selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 01:42

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 25 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Wed May 12, 2010 17:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hejsan!
Jag funderar på att köpa ett Harmonihylle-kitet Tor.
Är det någon som gjort egna hyllplan till denna?
Självklart kan man köpa limträskivor från någon bygghandel, men jag skull helst vilja använda hela trästavar utan kvistar eftersom det ger bäst resultat ljudmässigt.
Är det någon som vet var man kan köpa möbelvirke och hur man lämpligen limmar ihop och bygger ett hyllplan.
Jag tänkte använda björk tror jag.

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

PostPosted: Wed May 12, 2010 21:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Varför inte köpa från Tonläget!? Det blir garanterat bättre och till en ringa merkostnad. Han har testat MYCKET och allt har betydelse dessutom lägger han inte på så vansinnigt mycket så varför vara dumsnål.

PostPosted: Thu May 13, 2010 09:42 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag håller på att bygga en Oden/Tor själv just nu. Eller, jag har lagt ut jobbet på min far som är duktig hobby-möbelsnickare. Tanken från början var bara att bygga en Oden. När vi valt ut trä och det fått torka så hade det slagit sig så mycket att det inte gick att använda till att göra 18-mm plan. Istället föddes idén att använda detta råmaterial till den undre skivan i en Tor.

Jag har fått tag i material via kontakter, och hur de fått tag i det vet jag inte. Men jag gissar att det kommer från träd som de själva fällt. Annars kan du säkert höra någon av de bättre trävaruhandlarna om de kan hjälpa till. I Göteborg finns Abi Trä och in Borås kanske Holgers Stugmaterial kan hjälpa till.

När väl mina hyllplan är klara kommer jag meddela hur skillnaden är mellan färdiga hyllplan från stormarknaden och mina egna oskarvade hyllan är.

/Martin

PostPosted: Thu May 13, 2010 09:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Intressant! Vad är det för material du talar om?

PostPosted: Thu May 13, 2010 16:46 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag har björkträ i mina.

Nackdelen med att göra själv, även om man är noggrann med materialval och utförande, är att man inte vet hur bra slutresultatet blir jämfört med en originalhylla från Tonläget. Dessutom vet jag inte hur mycket det skulle kosta att köpa bra material från en trähandlare, men jag gissar att det kostar relativt mycket. Och på så sätt kan det, som Harcore säger, vara lika så bra att köpa en komplett som man vet är riktigt gjord.

Men eftersom jag får tag på material gratis kan jag leva med det... Får väl köpa en bättre flaska vin till farsan, som lön för mödan. :)

PostPosted: Thu May 13, 2010 17:22 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

När man ska bygga ett hyllplan gäller det att virket är torrt, annar slår det sig när det senare torkar.
Varför man limmar hyllplan i stavar är också för att hindra att det slår eller vrider sig, gäller samma för
köksluckor där man även limmar i flera lager för att förhindra det.

Också viktigt att man limmar varje stav med kärnan åt olika håll annars kan det bli krokigt.

Skulle kunna tänka mig att björk kan vara ett bra material att bygga hyllor av men furu och gran brukar
inte vara lyckat.

PostPosted: Thu May 13, 2010 22:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tvivlar inte en sekund på att Harmonihyllan med trähyllplanen är värda sitt pris, men om man kan göra hyllplanen till en Torhylla själv så är det trots allt 12500kr som man har att spela med.
Det svåraste är nog att få till de tunna undre skivorna.
Det blir inga stora limskarvar på en sådan.

PostPosted: Fri May 14, 2010 00:13 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Satt på ett annat forum och blev imponerad över ett hyllbygge där. Dock inte harmoni men iaf. hoppas det inte gör nå att jag slänger in en länk här.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=79931

PostPosted: Mon May 17, 2010 13:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hemling wrote:
Satt på ett annat forum och blev imponerad över ett hyllbygge där. Dock inte harmoni men iaf. hoppas det inte gör nå att jag slänger in en länk här.

Seriöst bygge (byggnadsmässigt), men om jag fattat något om hur sådana hyllor lämpligen utformas så lär den inte vara speciellt bra att placera hifi-apparater på.

PostPosted: Mon May 17, 2010 15:05 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

hardcorelinnie wrote:
Hemling wrote:

Seriöst bygge (byggnadsmässigt), men om jag fattat något om hur sådana hyllor lämpligen utformas så lär den inte vara speciellt bra att placera hifi-apparater på.
Du gör mig nyfiken. På vilket sätt skulle den göra jobbet sämre än Oden? Till uppbyggnaden ser de relativt lika ut förutom att den på länken ser ut att vara i grövre dimensioner och således tyngre. Så ad gör den nämnvärt annorlunda som gör den "dålig" för hifi?

Mvh

-------------------
1+1=1

PostPosted: Mon May 17, 2010 17:29 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Vad jag har förstått så är harmonihyllan konstruerad för att låta apparaterna vibrera i harmoni vilket är bäst för en musikalisk återgivning. Hyllan i länken är väl mer efter principen att dämpa vilket ofta ger ett dåligt resultat musikaliskt.

