hardcorelinnie wrote:
Det är väl författaren till länken som är pinsam inte länken till den!?
Jo, du har rätt i att det egentligen är Salvatore som är pinsam.
Hans artikel är kanske lite underhållande för en insatt person, som dig. För någon som är ny på området uppfattas den kanske som väldigt informativ. En möjlig ledtråd till att hans bullrande tunna är helt tom kan vara det faktum att han tar i så mycket. Som att skylla Linns framgång på smart marknadsföring och att kunderna aldrig fått jämföra, när det egentligen är precis tvärt om. Hela Linns försäljningsidé bygger på jämförande demonstrationer och det finns ingen annan skivspelare som det jämförts så mycket med, som LP12. Jag skulle gissa att den skivspelare som det jämförts med
näst mest inte kommer upp i en procent av antalet jämförelser som gjorts med LP12.
För att återgå till Thoréns så är den bästa modell jag hört deras gamla 3001. När den introducerades så var jag med en gång då den demonstrerades med en Ortofonpickup mot en LP12 i dåvarande grundutförande (Cirkus, Valhalla, Akito, K9?). Syftet var att visa hur fullständigt överlägsen 3001 var. Resultatet blev att LP12 spelade skjortan av den dyra Thorénsen. Det var liksom inte fråga om tycke och smak eller olika ljudideal, utan snarare bra musik (med LP12) kontra återgivning av en knastrig och småtrist vinylskiva (med 3001). Den dåvarande representanten för Thoréns var helt tyst efteråt, han hörde precis samma sak som vi andra som lyssnade.
En lite mer positiv reflektion är att jag tycker den nya modellen 309 är rätt snygg:
http://www.thorens.com/turntables/drives/td-309.html