och den design som den nuvarande hyllan har låter bra.
Det är helt enkelt mycket trail en error.
Det går säkert att bygga en enklare och billigare hylla som låter bättre, men mig veterligen så har ingen lyckats/försökt ännu.
Så om du vill ha en utmaning och möjlighet att sälja stereobänkar så är det bara att börja bygga - lyssna -modifiera - lyssna - modifiera - lyssna ....
När det låter bättre än en Mimer så kan du casha in 
Hej Stephan!
Jag gillar utmaningar, men har inte ambition att bli möbelförsäljare

Men iom att jag ändå ska ta mig tid att bygga högtalare i sommar så kan jag likväl smälla ihop tre typer av hyllplan i samma veva =) Ge mig mått och någon som vill vara försöksperson så =)
Bortsett från detta, att Anders enligt er konstruerat ett väljudande underlag, är jag fortfarande nyfiken på varför den andra hyllan förkastas på grund av sin princip, samtidigt då det finns betydande likheter =)?
För övrigt så hoppas jag att Anders har förlitat sig på mer än bara trial and error, vilket känns som ett onödigt omständigt sätt.
En vis gubbe sa till mig en gång "Tänk rätt från början så slipper man göra om 10 gånger"
Inte det att man inte skall testa olika lösingar, bara de att man systematiserar dem på något sätt och skapar erfarenhet och slutsatser.
Sedan så till trådskaparen, det är ju ganska mycket pengar det rör sig om när det kommer till hela bänksystem. Så att testa bygga något eget, eller delvis utlejat, så kommer det kosta dig en bråkdel av köpsystemet (förutsatt att du inte skall ha bladguld på grejerna

) och du lär dig massor på köpet =) Skulle du likväl inte bli nöjd, sälj den på blocket och köp en "riktig"
Mvh