PostPosted: Mon May 17, 2010 18:07 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Efraim wrote:
Vad jag har förstått så är harmonihyllan konstruerad för att låta apparaterna vibrera i harmoni vilket är bäst för en musikalisk återgivning. Hyllan i länken är väl mer efter principen att dämpa vilket ofta ger ett dåligt resultat musikaliskt.
Är helt med på att det är bästa resultat man är ute efter. Men i bänken på länken så är det bara stumma kopplingar mellan delarna och det enda som skulle dämpa som jag nämde är just den extra vikten, vilket sänker Rf.

Sen tror jag inte att dämpning är av ondo i en bänk. Om man dessutom är överens om att mimer är bättre hyllplan, då man i dessa just lagt till dämpning.
Quote:
Överst där apparaten placeras ett hyllplan i urfräst aluminium, och under detta hyllplan ett tunt vibrationsabsorberande hyllplan i utvalt massivträ. På trähyllplanet ligger dämpkuddar av samma material du finner i högtalare. Jämfört med Tor blir musikåtergivningen tydligare och mer nyanserad. Dessutom är den mer tålig för stötar från sidan.
Så min frågeställning kvarstår =)

-------------------
1+1=1

PostPosted: Mon May 17, 2010 18:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Till Andren:
Skillnaden mellan Harmonihyllan och andra hyllor är att Anders
konskvent använt tune method när han testat fram olika lösningar.
Han har haft en sund grundide men sedan har han som jag tolkar det provat sig fram mellan ett myller av olika alternativ och parametrar.
Ingen vet i detalj varför just de parametervärden och den design som den nuvarande hyllan har låter bra.
Det är helt enkelt mycket trail en error.

Det går säkert att bygga en enklare och billigare hylla som låter bättre, men mig veterligen så har ingen lyckats/försökt ännu.

Så om du vill ha en utmaning och möjlighet att sälja stereobänkar så är det bara att börja bygga - lyssna -modifiera - lyssna - modifiera - lyssna ....
När det låter bättre än en Mimer så kan du casha in :wink:

PostPosted: Mon May 17, 2010 21:27 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Stephan wrote:
Till Andren:
Skillnaden mellan Harmonihyllan och andra hyllor är att Anders
konskvent använt tune method när han testat fram olika lösningar.
Han har haft en sund grundide men sedan har han som jag tolkar det provat sig fram mellan ett myller av olika alternativ och parametrar.
Ingen vet i detalj varför just de parametervärden och den design som den nuvarande hyllan har låter bra.
Det är helt enkelt mycket trail en error.

Det går säkert att bygga en enklare och billigare hylla som låter bättre, men mig veterligen så har ingen lyckats/försökt ännu.

Så om du vill ha en utmaning och möjlighet att sälja stereobänkar så är det bara att börja bygga - lyssna -modifiera - lyssna - modifiera - lyssna ....
När det låter bättre än en Mimer så kan du casha in :wink:
Hej Stephan!

Jag gillar utmaningar, men har inte ambition att bli möbelförsäljare ;) Men iom att jag ändå ska ta mig tid att bygga högtalare i sommar så kan jag likväl smälla ihop tre typer av hyllplan i samma veva =) Ge mig mått och någon som vill vara försöksperson så =)

Bortsett från detta, att Anders enligt er konstruerat ett väljudande underlag, är jag fortfarande nyfiken på varför den andra hyllan förkastas på grund av sin princip, samtidigt då det finns betydande likheter =)?

För övrigt så hoppas jag att Anders har förlitat sig på mer än bara trial and error, vilket känns som ett onödigt omständigt sätt.
En vis gubbe sa till mig en gång "Tänk rätt från början så slipper man göra om 10 gånger" ;)
Inte det att man inte skall testa olika lösingar, bara de att man systematiserar dem på något sätt och skapar erfarenhet och slutsatser.

Sedan så till trådskaparen, det är ju ganska mycket pengar det rör sig om när det kommer till hela bänksystem. Så att testa bygga något eget, eller delvis utlejat, så kommer det kosta dig en bråkdel av köpsystemet (förutsatt att du inte skall ha bladguld på grejerna ;) ) och du lär dig massor på köpet =) Skulle du likväl inte bli nöjd, sälj den på blocket och köp en "riktig" 8)

Mvh

-------------------
1+1=1

PostPosted: Mon May 17, 2010 22:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Andrén, du har aldrig sett en Harmonihylla i verkligheten, eller hur? Mimer-planet är inte dämpat, det ringer som en kyrkklocka om du knackar på det. När det står en apparat på det så ringer det däremot inte.

Grunden för Harmonihyllan är inte alls dämpning, det är stämning. Dämpningen som läggs till sist av allt är mycket liten. Både stämning och dämpning optimeras i hög utsträckning med mängder av trial and error. Anledningen är att det inte finns någon given princip för hur en hylla optimalt bör konstrueras. Men det finns ett givet resultat som Anders önskar uppnå och det kan han utvärdera.

Min gissning är att IKEA Lack eller Corras låter betydligt bättre än den (förvisso imponerande välgjorda) hylla som visas i länken till hififorum.nu.

Post new topic  Reply to topic  [ 25 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00